Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Harm z'n ontwerp: open voor suggesties

Gestart door harm78 zaterdag 19 oktober 2013, 19:39:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Vorig jaar heb ik een huis gekocht, zodat ik eens aan een treinbaan kon gaan denken. Ik heb dus een kamer die voorbestemd is om treinenkamer te worden. Tot nu toe heb ik vooral veel materieel gekocht dat ik vroeger niet kon betalen en nu wel. Het maken van een baan was er nog niet van gekomen, omdat ik geen creatieve geest heb en geen flauw idee had wat voor indeling het moest worden.
Vorig weekend heb ik me er eens serieus mee bezig gehouden en ben zowaar tot een ontwerp gekomen dat een beetje aan mijn eisen voldoet:
- Veel spoor, minder scenery
- minstens dubbelspoor, dus 2 treinen die gewoon los van elkaar eeuwig rondjes kunnen rijden
- ruim schaduwstation
- lange rechte stukken voor lange treinen
- groot station

Ik heb redelijk gelet op dingen die ik hier al eerder heb geleerd. Hellingen liggen zo rond de 3%. Tussen het schaduwstation en de volgende laag zit 20 cm ruimte, de laag daarboven op 15 cm.

Toch zou ik best wat tips willen :)

Van onder naar boven. Eerst het schaduwstation:

Dan de oprit van/naar het schaduwstation:

De zichtbare delen, hoewel sommige stukjes overdekt worden:


En als je alle lagen aanzet:


Wat er weer in 3D zo uitziet:


De tafel zal zoveel mogelijk open zijn, zeker op de lagere niveaus. Voor de bereikbaarheid zal ik ook wel met uitneembare stukken moeten werken denk ik...

Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Niemand die goede tips heeft? :)
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hi Harm,

Nou ja, goede tips? Ik weet het ff niet. Wat ik zie is een ENORM schaduwstation. Natuurlijk, hoe groter hoe meer treinen je tegelijkertijd kunt laten rijden. Ik ben wat 'overdonderd' door de grote hoeveelheid rails. Hoe ziet e.e.a er in 3D uit? Heb je daar ook plaatjes van? Laat die eens zien als je wilt, dan wordt het misschien wat duidelijker hoe het geheel er in werkelijkheid gaat uit zien.

Groets,

Martin
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hoi Harm,

Niet iedereen deelt de mening van een ander, of kan er zijn licht over laten schijnen ;)

Hoe ga je deze volle baan aansturen?

Zelf ben ik niet zo van die doodlopende sporen in het schaduwstation, tenzij je dit via een programma laat bewaken (koploper of Itrain).
Ook dat volle van de baan spreekt mij juist niet aan, maar dat komt omdat ik andere eisen stel, aan wat er mogelijk is en aan wat ik wil zien.

Vergeet niet dat deze baan vele decoders en bezetmelders nodig heeft, wat ook een kostenplaatje zal vormen.
Mede omdat je juist niet zo van de scenery bent, zou ik eerst met een eenvoudiger plan beginnen, om ook de principes te begrijpen, en ook om een beetje een idee te krijgen wat er juist mist of niet ;)

Vergis je niet in mij hoor, ik wilde ook vroeger hele zolders volbouwen, maar ik merk dat dit mijn doel voorbij streeft.
Met lange treinen rijden is natuurlijk geweldig, maar past die lange trein uit je schaduwstation ook op je station?
Ook is je schaduwstation gebonden aan enkele verkeersregels, temeer omdat je ook iets wil stallen op die doodlopende sporen, en dat houd wel in dat je ook tegen je verkeer in rijdt.

Dan ontkom je haast niet aan een programma, die deze bewegingen mogelijk maakt zonder te botsen op andere treinen.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hier een 3d-plaatje, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om Wintrack echt een mooie plaat te laten maken...



CiteerWat ik zie is een ENORM schaduwstation. Natuurlijk, hoe groter hoe meer treinen je tegelijkertijd kunt laten rijden

Het gaat me er meer om dat ik al mijn treinen kan parkeren en ze om en om kan laten rijden. In feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden. Het schaduwstation is dus meer een soort opbergkast.

CiteerHoe ga je deze volle baan aansturen?

