Ter verduidelijking:
De reden dat ik met een Z spoor dingetje ben begonen is, dat m'n aquarium de geest gegeven had.
Tot groot ongenoegen van de benedenburen. (Lekkage).
Het dioramaatje zal de plaats innemen van het, inmiddels lege, aquarium.
De afmetingen van de eenvoudige bak van 1 cm dik multimplex zijn: 80 x 40 x 10 cm.
De niveauverschillen zijn gerealiseerd met houten latten, piepschuim en karton.
Het tracé is van zachtboard waarop, uitgesneden, dik vinyl behang gelijmd is met Perfex behangplaksel.
De ruwe vorm is bekleed met een laag papier-maché. Van goed geweekte en gemengde, versnipperde,
exemplaren van de "Scheveningsche courant", waaraan voldoende Perfax was toegevoegd.
Nadat dit goed was gedroogd (en keihard was geworden), het geheel bestreken met Realix leisteen massa.
Eén deel water op twee delen massa.
Het tracé (pendelspoor) loopt van de halteplaats over een bruggetje (van papier gemaakt) een tunnel in.
De Schienenbus wacht een vooringestelde tijd in de tunnel, alvorens terug te rijden naar de halteplaats
alwaar de touristen worden uitgeladen om zich naar de nabijgelegen bezienswaardigheden te begeven.
Het spoor bestaat uit Märklin Z rechte rails. Kon niet aan flexrails komen...
Zelf flexrails van gemaakt door, over en weer, telkens één verbinding tussen de dwarsliggers door te
slijpen met een diamantschijf in de dremel.
Rails met spelden op de ondergrond bevestigd. Toen ik zag dat het goed was (grinnik), de rails met
hier en daar een drupje secondelijm op de ondergrond vastgelijmd.
Daarna met roestkleur de rails geverfd. En van ballast voorzien met het eerder getoonde gereedschapje.
Omdat de Realix massa, her en der, korrelig was opgedroogd, het geheel nabehandeld met verdunde
houtlijm, waaraan een drupje afwasmiddel was toegevoegd.
Verder ben ik nog niet gekomen. 't Is vulwerk en heeft geen priotiteit.
Bezig met klein spul, zoals de halteplaats. Een villa'tje, visbootje (van papier).
Fabrieksdennebomen bewerken met hete soldeerbout en verf. Enzovoorts.
Wordt vervolgd.