Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fleischmann BR64

Gestart door Frako woensdag 23 oktober 2013, 17:55:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann BR64
Frako
gast

Fleischmann BR64
Hallo,

Is het te doen om een Fleischmann BR64 om te bouwen voor het Marklin spoor?

Ik ben op zoek maar het Marklin model is mij een beetje te prijzig............ :-(

Op MP staat er één voor ?50, dus ik wil 'm ombouwen.

Ik heb intussen wel wat ervaring met het digitaal maken van Marklin locs, maar dit is wel wat anders lijkt me.

klikken

Re: Fleischmann BR64
Hallo Frans

Het moeilijkste is het monteren van de sleper, als je dat is gelukt dan is het inbouwen van de decoder niet echt moeilijk. Je moet bij een Fleischman lok er wel voor zorgen dat de schildplaat met de koolborstels een kunststof schild is. In veel Fl loks zitten namelijk metalen schilden. Die moet je dan dus vervangen.

Daarna decoder inbouwen.
Voor hulp kan je oa terecht bij "hobby in praktijk" te Werkendam.
Of je kan ook bij mij terecht zie mijn topic over "minicursus lok ombouwen naar digitaal"
zie link:
link naar minicursus

Je kan natuurlijk ook zo langs komen, zodat we het inbouwen van de decoder samen doen.

mvg teunis
Re: Fleischmann BR64
Hallo Teunis,

Bedankt voor het aanbod, als ik er niet uitkom lijkt me leuk om langs te komen.

Een decoder inbouwen is het probleem niet, maar wat je zegt, die sleper...... :?

Ik heb op google gekeken en daar stond toevallig iets op met deze BR64, het massablok moet bv uitgefreesd worden.......daar heb ik een handige buurman met een freesbank voor  :P
Ook op de wiki staat iets over het motorschild.

Ik neem aan dat zo'n kunststof motorschild makkelijk te bestellen is.

Maar goed, ik loop ook een beetje op de feiten vooruit, er staat nog een 3042 die nog niet klaar is.......en dan nog een 3034 8o maar die kan wachten.

Gr
Frans
Re: Fleischmann BR64
Hoe zit het eigenlijk met de motorspanning van een Fleischmann?

Of moet dat via een CV ingesteld worden?


Vragen, vragen..........
Re: Fleischmann BR64
Frotter
gast

Re: Fleischmann BR64
De motorspanning stel je in via de decoder, het is niet anders dan bij een Marklin lok. Als je een Esu V4 toepast regelt je de maximum snelheid af door de motorspanning te knijpen. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re: Fleischmann BR64
Ik heb de lok binnen, ziet er zeer goed uit...........op naar een nieuw avontuur  :|
Re: Fleischmann BR64 **Update**
Ik ben vanochtend bezig geweest om de lok te demonteren en te kijken wat me te wachten staat ............ :O
Die sleper wordt ook nog wat.

In eerste instantie leek het erop dat de koolborstel aansluitingen geïsoleerd zijn t.o.v. het motorschild, niet dus.......bij deze zoek ik een kunststof motorschild  :D

Het rotor asje is wel verbonden met massa, hoort dat zo?


Frans
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann BR64
Ha hier staat alles dus. :D

Het rotor asje is wel verbonden met massa, hoort dat zo?

Die verbinding is zodat dat draaistel ook mee kan doen in de stroomafname denk ik.

Een kunstof schildje is niet nodig. Wat je krijgt als je een geisoleerde besteld is dezelfde maar dan met een paar freeslijntjes zodat de schroeven en het middelste gat geen verbinding meer maken met de ongeisoleerde koolborstel van dat grote vlak.
Het is een dun koperlaagje net als op een printplaat.
Is prima zelf te verwijderen met een schroevendraaier of dremel.

Ik zal op je foto wel even aangeven waar. Het rondje mag natuurlijk ook een vierkantje zijn.

Robin
Re: Fleischmann BR64
Hier wat foto's van de onderkant, daar moet ik een sleper zien te plaatsen.

De sleper zal precies voor de schroefjes komen te zitten, dus ik denk aan iets van een stukje draadeind en dan het slepertje met een moertje vast te zetten.

Onder het rode deksel zitten ook diverse sleepcontacten die met de binnenkant van de wielen contact maken, één laat ik zitten zodat ik een goeie massa verbinding heb.
Fleischmann is leuk, als je het rode dekseltje los maakt dan springen alle contactplaatjes los  :|

Ik kon het ook niet laten om de motor te testen, dus de regelbare voeding erop en draaien maar.
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann BR64
Kun je die schroefgaten niet uitboren en dan dat plaatje met 2 moeren aan de binnenzijde van de lok vastzetten?
Of een boutje gebruiken dat zelfs nu door de gaten past?

