Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij

Gestart door Baanloos donderdag 10 oktober 2013, 10:06:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Kennis van me werkt in Duitsland en meldt mij dat een reguliere inzet van deze markante loc zo goed als voorbij is.
De reorganisatie van Fernverkehr en Nachtzug zou daar debet aan zijn.
Jammer, is eigenlijk wel de meeste universele reizigersloc van de DB van 2e helft vorige eeuw tot heden.
Wel zijn enkele 10-tallen 140ers "reaktiviert" wegens "Locmangel" Er is blijkbaar veel behoefte aan Cargo-tractie.
Raadpleeg hiervoor Drehscheibe-forum en andere natuurlijk. Crossen ze weer vrolijk rond met wat gemengde goederentreinen.
Ook rijden de 103en nog wat omlopen, zelfs in hun oude TEE-jasje.

Vind ik toch altijd weer frappant dat men bij DB niet zoals hier alles zo rigoureus aan de kant zet: als DB ze weer nodig heeft dan "komen ze weer tevoorschijn".  Ok hangt een prijskaartje aan, maar je kan wel je klanten blijven bedienen.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
De inzet van de 103'en is bijna vergelijkbaar met het eeuwige leven dat de 1200'en hier hebben, al is dat bij een andere organisatie. Wel is men daar duidelijk wat flexibeler, dat klopt.
En inderdaad, eind dit jaar zal het wel voorbij zijn met de BR110, na 57 jaar! Er komen nu zoveel 111'en vrij (en ook 112'en trouwens) dat het nu wel klaar is. Op Drehscheibe is de actuele inzet te zien, zo worden er voor vandaag nog 9 stuks ingezet (110, 113, 115). De Baureihe 140 ongeveer hetzelfde aantal. Niet veel meer dus,
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Citaat van: Baanloos op donderdag 10 oktober 2013, 10:06:11........Vind ik toch altijd weer frappant dat men bij DB niet zoals hier alles zo rigoureus aan de kant zet: als DB ze weer nodig heeft dan "komen ze weer tevoorschijn"........

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Inderdaad de 1200 rijdt nog steeds, DM-90 is in (kleine-)revisie in Haarlem, Mat'64 rijdt nog steeds en misschien komen een aantal DDM en/of DDAR weer op de baan in 2014 indien de vervoersvraag daar na is.

Niets rigoureus aan dus, maar wel een beleid waarbij er niet meer geld hoeft te worden uitgegeven dan noodzakelijk. NSR is nu eenmaal een commercieel vervoersbedrijf, en geen hobbijclub waar wordt getreurd als er van oud en/of overtollig materieel afscheid moet worden genomen.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Na zoveel dienstjaren is het niet vreemd dat er een keer een einde komt aan de inzet van de Baureihe 110 (en 140). Maar het is natuurlijk wel erg jammer als deze fraaie locs uit het reguliere spoorbeeld gaan verdwijnen. :(
Gelukkig heeft een aardig aantal al een tweede leven als museumloc gekregen en hopelijk komen er daar nog meer bij. Met een beetje liefde en aandacht kun je dan dit krijgen:


Foto: Marc/10103

Wat een schoonheid. :favorite:

Groet, Marc
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Citaat van: mat-60 op donderdag 10 oktober 2013, 13:14:55
Citaat van: Baanloos op donderdag 10 oktober 2013, 10:06:11........Vind ik toch altijd weer frappant dat men bij DB niet zoals hier alles zo rigoureus aan de kant zet: als DB ze weer nodig heeft dan "komen ze weer tevoorschijn"........

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Inderdaad de 1200 rijdt nog steeds, DM-90 is in (kleine-)revisie in Haarlem, Mat'64 rijdt nog steeds en misschien komen een aantal DDM en/of DDAR weer op de baan in 2014 indien de vervoersvraag daar na is.

Niets rigoureus aan dus, maar wel een beleid waarbij er niet meer geld hoeft te worden uitgegeven dan noodzakelijk. NSR is nu eenmaal een commercieel vervoersbedrijf, en geen hobbijclub waar wordt getreurd als er van oud en/of overtollig materieel afscheid moet worden genomen.


Pardon: niet rigoureus? Er werd in NL verleden week nog geklaagd over te korte reizigerstreinen, en het 1e jaar dat SLT reed had men ook nog wel wat plan V en nieuwer spul wat jij opsomde kunnen gebruiken. Ik besef dat het terzijde stellen en paraat houden van materieel wel degelijk kosten met zich meebrengt maar de keerzijde is dat je op sommige trajecten als haringen in een ton zit.
Denk dat de mensen liever met zitplaats(garantie) in een plan V op hun bestemming komen dan staand in een SLT. 
Maar goed, heeft eigenlijk geen fXXk te maken met onderwerp, mooie staatsiefoto Marc!
Danke!

