Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Module bakken "Lenne-übung"

Gestart door Wasmi zondag 13 oktober 2013, 20:47:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Module bakken "Lenne-übung"
Nog niet zo lang geleden heb ik besloten om bij de buren mee te doen met module bouwen, iets wat hier helaas niet van de grond komt. Na heel wat wikken en wegen heb ik inmiddels ook een idee wat ik ga bouwen. Ik heb twee bakken, en dat was een vooruitziende blik. Iedere bak is 1,2 x 0,6 m, de bakken worden aan de uiteinden afgesloten met een zg " black box", zodat je modules kan koppelen zonder dat het landschap op elkaar hoeft te zijn afgestemd. Voor meer info gewoon even op het BNLS forum lezen.

Mijn thema wordt een stenen boogbrug over een rivier in Duitsland, een dubbelsporige hoofdbaan in periode IIIa, dus geen bovenleiding. De brug wordt ca 1,20 m lang, dat vergt dus wat speciale maatregelen voor de modules.

De eerste stappen in de bouw zijn gezet. Gister bij KJ de spullen gehaald en bij de collegae goed afgekeken. Gisteravond en vandaag de friezen, achterwanden, de poten en de black box in elkaar gezet. Om wat drie rail lui een voorbeeldje te geven maar gelijk doorgehaald, en één bak in elkaar gezet zonder te verlijmen. Hieronder wat foto's


De opsluitblokjes voor de poten, passtukje er tussen. Echt geweldig zoals Martin het houtwerk heeft verzorgd.


Met een latje op het kopschot om de bovenplaat te steunen


Bovenplaat erop


Kruis, en de boel staat superstevig


black boxen eraan, zonder de kopschotten, beetje rails erop voor het idee. Ook m'n misser van vandaag is zichtbaar, had van de eerste BB de kopschotten omgedraaid zitten, de verbindingsgaten aan de bovenkant. Omdat de boel gelijmd is en met ik weet niet hoeveel schroeven vast zit, heb ik maar extra gaten geboord.


of..... Met het idee van KJ vandaag, iets grotere rails  8)



Re: Module bakken "Lenne-übung"
Hoi Walter,

De eerste start is gemaakt.
Ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien.
Als ik je topic titel bekijk, gok ik dat het de Lennebrücke gaat worden?
(Waar heb ik die ook al eerder gezien...)

Blijf het volgen en succes met de verdere bouw.

Groeten,
Ton.
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Klopt helemaal.... Vampisol ;-)

Walter
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Klinkt erg leuk, blijf het graag volgen.

Wat moet ik me voorstellen bij die 'black box'?

Groeten,
Marc
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Een black box is eigenlijk gewoon een vierkant doosje met rails erin, waar je niet in kan kijken. Hierdoor valt het landschap niet zo op als je naar de ene module staat te kijken en doorloopt naar de ander. Een blinde module dus.
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Da's de helft van de uitleg Laurent.. De BB's voor de BNLS modulebaan zijn tevens om meer speling in het zichtbare plan te krijgen. Je kunt namelijk het spoor weer 'corrigeren' naar de norm in de BB en dus het in het zichtbare gedeelte een slinger maken of het schuin laten lopen.

@Wasmi, ik heb de foto's gezien @ BNLS en vrees dat ik een heel leuk project ga missen. Ben zelf afgehaakt wegens financiele tekortkomingen en gebrek aan transport maar ik weet zeker dat jij het tot een goed einde brengt. Zal zeker je updates volgen en hopelijk vind ik je module volgend jaar @ Eurospoor :thumbup:.
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Hoi Walter

Ziet er allemaal degelijk uit zo.


Tony
Re: Module bakken "Lenne-übung"
Het is super degelijk en past onwaarschijnlijk goed. Echt veel en veel beter dan wat je bij een bouwmarkt vandaan haalt.

Walter