Handmatig, die toestanden met bezetmelders, blokken en dat soort dingen snap ik niet. Ik wil wel de boel in de voeding in stukjes delen, zodat ik het later nog in blokken kan indelen.
CiteerZelf ben ik niet zo van die doodlopende sporen in het schaduwstation, tenzij je dit via een programma laat bewaken (koploper of Itrain).

Ik heb die doodlopende sporen gemaakt om de ruimte op te vullen in de lus, het lijkt me wel handig voor wat kortere treinstellen en stammetjes of losse locs.

Verkeersregels doe ik niet aan, alles moet tenslotte handmatig :).
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hoi Harm,

Mag ik je succes wensen met dit ontwerp?

Want alles handmatig besturen.........daar kom je zeker nog op terug ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 oktober 2013, 21:11:40
Hoi Harm,

Mag ik je succes wensen met dit ontwerp?

Want alles handmatig besturen.........daar kom je zeker nog op terug ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Ik ben het volledig met Hans eens. Drie treinen op een bescheiden baantje gaat nog net, of eigenlijk
net niet meer uit de hand. Computerbesturing kan nog wel even wachten, maar een blokstelsel is het minste
wat je nodig hebt. Ik denk niet dat je zal geloven wat hier beweerd wordt en daarom heb je het succes
wat we je toewensen echt nodig. >:-D

mvg Frans
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Het is inderdaad mijn idee om op de hoofdbaan 2 treinen tegelijk te hebben rijden, dat is dubbelspoor dus die kunnen elkaar nooit raken. Als er een trein van of naar het schaduwstation moet, kan de trein op de buitenbaan blijven rijden terwijl ik die op de binnenbaan naar het schaduwstation rij.

De bereikbaarheid kan inderdaad wel eens de bottleneck zijn... :)
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Leuk plan, maar de bereikbaarheid is volgens mij toch een probleem.
Zonde man, dat je vast houdt aan handmatig rijden alleen omdat je het niet snapt! je weet dadelijk niet eens waar een trein staat in het schaduwstation.
Begin eerst eens een testbaantje met Koploper of iTrain er zal een wereld voor je open gaan en voor antwoorden op vragen of uitleg is dit forum toch voor. Naderhand besluiten om via de PC te gaan rijden betekent gehele baan afbreken en opnieuw beginnen, blokken maken en bezetmelders plaatsen is niet moeilijk, de kosten zijn het ook niet echt meer tegenwoordig.
Ga eens een cursus doen bij de HIP, ik weet zeker dat het dan allemaal duidelijk wordt.
Succes bij je keuze en bouwen.

Mvg
Koos
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Citaat van: harm78 op maandag 21 oktober 2013, 20:49:09
Het gaat me er meer om dat ik al mijn treinen kan parkeren en ze om en om kan laten rijden. In feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden. Het schaduwstation is dus meer een soort opbergkast.

Hoi Harm,

Hier ga je meteen al de fout in, want een schaduwstation is juist om treinbewegingen op te vangen.
Want waar laat je de trein die je uit het station stuurt?

Dan moet ie ook ergens heen, en vaak is dat het schaduwstation waar ie dan ook wat oponthoud krijgt, zodat ie niet direct je station weer in rijdt.
Of die keerlus in, maar dan duurt het niet lang dat ie weer terug is :(
Een opbergkast is nog overzichtelijker en beter bereikbaar, dan je schaduwstation op de baan.
Verwar die twee ook niet meer a.u.b., want het zijn twee verschillende dingen.

Laat staan dat je daar meer dan drie treinen tegelijk laat rijden, want ja zal er maar eentje af moeten remmen en de ander juist vaart moeten geven tegelijkertijd.
Niet dat ik je plan wil veranderen, maar wel je bewust maken van wat er zoal gebeurd op je baan, en ik kan me ook voorstellen dat je daar nog geen notie van hebt.

Want je gaf zelf al aan dat je nog niet eerder een baan hebt gehad, dus weet je niet wat je te wachten staat bij een dergelijk ontwerp.
Ken namelijk nog iemand met een dergelijk vol ontwerp, met ook doodlopende sporen in het schaduwstation, en ook die loopt tegen deze problemen aan.
Een bloksysteem is dan vereist, maar dan staat er nog niks op die doodlopende sporen.

