Rood is niet mijn lievelingskleur, bij locs. Groene locs nemen snel af in aantal.
Trends, tijdperken, maatschappijen en logo's veranderen.
Deze locs zijn ook al weer oud, voor vrachtvervoer, zelfs in tractie.
Toch zag ik er diverse in Brig (op 15 09 2017).
Het gaat op deze foto's om 11340 en 11672 in dubbeltractie (oftewel als zogenaamde Re 10/10).
Beide loc hebben wielen met spaken (dat viel op), en de locfluit op het dak heeft dezelfde kleur als het dak (dus niet messingkleurig zoals bij veel modellen op schaal).
De 11340:
De Zwitserse Re 4/4 II staat tegenwoordig bekend als Re 420. Dat 420 staat voorop de loc tussen de buffers.
Van de Re 4/4-II zijn meerdere series gebouwd. Deze loc stamt uit de 2e serie: 11156?11349 en 11371?11397. Kenmerk van die serie is dat iedere loc 2 Einholm pantografen heeft, een halve meter langer is, en een iets sterker gebogen neus heeft dan locs uit de 1e serie. Die tweede serie is besteld in een 5-tal fasen, en de serienummers 11305?11349, waarin deze loc valt, dateert van 1979 (1980).
De locs 11313-11349 rijden tegenwoordig uitsluitend voor SBB-Cargo, maar deze loc is (nog) niet omgespoten in de Cargo huisstijl.
De 11672:
De Zwitsere Re 6/6 staat sinds 1992 bekend als Re 620. Dat 620 staat voorop de loc tussen de buffers. Deze loc, 11672, heeft sinds 2005 het UIC-nummer 620 072-9, waarbij 9 het controle cijfer is. Maar omdat te kunnen zien, moeten we iets verder inzoomen in de 1e foto:
Detail 1e foto:
.jpg)
De Re 6/6 locs werden na 1972 gebouwd, als verbetering en uitbreiding op de Re 4/4-II series. Die verbeteringen betroffen enerzijds de trekkracht en specifiek het bochtenwerk bij de Gotthardt-lijn, anderzijds de mogelijkheid om zulke locs te combineren met Re 4/4-II, Re 4/4-III, Re 4/4-IV en RBe 4/4, en met de zogenaamde
BDt en BDt NPZ stuur(stand)rijtuigen. De Re 6/6 locs dragen allemaal een Wapen boven het loc-nummer. ze zijn zogenaamd gedoopt ("getauft"). De 620 072-9 draagt het wapen van Balerna; en Balerna is dus de doopnaam van deze loc.
Afbeelding gemeentewapen Balerna:
.jpg)
Bij tractierijden kan een Re 4/4-II of Re 4/4-III gecombineerd worden met een Re 6/6. Zo'n combinatie heet dan "Re 10/10". Zulke tandems (met 10 aangedreven assen) deden en doen vooral dienst in het goederenvervoer bij Gotthardt en Lötschberg. Dit tandem (foto) kwam net uit de Simplon.
Foto 1:

Foto 2:

Foto 3:
