Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)

Gestart door Roeny donderdag 10 oktober 2013, 20:53:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Haai allemaal,

Voor de opleiding op school hebben we vandaag een excursie gehad bij NS Hispeed. Vorige week kregen we daar al een uitgebreide presentatie, met heel veel informatie over het bedrijf, geschiedenis, beveiligingen, opleiding etc. Deze week kregen we als kers op de taart een cabinerit aangeboden van NS Hispeed (HSA), van Amsterdam CS naar Breda met de FYRA (TRAXX loc met ICRm rijtuigen). Het is werkelijk een geweldige belevenis, en super mooi om het ERTMS in praktijk mee te maken.

Natuurlijk heb ik hiervan foto's en filmpjes gemaakt, waarvan ik er graag een paar van wil laten zien. :wink:


Ik ben er klaar voor! :D


Asd uitrijden. :)


Langs Sloterdijk.


De Schipholtunnel inrijden.


Deuren controleren voor vertrek bij Schiphol.


De HSL op. :thumbup:


Cruisen op 160km/h.


De FYRA vanuit Rotterdam bij stopplaatsmarkeringen.


Zeer fraai uitzicht vanaf de HSL. :O


Tractie weer inschakelen.


Overgang van baanspanning. (HSL - NL)


Stroomafnemer oplaten.


De reguliere baan weer op.


Nog een FYRA uit Breda. :)


En we rijden Breda al weer binnen!

Al met al een super ervaring rijker!
In totaal was het allemaal weer zo voorbij, maar gelukkig heb ik veel beeldmateriaal kunnen maken!

Groetjes,

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Ik ben jaloers... Zou ik ook wel een keer willen. :D
Ook leuke platen, erg leuk om het allemaal eens vanuit het machinisten perspectief te zien. Ik wist trouwens niet eens dat ze linkerspoor reden over de HSL.  :oops:

Groeten, Lesley
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Hoi Jeroen,

Wat zal je genoten hebben, dit is niet voor iedereen weggelegd.
Bedankt voor het delen van deze mooie plaatjes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Jij hebt een topdag gehad, schat ik.

Prachtige plaatjes :thumbup:. Bedankt voor het maken en het plaatsen ervan. Ik ben ook benieuwd naar het filmpje.

Citaat van: lesley001 op donderdag 10 oktober 2013, 22:10:56
Ik wist trouwens niet eens dat ze linkerspoor reden over de HSL.  :oops:
Dat wist ik ook niet :oops:.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Lesley,
Bij Barendrecht wordt van rechtsrijden naar linksrijden gewisseld.

Als je naar Google Maps gaat, dan zie je het volgende:


In het plaatje staan drie cijfers:
1. = dubbelspoor HSL van ten zuiden van de A15, die verdwijnt net voor het viaduct in een tunnel.
2. = hier komt het linkerspoor weer boven en gaat als fly-over over alle sporen heen om dan bij het normaalspoor van Rotterdam-Zuid richting Rotterdam-Centraal aan te takken.
3. = hier komt het rechterspoor weer boven (of eigenlijk verdwijnt hij hier om bij 1 weer boven te komen).

Als je de gegeven link volgt, kun je zelf ook de fly-overs van zowel de HSL als de goederenspoorlijnen volgen, die elkaar allemaal daar kruisen.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Op zo'n school wil ik ook wel zitten, welke is dat  ;) ?
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Citaat van: lesley001 op donderdag 10 oktober 2013, 22:10:56
Ik ben jaloers... Zou ik ook wel een keer willen. :D
Dat geloof ik graag. :D

Citaat van: lesley001 op donderdag 10 oktober 2013, 22:10:56
Ook leuke platen, erg leuk om het allemaal eens vanuit het machinisten perspectief te zien. Ik wist trouwens niet eens dat ze linkerspoor reden over de HSL.  :oops:
Bedankt, ik wist het ook niet. Uiteindelijk is het er ook niet van gekomen om erover te vragen, omdat er nog zoveel andere dingen waren om te bespreken. :)

Citaat van: degeluidsman op donderdag 10 oktober 2013, 22:13:28
Wat zal je genoten hebben, dit is niet voor iedereen weggelegd.
Bedankt voor het delen van deze mooie plaatjes.
Absoluut! Ik heb m'n best gedaan om zoveel mogelijk uit de reis te halen. (vragen stellen, kijken en beeldmateriaal verzamelen)
Graag gedaan. ;)

Citaat van: Gerard op donderdag 10 oktober 2013, 22:27:30
Jij hebt een topdag gehad, schat ik.
Dat kun je wel zeggen ja! :thumbup: :D

Citaat van: Gerard op donderdag 10 oktober 2013, 22:27:30
Prachtige plaatjes :thumbup:. Bedankt voor het maken en het plaatsen ervan. Ik ben ook benieuwd naar het filmpje.
Bedankt en graag gedaan, het filmpje wordt momenteel opgeslagen en vervolgens geüpload.  ;)

Citaat van: mat-60 op vrijdag 11 oktober 2013, 10:58:44
Op zo'n school wil ik ook wel zitten, welke is dat  ;) ?
Sinds vorig jaar verzorgd het ROCvA in samenwerking met NSR en NSO de (Pilot) opleiding Machinist Railvervoer. Ik hoor bij de 2e lichting en ben in september dit jaar begonnen. Uit de strenge selectie procedures zijn er van de ruim 185 aanmeldingen, 30 personen gestart dit schooljaar.

