Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

smeerolie

Gestart door j.b donderdag 17 januari 2013, 14:11:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
smeerolie
j.b
gast

smeerolie
Ik moet nodig wat locs gaan smeren, deze zijn van märklin, nu heb ik hier op wikipedia gelezen dat märklin daar zijn eigen olie voor heeft nr.7149.
Ik ben voor deze olie bij een treinwinkel geweest maar die hadden geen olie specifiek voor märklin.
Ze hadden wel andere olie, het merk weet ik niet, die verkochten zij voor allerlei merken locs, is het echt belangrijk dat ik märklin olie gebruik of kan ik olie van andere merken ook gebruiken?

Groeten, John. 
Re: smeerolie
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re: smeerolie
Hallo John,

De olie die treinwinkels verkopen zijn (bijna) altijd wel geschikt.
De motor die in een Marklin loc zit in nagenoeg hetzelfde als andere motoren.

Zelf gebruik ik speciale motorolie van Faller, dit werkt ook prima.  ;)


Groeten, Lesley
Re: smeerolie
j.b
gast

Re: smeerolie
Lesley bedankt voor je reactie, maar je schrijft dat bijna alle oliën geschikt zijn, dus dan is het nog niet zeker.
Ik heb trouwens net ergens gelezen dat je ook wintermotorolie 10w30 voor de auto kunt gebruiken.
Dat schijnt hetzelfde te zijn als de olie die je in de winkel koopt voor de trein.
Heeft iemand daar ervaring mee, of is dit een fabeltje?

Groeten, John.
Re: smeerolie
Lid sinds: 2023

offline
Re: smeerolie
John,

In de eerste plaats moet  je je loc's minimaal smeren. Een druppeltje op de daartoe bestemde plaatsen
is genoeg. Beslist niet te veel, want dan weet je niet hoe je motor er uit ziet na verloop van tijd.

Over olie zijn, zoals altijd, de meningen sterk verdeeld. Sommigen zweren bij de olie van Märklin ( of
elk ander merk treinenfabrikant), anderen gebruiken naaimachine olie, weer anderen fietsolie en
sommigen auto-olie.

Ik gebruik fietsolie (omdat ik dat had en te lui was om naar de treinenwinkel te gaan)
en, zoals gezegd, ik smeer minimaal.  Ik heb geen enkel probleem en breng hem met een naald aan
op de smeerpunten.

Wat ik heb begrepen is het wel belangrijk dat :
a. de olie niet al te dun is ( dan verdeelt hij zich bij warm worden op plaatsen waar je hem niet wil hebben)
b. de olie niet plantaardig is, maar mineraal of synthetisch.

Tot zover mijn ervaringen. Er zijn er ongetwijfeld nog die andere ervaringen hebben.
Re: smeerolie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: smeerolie
Ik gebruik altijd deze olie.
En met de holle naald breng je overal precies genoeg olie aan, zonder te morsen.
Re: smeerolie
j.b
gast

Re: smeerolie
Bedankt voor alle reacties, dat product wat kappa gebruikt lijkt me wel wat, kappa kun je even doorgeven waar het te verkrijgen of te bestellen is.
Re: smeerolie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: smeerolie
Ik heb het ooit eens bij mijn dealer gekocht.
Ik denk dat je deze olie bij de gemiddelde modelbouw winkel kunt krijgen.
Vraag dan naar Modell Craft olie MOD66005.
Re: smeerolie
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: smeerolie
De olie van Faller heeft een vergelijkbare naald zo te zien.
Re: smeerolie
Lid sinds: 2007

offline
Re: smeerolie
Ja, je kunt eindeloze discussies houden over smeren. Ik heb zo'n Fallerflesje omdat het zo'n handige verpakking is. Gaat hier jaren mee. Ik gebruik alleen olie voor lagers en dan echt in minieme hoeveelheden. Een speldenpuntje olie is genoeg voor een lager. Voor tandwielen eerder vet. Kun je ook weer een discussie over beginnen.  :D
Re: smeerolie
Lid sinds: 2012

offline
Re: smeerolie
Klopt,

Het enige wat hier van belang is -> Less is more !! in dit geval.

Groet,

René
Re: smeerolie
Pieter M-rail
gast

Re: smeerolie
En wd-40? Kan dat ook?
Re: smeerolie
Lid sinds: 2008

offline
Re: smeerolie
Nee, geen kruipolie gebruiken !
Re: smeerolie
Pieter M-rail
gast

Re: smeerolie
Oeps!
Re: smeerolie
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: smeerolie
John
De smering bewerkstelligd met een spuitbus, ABSOLUUT NIET gebruiken.
Olie anders als minerale olie, ook niet gebruiken.(synthetische olie zou kunnen als je niet op de prijs let)
Olie in de viscositeit 10w--40 gaat prima.Motor wordt warm=te dunne olie vloeit overal heen waar het niet hoort.
Tandwielen (worm) met een licht kogelagervet.
Asjes met al wat slijtruimte gaan beter met dit vet als olie.
Zelf gebruik ik een injectienaald om een drupke te doseren, teveel kun je nog weer direct opzuigen.
Cees
Re: smeerolie
j.b
gast

Re: smeerolie
Allemaal bedankt voor de tips en goede raad, ik ben laatst bij het seinhuis in santpoort wezen shoppen en daar heb ik een flacon met smeerolie van marklin kunnen bemachtigen, het zal wel gewoon motorolie zijn, maar ik heb wel de goede olie.
Ik heb gelijk alle koolborstels en wat slepers vernieuwd zodat al het matrieel weer up to date is, ja hier wordt niet bezuinigd.