Dus bezetmelding........zou ik maar rekening mee houden, want afbreken is niet nodig.
Je maakt gewoon een stuk spoor al geschikt daarvoor, en als je er nog geen bezetmelder aan kunt hangen, zet hem dan door op je massa.
Maar maak voor je bezetmelding wel gebruik van een ander kleurtje, om straks verwarring te voorkomen.

Geloof me Harm, die baan is jouw baan, alleen we maken je bewust van de dingen waar je ongetwijfeld tegenaan gaat lopen.
Dubbelspoor behoeft ook niet veel mooier te zijn dan enkelspoor, want juist bij enkelspoor zal je de trein op iets anders moeten laten wachten, net zoals het in de realiteit gebeurd.
Dat je dat misschien niet zo leuk vindt, tja dat ligt aan jou, maar bedenk wel dat je wellicht eenvoudiger qua opzet kan beginnen.

Temeer omdat je juist niet meteen aan de scenery gaat, zou ik gewoon eerst wat rails neerleggen, en gewoon eens te kijken hoever je handmatig komt met besturen.
Zo kom je er ook achter wat beter kan, of anders opgezet kan worden.

De hobby is juist te mooi, om er met frustratie aan verder te werken, want als dat het geval is, dan zie ik het somber in.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Goed, misschien is een andere aanpak beter? Ik had al eens ooit een plan uit een ouwe catalogus nagemaakt:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41977.msg763887#msg763887

Op één of andere manier hebben die plaatjes me altijd geraakt. Als we dat nou eens combineren met een schaduwstation, krijgen we een leuk plan. Deze baan heeft dan een open structuur, dus alleen planken waar rails ligt. Dus echt een soort oefenbaan, maar wel eentje waar het rijden uiteindelijk ook heel leuk is. En waar je overal redelijk bij kunt. De onderste keerlus uit het originele plan heb ik afgeschaft, die keert nu via het schaduwstation.

We beginnen onderaan bij het schaduwstation en de afrit ernaartoe. Het schaduwstation ligt scheef ten opzichte van de kamer, dat is om linksboven in de hoek nog een ruimte te hebben om te staan:


Die oprit leidt naar level 1:


Wat een tussenverdieping is, door naar level 2:



Ook daar eindigt het niet, door naar level 3:


Alles bij elkaar ziet het er van boven dan zo uit. Er zitten links en rechts wat gaten om te kunnen staan:


In 3D is dit het resultaat:


Ik denk dat ik met deze oefenbaan in elk geval de komende jaren genoeg rijplezier heb, en het geheel ook ruimte heeft om te experimenteren met automatische aansturing?
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hoi Harm,

Denk je dat die plaatjes niemand raken?

Nou geloof me maar, heb die plannen ook ooit in mijn hoofd gehad, en er ook na vele jaren uitgegooid, omdat het vaak niet haalbaar is.

Want zo'n baantje volledig aangekleed en wel kost wel het een en ander, en dan heb ik het nog niet eens over de scenery.

Ik heb het dan over decoders en eventuele bezetmelders, en niet te vergeten je centrale, al dan niet met een programma.

Zelf zag ik hier op het forum een enkelsporige baan, en het ontwerp is eenvoudig, maar kan zeker aangepast worden.

Dan doel ik op het banenplanboek 0700 van Märklin, en de baan heeft nummer7.4.093, en het ontwerp is in K-rail maar ook daar kan je vanaf wijken.

Daar zijn lang niet alle treinen op mogelijk die ik in bezit heb, dus die moeten van lief en lee in de doos blijven, tot ik wel de ruimte heb.

Wel kent deze baan een drietal stations te weten een schaduwstation, een doorrijdstation, en een kopstation.

Dus een trein kan van A naar B en door naar C, en dat is wat ik zocht in een modelbaan.

Dat jouw plan daar volledig vanaf wijkt, verbaast me niks, en zie het hele gebeuren maar eens rijdende te krijgen.

Alleen daar ben je al een jaartje of wat mee bezig, en dat kan ook niet anders, want je hebt nog geen zeeën van tijd.

Harm ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar een plan tekenen op de pc, zal je minder tijd kosten dan in werkelijkheid.

Zelf help ik ook mensen aan hun baan, en die zijn ook al een tijdje onderweg, dus ik weet wat je in de praktijk tegen kan komen.

