Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Uitgebreide ombouw E 41024

Gestart door markos zondag 15 juli 2007, 22:33:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitgebreide ombouw E 41024
Ik heb mijn oude 3034 lok uit de kast gehaald.

Daar zat nog een Tams (jaja ik weet het) decoder in....
Dat ding reed voor geen meter (als die al vooruit kwam).

Ik heb de veldspoel vervangen door een Hamo (de 3 sterren mochten blijven)

Toen heb ik eens gekeken wat voor decoder ik er in zou doen.

Ik had natuurlijk nog een decoder uit mijn BR 86132....
Ik moet zeggen dat dat niet eens zo verkeerd reed met het 3 sterren motortje
Wel maakte de motor tot stap 4 van de decoder te veel herrie

Ook had ik nog een Keuhn T145 liggen....
Hiervan had ik de uitgangen al eens verziekt, maar de decoder zelf was nog prima!
Ook deze maakte naar mijn mening te veel geluid (met verschillende instellingen geprobeerd). Het was al wel een hele verbetering tov de decoder uit de BR 86.

Toe de Zimo MX 64 er in.
Hiervan wist ik al dat hij erg stil is (zie ook het draadje van de BR 86).
Het resultaat was prima!!
Deze heb ik ik er dus in laten zitten.

Nu de lok netjes reed kwam het volgende:
De melkglazen raampjes....
Ik had ze al eerder met succes vervangen in mijn railbusje.

Zeg nu zelf, dit is toch geen gezicht?


Ook nu was het snel gedaan met de oude raampjes.
Wel moesten eerst de handgrepen naast de deuren er uit, want die zaten er doorheen.

Het snijden  van de ramen was ook een koudkunstje.
Met een scherp hobbymes en een stukje doorzichtig plastic van de een of andere verpakking snijd je die er makkelijk uit.


Daar waar de ramen gebogen moesten worden heb ik een heel klein sneetje gegeven aan de boven en onderkant, zodat de bocht exact op de juiste plaats kwam.

Met de accuboor een paar kleine gaatjes geboord, daar waar de handgrepen weer door heen moesten komen.


Zoals je ziet passen de raampjes precies! :)

Eenmaal in elkaar gezet bleek dat de lichtgeleider te veel licht verspreide naar de zijkanten, zodat je de lichtbalk naar het bovenste licht heel duidelijk kon zien zitten.


Even de zijkanten zwart maken met een goede zwarte stift is al voldoende om van dit probleem af te zijn.
Aan de voorkant heb ik de iets verzonken delen blank gelaten.
Deze kleine vakjes en de zijkant zorgen voor het indirecte licht in de cabine....
Ik weet nog niet of ik dat zo houd (ik heb iig nog 2 functies op de decoder over voor het geval....)

Omdat ik nog maar een paar (2e handse) preisertjes heb, heb ik geen machinist het juiste tenue zitten :oops:.
Helaas moest dit preisertje nog wel even naar de dokter om het een en ander af te laten zetten.... :cry: (heb hem eerst goed verdoofd en hem een roltrein in het vooruitzicht aangeboden :wink:)


Ik weet echter niet of hij aan de juiste kant zit.... (in het midden is echter geen optie.....)

De lamphouder heb ik enigszinds aangepast, zodat die niet meer te zien is vanaf buiten.
het bruine deel wat net achter de bestuurder zit en nog vóór de deur heb ik verwijderd, want dat is geen gezicht!

Oude situatie:


nieuwe situatie:



En dan nu het voorlopige resultaat:



De bedoeling is om hierboven nog een kabine te maken met een achterwand.
daar heb ik echter wat hulp bij nodig....

Hoe ver zit de machinist achter het raam t.ov de deur/raam?

Heeft iemand foto's van de kabine van deze lok?
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Leuk bezig Marco, zeker weten :!:
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Ziet er veel beter uit.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
TOPPIE...!!!

grtz...daan.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Citaat van: markos op zondag 15 juli 2007, 22:33:46

Heeft iemand foto's van de kabine van deze lok?


Hoi Marco.

Foto's zullen er wel zijn maar die zijn vaak van achter de stoel genomen waardoor het toch nog gokken word. Met dit bouwplan krijg je een beter idee, hopelijk heb je er iets aan.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Bedankt Erik!

nu weet ik iig dat mijn machinistje aan de goede kant zit...