Ik denk dat je die sleper zo strak mogelijk moet plaatsen anders krijg je ruimte gebrek.

Robin
Re: Fleischmann BR64
Na wat onderzoek blijkt dat het schild toch volledig van metaal is Fleischmann 504702

klik
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann BR64
Da,s jammer dan moet je op onderdelen gaan wachten.

Robin
Re: Fleischmann BR64
Ik heb een topic gevonden waarin een bestaand schild wordt omgebouwd klik

Het busje wordt uitgeboord, daarna het gat iets ruimer gemaakt, het busje er terug in geperst met het stukje krimpkous, zit als een huis  :thumbup:

De resultaten;




Hopelijk is het te zien hoe de koolborstelbus geïsoleerd is met een stukje krimpkous
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann BR64
Had je dit al gelezen?

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=41464

Nieuwe bodemplaat maken voor korte sleper dus.
Re: Fleischmann BR64
Hallo Maarten,

Die Duitsers hadden het over frezen van het bodemplaatje e.d., jammer dat er geen foto's bij zitten.

Ik was toevallig bezig met de sleper, ik heb 'm onder de lok geschroefd maar het lijkt alsof ie te laag zit.
Het plaatsen ging makkelijker dan ik dacht................misschien wel te makkelijk.
Dat bodemplaatje is van plastic, dus isolerend is het wel, ook het schroefje is geïsoleerd t.o.v. de sleper.

Op een stuk rechte rail lijkt het in orde, maar wissels hè.

Hieronder wat foto's, misschien kan er iemand een deskundige blik op werpen  :?

Re: Fleischmann BR64
Frotter
gast

Re: Fleischmann BR64
Sleper kan niet inveren.... dus kom je niet over de puko's. Daar hoef je geen deskundige voor te zijn toch?

Gr, Ben.
Re: Fleischmann BR64
De sleper kan iets inveren, maar of het genoeg is weet ik niet.....twijfel geval.
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann BR64
In de link die ik vermelde staat dat er een korte sleper werdt gebruikt. In de bodemplaat stukjes uitfrezen zodat de sleper wel kan veren. ( waarschijnlijk twee kleiine rechthoekjes eruit halen waar de uiteinden vd sleper in kunnen zakken wanneer deze omhoog komt)
Persoonlijk lijkt me dit niet zo,n heel grote operatie.

Groeten Maarten

..die de loc wel leuk vind.
Re: Fleischmann BR64
Hoi Maarten,

Ja ik denk  dat  er een kortere sleper  onder moet zoals je al aan gaf en op dat forum staat.

De voorkant  van de sleper zal ook de wielen blokkeren in bogen en wissels.

Ik zal op de beurs  kijken wat ik kan scoren.

Zoals ik al dacht................dit ging te gemakkelijk
Re: Fleischmann BR64
Op de beurs twee kleine slepers gescoord

Wie weet welk merk de rechter is?







Het verschil is duidelijk te zien, de grote zat er op........
Re: Fleischmann BR64
nobody
gast

Re: Fleischmann BR64
Die rechter lijkt sterk op de nieuwe kliksleper van Märklin.
Re: Fleischmann BR64
Ik heb de "vreemde" sleper gemonteerd en het lijkt erop dat ie in de wissels geen sluiting maakt, er loopt niets vast, ziet er gunstig uit  8o




De sleper en massa contact voorzien van een draadje




De sleper is erg dun en kan ver inveren zonder dat er sluiting ontstaat of iets vast loopt.
Voor alle zekerheid komt er nog een stukje tape boven het rode schroefje.
Re: Fleischmann BR64
CiteerDie rechter lijkt sterk op de nieuwe kliksleper van Märklin.

Ik heb ff gegoogeld en dit is inderdaad een Marklin sleper, hij lag op de beurs ook bij andere M slepers  :D
Re: Fleischmann BR64
Je zou 't zo vergeten  8o

Even de geïsoleerde wielen doorverbonden om straks niet stil te vallen in bv wissels en spoorbezetting te kunnen maken...........

En nu gaan we verder met wachten op de ESU lokpilot 4.0 micro.
Re: Fleischmann BR64 **KLAAR**
Gister mijn decoder opgehaald, een ESU lopi V4 micro

Voordat de decoder geplaatst kan worden moest ik eerst ruimte maken, want dat is er niet.
Dus de zaag erin.


