Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Knipperend front/sluit licht

Gestart door duodenum maandag 16 juli 2007, 00:14:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Knipperend front/sluit licht
Beste mensen,

De binnenverlichting in mijn Fleischmann Plan V voor Marklin knippert niet meer (zie ander draadje), het front- en sluitlicht nog wel. Nu was ik vanavond bij mijn goede vriend Lodewijk (marklinlover) om een aantal decoders te programmeren met zijn 6021 setje met booster etc. en wie schetst mijn verbazing: het front- sluitlicht knippert niet.
Vraag: waarom knippert het wel op een baan met Mobile Station en niet op een baan met de 6021?

Groeten,

Ferdi.
Re: Knipperend front/sluit licht
Ik heb ook een aantal maanden met Mobile Station gereden. De verlichting van locomotieven waarvan de verlichting direct op de aarde is aangesloten knipperde hevig. Dat was in ieder geval het geval bij mijn TEE RAm.
Nu heb ik een 6021 en de verlichting flikkerd nog wel een heel klein beetje in de TEE, maar het is eerder dat het ietsie zwakker brand en daarna weer op volle sterkte. In eerste oogopslag zie je het niet eens.
Ik denk dat het digitale signaal van de 6021 wat rustiger is als dat van de Mobile Station. Een andere verklaring kan ik er niet voor geven.
Re: Knipperend front/sluit licht
Citaat van: VincentKloeg op maandag 16 juli 2007, 11:19:36
Ik denk dat het digitale signaal van de 6021 wat rustiger is als dat van de Mobile Station.

Wie oh wie weet of dit waar is :?: Ben zelf ook erg benieuwd naar de verklaring voor het verschillende knippergedrag bij gebruik van verschillende digitale besturingsapparaten.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Knipperend front/sluit licht
Hallo,

Ik zal dan wel weer mazzel hebben, maar mijn 17 lokomotieven hebben geen last van knipperende front- of achterlichten. Het maakt niet uit of ik ze bestuur met het CS danwel MS en of ze rijden in de beide Digirailbooster gebieden danwel in het CS gebied. Aan de drie verschillende gebieden hangen uiteraard drie 60VA trafo's.
Wellicht zijn een of meer doodlopende sporen, waar wat loks staan, uit te schakelen, zodat de betreffende decoders geen "dure" stroom verbruiken. Ook veelvuldig het railmateriaal schoonmaken, met railgum poetsen, wielen reinigen evenals de slepers.
Succes gewenst met het zoeken naar de oorzaak van het knipperen.

Groetjes,

Minto :D
Re: Knipperend front/sluit licht
Minto, dat is geen geluk maar dat is verbeterde techniek. :wink: Tegenwoordig is alle verlichting bij Marklin aangesloten op een gemeenschappelijke aarde, de oranje draad van de decoder. Deze zorgt dat de verlichting niet knipperd en het maakt dan geen verschil meer met welke digitale unit je de lok bestuurt.

Maar volgens iemand die zich nogal erg veel met digitale besturing bezig houdt (en zelf een programma heeft gemaakt om z'n baan digitaal aan te sturen) heeft het te maken met het digitale signaal. Hoe dát dan precies zit weet ik dan helaas weer niet. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen (frequenties en de hele rambam)
Re: Knipperend front/sluit licht
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Knipperend front/sluit licht
Vincent/Minto/Ferdi,

Het knipperen op digitale spanning komt doordat er pakketjes met stuurinformatie over de rails moeten. Dit is de onderbroken streep die altijd op digitale spanning produkten staan

-------------
--  --  --  -- Dit veroorzaakt dus het knipperen omdat een gloeilamp/led een onderbreking ziet.
Re: Knipperend front/sluit licht
Hallo Vincent en Chris,

Weer wat geleerd. :?

Groetjes,

Minto :D