Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

kwaliteit Lilliput modellen

Gestart door markos woensdag 18 juli 2007, 21:54:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kwaliteit Lilliput modellen
Zijn er Marklin rijders die ervaring hebben met Lilliput modelen die geschikt zijn gemaakt voor 3-rail?

Wat is jullie ervaring met:

Rijkwaliteit op C-rails (nemen van wissels/24130 bochten)
Detailering
Breekbaarheid
Kwijtraken losse onderdelen...


Re: kwaliteit Lilliput modellen
Welke Lilliput locs bedoel je de nieuwe, hun stoomlocs of oude modellen.

Re: kwaliteit Lilliput modellen
De vraag is eigenlijk algemeen

Maar als je het voor mij specifiek wil, dan gaat het om de "oudere" stoomloks van ca 10-15jr oud

Reacties over nieuwe modellen zijn ook welkom hoor

Re: kwaliteit Lilliput modellen
ik heb een wagon setje voor oorlogse nederlandse rijtuigen...helaas ze onstporen vaak...
mischien dat ik ze moet verzwaren.
arkadas
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Ik heb een oude lilliput stoomloc wel zien roken alleen kwam de rook uit de tender waar de electronische omschakeler zat. Het allernieuwste materiaal is echt beter dan het oude. Al wil ik niet zeggen dat het slecht is. Maar ik heb van 2 leden van de treinclub een lilliput stoomloc kapot zien gaan. Een 03 in oorlogskleed geloof ik.

Re: kwaliteit Lilliput modellen
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Ik heb zelf alleen een paar wagentjes die rijden prima.
Als ze vaak ontsporen kan je een beetje schuiven met de afstand van de wielbanden.
Re: kwaliteit Lilliput modellen
'k heb redelijk veel wagons (goederen en personen wagons) van Lilliput echter allemaal voorzien van Liliput/Märklin wielen. Deze wielstellen werden destijds door Lilliput los verkocht, of dat nog zo is weet ik niet. Omgebouwd liepen ze zonder problemen om M en K rails.  (Baan intussen afgebroken) Met C rail heb nog geen ervaring.
Re: kwaliteit Lilliput modellen
FF een vraagje : Weet iemand hoe de eigenschappen van de MaK's van liliput zijn . Heb dingen gehoord dat er in eerste serie twee moteren zitten , en niet goed synchroon lopen .

Iemand ervaring met deze loc's ??
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Ja, een ramp.
Het niet goed synchroon lopen is mij niet opgevallen, maar de aansluiting van de stroomtoevoer naar de motoren is via metalen lipje die gemonteerd zijn op kunstof beugeltjes. Deze zijn weer op de zijkant van de motoren geklikt.
Deze constructie breekt snel. Bij beide locs die ik heb was aan 1 kant deze constructie kapot gegaan.
Is niet echt te repareren en de aansluitpunten op de motoren zijn niet te solderen (althans, het is mij niet gelukt).
Inmiddels heb ik bij 1 loc de volledige aansluiting gemold verwijderd :twisted:.

Ik denk erover bij beide locs de motoren te verwijderen en de locs als dummy in de verkoop te doen of zo.
Misschien zet ik ze wel ergens op een achteraf plekje in een sloopomgeving.
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Off topic :
Als je ze weg doet , kun je me PMen .
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Ik heb zo'n tweemotorige loc in tweerail gehad en het liep toch niet best. Overigens was het mij wel gelukt om de draadjes direct aan de koolborstelhouder te solderen. Ging prima. De aandrijving met middenmotor van het latere model is een stuk beter.

Andere minpunten.
Knullige draaistelophanging. Het draaistel wordt op zijn plaats gehouden met plastic clipjes die gemakkelijk loslaten, zoekraken of kapot gaan.
Heel kwetsbaar hekwerk.
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Bedankt voor jullie info!

Als ik het kort mag samenvatten:

  • Kwetsbare onderdelen
  • [matige rijeigenschappen
  • zonder ombouw van wielen/draaistellen is ontsporen vaak aan de orde.



Is Lilliput te vergelijken met Lima?
of gaat dat te ver?
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Dat gaat wat ver, want het is heel verschillend per model. Maar dat was bij Lima op den duur ook al zo.
Re: kwaliteit Lilliput modellen
Citaat van: henkv op zondag 22 juli 2007, 11:32:33
want het is heel verschillend per model.

Volgens mij geldt dit voor alle merken :| Per model zo goed mogelijk uitzoeken wat er over bekend is dus !

Vriendelijke groeten,

Rolf