Maar nogmaals, ik wens je alle succes want dat zal je nodig hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hallo Harm,

Lijkt me een leuk baan plan, zit wel een hoop hout werk aan voor dat je gaat rijden.
Kijk maar eens in mijn draadje, ben een jaar bezig geweest om het spoor te leggen  8o en bedraden etc,

Wil je wel helpen als je hier aan begint, kan je een hoop tips geven, als je wilt.

Anders kom je maar een keertje kijken voor ideeen in Culemborg.

Gr Einte
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Beste Harm,
Over een grote opzet moet altijd wat langer nagedacht worden, dan over een kleintje.
De reacties zullen dus ook wel wat vertraagder los komen, dan bij een enkelgelaagd-enkelsporig baantje.

CiteerHet gaat me er meer om dat ik al mijn treinen kan parkeren en ze om en om kan laten rijden.
In feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden. Het schaduwstation is dus meer een soort opbergkast

Het ontwerp is leuk, er zijn veel zichtplekken waar de trein op verschillende hoogtes te zien zijn als ze een tunnel uitkomen of ingaan. Door de draaiing erin (met passeer sporen) , kan de richting nog enige verrassing geven, al kan dat misschien beter.
Een passende achtergrond zou kunnen leiden tot tracees met iets meer golving, in plaats van strakke rechte lijnen (maar ja, M-rails, geen flex-rails, toch iets om mee te nemen).

Geen kopstation, dus rondjes rijden (met een keerlus). Dat is een keuze.
Ik zou nu zelf een andere maken, na jaren juist dat principe van eeuwig rondrijden te hebben nagestreefd.
De vraag daarbij is vaak: meer of juist minder zelf willen kunnen ingrijpen.

Schaduwstation
Als ik kijk naar je ontwerp, dan kijk ik vooral naar het schaduwstation: je parkeerplaats. Want daar gebeuren een paar originele dingen, met name bij die ene meegebogen wissel 5140, en in die rare kronkel in het afritspoor van het schaduwstation.
Die kronkel zal wel een functie hebben in je bouwplan (ondersteuning of zo).
Dus laat ik me beperken tot de sporen met die meegebogen wissel erin.

Het ziet er naar uit dat je daar een aantal kortere treinen, niet alleen wil kunnen opslaan, maar ook stuivertje wil kunnen laten verwisselen?

U-vormige tafel
Wat ik niet begrijp is de tekening van een U-vormige tafel, waar vervolgens het hele ontwerp zich geen moer van aantrekt. Daar zal een reden voor zijn, bijvoorbeeld een schuin dak, of iets anders?

Verder denk ik op basis van de 3d-weergave aan tunnels, bruggen, en berghellingen, maar ze staan niet ingetekend, dus het kan er heel anders uit komen te zien dan ik verwacht.
Een van de dingen die me bij de nivo-plaatjes opvalt, is dat de sporen telkens meer naar het midden van de U-vorm opschuiven (toch een schuin dak?). Bij een rechte wand zou je ze juist zoveel mogelijk boven elkaar laten lopen om de loopruimte in de U vrij te houden.


Hoogte winnen
Je baan-ontwerp is duidelijk erop uit om hoogte te winnen.
CiteerHellingen liggen zo rond de 3%. Tussen het schaduwstation en de volgende laag zit 20 cm ruimte, de laag daarboven op 15 cm.
Waar ben je precies op uit? Welk effect wil je met die hoogte bereiken?
Er zijn ook bouwstijlen waarbij je hoogte verschillen suggereert door hangende ravijnen, hangende rivieren, e.d. terwijl de baan zelf horizontaal blijft.

Rijlengte creëren
Je ontwerp zit vol met lange rijlengte; waarschijnlijk om je treinen te kunnen zien werken; toch zit veel van die lengte verscholen onder andere sporen, en rijden die treinen grotendeels in het verborgene.
Op je 3d-voorstelling kan ik wel zien, dat je juist nastreeft dat de verschillende nivo's vaak wel in beeld zijn, en over grote afstanden. Dat kan er op wijzen dat je niet alleen denkt in treinlengtes maar vooral ook in voldoende blokken en bloklengte (en dus ook seinbeelden die te zien zullen moeten zijn).

Dat klopt alleen niet met dit citaat:
CiteerIn feite is het maar een dubbelspoors baan, dus kunnen er 2 treinen tegelijk rondjes rijden.
Bij voldoende blokken kunnen er meer dan 2 treinen tegelijk rondjes rijden.
Misschien bedoel je 2 treintjes tegelijk rondjes rijden per nivo?