Het gewicht is ingebouwd met de decoder, erg weinig ruimte om de bedrading weg te werken.


Voor de verlichting heb ik een lampje voorzien van draad en een stuk krimpkous voor de isolatie.


Na een hoop gepriegel heb ik de bedrading zo goed mogelijk weggewerkt, het lijkt een zooitje.......en dat is het ook :D
Alles is weggewerkt in de opening tussen de decoder en het motorhuis.


Op een recht stukje spoor is de lok getest, nadat ik alle CV's heb ingesteld.
De lok rijdt erg mooi, morgen testen hoe ie zich gedraagt in de wissels  :?
Re: Fleischmann BR64
Rockerbox2
gast

Re: Fleischmann BR64
Fijn stukkie Frako,

Met interesse heb ik de ombouw van het motorschild gevolgd. Zelf heb ik voor het digitaliseren van mijn O&K 1306 ook een oud motorschild gereed gemaakt voor digitaal op bijna de zelfde manier, maar in plaats van krimpkous heb ik 2 componenten epoxy lijm gebruikt voor de isolatie. Deze info had ik van een Duitse site: http://alte-modellbahnen.xobor.de/t11784f14-Lagerschilder-massefrei-machen.html
Vind ik een solide isolatie en de ombouw van mijn nieuwe (ouwe) 1306 gaat op dezelfde manier gebeuren.

Mvrg

Rino
Re: Fleischmann BR64
Hoi Rino,

:) dat is wederzijds, ik volg de ombouw van jou O&K 1306 ook met veel interesse, vooral hoe je de sleper hebt gemonteerd.

Mocht het met mijn sleper niet lukken dan ga ik het op dezelfde manier doen zoals jij dat hebt gedaan :thumbup:

Gr
Frans
Re: Fleischmann BR64
Missie geslaagd !

De lok rijdt feilloos  over de wissels  :thumbup:

Zal later proberen om een filmpje te maken
Re: Fleischmann BR64
En daar is het filmpje

klik
Re: Fleischmann BR64
nobody
gast

Re: Fleischmann BR64
Gefeliciteerd met de geslaagde ombouw. :thumbup:
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Fleischmann BR64
Hoi Harry excuus
Hoi Frans

Je verslag met grote interesse doorgelezen, mooi stukje vakwerk.
Loc rijdt mooi rustig  :thumbup:
Veel plezier ermee.

Mvg
Koos
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2012

offline
Re: Fleischmann BR64
Goede morgen allen,

Ik had in het verleden een wisselstroom 64 van Fleischmann. Het nummer weet ik niet meer omdat ik hem verkocht hebt.
De sleper liep altijd tegen de pucos aan van een wissel. Dus hij heeft niet veel gereden op de clubbaan.
Marklin kwam met de 64 en die heb ik toen aangeschaft. Was gelijk digitaal met geluid.

groet erick
Re: Fleischmann BR64
nobody
gast

Re: Fleischmann BR64
Citaat van: gaalenej op donderdag 21 november 2013, 09:27:01
De sleper liep altijd tegen de pucos aan
Dat is toch de bedoeling van een sleepcontact :help: :important:
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2012

offline
Re: Fleischmann BR64
Goedemiddag Wim,

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar destijds zat er een Fleischmann sleper onder die te weinig ruimte had.
Dit resulteerde in dat de sleper bij een wissel tegen de pucoos(hogere pucoos) liep in plaats van erover.
Resultaat de loc kwam het wissel niet over terwijl de wielen van de loc wel draaiden.
Had jaren geleden de "nieuwe sleper" van marklin bestaan dan had ik deze er onder kunnen schroeven.
Overigens, dat ben ik vergeten te zeggen, vindt ik de ombouw ook mooi uitgevoerd en in beeld gebracht.

groet erick
Re: Fleischmann BR64
Ik mis zowel bij deze omgebouwde loc net als bij de Märklin telexkoppelingen. :-(
Re: Fleischmann BR64
Tja, je kan niet alles hebben .

Ik heb nu wel een mooie, geruisloos  rijdende BR64 voor heel weinig  :D
Re: Fleischmann BR64
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Fleischmann BR64
Mooi verslag...
Heb nog een 1200 liggen die dezelfde operatie moet ondergaan.
Heb echter nog zoveel werk dat dat nog ff moet wachten  :D