Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin 39980 rail-bus

Gestart door andy zondag 13 oktober 2013, 21:13:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 39980 rail-bus
ik  heb de lok gekocht via marktplaats en hij doet het niet. meld zicht niet aan cs1 --ms2 ook niet. dus ik zoek een lok decoder mfx hoef geen sondt funktie  de 39980 rail-bus.zo ik hoor het wel gr andy
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Allemaal,

Ook ik heb deze railbus gekocht en wel bij Wentink occasions. Voor de prijs hoefde ik niet lang na te denken. Echter er is een probleem. Het treinstel rijdt niet! Het probleem lijkt te zitten in de motor. Kan iemand mij ook vertellen wat zo'n motor kost en of het interessant is om hem te repareren.

Kan ik ook de motor testen? Zo ja hoe doe ik dit? Is er ook een vervangende motor te koop evt. Faulhaber.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Ff terug naar Wentink, die zullen het vast voor je oplossen.
Of heb je hem allang in huis?
Garantie?
Gr, Jan
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jan,

Ik heb het treinstel onder de honderd euro gekocht omdat bekend was dat het treinstel wel licht en geluid heeft maar dat het treinstel niet rijdt. Wentink occasions heeft wel het treinstel open gehad en gezien dat het probleem niet zo snel te vinden is. Van daar ook deze prijs. Wel al even op de site van Märklin gekeken en gezien dat een nieuwe motor ?40,- kost. Maar ik moet eerst uitzoeken of het de motor is en niet de decoder. Ik denk wel dat het de motor is omdat verder alles het doet behalve rijden.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Jasper,

Maak  de motor los  van bedrading , 2draden, en probeer met een 9 volt batterij of hij
een teken van leven geeft, zo kan je ontdekken of het de motor is of decoder.

Gr, Jan
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jan,

Ook de motor heeft een speciale platte stekker. Ik zou even uitzoeken welke voor de stroom is.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Ik zie dat er een C-sinus motor in zit, daarvan wil de aansturing volgens mij nog wel eens defect raken. Nu weet ik niet of dat is geïntegreerd in de decoder of dat de speciale aansturing op de dragerprint is ondergebracht. 

Edit: ben ff wezen zoeken op internet en de aansturing voor de motor is ondergebracht op de dragerprint zie ik.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jan en Jan,

Ik heb het motortje even uit de railbus gehaald en gezien dat er aan het motortje een platte kabel zit en op de motor zelf zitten 3 soldeerpuntjes. Als ik daar een 9volt batterij tegenaan houdt, dan doet de motor nog steeds niets maar hij beweegt een beetje. Het lijkt er dus ook sterk op dat de motor is overleden.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Jasper,

De motor is een compact Sinus, later de softdrive Sinus.
Deze zijn niet even met een 9 Volt batterij te testen.
Je moet namelijk een draaistroom veld creëren en dat is precies wat er gebeurt op de dragerprint van de railbus.
Misschien is er ooit een andere decoder in gezet en deze staan standaard niet goed ingesteld voor zo'n aandrijving.
Controleer eens of AUX 4 actief staat in alle rijrichtingen, inclusief stilstand en dat de lastregeling uit staat.
Als de originele decoder er nog in zit dan kun je een reset proberen.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Ad,

Hier van alles geprobeerd. Het lijkt er nog steeds op dat de motor niets meer doet. Ik overweeg nu een nieuwe motor te bestellen en dan weet ik sowieso meer.

Wel bedankt voor jou oplossing. Hier had ik nog niet aan gedacht.

groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jasper, in plaats van dingen bestellen is het verstandiger om eerst even uit te vogelen hoe een c-sinus motor werkt. Hoogstwaarschijnlijk is nl. niet je motor kapot maar de stuurelectronica ervan en dan zit je straks met twee goede (dure) motoren die geen van beide kunnen worden aangestuurd......
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo H van Schaik,

Ik heb toch maar een motortje besteld daar de motor onder de 40 euro kostte. Mocht het dat ook niet zijn en de stuur elektronica is kapot, dan heb ik helaas teveel betaald voor deze mooie railbus en dan moet ik hem maar verkopen. De motor die ik dan heb kan ik dan misschien wel een keer kwijt in een ander model. ook heb ik geen verstand van de stuur electronica. Maar in ieder geval bedankt voor jou antwoord.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jasper,

Heb je anders een foto van de printplaat?
Het kan ook de driver van de motor zijn zoals mijn voorganger al zei, maar dan moet je eig iemand hebben die enige kennis van elektronica en bv een scoop, zodat er dingen nagemeten kunnen worden.

Mvg, John
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo John,

er zitten 2 printplaten op en waar die stuurprint zit. Ik zou het niet weten. Goed eerst maar eens uitzoeken of het de motor is. Motor is besteld en nu dus even afwachten.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Jasper,

Dat begrijp ik. Maar mocht het daarmee niet lukken moet je het maar laten weten.
Misschien is er aan de foto's al te zien of er iets aan de elektronica kapot is.

Mvg, John
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Beste Jasper,

Waar heb jij dit motortje kunnen bestellen, Märklin is al een tijdje gestopt met de C-Sinus motoren.

