Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???

Gestart door Roy donderdag 10 januari 2013, 09:43:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
lekker belangrijk.....
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: huub op dinsdag 08 oktober 2013, 18:33:06
Een waar woord Wijbe, het gaat inderdaad over 2- en 3-rail.
En dan 3-rail van/voor Märklin en niet van/voor b.v. Trix-Express... :idea:
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Roy,

Verkeerde benamingen gebruiken leverd een verkeerd beeld. Daardoor wordt de info moeilijker te vinden.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Wijbe op maandag 07 oktober 2013, 17:21:05
Ik koop toch 3-rail assen (die termen gelijkstroom en wisselstroom gaan nergens over, beide stroomsoorten kun je op alle rails zetten.) af en toe ontsporen de 2rail wielen toch. En het geeft over wissels een stuk minder lawaai met een flinke trein.
Technisch gezien heb je (deels) gelijk, maar is Wisselstroom en Gelijkstroom gebruiken niet veel minder verwarrend? In Duitsland gebruikt men ook gewoon Wechselstrom voor het Märklin-systeem, en Gleichstrom voor de andere systemen. Met 2-rail (2-leiter) en 3-rail (3-leiter) vind je het gewoon niet. En opzich is dat logisch want het wordt van voor het digitale tijdperk al Gelijkstroom en Wisselstroom genoemd.
(Mij valt het vooral op dat de jongere generaties veel vaker lopen te zeuren over 2-rail/3-rail, dan de oudere generaties.)

On topic; Ik pers de assen van mijn HAG loks (die ik bijvoorkeur Gelijkstroom analoog koop) nooit. Ik heb ook geen problemen op de wissels.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hoi,

Ik was voornemens om alle assen te wisselen, tot ik erachter kwam wat spaakwielen kosten. Nou, dus echt geen ? 0,75 per stuk, maar soms wel het 10-voudige. Dat geloof ik vooralsnog dus wel, eerst maar eens proberen hoe het op de 2-railwielen gaat...

Groet,
William
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Bahnhof Kloten op woensdag 09 oktober 2013, 15:28:54

On topic; Ik pers de assen van mijn HAG loks (die ik bijvoorkeur Gelijkstroom analoog koop) nooit. Ik heb ook geen problemen op de wissels.


Logisch, jij rijdt toch C-rail en da's code 90.

Gr, Ben.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik rijd op k-rails  ;)
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ok, heb je mazzel (of eigenlijk niet). Misschien kijkt meneer HAG niet zo nauw, meet ze maar eens na. ;)

Gr, Ben.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Frotter op woensdag 16 oktober 2013, 19:32:55
Misschien kijkt meneer HAG niet zo nauw
Meneer HAG voerde in 2006 een discussie over hoe je loks zo ontwikkelt dat ze op 2- en op 3-rail kunnen rijden. Ik neem aan dat dit betekent: wielen op 14,0 en desgewenst sleepcontact onderschroefbaar.
Van HAG voor 2006 bestonden altijd 2 versies: een WS, en een GL versie.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Maar met de HAG-loks van voor 2006 (behalve de Re 4/4I) gaat dat bij mij ook goed  8o
Heb ik geluk ofzo?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Alle HAG zit bij mijn weten op 14.0
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hoe zit het eigenlijk als ik bv een Loc van Rivarossi zou laten ombouwen voor 3rail? Werkt de massadetectie dan nog?

Vincent
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
dan verbind je toch gewoon de beide sleepkontakten aan de wielen met elkaar.Heb ik ook gedaan met mijn omgebouwde roco type 20.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 11 januari 2013, 10:49:55
......Door de te lage flenzen rijden nu eenmaal 2 rail assen niet goed over 3 rail sporen.......

De flenzen zijn niet te laag, maar meer conform de werkelijkheid, cq de schaal bij twe rail gelijkstroomwielen. nog mooier zijn de wielen welke Engelse merken gebruiken, smal loopvlak en (nog)lagere flens,
rijdt zelfs prima op oudere messing rails, in ziet er veel echter uit.  ;)
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Je trekt zaken uit het verband...
Het gaat erom dat wielstellen, die niet aan de Märklin normen voldoen, niet goed op Märklin rails rijden.
Niet over wat wel of niet mooi is.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: staal op donderdag 17 oktober 2013, 11:39:26
Werkt de massadetectie dan nog?

@Bellejt:
Citeerdan verbind je toch gewoon de beide sleepkontakten aan de wielen met elkaar (...)
Als je de assen om en om plaatst, hef je de isolatie ook op, zonder iets te hoeven solderen.
Het is maar net wat je makkelijker vindt.

