Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vragen Roco Serie 59

Gestart door Filipv woensdag 16 oktober 2013, 02:21:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen Roco Serie 59
Filipv
gast

Vragen Roco Serie 59
Ik heb hier een 35-40 jaar oude Roco Serie 59 (5916) die al een hele tijd niet meer rijdt. Heeft jaren in de doos gezeten. Heb me net op dit forum aangemeld en ga van start met een treintafel. Graag wil ik ook mijn oude treintjes (van mijn vader) terug werkende krijgen :). Ik ben een leek! Ik heb totaal geen kennis van type motor, onderhoud en electricteit, maar wil het erg graag leren zodat ik deze loc terug werkende krijg. Zijn er mensen die me tips kunnen geven of onderdelen voor deze loc?

Groeten!















Re: Vragen Roco Serie 59
Jan_Willem
gast

Re: Vragen Roco Serie 59
Beste Filipv,

Het is handig als je aangeeft wat niet werkt, wat wel werkt en wat je allemaal geprobeerd hebt om het te verhelpen.

Alvast succes!
Re: Vragen Roco Serie 59
Hoe erg het misschien ook klinkt, ik zou hem wegdoen, of eventueel een statisch plekje op je baan.
Wielen en cardan is weg / afgebroken.
Deze loks zijn vaak relatief zeer goedkoop opnieuw te kopen. Onderdelen kopen voor deze lok zal duur en moeilijk worden, waarbij je ook al snel uitkomt aan een geheel nieuwe onder/ binnenkant.
Je zou dan de kap van deze lok kunnen hergebruiken, lijkt het toch weer de lok van je vader.

Gr Mat-60
Re: Vragen Roco Serie 59
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vragen Roco Serie 59
Haal de motor eruit en test hem met een gelijkstroomvoeding (batterij, Trix transformator).
Draait de motor niet dan verder onderzoek van de motor (koolborstels?).
Draait de motor wel, verifiëer dan of de motor goed aangesloten is wanneer gemonteerd in het chassis, en test dan opnieuw met gelijk- of wisselstroombron, afhankelijk van het aansluiten, voor of na de gelijkrichter.

Willy
Re: Vragen Roco Serie 59
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Vragen Roco Serie 59
Met 1 cardan aan 1 kant rijd de lok ook wel. Oftewel zijn je wielen er nog....
Re: Vragen Roco Serie 59
Deze man geeft aan een leek te zijn.............
Re: Vragen Roco Serie 59
Bedankt Mat 60 :). Er is idd maar 1 cardan geinstalleerd en zo reed ie perfect. Ik kan alvast het motortje testen, maar is het eender welke batterij ik hiervoor gebruik? :D Zoals ik al zei, ik ben volledig nieuw in onderhoud en herstelling van treintjes :). Ik heb de loc gedemonteerd om iets foutiefs te vinden. Bij de demontage viel er een langwerpig koperen plaatje op de tafel. Geen idee welke functie dit koperen plaatje heeft (zie laatste foto linksonderaan). Er is idd een digitaal model te kopen voor 55 euro van de 59 serie, maar deze terug werkende krijgen zou zo veel leuker zijn :). Ik zie het ook als eerste ervaring om alles wat beter te begrijpen en te leren.
Re: Vragen Roco Serie 59
Het koperen stripje is een stroomlip, welke in het draaistel hoort te zitten, met beide uiteinden tegen de binnenzijde van een wiel.
Om te kijken of de motor wil lopen kan je een batterij gebruiken, maar de meeste batterijen zijn maar 1,5 volt, daarop zal een motor welke jaren heeft stilgestaan niet makkelijk aanlopen. De motor eerst eens met de hand flink draaien helpt in het soepel maken.
Verder zal er wel wat soldeerwerk aan de bedrading moeten plaats vinden, kan je solderen, is dan de vraag ?
Verde kom ik twee wielen tekort, en zie ook nergens het afdekplatje wat onder het draaistel hoort, en de wielen en 3-rail sleper vast moet houden.
Zal nog een hele uitdaging worden, om hem rijdend te krijgen.
Heb je wel rails, is dit twee of drie rail ?
Re: Vragen Roco Serie 59
Ik denk dat dit een ex. 2railer is die is omgebouwd naar 3rail. Roco heeft de 59 in die tijd nooit als 3railer geleverd.

Het ene cardan is verwijderd om plaats te maken voor het omschakelrelais wat nodig is om van rij-richting te wisselen bij een analoge 3rail baan.

Verder zie ik een draaistel raam liggen waar de sleper op past dus de lok zal wel compleet zijn (?). De kunst is dus de dradensoep op orde te krijgen incl. de stroomafnemertjes, die kun je met secondelijm weer vastzetten als de boel schoon is.

Over dat laatste: zie de foto, zo moeten ze zitten links en rechts op het draaistel en als het effe kan op beide. De foto toont overigens een ander type lok, het gaat om het idee.


Fotobron: BNLS, maker onbekend

De motor is een onverwoestbare stroomvreter, je kunt deze eventueel testen met een 9V blok batterijtje.

Gr, Ben.
Re: Vragen Roco Serie 59
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vragen Roco Serie 59
Re: Vragen Roco Serie 59
Hier dezelfde als 2railer: KLIK. Wie het weet mag het zeggen. ;)

Mijn bron is Helmut Kern die aangeeft dat er nooit een 3railer is geweest.



Gr, Ben.