Je hebt een aantal verborgen punten op je agenda, zaken waarmee je nu al rekening houdt, maar die je (nog) niet kunt realiseren in wintrack, en die je niet genoemd hebt in je introductie. Of heb ik er overheen gelezen? Of komt het omdat je leentje-buur speelt bij een Marklin baan-ontwerp, zonder het totale besturingsplan te kunnen doorgronden.

Handmatige besturing
Ik kijk altijd graag bij dit draadje. Gewoon een analoge baan, die gewoon handmatig is te besturen.
Niets blokken, gewoon marklin seinen. Voldoende trafo's (een aardige batterij), en karren maar.
Die jonge jongens met hun digitale machines (de goede niet te na gesproken) hebben niet zelf leren denken over de simpele logica zoals oom Marklin die verzonnen had.
Gewoon twee kartonnetjes tussen de rail-lipjes doen wonderen.
Analoog handmatig rijden is ontwikkeld voor kinderen van 8- tot 80+, niet voor computer nerds.

Je kunt elk spoor in het schaduwstation afhandelen met de ouderwetse (7128 uit mijn hoofd) Marklin hoofdseinen, en de aansluiting voor het voorsein gebruiken voor terugmelding op een besturingspaneel. Zonder enige kennis van IT of digitaal rijden, kun je alles automatiseren, voor zover je dat wil, en toch handmatig controle houden.

Bovenste keerlus
Nog even terug komend op die bovenste dubbele keerlus. Waarom eigenlijk?
Waar is die voor nodig? Waarom moet het een dubbelsporige keerlus zijn?

Oefenbaan
CiteerIk denk dat ik met deze oefenbaan in elk geval de komende jaren genoeg rijplezier heb
Als dit alleen maar je oefenbaan is, hoe gaat je echte baan er straks dan wel niet uitzien?
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Hoi Jan,

Dat viel mij ook al op dat het baanplan zich niks van de U vorm aantrekt.

Misschien ben ik er ook wel schuldig aan, want Harm doet zijn best rijlengte te geven voordat ie van station naar schaduwstation vertrekt.

Maar dat is juist iets wat ik niet bedoelde.

Je kan ook een trein een redelijk oponthoud geven in je schaduwstation, en met de oprit naar je station zou je er een deel als paradebaan naar voren kunnen laten komen.

Maar ook hier geen respect voor de U vorm.

Wellicht is dit dan toch geen vast gegeven?

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Ik houd niet van wintrack. Maar jij hebt je baan erin getekend, Harm. Daarom geef ik je het volgende advies.

Pas je tekening aan, en plaats er hoofdseinen bij waar die logisch horen te staan (even los van de vraag of je dat van plan bent, en los van de vraag of dat tweedehands seinen worden van 20 euro of electronische relais van 1 euro).

Plaats daarna in je ontwerp de schakelrails waarmee je bezetmelding zou kunnen inbouwen, of seinen en wissels mee zou kunnen bedienen (ook weer even los van de vraag of je dat zou willen met schakelrails of anders).

Daarna wordt voor iedereen hier duidelijk wat jij kunt met deze baan, en of dat logisch echt okee is, en hoeveel treinen er echt tegelijkertijd kunnen rijden met handbediening en ouderwetse automatisering.
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Oei wat een hoop goeie reacties :).

CiteerAnders kom je maar een keertje kijken voor ideeen in Culemborg.

Dat ga ik onthouden!

Citeermet name bij die ene meegebogen wissel 5140, en in die rare kronkel in het afritspoor van het schaduwstation.
Die kronkel zal wel een functie hebben in je bouwplan (ondersteuning of zo).

Die rare kronkel had ik nodig in dat eerste ontwerp... het hele schaduwstation heb ik gekopieerd, maar hij kan er inderdaad wel uit.
Dat stukje bij die wissel is een manier om nog een extra spoor te maken. Het basisidee van het schaduwstation heb ik gejat van een plaatje op het forum, ik kan alleen niet meer vinden waar...
CiteerWat ik niet begrijp is de tekening van een U-vormige tafel, waar vervolgens het hele ontwerp zich geen moer van aantrekt. Daar zal een reden voor zijn, bijvoorbeeld een schuin dak, of iets anders?

