Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Even voorstellen en mijn baanplan

Gestart door RoyB vrijdag 11 oktober 2013, 21:44:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Even voorstellen en mijn baanplan
Hallo allemaal,

Voordat ik mijn posts op dit forum ga afschieten zal ik me eerst even voorstellen:

Roy, 33 jaar woonachtig in Maastricht, getrouwd en een klein menneke van 3 jaar.

Nu is mijn zoon helemaal gek op treintjes. Dus chugginton en Thomas de trein worden gek gedraaid op de tv en natuurlijk heeft hij een ton aan speelgoed treintjes.
Nu kwam Opa, mijn vader dus, op het idee om de oude modeltrein (Marklin M) van zijn zolder af te halen en op mijn zolder weer op te bouwen.

Eigenlijk vond ik mijn zoontje nog te jong hiervoor maar natuurlijk vond ik het voor mezelf en mijn vader een top idee. Zo gezegd, maar niet zo gedaan.
Aangezien mijn vader als klein mannetje ook al had gespeeld met deze trein, ben ik vooraf eerst eens begonnen met het inventariseren van alle onderdelen en
tegelijkertijd alle rails, wissels, seinen enz enz, goed schoongemaakt en gecontroleerd op werking.

Vervolgens een programma (AnyRail) aangeschaft en geinstalleerd en meteen een baanplan gemaakt welke de hele zolder zou beslaan.Mijn vader, net een maand met pensioen zag het wel zitten.
Aan iedere kant van zolder een plaat van 4.88m x 1.22 m en er tussenin een plaat van 2.20m x 1.22m. Een geweldig plan erop getekend maar je raad het al: te weinig stukken rails, wissels enz.

Maar eens op marktplaats gaan zoeken en zo af en toe eens een partijtje aangeschaft, maar ondertussen ook op dit forum terecht gekomen waarop ik duidelijk kon lezen niet te groot beginnen.
Gelukkig meteen tot bezinning gekomen en gekozen om te beginnen met 1 plaat van 4.88m x 1.22m. Eigenlijk ook nog veel te groot maar goed Opa had tijd genoeg om rails te leggen.
Dus samen met mijn vader aan de slag.

Hieronder mijn baanontwerp:


En alvast een paar foto's:

Het maken van de onderbouw


Het voorlopige resultaat:




Komende weken verder met de bouw, scenery en aansluiting.

Oh ja de kleine man vind het geweldig, draait al aan de trafo's en drukt op de knopjes maar is gelukkig heel voorzichtig.
Daarbij heb ik nog maar weinig rijdend materiaal dus er kan nog niet veel fout gaan.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Welkom op het forum en een prachtige ruimte zeg (jaloers makend!). Veel plezier en succes met bouwen! Geniet ervan!

Gr.,
Dick
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Leuk!! 3 Generaties in 1 keer gelukkig en samen bezig. Kleine vraag, hoe bereik je het eind van de plaat onder de schuine kap en 1,22 mtr weg? Of zie ik beren die er niet zijn?
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Kees,

Je ziet het niet duidelijk op deze foto's maar aan de plaat sluit niet aan op de muur er zit nog een "gat" van ongeveer 50cm dus onder de tafel door en dan met moeite recht/krom staan onder het dak.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Hoi Roy,

Welkom op het forum. Leuk om zo met drie generaties bezig te zijn. Prachtige lange ruimte wat mooie lange sporen oplevert.

Groet, Ronald
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
welkom op het forum leuk om met ze drieen bezig te zijn

Even over de baanopstelling ik heb ook zo situatie op zolder kan net achter de baan
staan kan links ook net lopen  rechts helemaal niet en nu is het geval dat er af en toe
woorden vallen niet voor herhaling vat baar dus ik zoek een andere oplossing

gr Alex
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Ik heb zo'n zelfde situatie thuis (met iets kleinere tafel). Maar ik heb wieltjes onder de tafel gemaakt zodat ik de tafel naar voren kan trekken als nodig. Is misschien een optie.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Welkom op dit forum, Roy :important:
Veel plezier hier & met de treintjeshobby.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Ook namens mij Roy welkom op het forum.
Veel kijk en lees plezier.
Mooie baan ligt er met lekkere lange stukken.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Welkom op het forum!
Goed bezig ,en denk maar zo, het begin is gemaakt!
Veel plezier met je hobby !!
Josje
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Welkom...

Indrukwekkende start, mooie ruimte.
lekker overzichtelijk en toch een deel de lucht in.
leuk om meer oud materiaal weer werkend te zien.

groet Winno
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Welkom!

Ben van plan een soortgelijk iets op mijn vliering te bouwen, welke hoogte heb je onder het schuine gedeelte aangehouden? Kom er met mezelf niet echt uit wat nu zo'n beetje de beste hoogte is...
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Voor spoornogniet,

Ik heb, ivm met de lengte van mijn zoontje een hoogte van 70 cm voor de poten aangehouden, op de poten zitten wel nog rubberen trillingsdempers van 4 cm. Daarbij nog het blad dat is 2 cm kom ik op een totaal hoogte van 76cm.

Let wel op dit is niet de ideale hoogte als jezelf 1.89m bent vooral als er achter door iets op de baan gebeurt. Ik heb zelf een grijper gekocht en deze voorzien rubberen strips om eventuele ontsporingen te kunnen verhelpen.

Ook bij het bouwen van de baan heb ik eerst de achterste sporen gelegd en GETEST natuurlijk.
Re: Even voorstellen en mijn baanplan
Na een paar weekjes test rijden en schoonmaken/reviseren ben ik dan ook begonnen aan het maken van mijn schakelbord
Ik heb ervoor gekozen zelf een te maken.





Tevens afgelopen weekend nog een leuk uitstapje gemaakt met de familie



Vond hij het leuk????



Echt wel!