Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vraag over Marklin 44 100 (37883)

Gestart door stoom23 zondag 13 oktober 2013, 15:42:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over Marklin 44 100 (37883)
Hallo forumleden ,

De door mij gekochte 44 100 (37883) heeft een hele lange optrek en afremtijd, ik wil dat terug een stuk terug schroeven dat hij sneller remt en optrekt.
Ik heb het marklin central station 60215 en daarmee krijg ik dit niet mee terug geschroefd.
ik heb het idee dat die gegevens zijn opgeslagen in de loc ( decoder ). Wie kan mij vertellen hoe ik dit toch kan aanpassen?

groet, Leonard
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Hallo Leonard,

Ik ken de CS2 niet erg goed maar als het goed is kun je de optrek en remvertraging wijzigen, als je dit gedaan hebt dien je de loc op het programmeer spoor te plaatsen.
Dan op het symbooltje uploaden drukken als de loc zou opnieuw ingesteld moeten zijn.
Ik hoop dat je eruit komt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Hallo Peter,

Ik had de optrek en remvertraging wijzigen en daarna op het logootje geklikt met pijltje naar loc dan komt er inbeeld te staan : geen wijzigingen na laatste programmering ( zie foto ), uit eindelijk zijn er geen gegevens veranderd en blijft alles het zelfde.
wie weet de oplossing ?

mvg, Leonard
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
De 37883 heeft een mfx decoder en die hoef je niet op het programmeerspoor te plaatsen als je deze programmeert.
Normaal verander je dit in het configuratie menu, dit vind je onder de knop met de steeksleutel.
Je kunt de lok eens opnieuw laten aanmelden.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Volgens mij zit er een decododer in de tender (print) met 2 potmeters , daar moet je het zoeken ,
Uh, geen gebruiksaanwijzing ? ;)
Ik weet dat wij (ervaring) eerst van alles proberen en dan gaan lezen :D
of maak de tender open en maak een foto, praat even iets makkelijker over wat er in zit.
Gr, Jan
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Afbeeldingen Märklin 37883 ===> klik
Bron: Google
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
@ Kappa : ik ga het eens proberen om hem opnieuw aan te melden

@ Jan : ik zal kijk of het aanmelden helpt zo niet maak ik een foto van de tender zonder kap. ik hoef dan niet aan de decoder te gaan sleutelen ? ben op dat gebied niet handig  :D

Mvg Leonard
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Leonard, in tenminste twee van de afbeeldingen, in de link die ik hierboven gaf, staat de bedoelde tender zonder kap... :idea:
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
De 37883 heeft inderdaad een MFX decoder zoals Ad al aangaaf.
Ook hoef je van de programmeerspoor geen gebruik te maken voor het aanmelden bij de CS2.
Vraag is alleen heb je deze nieuw gekocht of tweede hands, waarbij men een andere decoder geplaatst heeft.

Mvg,
Peter
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
@Kappa : ik heb de loc opnieuw aangemeld maar heeft niks geholpen de instellingen krijg ik niet veranderd.

@ Jan: ik heb de tender nog niet open gehad.

@ peter : ik  heb de loc tweedehands gekocht, volgens de vorige eigenaar heeft de loc weinig gereden en verder in een vitrine gestaan.
De loc is van een oudere man geweest. Aan de loc is ook te zien dat hij weinig heeft gereden, loc is nog nieuw met ovp.


mvg, Leonard
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Ik weet niet waar je woont ( kun je in je profiel aangeven ( woonplaats )) maar als het niet lukt kun je altijd eens bij Hobby in Praktijk langs komen dan passen we het aan.

Een andere oplossing is Eurospoor, daar staan we in de stand van Rail hobby en kunnen dat ter plaatse voor je doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Hoi Leonard,

Je probleem klinkt me bekend.
Ik heb dezelfde loc ook, maar had het probleem bij een andere loc.
En weet ook de oplossing.

Wat je moet doen, is op de decoder zelf de optrek- en afremvertraging aanpassen.
Dit doe je door op het symbool van de CV-waarden aan te passen.
Nu pas je het alleen aan op je cs2 zelf ipv de decoder.

Groeten,
Ton.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Leonard, gebruik je na het wijzigen de knop met het stoomlokje en de pijl naar beneden?

En heb je voor het aanmelden, de lok eerst uit je CS2 verwijderd?
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Hoi Ad,

Zie plaatje in post 2.
Die melding krijg je als je op het door jou genoemde symbooltje toetst.

Mijn advies is de juiste (zei ik heel bescheiden O:-D)

Groeten,
Ton.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
Nog ff een aanvulling...

De optrek- en afremvertraging kun je op twee manieren instellen; in je CS2 en in je decoder.
Als je op het scherm van je CS2, zoals je nu doet, het instelt dan remt de lok dankzij je CS2.
De software in de CS2 regelt het optrekken en afremmen.
Als je echter met de loc stopt bij een sein waar ook een afremmodule is aangesloten, dan remt deze af volgens de instelling op de decoder.

Als je het instelt, zoals ik in een eerdere post vertel, via de cv-waarden, dan wordt het ingesteld op de decoder zelf. Nu zal de loc ook bij een afremmodule netjes afremmen en optrekken volgens de instelling op de decoder.

Groeten,
Ton.
Re: vraag over Marklin 44 100 (37883)
hallo,


ik heb na veel proberen en testen de optrek en remvertraging kunnen wijzigen :). Het is niet gelukt met cs2 helaas Maar het is uiteindelijk gelukt met Marklin Mobile Station 2 (60653) bij een kennis.
het blijft voor mij een raadsel waarom het niet met het cs2 lukte.
bedankt voor alle reacties.


Mvg,  Leonard