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Citaat van: Roeny op vrijdag 11 oktober 2013, 11:28:53
.........Sinds vorig jaar verzorgd het ROCvA in samenwerking met NSR en NSO de (Pilot) opleiding Machinist Railvervoer. Ik hoor bij de 2e lichting en ben in september dit jaar begonnen. Uit de strenge selectie procedures zijn er van de ruim 185 aanmeldingen, 30 personen gestart dit schooljaar........Jeroen

Mooi man, goed je best doen en je rijdt zelf over zo'n twee jaren je eigen treinen door het land.
Echter je excursie heeft nu nog veel hobbijtrekjes, maar realiseer dat het tzt wel gewoon je werk is.
Dubbele onregelmatigheid, weekenden, feestdagen werken, lange dagen alleen "op de bok" bij nacht en ontij, dichte mist, glade rails en monotoom werk, maar wel altijd 110 procent alert blijven......

Veel succes bij je opleiding  ;)

Gr Mat-60
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Bedankt voor je reactie Mat-60,

Absoluut, dat is zeker waar. Praktisch de hele rit hebben we ook informatie opgedaan over het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, wat over een x aantal jaar ook door heel Nederland op de reguliere baan zal moeten liggen. Het meest informatieve gedeelte van deze excursie hadden we vorige week, en inmiddels ligt het verslag al in de portfolio. Deze rit was voor mij sinds 20 jaar weer de eerste keer om in een cabine te zijn, dus zodoende de trekjes van 'plezier'. In november hebben we de eerste stageweek, en dan wordt het enkel opdrachten uitvoeren en -vooral- veel observeren. :)

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Citaat van: Roeny op vrijdag 11 oktober 2013, 12:22:03
ook informatie opgedaan over het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, wat over een x aantal jaar ook door heel Nederland op de reguliere baan zal moeten liggen.
ERTMS is een Europees systeem.
Betekent dit dat je met jouw opleiding t.z.t. bij wijze van spreke ook SBB-Cargo kunt besturen,
oftewel breder inzetbaar bent in heel Europa?
Of ben ik nu te optimistisch over de samenwerking?
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Als machinist heb je tegenwoordig de Europesche machinistenvergunning. Daarmee kan je dus overal te werk gaan. Grote belemmering is daarbij dat je wel in dienst moet zijn bij een vervoerder voordat je daar voor mag rijden en bv. je materieel, wegkennis en voorschriftenkennis. De Machinistenvergunning zegt dus eigenlijk alleen dat je als persoon geschikt bent als machinist. En dat is al heel wat, als ik de keuringseisen tegenwoordig zo zie......

Een NS-Hispeed machinist mag dus niet met een NSR trein rijden, immers dit is een ander bedrijf.
Een NSR machinist mag zelfs niet rijden met een aan NS-Hispeed verhuurde 1700 rijden?
Bij de cargovervoerders is dit dus precies hetzelfde, ben je class 66 bevoegd, dat houd nog niet automatisch in dat je met elke class 66 zomaar mag rijden.
Voordeel bij Europesche invoering van ERTMS is slechts dat die kennis dan al aanwezig is als een machinist bij een ander bedrijf / of in een ander land, gaat werken.
Maar voordat overal ERTMS aanwezig is, en dat gaat nog jaaaaren duren, zullen machinisten ook nog kennis moeten hebben van lokale beveiligingssystemen, zoals Indusie of ATB.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Ter aanvulling, als je bij NS Hispeed wilt werken dien je in bezit te zijn van een Machinistenvergunning VB. Je kan dus na een x aantal dienstjaren bij (bijvoorbeeld) NSR, aankloppen bij Hispeed en daarvoor gaan werken. In ieder geval moet je dan natuurlijk eerst wegbekend zijn, en over het nodige materieelkennis beschikken. Een groot aspect hierin zijn alle verschillende baanvakbeveiligingen die gelden in de desbetreffende landen. Vervolgens ga je op cursussen om de cultuur en vooral regelgeving te leren voor: België, Frankrijk en Duitsland. Dit is afhankelijk van je traject, want de kans is groot dat je enkel op één traject zal worden ingezet. Dit is simpelweg omdat je anders praktisch continu opnieuw examens en cursussen zou moeten volgen. Elke 3 jaar dien je namelijk het hele examentraject opnieuw door te lopen.