@Olivier77:
Citeer......Door de te lage flenzen rijden nu eenmaal 2 rail assen niet goed over 3 rail sporen.......
Dat is maar een van de factoren (niet over 3-rail sporen is overigens beperkt tot wissel en kruising). 
Misschien kunnen we doorpakken na lezing van voorgaande discussies?

Schema: hoe heten de onderdelen van een wiel
Bron schema: www.feijenoordsemeesters.nl


Wat zijn de wiel-kenmerken:
Wielstelllen

Hoe zit het met modelgetrouwe wielen op 3-rails:
Kombimodell op 3-rail

Flenshoogte, flensdikte, loopvlakbreedte en afstand tussen wielflenzen:
Wisselstroomwielen Plan E's Artitec

RP25: hoe kan ik, en ontsporen ze dan niet:
Norm van Marklin-wielen

Waar kan ik:
Adresje voor ~wielen

Relatie rails code en flenshoogte (meeste bijdragen zijn van ex-forum-lid Blausee-Mitholz):
Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
Andere merken (zoals LSModels en Artitec)
Hamo V160 op Profi Rails
Koppelingen fleischmann containerset
Wisselstroon en gelijkstroom assen

Een door mij genummerd citaat van Blausee-Mitholz van lang geleden:
Citeer

  • Een Märklinwiel rijdt met de flens over het hartstuk van een wissel en niet met het loopvlak.
  • Een 2-rail wiel rijdt met het loopvlak door het hartstuk en zakt in de punt weg.
    Het wagonnetje maakt dus een hobbelende beweging.
  • Bij (M*-)loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt.
    Er ligt n.l. een massastrip in de kunststofgeleiding (van een wissel).
Ik heb het genummerd omdat er (nogal) wat aan toe te voegen is.
Wat ook uit de voorgaande discussies valt te halen.

ad. 2: bij 2-rail wiel rijdt het loopvlak door het hartstuk
Er zijn 2 oorzaken van hobbelen of ontsporen van 2-rail wielstel in het hartstuk
a. flens raakt hartstuk: afstand tussen de flensen is meer is dan 14.0 mm
b. flens zakt weg, als de strijkregels (contra-rails tegenover het hartstuk) te kort zijn
(en die zijn bij alle k-wissels standaard te kort)

ad 3: massastrip in de kunststofgeleiding
oftewel de functie van de letter "A" en de letter "V"
Een lok (2-asser) kan tot stilstand komen op een wissel, als de flens de massastrip niet raakt.

Daarnaast spelen vragen zoals:

  • op welke railscode je wilt rijden (in verband met de flenshoogte oftewel rijdt een flens over de bielsen?)
  • op welke (niet-M*-)wissels je wilt rijden (in verband met loopvlak-breedte en hartstuk polarisatie)



Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 oktober 2013, 11:10:26
Als je een paar van de assen omdraait, hef je de isolatie ook op, zonder iets te hoeven solderen.

Die begrijp ik niet helemaal. Elke as is geïsoleerd, dus je houd altijd nog weer een isolering? Tenzij er een stroomafname op de assen zit.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Wijbe op zaterdag 19 oktober 2013, 11:27:48
Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 oktober 2013, 11:10:26
Als je een paar van de assen omdraait, hef je de isolatie ook op, zonder iets te hoeven solderen.

Die begrijp ik niet helemaal. Elke as is geïsoleerd, dus je houd altijd nog weer een isolering? Tenzij er een stroomafname op de assen zit.
Dat is dus beperkt tot loks (waar stroomafname op de assen zit), bij wagons ligt dat anders, uiteraard.
Als je de assen om en om zet, dan zal de (2-rail) strip die op die assen drukt (voor de massa-afname) van beide rails stroom krijgen, en is per draaistel/wielstel massa aan beide rails verbonden.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 oktober 2013, 11:10:26

Als je de assen om en om plaatst, hef je de isolatie ook op, zonder iets te hoeven solderen.
Het is maar net wat je makkelijker vindt.


Dat kan helemaal niet. Wel eens een as van een 2rail lok van dichtbij bekeken?

Roco V221:


Of van de Riva / Electrotren 1300:


Gr, Ben.





Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Wie heeft het hier over aangedreven assen? Assen omdraaien werkt, mits er een contactlip op de wielen of assen drukt.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Bedankt Roy, voor de aanvulling. Bij mijn Fl*-lok werkt het wel zo.
Aangedreven assen kun je niet omdraaien. Bedankt voor de nuancering, Ben.