Leon

Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Net of wat te kort rijden niet in Duitsland voor komt. Elke zomer opnieuw is het aldaar een grote chaos in het ICE verkeer, omdat de ICE stellen bij bosjes tegelijk uitvallen door defecte airco's.

Verder toen SLT in dienst kwam, wat inderdaad niet geheel vlekkeloos verliep waren alle stellen Plan V, DDAR en mDDM nog aanwezig, en werden toen ook volop ter vervanging ingezet.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Wel raar aangezien de baureihe 110 vaak met IC's rijdt en de 111's en 112's die nu vrij komen ingezet werden in het RE verkeer.. Maar binnenkort zijn ook de baureihe 181's overbodig aangezien de IC verbinding Norddeich - Luxembourg vervalt... Zijn toch de huidige paradepaardjes vind ik samen met de 140's. Beter dan de series 101 en 146 vind ik.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
De tijd dat de Br 110 planmatig en veel met IC treinen reed, ligt al weer even achter ons. En waarom zou een Br 111 / 112 dat niet kunnen, zover daar behoefte aan is ?

Ik denk niet dat de Br 140 en 181 voor de DB zelf deze loks de paradepaardjes zijn van hun materieel vloot, slechts voor de liefhebbers van enigszins klassieke loks.........
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
De 140 is jarenlang de ruggengraat geweest van DB Cargo en zijn/haar opvolgers en voorgangers.. Regelmatig komt er over de Emslandstrecke nog wel eens een 110/113/115 met een IC rijden.. Afgelopen zomer er nog één kunnen fotograferen. Ik begreep dat de 110's moesten wijken vanwege het overschot aan 111 en 112. Dat snap ik dan niet, want de 110 serie wordt veel ingezet voor langeafstandstreinen en minder voor het regionale verkeer voor zover ik weet. De 181 is misschien niet de mooiste en belangrijkste loc, maar deze kleine serie is wel de voorloper van bijna alle moderne locs die tegenwoordig onder verschillende spanningen kunnen rijden.. In mijn ogen zijn deze locs heel belangrijk geweest voor de Duitse spoorwegen en ook daarbuiten. Vandaar dat ik het jammer vind dat deze machines straks niet meer in reguliere dienst te bewonderen zijn.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
De 110 wordt al vanaf de jaren '90 voor het overgrootste deel in regionale diensten ingezet hoor. Zelfs zijn opvolger, de 111 is al jaren alleen nog maar in regionale diensten te zien, net als dáár weer de opvolger van, de 112 en 114.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
de 112 en 114 zijn geen opvolgers van de 111 , maar Ost loks die het zelfde inzetgebied hebben .

Zo hebben deze loc's geen draaistroom aandrijving , Iets wat de Br 101 , 145 en 152 ( die 3 jaar later werd gebouwd ) wel heeft .
Bij de DB was het al bekend dat de lopende bestellingen van de toenmalige oostduitse spoorwegen overgenomen moesten worden .
Als het aan de DB had gelegen , was de bestelling gestopt en waren Draaistroomloc's besteld ivm lagere kosten qua onderhoud etc. 

De echte opvolgers zijn treinstellen Type 423-426 , Talent 2 en Traxx AC P160 ( Br 146.0/.1/.2/.5 )
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
@tim Bij de serie 110 horen ook de 113 en 115 serie. Die rijden voornamelijk met IC, EC en ledigmateriaal. Dat laatste heb ik met eigen ogen waargenomen afgelopen zomer. Dat de 110 veelal met RB reed klopt, maar het aantal 110's die daar nog voor werden ingezet was al heel erg gedaald. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet snap waarom de 113 en 115 ook het voor gezien houden. De vrijgekomen 111's en 112's zie ik niet gauw ingezet worden voor IC etc..

Over een paar jaar zal alles wel weer eenheidsworst worden, maar gelukkig duurt dat nog even.
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Citaat van: Alves op zaterdag 12 oktober 2013, 10:31:17
.......Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet snap waarom de 113 en 115 het ook voor gezien houden.......

Ook deze loks zijn van een oude generatie, duur in onderhoud, niet meer nodig en kunnen dus terzijde.
Soms zijn dingen heel eenvoudig te verklaren  ;)
Re: Reguliere inzet DB BR110 zo goed als voorbij
Naja daar moet ik je natuurlijk wel gelijk in geven. Misschien vind ik deze locs wel gewoon te mooi.. Haha.