Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanontwerp M-rails / analoog

Gestart door kiezel donderdag 19 juli 2007, 11:30:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp M-rails / analoog
Na een kleine 20 jaar wil ik toch mijn oude trouwe M* baan 'nieuw leven' inblazen! Sinds de rails lang geleden semi-permanent in mijn slaapkamer in het ouderlijk huis lagen hebben ze een lange vakantie gehad in de doosjes. Af en toe kwam er nog wat uit om een klein baantje te leggen voor mijn oudste zoon (die is inmiddels 8 ) en wat mee te spelen.

Dus ik wil samen met hem een leuke baan gaan maken (lange termijn project, dat wel) met flink wat speelmogelijkheden. Eén probleem: het mag eigenlijk geen ruimte innemen... :)

Na een paar ontwerpen die toch teveel ruimte innamen (hele voorzolder vol, een tafelbaan op de zolder/logeer/studeerkamer, of een baan zo hoog dat je er geen last van hebt maar dat je hem ook niet meer kon zien) kwam ik op het idee om de ruimte achter de schotten van het schuine dak op te meten. Met een beetje goede wil kan ik daar precies een (dubbelspoors) cirkel maken! Dus WinTrack ter hand genomen en na een week prutsen ben ik aardig tevreden over dit ontwerp:



Plaatje is een beetje klein, maar hierbij nog wat uitleg:

De baan ligt voor het grootste deel op vloerniveau (helaas, liever op tafel natuurlijk maar daar heb ik de ruimte niet voor (over)). Het oranje, paarse en groene deel zijn dus op 0cm (of 1cm want ik wil wel een grondplaat neerleggen i.v.m. bedrading en montage).
Alleen het linkerdeel is zichtbaar. Het rechterdeel loopt achter de schotten langs en bevat twee keerlussen en een stijggedeelte naar niveau 1 en 2 (resp. 10cm en 15cm). Om in de gaten te houden waar een trein rijdt heb ik een aantal schakelrails opgenomen waar ik LEDjes op aansluit.

Het station (paars) heeft een perron in het midden en 2 passeersporen aan weerszijden. Ik kan er mijn personentreinen (max 4 rijtuigen) op kwijt, de sporen liggen erg dicht tegenelkaar maar het gaat allemaal precies goed. Het oranje deel is voor de goederenoverslag en het rangeren.
Het kopstation (lichtblauw) gaat over een brug over het rechterdeel van het hoofdstation heen naar een berg (links, deel van de grijze en gele sectie daar komt dus in tunnels te liggen).

Er zijn op relatief weinig oppervlak veel sporen dus niet zoveel ruimte voor scenery maar het speelelement is voor mij (/ons) erg belangrijk. Vandaar ook dat ik het niet erg vind dat het materieel waarmee ik rijd niet heel erg waarheidsgetrouw is (althans niet qua mix); meeste tijdperk IV (tja toen is het ook gekocht) waarbij de machinist van een turquoise/beige BR216 vrolijk zwaait naar een tegemoetkomende IC trein met NS1600 ervoor, terwijl in het kopstation een oranje/beige S-bahn trein staat te wachten. Tussendoor tuft het allereerste stoomlokje met groene 4040 wagons. :shock:

Ik rijd volledig analoog met 4 transformatoren verdeeld over 20 stroomkringen. Alle wissels zijn elektrisch en de overweg wordt met een zelfuitschakelend relais bediend (de contactrails zelf schakelen het relais in, dat heb ik ooit eens zo gemaakt omdat de loks zo snel haperden op 1 rail contact).

Sommige railsecties liggen niet helemaal netjes en de bochten lijken af en toe wat krap, maar het moet precies gaan. In het rechterdeel lijkt het niet te passen maar ik heb wat centimeters speling achter de gipsplaten. Het stijgingspercentage is trouwens maximaal 4%.

Ik word erg enthousiast van mijn eigen ontwerp :P maar de realisatie zal nog wel wat voeten in de aarde hebben! Ik ben benieuwd naar jullie kritiek / suggesties / etc.

Groetjes,
Kiezel
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Ziet er leuk uit veel plezier met het bouwen ervan.

Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Kiezel,

Toch enige puntjes van kritiek, iets wat ik bij veel baanontwerpen terugzie.

De rails liggen op veel plaatsen op de rand van de beschikbare plaat, stelregel is om 5 cm van de rand te leggen ivm uitsteken wagons in bochten, rakelings langs rand met kans op vallen.

Vaak groter plannen dan in werkelijkheid kan op de beschikbare ruimte, zie opmerking hierboven maar ook de stootblokjes op de tekening linksboven en de oranje lus in het midden van het ontwerp.

Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Ik denk dat je toch wat weinig rekening hebt gehouden met de noodzakelijke vrije ruimte naast en boven de treinen.
Als ik het baanplan zo zie ligt er heel veel "bijna op" of zelfs "over de rand.
Een veilge maat is Hart spoor + 5cm tot aan de verticale wand.
Kom je onder de schuine kap, dan heb je meer ruimte nodig, want dan geldt deze maat op ca. 7cm boven BS (Bovenkant Spoorstaaf)

John
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Hoi Kiezel,

Leuk ontwerp met creatief gebruik van de beperkte (en onhandig gevormde) beschikbare ruimte. Jammer dat dat ervoor zorgt dat de rangeermogelijkheden (voor mij één van de belangrijkste speelelementen) een beetje mager zijn.

Verder zitten er inderdaad meerdere (potentiële) ruimteproblemen in.

Zo zou ik nog even kijken naar de paarse sporen.... als je ze zo aansluit (direct op een meegebogen wissel) liggen ze echt strak tegen elkaar aan en loop je het risico dat treinen elkaar raken. Een kraanwagentje 4611 bijvoorbeeld, met handzwengel, gaat daar gegarandeerd voor problemen zorgen...

In het grijze gedeelte loop je bovendien het risico dat lange voertuigen elkaar raken in de boog. Ik denk dat het slim is om die stukjes van het ontwerp even ergens uit te leggen (aannemende dat je daar de rails voor hebt) om dit met twee lange rijtuigen eens te testen.

Succes!

Martijn



Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe!! Leuk dat er zo snel wordt gereageerd... :D

Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 19 juli 2007, 13:16:37
De rails liggen op veel plaatsen op de rand van de beschikbare plaat, stelregel is om 5 cm van de rand te leggen ivm uitsteken wagons in bochten, rakelings langs rand met kans op vallen.

Vaak groter plannen dan in werkelijkheid kan op de beschikbare ruimte, zie opmerking hierboven maar ook de stootblokjes op de tekening linksboven en de oranje lus in het midden van het ontwerp.
Links gebruik ik wel een plaat, maar rechts niet (sorry had ik niet vermeld). Rechts achter de schotten liggen de rails gewoon op de vloer (behalve waar hij gaat stijgen natuurlijk). Voordeel van de vloer is dat wagons nooit ver zullen vallen :) . Ik heb al gepast met lange rijtuigen en locs dat het goed gaat langs de randen (het is wel echt centimeterwerk langs de gipsplaten en het bijbehorende timmerwerk).
Stootblokjes linksboven kan ik nog wat van de muur af schuiven door de sporen iets korter te maken (waarschijnlijk schuif ik dan de driewegwissel een halve rail naar rechts). Had ik al aan gedacht maar zie ik wel bij het bouwen.

Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 13:17:55
Als ik het baanplan zo zie ligt er heel veel "bijna op" of zelfs "over de rand.
Een veilge maat is Hart spoor + 5cm tot aan de verticale wand.
Kom je onder de schuine kap, dan heb je meer ruimte nodig, want dan geldt deze maat op ca. 7cm boven BS (Bovenkant Spoorstaaf)
Ik heb dat niet helemaal duidelijk getekend, maar de blauwe lijn bovenaan is niet de plek waar de vloer ophoudt / het dak begint. Dat zou natuurlijk niet passen want het dak loopt ongeveer 45 graden schuin. Ik denk dat er zo'n 10 cm nog tussen zit. De afstand heb ik bepaald door te testen met de loc met de hoogste pantografen.

Citaat van: Acido op donderdag 19 juli 2007, 13:26:42
Zo zou ik nog even kijken naar de paarse sporen.... als je ze zo aansluit (direct op een meegebogen wissel) liggen ze echt strak tegen elkaar aan en loop je het risico dat treinen elkaar raken. Een kraanwagentje 4611 bijvoorbeeld, met handzwengel, gaat daar gegarandeerd voor problemen zorgen...
Ik heb geen wagens met zwengels :) dus het moet goed gaan. Ik kan mij herinneren vroeger ook al eens twee sporen zo dicht naast elkaar te hebben gelegd en dat leverde toen geen problemen op. In het 'ergste' geval plaats ik er nog aan iedere kant twee kleine tegengestelde bochtjes in.

Citaat van: Acido op donderdag 19 juli 2007, 13:26:42
In het grijze gedeelte loop je bovendien het risico dat lange voertuigen elkaar raken in de boog. Ik denk dat het slim is om die stukjes van het ontwerp even ergens uit te leggen (aannemende dat je daar de rails voor hebt) om dit met twee lange rijtuigen eens te testen.
Het meeste heb ik al even getest, maar misschien dat ik er tijdens het bouwen wel achterkom dat sommige stukken nog wat beter / veiliger kunnen wat dat betreft. Helaas blijft de ruimte beperkt... :(

Bedankt voor alle nuttige opmerkingen!!! :D
Kiezel
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Hoi Kiezel,

ik vind het een leuk ontwerp, ondanks de beperkte ruimte heb je toch een creatief sporenplan kunnen bedenken. Het enige min-puntje vind ik toch de ruimte, of meer het gebrek aan ruimte, tussen de paarse sporen. Technisch mag het mischien geen probleem geven, optisch vind ik het minder geslaagd. Maar ik zie wel mogelijkheden om toch enkele ruimte tussen de paarse sporen te creeeren. Ik denk dat je er zelf ook wel uitkomt. Ik wens je in ieder geval veel plezier met het bouwen, en hoop meer (foto's) te zien van je vorderingen.

groeten, Martin
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Zoals de paarsen sporen in je sporenplan liggen lagen er ook op dezelfde manier 2 sporen naast elkaar op mijn vorige baan. Met de stalen rijtuigen van Marklin gaf dit wel eens problemen omdat de uitstekende veerpakketten tegen elkaar stootte. Ik raad je aan om te kijken of het niet mogelijk is om er een klein pas stukje tussen te wriemelen. Weet je zeker dat het goed gaat en dat er een paar millimeter naast de sporen over blijft.

Hier kan je zien hoe het eruit ziet
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Ik heb nog even een testje gelegd met twee 5140 meegebogen wissels tegenover elkaar, zoals in de paarse sporen:





In mijn herinnering lagen ze (zoals al is gezegd) dan strak tegen elkaar aan, net als hoe WinTrack het tekent, maar dit blijkt toch niet helemaal zo te zijn. Er zit nog een millimetertje of tweeëneenhalf tussen... :)

Ook tussen de treinen blijft (bij deze combinatie van rijtuigen) voldoende ruimte. Ik denk dat ik het toch maar ga proberen zonder de passtukjes, want dat laatste is een heel gepruts. Ik kreeg het in WinTrack niet naar tevredenheid voor elkaar.

Optisch misschien niet het mooist, maar praktisch voor mij wel naar tevredenheid... :?
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Interessant.... als je die constructie gebruikt bij C-rails liggen de sporen wél strak met de beddingen tegen elkaar. Had er niet bij stilgestaan dat dat voor M-rails mogelijk anders is. Zolang je geen gevaarlijke kraanwagentjes hebt rondrijden moet dit wel kunnen als ik het zo bekijk ;-)

Martijn
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Interessant..... nooit bij nagedacht dat dit een mogelijkheid is. Ik vind dit wel mooi voor stationssporen en ruimtebesparend.
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Is zeker een interessante optie, maar als je 'echt' wilt rijden, hoe kom je dan uit met het profiel en de vrije ruimte?
Is daar al over nagedacht?
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Ahh, M-rail, dáár hou ik van! (Sorry jongens, het is nou eenmaal zo).  :D

Citaat van: Acido op donderdag 19 juli 2007, 22:49:44
Interessant.... als je die constructie gebruikt bij C-rails liggen de sporen wél strak met de beddingen tegen elkaar. Had er niet bij stilgestaan dat dat voor M-rails mogelijk anders is.