Verder zie ik een lichtpuntje voor de motor....
de motor zit nl net op de grens tegen het achterschot aan.
Op je tekening zie ik dat die echter in het midden wat naar voren komt....
Daarachter kan dan net de motor een beetje draaien! :lol:
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Graag gedaan Marco.

Je machinist zit nu wat te dicht op het raam, of zie ik dat verkeerd? Erg mooi werk trouwens, veel beter dan dat het was!
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Klopt, maar ik kon hem nog nergens anders neer zetten....

Op de tekening moet hij met zijn hoofd net achter de "1" of "2" en net voor de deur.
Zit ik vaak te zeuren over slecht zicht in de auto door een hoekstijl.... :?

Hij heeft toch ook genoeg weggetjes van rechts???? :lol:
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Hahah ja, alleen niet haaks dan. :wink: Succes verder, het ziet er echt geweldig uit.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Ziet er goed uit, dat oppimpen van een oude E41. Zoals je op het bouwplan van Spoorniet kan zien, zit de machinist idd rechts. Ik heb nog een foto gevonden van het interieur van een E41-kabine. Het is op zich wel ruim opgezet, maar ergonomisch lijkt het me een ramp. Kijk maar eens hoe verkrampt de arme man op dat stoeltje moet zitten. Ik zou mijn hond nog niet op zo'n stoel laten zitten (als ik een hond had)

groeten, Martin
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Heel mooi Martin!

Hij zit wel erg laag zeg!
Die ziet de eerste 50 meter spoor voor de lok niet denk ik....
Dat zal mijn preisertje niet leuk vinden....
Daar moet nog meer van afgesneden worden om hem op de juiste hoogte te krijgen!
Maar hij krijgt dan wel een petje op natuurlijk... :mrgreen:
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Heey Marco,

Het ziet er zo inderdaad een stuk beter uit!
Erg leuk gedaan!
Het raam en het licht ziet er goed uit!

Groetjes Antal.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Citaat van: martin op maandag 16 juli 2007, 18:56:05
Ziet er goed uit, dat oppimpen van een oude E41. Zoals je op het bouwplan van Spoorniet kan zien, zit de machinist idd rechts. Ik heb nog een foto gevonden van het interieur van een E41-kabine. Het is op zich wel ruim opgezet, maar ergonomisch lijkt het me een ramp. Kijk maar eens hoe verkrampt de arme man op dat stoeltje moet zitten. Ik zou mijn hond nog niet op zo'n stoel laten zitten (als ik een hond had)

groeten, Martin

Vergeet  niet dat ze voor die tijd (E44/E94 e.d.) moesten staan! :?

E41 ziet er trouwens goed uit :D

Bart
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
In de NS 1000 zat de mcn op een losse kruk :?, lijkt me ook niet alles.
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Eigenlijk praten we hier dus over een super luxe cabine...!

Heb ik nog een vraagje...
Waar is dat "stuur" voor :oops:
Het neemt een prominente plaats in, dus het zal wel belangrijk zijn...

Ik neem aan dat zijn rechterhand op de "gas"hendel zit?

Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Hoi Marco,

Dat stuur is nodig om de bocht in te gaan. :wink:

Nee geintje. Dat stuur de om tractie te geven, oftwel zoals jij zei gas geven.
En zijn rechter hand rust op de remkraan.

mvgr.  Charlie
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Dat is een snelle reactie!

Ik heb dat"stuur"voor gas nog niet eerder gezien.
Is de E41 een zeldzaam exemplaar waar dat op die manier gedaan is, of zijn er toch veel meer loks die dit systeem hebben?
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Dat was het standaard systeem voor locs in die tijd.

Charlie

En nu weer on topic? :wink:
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Citaat van: markos op woensdag 18 juli 2007, 10:33:14
of zijn er toch veel meer loks die dit systeem hebben?

Veel oude trams hebben ook een wiel of een zwengel 8)
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Markos schreef:
CiteerIk heb dat"stuur"voor gas nog niet eerder gezien.
Is de E41 een zeldzaam exemplaar waar dat op die manier gedaan is, of zijn er toch veel meer loks die dit systeem hebben?

