Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Station Rheden "Holz-Pappe" stijl

Gestart door w67 woensdag 23 oktober 2013, 19:55:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten. Ik zocht een éénvoudig stationnetje in de typische bouwstijl zoals Faller zijn gebouwtjes rond 1950 maakte. In een modelspoorboekje uit 1961 stonden mooie tekeningen van het halte gebouw van Rheden zoals die in 1952 in gebruik is genomen. Héél simpel gezegd kost het bouwwerkje mij ongeveer ?1,- Ik gebruik karton van oude schoenendozen en houten latjes die op 1 januari rijkelijk op straat liggen. Een verfassorti van de action geven het geheel kleur. Ik heb mezelf een paar vrijheden gegeven om het model iets meer te laten spreken zoals naar buiten uitstekende raamkozijnen waardoor het model een jaren 50 moderne uitstraling krijgt. Het dak heb ik bewust niet zwart of grijs gemaakt omdat het model dan niet "spreekt" maar een blauw/groen kleurtje zoals Faller dat bij o.a. een goedereloods deed. Het schoorsteentje is van echt natuursteen. De naam Rheden van het staion komt van letters uit een oud Faller doosje met opschriften.
Pola / Quick heeft rond 1970 ook een model van dit station uitgebracht maar dat model is ook niet natuurgetrouw.









Willem-Jan
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Hoi Willem-Jan,

Dat bouwwerkje kostte wel meer dan een euro, want wat zat er in je schoenendoos :D

Erg leuk gedaan hoor, en de schaal lijkt me iets te klein, maar dat is geheel in stijl van de bouwschaal van Faller in die jaren :P

Maar van een samenraapseltje weer iets bouwen, dat lukt niet iedereen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Bedankt voor je reactie Hans, ik het stationnetje juist een halve centimeter langer/breder en hoger gemaakt dan de schaal tekening. Maar vergeet niet dat de 1100 op de M-rail een groot geheel vormen :idea:. Maar natuurlijk moet er nog wel een perron bij komen.
Willem-Jan
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Hoi Willem-Jan,

Je hebt helemaal gelijk hoor, die lok en wagon zijn ook groter dan de schaal 1:87.

Maar Faller had vroeger ook nog de 1:100 schaal grif gebruikt, en er staan me nog foto's bij uit oude catalogi, waar je de schaalverhouding duidelijk zag.

Dus vandaar geen stijlbreuk hoor :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Hoi Willem-Jan

Leuk stationnetje en fraai nagebouwd!
Groet,

Ronald
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Voor de volledigheid het grote voorbeeld:



Willem-Jan
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
En natuurlijk hoe Pola / Quick daar over dacht:



Willem-Jan
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Hoi Willem-Jan,

Ook in die tijd had men octrooien, die men in acht moest nemen.

Als een architect daar zijn rechten over had, mocht de fabriek het model niet exact namaken, maar wel met verandering van details.

En een belangrijk detail zien we al op het dak staan....

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
A..zo.. Wel een leuk hebbedingetje Hans!
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Ha die Willem-Jan.
Wat een prachtige "nieuwe aanwinst" voor jouw nostalgische baan.
Helemaal bijzonder omdat je deze zelf gebouwd hebt maar wel op de manier van modelbouw uit die tijd! :thumbup:
Erg mooi geslaagd met een prachtige oude uitstraling.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Mooie creatie Willem-Jan :important:
Re: Station Rheden "Holz-Pappe" stijl
Leuk station Willem Jan.

Tony