Groet, Anne W
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Anne W,

Bahnhoefle.de maar je kan zomaar gelijk hebben dat ie niet meer leverbaar is.

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Als de motor wel reageert als je er spanning op zet, dan denk ik eigenlijk dat die gewoon goed is.  De driver-ic's van deze decoders willen nog wel eens doorbranden.  Ik zou dus eerder die dragerprint vervangen.
Re: marklin 39980 rail-bus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Jasper,

Je bestelt een motor, zonder dat je wel weet of deze kapot is.
Er kan van alles defect zijn.
Let ook op de kwetsbare flexibele verbinding tussen de bovenste en onderste print, een breuk is zo gemaakt en misschien is dat al het geval.
Via deze flexibele verbinding loopt de communicatie tussen decoder op de onderste print en draaistroom drivers boven en terug naar de motor onder.
Controleer ook eens de flexibele aansluiting van de motor niet is beschadigd door het vliegwiel.
Deze loopt er namelijk vlak overheen en kan, doordat het vliegwiel er tegenaan komt, zijn doorgesleten.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Allemaal,

Ik zette vanavond mijn bijwagen van de railbus op mijn spoortje en ik wilde met de koppeling een goederenwagon aanhaken. Dat ging niet omdat de koppelinghouder te laag zit. Ik heb even in het bedrijfsboekje gekeken en gelezen dat om de juiste detaillering de koppeling inderdaad te laag zit. Volgens het bedrijfsboekje dien ik om de bijwagon met andere goederenwagons te koppelen een bijgeleverde koppeling te gebruiken. Deze zit er niet bij. Ik heb alleen de koppeling tussen de railbus en de bijwagon. Heeft er voor mij ook iemand het nummer van deze koppeling zodat ik dit onderdeel bij Märklin kan bestellen?

Groet,

Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Allemaal,

Volgens mij is het gelukt. Ik vond in de rommeldoos nog een korte koppeling met alleen een koppelhaak. Ik heb hier achter een schroefje gezet en dat schroefje zwart geschilderd.





Wat vinden jullie ervan? Voor mij voldoet het goed. Ik kan nu gewoon een goederenwagon erachter hangen voor bijvoorbeeld fietsvervoer of vracht. Een echte GmP dus!

Groet, Jasper
Re: marklin 39980 rail-bus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hoi Jasper,

De koppelingen van de railbus zit inderdaad lager dan bij gewone wagons.
Volgens mij heeft Marklin eens een setje uitgebracht van een railbus met goederenwagen en een special koppeling met hoogte verloop.
Maar ik kan er niks meer van vinden.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
@ Kappa: Dat speciale koppelstuk zat bij een rode onderhoudsrailbus met werkwagen.
@ Jasper, dat schroefje is een goede oplossing! Ik had op mijn bak fietswagen een (roco?) koppelingsschacht gemonteerd die wat lager hing, en daarin dan een kortkoppeling. Dat gaf echter wel eens problemen op een M-wissel (waar de puko's hoger liggen).
Jouw oplossing is eigenlijk wel zo handig, Ik ga de fietswagen terugbouwen zodat ik die ook ergens anders aan hangen, en een schroef in een koppeling van de railbus bijwagen draaien.
Groet, Paul
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo allemaal,

Het motortje is binnen. Ik heb hem in de railbus geplaatst. Helaas, wat velen al schreven, ook de motor was het niet! Ik moet nu gaan bekijken wat het probleem dan wel is. Helaas heb ik geen uitleesapparatuur zodat ik kan zien wat er kapot is. Ik zou het treinstel op kunnen sturen naar Keuterman, maar ook rechtstreeks naar Märklin. Ik weet het even niet meer.

Groet, Jasper.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Beste Jasper,

Je kunt nog eens kijken wat een nieuwe dragerprint kost, als hij nog te leveren is, wat je wellicht ook kunt doen is kijken of je een rijdende lok hebt met een SoftDriveSinus motor, de decoder van de railbus er in prikken en kijken of er beweging in zit, zo ja dan weet je dat de decoder nog goed is.

Zo nee, dan weet je nog niet of het de decoder, de dragerprint of de kabel is, verder komt hij voor bij SB Modellbau, maar wellicht kun je dan beter je verlies nemen en een andere zoeken.

Groet, Anne W
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo Anne,

De dragerprint kost ?80,- volgens mij kan ik nog overwegen om hem na te laten kijken bij Bentink in Apeldoorn. Is ook nog een optie.

Groet,
Jasper.
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Beste Jasper,

Het zou kunnen dat één van onze deskundigen je kan vertellen of je iets kan meten aan de dragerprint, het uitgaande draaiveld of zo.

Kun jij aan dat nieuwe motortje zien of het een identiek motortje is al het originele motortje, zo ja, dan betekent dat de er iemand nog SDS motoren kan leveren...

Groet, Anne W
Re: marklin 39980 rail-bus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 39980 rail-bus
Hallo allemaal,

Ik heb een besluit genomen. Afgelopen maandag heb ik even met keuterman gebeld. Hij stelde voor om de railbus op te sturen naar Märklin. Dat doe ik dan maar. Ik dacht een goedkoop treinstel aan te schaffen. Helaas is dat niet het geval.

Groet, Jasper