Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wisselpropleem

Gestart door tevas woensdag 09 oktober 2013, 16:46:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselpropleem
tevas
gast

Wisselpropleem
Hallo. ik heb een probleem met enkele slanke K wissels, de wisseltongen zijn los uit het schuifstuk.
weet iemand wat ik hier aan kan doen, want volgens mij kan je die dingen niet uit elkaar halen om
ze aan de onderkant te bekijken en evt opnieuw te klinken.
ik wacht in spanning af
groetjesvan Teun
Re: Wisselpropleem
Hei Teun

Groeten van Teunis

Re: Wisselpropleem
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wisselpropleem
Wat vergeten? :mrgreen:
Re: Wisselpropleem
Citaat van: Wijbe op woensdag 09 oktober 2013, 22:41:50
Wat vergeten? :mrgreen:

Het is off-topic dat weet ik!

Niets vergeten.

Ik vond alleen wel leuk dat er een bijna naamgenoot ook op het forum actief is.

teunis

PS jouw naamgenoot zal wel helemaal zelden voorkomen!
Re: Wisselpropleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselpropleem
Kun je er een foto van plaatsen?
Re: Wisselpropleem
Frotter
gast

Re: Wisselpropleem
Klik voor een plaatje.

Vastlijmen dus.

Gr, Ben.
Re: Wisselpropleem
tevas
gast

Re: Wisselpropleem
Hallo Ben
Vastlijmen gaat niet, het moet kunnen bewegen
Gr Teun
Re: Wisselpropleem
tevas
gast

Re: Wisselpropleem
Beste Jan Willem.
over dat wisselprobleem met losse wisseltongen, ik probeer even twee foto's mee te sturen.
of het lukt weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik zoiets doe op een forum

Teun
Re: Wisselpropleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselpropleem
Ik zie het probleem, dit is het oude type M* wissel, met de vaste hand- of motoraandrijving.
Dat probleem doet zich ook voor bij oude 2-rail wissels.
De twee wisseltongen zitten elk apart onder een lipje vastgeklemd. Het voorste lipje op de foto lijkt te ontbreken, en de vorm die de wisseltongen nu aannemen doet het erop lijken alsof juist de achterste van de twee niet vast zit.
Beide wisseltong helften moeten onder dan lipje geklemd worden met een horlogeschroevendraaier. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het lipje of het nokje is afgebroken, dan moet je het of vastlijmen, of een nieuwe (eventueel 2e-hands) wissel aanschaffen. Als geld een probleem is, zou je eens kunnen kijken in de kelder van Rotjeknor. Want er zijn schone 2e-hands wissels, en 2e-hands wissels met lijmresten. En die laatste zijn goedkoper dan de eerste. Toen ik er was, was er een schoenendoos met oude zooi. En daarin zaten bruikbare dingen. Wat daar geldt, kan ook bij andere handelaren gelden. Vraag door, als je iets nodig hebt.
Re: Wisselpropleem
tevas
gast

Re: Wisselpropleem
Bedankt voor je reactie, dat vastklemmen lukt niet(helaas) maar ik heb al naar alle waarschijnlijkheid een oplossing gevonden.
Gewoon het spoorplan veranderen want ik heb nog wel een paar linkse wissels over, ik zit toch nog in de ontwerp fase (pas verhuisd)
helemaal opnieuw beginnen je kent dat wel.