Beste Harm,
Over een grote opzet moet altijd wat langer nagedacht worden, dan over een kleintje.
De reacties zullen dus ook wel wat vertraagder los komen, dan bij een enkelgelaagd-enkelsporig baantje.
CiteerHet gaat me er meer om dat ik al mijn treinen kan parkeren en ze om en om kan laten rijden.
In feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden. Het schaduwstation is dus meer een soort opbergkast
Het ontwerp is leuk, er zijn veel zichtplekken waar de trein op verschillende hoogtes te zien zijn als ze een tunnel uitkomen of ingaan. Door de draaiing erin (met passeer sporen) , kan de richting nog enige verrassing geven, al kan dat misschien beter.
Een passende achtergrond zou kunnen leiden tot tracees met iets meer golving, in plaats van strakke rechte lijnen (maar ja, M-rails, geen flex-rails, toch iets om mee te nemen).
Geen kopstation, dus rondjes rijden (met een keerlus). Dat is een keuze.
Ik zou nu zelf een andere maken, na jaren juist dat principe van eeuwig rondrijden te hebben nagestreefd.
De vraag daarbij is vaak: meer of juist minder zelf willen kunnen ingrijpen.
SchaduwstationAls ik kijk naar je ontwerp, dan kijk ik vooral naar het schaduwstation: je parkeerplaats. Want daar gebeuren een paar originele dingen, met name bij die ene meegebogen wissel 5140, en in die rare kronkel in het afritspoor van het schaduwstation.
Die kronkel zal wel een functie hebben in je bouwplan (ondersteuning of zo).
Dus laat ik me beperken tot de sporen met die meegebogen wissel erin.
Het ziet er naar uit dat je daar een aantal kortere treinen, niet alleen wil kunnen opslaan, maar ook stuivertje wil kunnen laten verwisselen?
U-vormige tafelWat ik niet begrijp is de tekening van een U-vormige tafel, waar vervolgens het hele ontwerp zich geen moer van aantrekt. Daar zal een reden voor zijn, bijvoorbeeld een schuin dak, of iets anders?
Verder denk ik op basis van de 3d-weergave aan tunnels, bruggen, en berghellingen, maar ze staan niet ingetekend, dus het kan er heel anders uit komen te zien dan ik verwacht.
Een van de dingen die me bij de nivo-plaatjes opvalt, is dat de sporen telkens meer naar het midden van de U-vorm opschuiven (toch een schuin dak?). Bij een rechte wand zou je ze juist zoveel mogelijk boven elkaar laten lopen om de loopruimte in de U vrij te houden.
Hoogte winnenJe baan-ontwerp is duidelijk erop uit om hoogte te winnen.
CiteerHellingen liggen zo rond de 3%. Tussen het schaduwstation en de volgende laag zit 20 cm ruimte, de laag daarboven op 15 cm.
Waar ben je precies op uit? Welk effect wil je met die hoogte bereiken?
Er zijn ook bouwstijlen waarbij je hoogte verschillen suggereert door hangende ravijnen, hangende rivieren, e.d. terwijl de baan zelf horizontaal blijft.
Rijlengte creërenJe ontwerp zit vol met lange rijlengte; waarschijnlijk om je treinen te kunnen zien werken; toch zit veel van die lengte verscholen onder andere sporen, en rijden die treinen grotendeels in het verborgene.
Op je 3d-voorstelling kan ik wel zien, dat je juist nastreeft dat de verschillende nivo's vaak wel in beeld zijn, en over grote afstanden. Dat kan er op wijzen dat je niet alleen denkt in treinlengtes maar vooral ook in voldoende blokken en bloklengte (en dus ook seinbeelden die te zien zullen moeten zijn).
Dat klopt alleen niet met dit citaat:
CiteerIn feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden.
Bij voldoende blokken kunnen er meer dan 2 treinen tegelijk rondjes rijden.
Misschien bedoel je 2 treintjes tegelijk rondjes rijden
per nivo?
Je hebt een aantal verborgen punten op je agenda, zaken waarmee je nu al rekening houdt, maar die je (nog) niet kunt realiseren in wintrack, en die je niet genoemd hebt in je introductie. Of heb ik er overheen gelezen? Of komt het omdat je leentje-buur speelt bij een Marklin baan-ontwerp, zonder het totale besturingsplan te kunnen doorgronden.
Handmatige besturingIk kijk altijd graag
bij dit draadje. Gewoon een analoge baan, die gewoon handmatig is te besturen.
Niets blokken, gewoon marklin seinen. Voldoende trafo's (een aardige batterij), en karren maar.
Die jonge jongens met hun digitale machines (de goede niet te na gesproken) hebben niet zelf leren denken over de simpele logica zoals oom Marklin die verzonnen had.
Gewoon twee kartonnetjes tussen de rail-lipjes doen wonderen.
Analoog handmatig rijden is ontwikkeld voor kinderen van 8- tot 80+, niet voor computer nerds.
Je kunt elk spoor in het schaduwstation afhandelen met de ouderwetse (7128 uit mijn hoofd) Marklin hoofdseinen, en de aansluiting voor het voorsein gebruiken voor terugmelding op een besturingspaneel. Zonder enige kennis van IT of digitaal rijden, kun je alles automatiseren, voor zover je dat wil, en toch handmatig controle houden.
Bovenste keerlusNog even terug komend op die bovenste dubbele keerlus. Waarom eigenlijk?
Waar is die voor nodig? Waarom moet het een dubbelsporige keerlus zijn?
OefenbaanCiteerIk denk dat ik met deze oefenbaan in elk geval de komende jaren genoeg rijplezier heb
Als dit alleen maar je oefenbaan is, hoe gaat je echte baan er straks dan wel niet uitzien?