Dat is ook een relikwie van een veel eerder ontwerp. Nu geeft het vooral de afmetingen van de treinenkamer weer. Alleen de hoek rechtsonder moet vrij blijven, daar zit de deur.
CiteerBij een rechte wand zou je ze juist zoveel mogelijk boven elkaar laten lopen om de loopruimte in de U vrij te houden.

Goed punt, het zit zo in het ontwerp in de catalogus en dat heb ik gewoon nagemaakt. Kan ik inderdaad even naar kijken, maar ik ben bang dat de hele boel uit elkaar valt (in Wintrack dan :)) als ik het aanpas.

CiteerBij voldoende blokken kunnen er meer dan 2 treinen tegelijk rondjes rijden.
Misschien bedoel je 2 treintjes tegelijk rondjes rijden per nivo?

Nou... bij dat eerste ontwerp had ik 2 gescheiden banen zodat je zonder besturing gewoon 2 treinen kunt laten rijden. Nu denk ik er meer over om het 2e ontwerp als een (lange-termijns) oefenbaan te beschouwen. Door de open structuur en afwezigheid van scenery kun je overal nog bij en kan ik me verdiepen in blokken, seinen, en meer van dat soort dingen.

CiteerNog even terug komend op die bovenste dubbele keerlus. Waarom eigenlijk?
Waar is die voor nodig? Waarom moet het een dubbelsporige keerlus zijn?

Dat bedacht ik me ook, ik denk dat het er vooral mooi uitziet.

Citeeren plaats er hoofdseinen bij waar die logisch horen te staan

Dat is nou juist het moeilijke: ik heb geen idee waar die logisch horen te staan :).
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n ontwerp: open voor suggesties
Leesvoer:
Analoge Blokbesturing

Plaatje (uit 3-rail wiki): Märklin 7188 analoog lichtsein


De originele handleiding bij dit sein stelt dat je minimaal twee (rechte) railstukken van 18 cm (5106) nodig hebt om een trein veilig tot stilstand te laten komen. Daarbij zijn allerlei varianten uitgetest, zowel korter, als langer, maar ook bijvoorbeeld met extra rails om de snelheid eerder omlaag te brengen. Want bij een lagere snelheid kan het stop-stuk korter zijn, zolang de langste sleper er maar binnen past.
Rechte railstukken omdat bij de boog van een wissel altijd een tegenboog ligt, en op die tegenboog moet je niet willen stoppen, dat is te laat.


Tekst (uit die wiki):
De analoge seinen van Märklin hebben schakelcontacten voor het schakelen van de middenleider en de bovenleiding. Dit zijn 2 sets maakcontacten. Behalve hoofdseinen, levert Marklin ook voorseinen. Voorseinen geven de machinist het seinbeeld door van het volgende hoofdsein. Een voorsein heeft geen schakelaars voor de middenleider of bovenleiding.

Aansluitschema van hoofdsein aan de rails (uit die wiki)


Dat is de basis die je moet hebben.

Wiki: M-rails Algemeen
Lees in het bijzonder de tekst boven dit plaatje:

Detectie van treinen

Hierbij bespreken we alleen de standaard methode van M-rails.
Schakelrails M-rails

Schakelrails reageren op de sleper van een locomotief of wagen.

    Een schakelrail geeft een puls (kortdurend signaal) naar massa zodra de sleper over de nok rijdt.
    Een schakelrail is richtingsgevoelig.
    Met schakelrails kan je seinen en wissels bedienen.

    Let op: Als de sleper op de schakelrail blijft staan, wordt een langdurig signaal gegeven.
    Dit kan schadelijk zijn voor seinen of wissels!
    Let op: Als een trein meerdere slepers heeft, krijg je voor iedere sleper een signaal!

Aanvulling op de wiki tekst:
Schakelrails leg je buiten het stopstuk van het sein, opdat de trein er nooit bovenop tot stilstand kan komen. Dus ervoor en erna, maar niet erin. Als 2 sporen samenkomen in een enkel vertrekspoor, dan leg je de 2e schakelrail na de wissel.

En bedenk dat waar twee sporen samenvoegen tot een, zijn 2 seinen nodig (voor elk spoor 1) om de voorrang te beregelen, en eentje om het spoor waar de trein heen rijdt vrij te geven of bezet te melden.

Hoe de seinen heten, wat ze doen