Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)

Gestart door pajomaho zondag 13 oktober 2013, 14:18:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Naar voorbeeld van een foto uit de Eifel, wil ik een treintje samenstellen uit een BR 211, een lage boordwagen (4423) en een railbus-bijwagen (41987).
Nu zit de koppeling van de railbus bijwagen lager dan de normale koppelingshoogte (je moet ook alle naar onder uitstekende delen van de koppeling afknippen, anders blijft hij in de puko's hangen).
Door het hoogteverschil koppelt de bijwagen moeilijk met de lage boordwagen (ook voorzien van kortkoppeling), en als het al eens lukt, dan laat hij los bij de eerste de beste hobbel of helling.
Ik wil eigenlijk de lage boordwagen van een normschacht voorzien met een iets lagere schacht, die dan toch in de al bestaande knijper past (waar nu ook de koppelingsschacht aan de onderkant vast zit).
Iemand een idee of zo'n onderdeel bestaat, dat past over dat steeltje met knop aan de onderzijde van de wagen?
(Ik ga sowieso op Eurospoor daarnaar op zoek, maar als iemand al iets dergelijks gemaakt heeft zijn suggesties welkom).

Groet, Paul
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Je kunt het bestaande kortkoppel mechanisme verwijderen en er een Symoba kortkoppel mechanisme onder lijmen.
Deze heeft een staafje, waarop je de koppelingsschacht schuift, dat je op lengte kunt maken, zodat de nieuwe schacht iets lager komt te zitten.
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
@ad/Kappa
Dan zal ik 'm wel op de normale hoogte zetten (want ik wil ook nog met andere wagens kunnen koppelen), maar dan met een vaste koppelstang tussen de bijwagen en de bakwagen. Dat is een optie...

Maar het liefst sloop ik zo min mogelijk aan wagens (ook al kost deze maar een tientje). Makkelijker zou zijn om een schacht met een gat te hebben dat om dat steeltje past dat er al zit.
Ik ga op Eurospoor nog eens lekker lopen neuzen of ik iets vind, zo'n Symoba set kan altijd nog.
Misschien fabriek ik zelf nog wel iets. :?
Tenzij er nog meer ideeën zijn.
Groet, Paul
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Hoi Paul,

Märklin heeft een paar jaar terug een setje uitgebracht met een "Turmtriebwagen"(een verbouwde railbus) en een lage bakwagen (nr. 39971). Om beide aan elkaar te koppelen via de normale schachten wordt een speciaal verbindingsstukje gebruikt, dat het hoogteverschil compenseert. Misschien kun je kijken of je zoiets op de kop kunt tikken.



Groet, Marc
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Da's een goeie, Marc,
Volgens de beschrijving bij de loc en wagen zou dat Deichsel-Kupplung (2 Stück) E372680 kunnen zijn. En die is af fabriek  op voorraad. Denk dat ik die wel ga bestellen.

En dan toch met een Symoba setje een koppelingsschacht knutselen op normale hoogte. Dat houd ik even in beraad, ga eerst nog even op Eurospoor kijken wat ik daar nog tegen kom bij handelaren in onderdelen. Als ik veranderingen aan de wagenbodem kan vermijden, dan doe ik het liever zonder Symoba.

Groet, Paul
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Inmiddels op de beurs een geschikte koppelingsschacht gevonden. Blijkt eigenlijk voor een Roco NS rijtuig te zijn (plan D of E?) - ik weet geen artikelnummer.
Met wat knip, zaag en boorwerk past dat goed.
Wel moet je de aan de onderkant uitstekende delen van de kortkoppeling zelf afknippen, anders loopt hij tegen de puko's, met name bij wissels.
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Iets anders maar dit heeft er wel mee te maken. Een nieuw topic openen hoeft ook niet.

Kan de railbus ook 4 delig rijden? Dwz met 2 bijwagens.

Andre
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Ik heb even voor je gekeken:

Al wil je er 10 achter hangen.   :-)
(ik praat nu wel over het oude type. 3016 / 4016)

Gr. Marcel
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Citaat van: Baardo op woensdag 22 januari 2014, 20:13:11


Kan de railbus ook 4 delig rijden? Dwz met 2 bijwagens.

Andre

Andre, in de beschrijving  van de 39950 op marklin.nl staat:

Een extra stroomloze koppelstang is meegeleverd voor gebruik bij meervoudige tractie. Bij een maximaal vierdelige eenheid (2 dubbele eenheden) kan met een schakelaar telkens het rode sluitsein op de bijwagens worden uitgeschakeld.

Dan moet je dus twee setjes hebben en in dubbel tractie rijden. Over meerdere bijwagens wordt niets gezegt.

Gr.  Charlie
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Ik heb 1 motorwagen, twee tussenwagens en een stuurstandwagen. Dat rijdt zonder probleem, ook op hellingen.
Al is één van de tussenwagens nu dus in mijn toeristenfietstrein opgenomen (voornamelijk omdat de verlichting warmwit was i.p.v. gelig (oorspronkelijke set).
Paul
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Hoi,
Ik heb het over de 39980. Sorry voor de onduidelijheid.

Andre
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Ik ook (39980). Die 41987 heb ik later bijgekocht, maar door de witte binnenverlichting laat ik hem er meestal tussenuit.

edit: ik heb ook nog een 41980 die dezelfde gele verlichting heeft als de motor- en de stuurstandwagen.

Paul
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koppelen railbus-bijwagen met lage bakwagen (41987 + 4423)
Ik heb hier ook een 39980 en de bijwagen 41987.
En vanwege de gele leds in de 39980, heb ik ze door warm witte leds vervangen.
Was wel even prutsen, maar het resultaat mag er zijn en het kleurverschil met de 41987 is nu weg.

Andre, ik weet niet of in het grootbedrijf bij vier wagens een tweede motorwagen werd ingezet.
Op youtube vind je wel diverse video's van 4, 5 en zelfs een 6 delige schienenbus.