Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aanpassen 3672 decoder vervangen?

Gestart door Frako maandag 07 oktober 2013, 13:55:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Hallo deskundigen,

Ik heb een 3672 digitale uitvoering.

Ik wil de motor van een permanent magneet voorzien zodat ie wat mooier gaat lopen, kan dat in combinatie met de decoder die er standaard in zit?

En wie weet welk type decoder er nu in zit dan kan ik het schema erbij zoeken.

Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Nee, dat gaat niet. Dit is 1 van de eerste marklin decoders en die zijn voor wisselstroommotoren.

Een permanent magneet is ene gelijkstroommotor.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Dat het met een permanent magneet dan ene gelijkstroommotor is, dat wist ik al

De vraag was of die decoder dat ook kon aansturen, blijkbaar niet..............dan gaat die er maar ook uit.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Frako,

Ik ben benieuwd hoe dit verloopt/is verlopen. Zelf heb ik hier ook een 3672 waar ik een 60942 decoder in wil gaan bouwen. Daar moet dan een 60944 motor+schild in maar ik ben bang dat er wat moet worden weg gefreesd aan het chassis. Ben jij hier al mee bezig geweest?
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
De motorset 60944 past er wel in, maar door de dikkere magneet, blokkeert deze het draaistel.
Er moet dus een stukje uit de magneet worden gefreesd.
Zie http://simpledigitallocomotive.npage.de/br-212-m3072-3147.html
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Hallo Frans,

Heel vroeger, kon je gelijkstroommotoren ombouwen met een GAM-module, bestaande uit wat diodes, transistors en een enkele weerstand.
Waarschijnlijk zou het werken, maar de huidige ESU-decoder doet het zoveel beter, dan de oude GAM-module + C80 hier in de verste verte niet meer aan kan tippen. Verder is jouw C80 decoder echt één van de oer-decoders van M, en van het Moterola-1 type.

Dus als je echt goede eigenschappen verlangt, samen met aansturen van verlichting, eventueel sluitlichten en/of telexkoppeling, dan kan je het beste naar ESU V4.0, of Mä mfx i.c.m. de 5-polige motor overstappen.

Zie je het zelf niet zitten, dan kan ik het voor je uitvoeren.

M.v.g. Marcel
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Hoi Marcel,

Ik heb inmiddels de antieke decoder vervangen door een ESU lopi V4 met perm. magneet en meteen mijn blauwe BR121 ook omgebouwd.

In de blauwe had ik cabine verlichting geplaatst. maar dat is in deze loks geen gezicht, dus die is er weer uit.

Alle CV's ingesteld volgens de instructie, ik moet zeggen, ze lopen allebei niet echt lekker......

Bedankt voor je aanbod, intussen gaat het ombouwen me goed af  :D  alleen in het CV verhaal qua motorinstellingen moet ik me 's verdiepen want daar snap ik nog niet veel van.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Citaat van: Frako op dinsdag 03 december 2013, 13:17:19
Alle CV's ingesteld volgens de instructie, ik moet zeggen, ze lopen allebei niet echt lekker......
Heb je al eens een ESU-Run gedaan?
CV54 op 0 zetten en dan de loc op het nomale spoor selecteren, vervolgens op F1 drukken.
De loc zal dan met een noodgang een meter of 1.5 wegrijden(zorg dus voor ruimte) daarna zijn de motor parameters optimaal ingesteld.

grt Piet.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
hallo Piet,

Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord, dat ga ik zeker proberen.

Kan ook gewoon met de MS2 neem ik aan?

Gr
Frans
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Ik ben bang van niet. De MS2 is een apparaat van Märklin zelf.

Ik denk dat een ESU-run alleen met bediening van ESU zelf kan worden uitgevoerd.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Volgens mijn bescheiden mening doet 't niet toe welke centrale de digitale prik levert.
De decoder is van ESU en daat gaat 't om...
De CV wordt op de decoder ingesteld. 't Maakt niet uit met welk ding de decoder wordt geprogrammeerd.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Lukt met alle centrales waarmee je CV54 kunt instellen en die een F1 toets hebben.

grt Piet.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Ik heb de ESU run gedaan (gaat goed met de MS2).......het werd er eigenlijk behoorlijk slechter van.

Alles maar weer ge-reset en de instellingen volgens de gebruiksaanwijzing ingesteld.

CV2 = 4
CV51 = 0
CV52 = 30
CV53 = 50
CV54 = 40
CV55 = 175
CV56 = 200

Ik heb helaas nog geen Nederlandse gebruiksaanwijzing (uitgave 6, febr. 2013 )  gevonden van de lopi V4
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Frans,

CV54 en CV55 staan volgens mij helemaal niet goed.
Normaal moet CV54 (K of P parameter) groter zijn dan CV55 (I parameter).
Probeer eens met CV54=100 en CV55=50.
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
Dan klopt die ESU beschrijving dus ook niet :O
Re: Aanpassen 3672 decoder vervangen?
De meest recente van de ESU pdf download: