Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)  (gelezen 10823 keer)

marc-lin

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #50 Gepost op: maandag 02 oktober 2017, 20:57:40 »

Mooie foto's, heb deze zomer ook die autotrein door de Simplon genomen.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #51 Gepost op: maandag 02 oktober 2017, 22:02:13 »

Het is altijd een beetje de vraag wat wel en wat niet te delen.

Het viel me op dat alle Simplon-autotreinen het zelfde zijn qua opzet vanuit Brig:
een loc uit de 420 serie, een 2e klas rijtuig, een platte oprij-bak (met kantelbare zijkanten), dan een verloopbak, dan een stel bakken met huif (4 assers), dan weer een verloopbak, een afrijbak, en een BDt.

achteraan: de richting Simplon duwende 420 loc

dan een 2e klas rijtuig, b.v.


dan de oprij/afrijbak:
 

dan de overloopbak:


dan een rij huifkarren:


dan de overloopbak:


dan de oprij/afrijbak:
 

en tenslotte de BDt op frontpositie richting Simplon.

Die BDt trok me. Er stonden meerdere sets klaar, maar niet allemaal op volgorde, en gedeeltelijk achter
elkaar, waardoor ik geen vrij zicht erop had. En de nummers waren niet allemaal even leesbaar.
Wat wel opviel was het verschil tussen de BDt's bij het front (wel of niet een bagagedeur, wel of niet een fiets embleem, wel of niet een zwart raamfront bij de rode neus). Gele deur, blauwe deur, blauw-witte deur, allemaal anders.

82 33 933-1
 

82 34 906-6
 
 

82 34 907-4
 
 
« Laatst bewerkt op: maandag 02 oktober 2017, 22:10:53 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (spoor 8,9)
« Reactie #52 Gepost op: maandag 02 oktober 2017, 22:09:10 »

Er is van alles veranderd in 2017, maar je ziet het pas als je terug kijkt in de tijd.


3 foto's 2017:

de meest linkse BLS deur heeft geen spoor meer, en links daarvan ontbreekt het stootblok
(wissellantaarns ontbreken op het hoofdspoor), en het spoor van de reddingstrein is weg:


De oversteekplaats voor het personeel is verplaatst
(aan het eind van het perron staat een nieuw type sein):


let op de kruising na het 4e wissel, zichtrichting spoor 90
(kruisend spoor verdwijnt achter geluidscherm):


detail (het geluidscherm was hier nog niet klaar in 2013):
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 augustus 2019, 03:08:07 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

erik01

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 03 oktober 2017, 15:38:58 »

Hallo Jan Willem,

Dank dat je zoveel detail foto's van station Brig en omgeving deelt. Wordt zeer gewaardeerd door de liefhebbers.
Leuk om nog een stuurstand te zien.

Groet, Erik
Gelogd
Kom eens kijken bij mijn bouwproject http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.0

en

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 03 oktober 2017, 15:49:31 »

Ik heb me over die kruising (en dat spoor achter de geluidsmuur) lopen verbazen tot ik in Luzern een soortgelijk iets tegen kwam (kostte me veel opnames omdat er bovenleiding balken in de weg zaten);


Maar dat komt tezijnertijd wel in het draadje over Bahnhof Luzern.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 oktober 2017, 10:55:36 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 16:52:00 »

Een echte "spotters"  :arrow: :thumbup:vakantie trip.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

dp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017, 08:27:48 »

Bedankt voor het delen (en maken ;) )
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #57 Gepost op: maandag 09 oktober 2017, 15:45:00 »

In 2013 schreef ik in een draadje van keeszondag iets over een mast met aan beide zijden een uithanger.
Kees had dat op z'n baan, en in Delémont zag ik dat in het echt.

Bahnhof Delémont


Laat ik nou toevallig in 2017 bij de ingang van de Simplontunnel het zelfde verschijnsel tegen komen ...


Niet toevallig gaat het in beide gevallen om doodlopende sporen.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 14 oktober 2017, 00:34:32 »

Brig, Simplon, 2017, driedubbele tractie (3x Re 4/4):




Het bijzonder van deze tractie (je zou het Re 12/12 kunnen noemen) is de belasting van de koppelingen.

In de wikipedia staat bij de Re 6/6, indien in dubbeltractie gebruikt (dus als Re 10/10):

Citaat
Die zugelassene Zughakenlast beträgt bei 26 Promille eigentlich nur 1300 Tonnen
.

Er staat uitgelegd dat als op de Gotthardt een trein zwaarder was, b.v. 1400 of 1700 ton, er geen 3e trekloc in tractie bij kon vanwege de beperkingen van de koppelingen. Er kon wel een duwloc achter de trein toegevoegd worden om te voorkomen dat de koppelingen konden breken.

In een latere revisie heeft men de koppelingen verbeterd omdat men met die beperking niet kon leven.
Dat doet vermoeden dat ook bij de Re 12/12 combinatie de koppelingen inmiddels verbeterd zijn.
Dat zal dan ook moeten gelden voor de koppelingen van de containerrijtuigen die hier meegesleurd worden richting Domodossola.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 oktober 2017, 11:22:57 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017, 00:34:38 »

Als je bij spoor 90 een stukje doorloopt, dan loop je op een asfalt strip tussen de sporen.

en daar vallen de details na verloop van tijd vanzelf op:

Een roestige Ee 3/3, nr 16460, in een loods met plastic golfplaat tegen weer en wind beschut
(maar ook weer niet zo heel erg goed want de remblokken zien knap roestig van dichtbij):






Deze foto laat zien dat de beide buffers ongelijk van vorm zijn:


Een voorraadje overbodig geworden waarschuwingsborden
(met de bekende vierkante poten):
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 oktober 2017, 00:47:15 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (dubbeltractie)
« Reactie #60 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 18:15:17 »

Rood is niet mijn lievelingskleur, bij locs. Groene locs nemen snel af in aantal.
Trends, tijdperken, maatschappijen en logo's veranderen.
Deze locs zijn ook al weer oud, voor vrachtvervoer, zelfs in tractie.
Toch zag ik er diverse in Brig (op 15 09 2017).

Het gaat op deze foto's om 11340 en 11672 in dubbeltractie (oftewel als zogenaamde Re 10/10).
Beide loc hebben wielen met spaken (dat viel op), en de locfluit op het dak heeft dezelfde kleur als het dak (dus niet messingkleurig zoals bij veel modellen op schaal).

De 11340: De Zwitserse Re 4/4 II staat  tegenwoordig bekend als Re 420. Dat 420 staat voorop de loc tussen de buffers.
Van de Re 4/4-II zijn meerdere series gebouwd. Deze loc stamt uit de 2e serie:  11156–11349 en 11371–11397. Kenmerk van die serie is dat iedere loc 2 Einholm pantografen heeft, een halve meter langer is, en een iets sterker gebogen neus heeft dan locs uit de 1e serie. Die tweede serie is besteld in een 5-tal fasen, en de serienummers 11305–11349, waarin deze loc valt, dateert van 1979 (1980).
De locs 11313-11349 rijden tegenwoordig uitsluitend voor SBB-Cargo, maar deze loc is (nog) niet omgespoten in de Cargo huisstijl. 

De 11672: De Zwitsere Re 6/6 staat sinds 1992  bekend als Re 620. Dat 620 staat voorop de loc tussen de buffers. Deze loc, 11672, heeft sinds 2005 het UIC-nummer 620 072-9, waarbij 9 het controle cijfer is. Maar omdat te kunnen zien, moeten we iets verder inzoomen in de 1e foto:

Detail 1e foto:


De Re 6/6 locs werden na 1972 gebouwd, als verbetering en uitbreiding op de Re 4/4-II series. Die verbeteringen betroffen enerzijds de trekkracht en specifiek het bochtenwerk bij de Gotthardt-lijn, anderzijds de mogelijkheid om zulke locs te combineren met Re 4/4-II, Re 4/4-III, Re 4/4-IV en RBe 4/4, en met de zogenaamde BDt en BDt NPZ stuur(stand)rijtuigen. De Re 6/6 locs dragen allemaal een Wapen boven het loc-nummer. ze zijn zogenaamd gedoopt ("getauft"). De 620 072-9 draagt het wapen van Balerna; en Balerna is dus de doopnaam van deze loc.

Afbeelding gemeentewapen Balerna:


Bij tractierijden kan een Re 4/4-II of Re 4/4-III gecombineerd worden met een Re 6/6. Zo'n combinatie heet dan "Re 10/10". Zulke tandems (met 10 aangedreven assen) deden en doen vooral dienst in het goederenvervoer bij Gotthardt en Lötschberg. Dit tandem (foto) kwam net uit de Simplon.

Foto 1:


Foto 2:


Foto 3:
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 oktober 2017, 18:20:09 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (420 en 620 locs)
« Reactie #61 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 16:04:44 »

In het vorige item zaten er al 2, ik heb andere, herkenbare, Brig bezoekers (locs 420's en 620's)
bij elkaar gezet, met de consistente UIC-nummering vanaf 2005:

11200 = 420 200-8
Deze loc stamt uit 1969, was toen groen, en droeg toen het nummer 11201;
hij is rood geverfd en hernummerd na een revisie in 2006
(tegenwoordig in gebruik voor personenvervoer):


11322 = 420 322-0
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


11336 = 420 336-0
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


detail: 11336


11342 = 420 342-8
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


detail 1: 11342


detail 2: 11342


En locs 620 's:
11643 = 620 043-0
Serie 620 is gebouwd tussen 1975 en 1980.
Deze loc heeft de doopnaam Laufen.
Uitsluitend in gebruik voor goederenvervoer sinds 1999:


11684 = 620 084-4
Serie 620 is gebouwd tussen 1975 en 1980.
Deze loc heeft de doopnaam Uznach.
Uitsluitend in gebruik voor goederenvervoer sinds 1999:
« Laatst bewerkt op: maandag 30 oktober 2017, 16:46:00 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

de iris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Als je gezond bent ben je rijk
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 04 november 2017, 19:21:01 »

Ha, ha, dit zijn mijn favoriete loks bij de SBB, bedankt Jan-Willem voor de foto's en het delen. :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groet Herman


SBB, Station Goschenen, I-train, CS1 reloaded, C-rail.
Mijn baan: "Gotthard Strecke"
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.44 seconden met 22 queries.