Nogmaals dank, groeten John.
   
Re: smeerolie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: smeerolie
Hallo John.

Uitendaal verkoopt echt geen motorolie.
(ik ken hem goed)

De olie van Märklin is zeer dun-vloeibaar, ofwel heeft een hele lage viscositeit*.
Deze olie dient zeer spaarzaam op de draaipunten te worden aangebracht, en negens anders. Een miniscuul druppeltje aan een speldenkop is genoeg.
Alle overbodige olie zal worden weggeslingerd door de motor en tandwielen. Je motor, en behuizing wordt vuil, en trekt ook weer stof aan. Maar het meest nadelige is, dat je collector en koolborstels ook vervuilen, en je motor onregelmatig kan gaan lopen.
Bij voorkeur dien je ook je loks rechtop te bewaren, om je olie bij de draaipunten te houden.

Mvg. Mars

* Viscositeit is een fysische materiaaleigenschap, die de traagvloeibaarheid of stroperigheid van een vloeistof  weergeeft. Hoe hoger het getal, hoe dikker de vloeistof.
Re: smeerolie
Lid sinds: 2011

offline
Re: smeerolie
Ik gebruik teflon, maar ik zie dat hier nog niet genoemd. Is dat af te raden?

Albert
Re: smeerolie
j.b
gast

Re: smeerolie
Ik bedoelde ook niet dat dhr.Uitendaal zelf flacons zou vullen met motorolie maar dat de olie van Marklin waarschijnlijk gewoon motorolie is.
   
Re: smeerolie
nobody
gast

Re: smeerolie
Teflon-olie is prima: Zeer lage wrijvingscoëfficiënt , vuil afstotend.
Re: smeerolie
willeme1
gast

Re: smeerolie
Heb de asjes van de motor enz bij een oudje gesmeerd met molybdeen disulfide grease mos 2
Goedenervaringen mee met motorrevisie en dergelijke

Snort weer tevreden in het rond

Groet ap
Re: smeerolie
hajoscho
gast

Re: smeerolie
Hallo,

ik gebreuk motorolie van mijne Meriva. Het is motorolie 5 W 30 en ek heb goede ervaringen. Ik heb en kleine injektiespuit (tegen griep) met en heel fijne naald met motorolie.

Schöne Grüße

Hans :twisted: :twisted: :twisted:
Re: smeerolie
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: smeerolie
Het hoeft niet speciaal olie van marklin te zijn. Voor mij is olie gewoon olie.
Ik zou zelf geen kroonolie halen/gebruiken zover ik soms lees. Het spuitnevel geeft een veel te grote druppel.
Ik gebruik zoals denk ik vele leden hier faller olie.
Deze kost rond de 8 euro en is zuinig (eigen mening)

Groetjes marklingek)
Re: smeerolie
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: smeerolie
Van de faller olie is het artikelnummer 170489!
Veel succes!
Re: smeerolie
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: smeerolie
Gewoon bij kruitvat een liter 10W40 motorolie kopen voor 2,50 euro daar doe je je hele leven mee
een injectiespuit bij de apotheker en klaar ben je

Jeroen
Re: smeerolie
Lid sinds: 2007

offline
Re: smeerolie
Maar waarom zou je met een liter motorolie in huis gaan zitten? Dat is genoeg voor minstens 20 modelbouwlevens.
Vijf jaar geleden zo'n Faller lesje gekocht. Nog lang niet leeg. Bij correct gebruik gaat dat ook bij een flinke verzameling ellenlang mee.
Re: smeerolie
Lid sinds: 2006

offline
Re: smeerolie
" Faller lesje " Huh uh bedoelt?
Re: smeerolie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: smeerolie
Hallo John,

Op de wiki is een artikeltje te vinden over het smeren van motoren en ook welke olie geschikt is en welke je beter niet kunt gebruiken.

Zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren.

Natuurlijk is dit geen "wet van meden en perzen", sommigen zweren bij het één, waar anderen weer slechte ervaringen mee hebben.
Lees het artikeltje eens door en bepaal voor jezelf welke olie je voorkeur heeft.
Ongeacht de olie die je toepast: Gebruik het spaarzaam. Voor alle oliën geldt dat overdaad schaadt.

Zelf heb ik een keer een locomotief op een beurs gekocht, die met motorolie was gesmeerd (en ook nog overdadig). Thuis aangekomen bleek dat toen ik de kap van de locomotief haalde, alles aan de binnenkant zwart en vet was van de zwarte olie.
Het heeft me een paar uur gekost om de loc compleet te reinigen en weer opnieuw te oliën.
Mij zul je dus nooit motor-olie zien toepassen, terwijl anderen het regelmatig gebruiken en er geen problemen mee hebben.

Hoop dat je wat aan deze bijdrage hebt.

Mvg,

Johan (Treinsmurf)
Re: smeerolie
ruudkim
gast

Re: smeerolie

Naai machine olie bij de Handyman vandaan werkt al jaren perfect
gr Ruud
Re: smeerolie
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: smeerolie
Citaat van: ruudkim op dinsdag 22 oktober 2013, 17:28:34
Naai machine olie bij de Handyman vandaan werkt al jaren perfect
Naaimachineolie is veel te dun.
Motorolie 10W40, is precies de zelfde olie die Marklin-Fleischmann-Faller in hun verpakking doen.

grt Piet.