Martijn, dit klopt wel, de breedte van de railbedding is bij C-rail 40mm, die van M-rail 37,5mm.

@Kiezel, misschien wel handig, wat info over de M-rail maten en geometrie vind je hier.
Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Citaat van: Kaleb op donderdag 19 juli 2007, 22:59:51
Interessant..... nooit bij nagedacht dat dit een mogelijkheid is. Ik vind dit wel mooi voor stationssporen en ruimtebesparend.
Nou daar ben ik het dus roerend mee eens! :)

Citaat van: frankvandevelde op donderdag 19 juli 2007, 23:05:34
Is zeker een interessante optie, maar als je 'echt' wilt rijden, hoe kom je dan uit met het profiel en de vrije ruimte?
Is daar al over nagedacht?
Het 'echt' rijden zal toch beperkt blijven. Het gaat vooral om het speelelement; de aankleding gaan we ook ons best op doen maar ik wil bijvoorbeeld altijd de rails weer los kunnen halen (zonder verf of lijm of andere toestanden). Dus het blijft een compromis.

Citaat van: Spoorniet op vrijdag 20 juli 2007, 02:44:42
@Kiezel, misschien wel handig, wat info over de M-rail maten en geometrie vind je hier.
Dankjewel voor de link, lijkt sprekend op de plaatjes in de (oudere) catalogi! :) Ze zeggen trouwens dat de 'straight track' van de 5140 gelijk is aan 5200 (parallelbocht), maar dat is natuurlijk niet zo. Hij is langer omdat hij eerst een stukje rechtdoor gaat (ongeveer 1/4 recht en daarna pas de 5200 boog).

Verder heb ik nog even wat plaatjes van de laatste stand van zaken. Die stand is nog niet zo ver, want we gaan morgen op vakantie :D :D :D en als we terugkomen zijn er nog wat andere belangrijke klussen die eerst moeten (zoals een nieuwe combiketel - kan ik gelijk de verwarmingsbuizen even anders neerleggen, die je op de onderste foto in de weg ziet zitten).


Hier de eerste experimenten van vorige week om te kijken of ik een 'dubbele draai' kon maken achter de schotten. Ik heb ook met rollend materiaal getest. Let niet op de troep die ook nog allemaal weg moet.


Hier de plek waar het stuk achter de schotten (rechts op het baanplan) in verbinding staat met het zichtbare deel van de baan. Het muurtje in de driehoek moet eraan geloven (gipsblokken, lekker stoffig zagen met de decoupeerzaag). De verwarmingsbuizen ga ik nog verleggen.

Van de andere (zichtbare) kant durfde ik geen foto te maken - trouwens dat zou weinig nut hebben want er ligt zoveel troep (gereedschap en 'misschien nog eens te gebruiken' spulletjes) dat je verder toch niets kunt zien.

Voorlopig dus eerst maar even op vakantie. Als er verdere vorderingen zijn houd ik jullie zeker op de hoogte!!!!  :)

Re: Baanontwerp M-rails / analoog
Citaat van: kiezel op donderdag 19 juli 2007, 11:30:32
Om in de gaten te houden waar een trein rijdt heb ik een aantal schakelrails opgenomen waar ik LEDjes op aansluit.

Bedoel je schakelrails of contactrails ?

Bij schakelrails zullen zonder extra relais of elektronica de LED's alleen knipperen als de sleper er over heen gaat.

Bij contactrails blijft de LED branden, zolang er een as op staat. Echter om een heel traject te bewaken, moeten bijna alle rails contactrails worden.

Schakelrails zijn verkrijgbaar als halve rechte, halve 5100 en halve 5200.

Contactrails alleen als hele rechte of hele 5100. Of er contactrails is als hele 5200 weet ik niet.

Ik zelf zou schakelrails gebruiken (een bij begin en een op het eind van het traject) samen met een relais of sein.

groetjes
Henk