Citaat van: staal op donderdag 17 oktober 2013, 11:39:26
Werkt de massadetectie dan nog?
@Bellejt:
Citeerdan verbind je toch gewoon de beide sleepkontakten aan de wielen met elkaar (...)
Als je de assen om en om plaatst, hef je de isolatie ook op, zonder iets te hoeven solderen.
Het is maar net wat je makkelijker vindt.
@Olivier77:
Citeer......Door de te lage flenzen rijden nu eenmaal 2 rail assen niet goed over 3 rail sporen.......
Dat is maar een van de factoren (
niet over 3-rail sporen is overigens beperkt tot wissel en kruising).
Misschien kunnen we doorpakken na lezing van voorgaande discussies?
Schema: hoe heten de onderdelen van een wiel
Bron schema:
www.feijenoordsemeesters.nlWat zijn de wiel-kenmerken:
WielstelllenHoe zit het met modelgetrouwe wielen op 3-rails:
Kombimodell op 3-railFlenshoogte, flensdikte, loopvlakbreedte en afstand tussen wielflenzen:
Wisselstroomwielen Plan E's ArtitecRP25: hoe kan ik, en ontsporen ze dan niet:
Norm van Marklin-wielenWaar kan ik:
Adresje voor ~wielenRelatie rails code en flenshoogte (meeste bijdragen zijn van ex-forum-lid Blausee-Mitholz):
Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielenAndere merken (zoals LSModels en Artitec)Hamo V160 op Profi RailsKoppelingen fleischmann containersetWisselstroon en gelijkstroom assenEen door mij genummerd citaat van Blausee-Mitholz van lang geleden:
Citeer
- Een Märklinwiel rijdt met de flens over het hartstuk van een wissel en niet met het loopvlak.
- Een 2-rail wiel rijdt met het loopvlak door het hartstuk en zakt in de punt weg.
Het wagonnetje maakt dus een hobbelende beweging. - Bij (M*-)loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt.
Er ligt n.l. een massastrip in de kunststofgeleiding (van een wissel).
Ik heb het genummerd omdat er (nogal) wat aan toe te voegen is.
Wat ook uit de voorgaande discussies valt te halen.
ad. 2: bij 2-rail wiel rijdt het loopvlak door het hartstukEr zijn 2 oorzaken van hobbelen of ontsporen van 2-rail wielstel in het hartstuk
a. flens raakt hartstuk: afstand tussen de flensen is meer is dan 14.0 mm
b. flens zakt weg, als de strijkregels (contra-rails tegenover het hartstuk) te kort zijn
(en die zijn bij alle k-wissels standaard te kort)
ad 3: massastrip in de kunststofgeleiding oftewel de functie van
de letter "A" en de letter "V"Een lok (2-asser) kan tot stilstand komen op een wissel, als de flens de massastrip niet raakt.
Daarnaast spelen vragen zoals:
- op welke railscode je wilt rijden (in verband met de flenshoogte oftewel rijdt een flens over de bielsen?)
- op welke (niet-M*-)wissels je wilt rijden (in verband met loopvlak-breedte en hartstuk polarisatie)