In Rotterdam werd de dienst overigens voortgezet door een andere machinist, een machinist van NSR die was ingehuurd.

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
De video,

Voor de privacy heb ik het omgevingsgeluid weggelaten, en er even iets anders onder geplakt.



- Mocht iemand denken dat ik dit niet serieus zou nemen, ik heb hier (veel) werk in gestopt dat ik niet per se had hoeven doen -

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Mooi informatief draadje  :thumbup: alhoewel ik er al wel veel van wist  O:-D

En echt heeeele leuke foto's!  :thumbup:
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Een ingehuurde (en opgeleide) machinist van een andere vervoerder kan inderdaad, immers dan is er een overeenkomst met de andere vervoerder.
Zo rijden NSR machinisten ook bij bv Arriva, Veolia en voor verschillende goederenvervoerders.

Vraag is echter wel, heb je na zo'n opleiding aan een ROC wel werkzekerheid, met andere woorden, heb je garantie dat je na deze algemene opleiding ook bij een vervoerder daadwerkelijk aan de slag kan, zeker omdat bij Cargoboeren vooral "ervaren" machinsten worden gevraagd.
Veel piloten hebben na een lange en dure opleiding ook geen werk, en zijn na enige tijd kennis en ervaring kwijt......
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Mat-60,

Er is geen baangarantie, mede omdat je wellicht voor een andere vervoerder dan NSR wilt gaan rijden. Maar vooral om te garanderen dat je ook je best doet tijdens de opleiding. Er is gezegd dat je 90% kans hebt op een baan bij NSR. Als je niet wordt aangenomen komt dat 80% door je inzet (dat je dus gedurende de opleiding en stages geen ruk hebt uitgevoerd, en nul inspanning hebt getoond) Anders heb je feitelijk weinig te frezen. Je toekomst heb je dus letterlijk zelf in de hand.

Jeroen
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
CiteerAnders heb je feitelijk weinig te frezen.
Beste Jeroen, frezen behoort toch niet tot het takenpakket van een NSR meester?
Frezen ===> klik
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Als dat zo zou zijn is het mooi meegenomen. Ik kan het namelijk al (bij houtbewerking). :lol:

Edit Gerard: citaat verwijderd, is de complete voorgaande post
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Bedankt voor het maken en plaatsen van dit filmpje, een mooie compilatie van bewegende en stilstaande beelden :thumbup: :thumbup:.

Ik wens je heel veel succes met de opleiding en ik hoop dat je over een paar jaar je droom kan laten uitkomen: machinist bij één van de spoorwegmaatschappijen.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Leuk filmpje. Ik mis alleen het stuk parallel aan de A4, dat is mijn dagelijkse route. :)
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Machinisten frezen toch de rails, halen er toch met een ronddraaiende beweging telkens een klein stukje van af......> :D :D

Maar serieus:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, hoe is de stemming in zo'n klas leerlingen. Naar welke vervoerder gaat de voorkeur uit en waarom, cq waarop is dit dan gebaseerd. Komen de vervoerders ook reklame maken voor hun toko, of laten ze dat geheel aan de leerlingen over.
Het verschilt mijns inziens nog wel of je bij een reizigers- of goederenvervoerder gaat werken. Misschien nog niet zo veel als je jong bent, maar op wat oudere leeftijd gaat dit zeker meespelen.
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Jeroen bedankt voor de mooie foto's van uit de cabine van de trein.

Filmpje is ook mooi. :thumbup:

Veel plezier met je verdere opleiding Jeroen.

Alle andere bedankt voor de info omtrent machinisten en zo want dat wist ik namelijk niet. :thumbup:
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Mooie ervaring Jeroen, bedankt voor je foto's en verslag... :thumbup:
Jason zal je dan ook wel kennen, hij mocht van de week mee met de Thalys, zie het filmpje wat hij gemaakt heeft.
In deze opname is ook het trace langs de A4 te zien.



Veel succes met jullie opleiding, leuk dat je dit deelt ook via het forum :thumbup:.

Groeten van Jarno
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Voor Hispeed excursie: Amsterdam CS - Breda met FYRA (TRAXX loc met ICRm)
Grappig dit. Van een maatje uit Rotterdam e.e.a. meegekregen, die is nu mcn VB. Eerst had hij een voorkeur voor NS, maar na een stage bij een goederenboer kwam zijn tweede stage daar ook en nu rijdt hij rond met goederentreinen.
Een andere maat van mij reed voor een goederenvervoerder, maar is weer over gegaan naar NS. Het kan zo verkeren.