Het is duidelijk dat de vragensteller (en beantwoorders) nauwelijks weten hoe de bediening van (oudere) elektroloks plaatsvind.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Op de bovenleiding staat een hoge spanning (in NL 1500V, in D 15.000 V).
Deze spanning is uiteraard veel te hoog om direct te motoren aan te sturen. Hiervoor worden de transformator en de schakelwals gebruikt.
Afhankelijk van het type loc, kan dit bestaan uit aftakkingen vanaf de hoofdtransformator maar ook door het voorschakelen van weerstanden.

Bij wisselstroom-systemen is het aftakken het meest gebruikte. Bij gelijkstroomsystemen word vaak gekozen voor voorschakelweerstanden en eventueel serie en parallel-schakelingen.
Om de diverse schakelstanden de kunnen aanspreken, werden er schakelwalsen gebruikt, en dat is nu het typische stuurwiel (resp schakelkruk bij trams).

Ook weer afhankelijk of de schakenwals in het hoogspanningsdeel of in het laagspanningsdeel zat, is het veel voorkomende knetterende geluid van o.a. de BR E41. De E10/E40 hadden een ander systeem, waarmee veel minder vonken (knetteren) gepaard gingen.

Het systeem met de schakelwals is toegepast in nieuwbous-loks tot ongeveer halverwege de jaren 70. Toen was de GTO-techniek (met thyristors) voldoende rijp op hiermee dezelfde functies te bereiken.
Toch hebben ook de 1600-en nog het bekende stuurwiel.

Tot zover deze toelichting.

John
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Hallo John,

Hartelijk bedankt voor deze zeer interessante uitleg :) Wat ik me afvraag als ik het verhaal over de weerstanden lees... Uuhhmm...een weerstandje zoals ik deze ken zet energie om in warmte, is dat bij die ongetwijfeld zeer grote weerstanden ook het geval ? Zo ja, deed men daar vroeger al iets mee...met die 'verloren' energie :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Beste ^Rook,

met de weerstanden werd de motorstroom beperkt en inderdaad deze energie ging op in WARMTE.
Er zijn ooit wel pogingen gedaan voor stroomretour-projecten, maar dit is bij gelijstroom erg lastig.

John
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Duidelijk John, nogmaals dank...erg leuk om iets meer over de oudere technieken te horen 8)
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 09:25:16
Het is duidelijk dat de vragensteller (en beantwoorders) nauwelijks weten hoe de bediening van (oudere) elektroloks plaatsvind.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Graag!! Maar bij het lezen komen er toch vragen naar boven borrelen.....

Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 09:25:16Op de bovenleiding staat een hoge spanning (in NL 1500V, in D 15.000 V). Deze spanning is uiteraard veel te hoog om direct te motoren aan te sturen.

Hoe hoog mag die spanning zijn dan? Ik snap dat 15 of 25 kilovolt inderdaad te hoog is, maar hoe zit het dan met de 1500 van de NS?

Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 09:25:16Hiervoor worden de transformator en de schakelwals gebruikt.
Afhankelijk van het type loc, kan dit bestaan uit aftakkingen vanaf de hoofdtransformator maar ook door het voorschakelen van weerstanden.

Bij wisselstroom-systemen is het aftakken het meest gebruikte. Bij gelijkstroomsystemen word vaak gekozen voor voorschakelweerstanden en eventueel serie en parallel-schakelingen.
Om de diverse schakelstanden de kunnen aanspreken, werden er schakelwalsen gebruikt, en dat is nu het typische stuurwiel (resp schakelkruk bij trams).

Transformator verlaagd de spanning. Snap ik. Wat is dan een schakelwals? Zorgt die voor het toevoeren van verschillende soorten spanningen naar de motor?

De uitleg over aftakkingen en voorschakelweerstanden gaat mijn pet (nee Ron, geen politiepet... 8) ) te boven.

Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 09:25:16
Ook weer afhankelijk of de schakenwals in het hoogspanningsdeel of in het laagspanningsdeel zat, is het veel voorkomende knetterende geluid van o.a. de BR E41. De E10/E40 hadden een ander systeem, waarmee veel minder vonken (knetteren) gepaard gingen.

Het systeem met de schakelwals is toegepast in nieuwbous-loks tot ongeveer halverwege de jaren 70. Toen was de GTO-techniek (met thyristors) voldoende rijp op hiermee dezelfde functies te bereiken.
Toch hebben ook de 1600-en nog het bekende stuurwiel.
"GTO-techniek met thyristors" :?: :?:

Citaat van: VT601 op donderdag 19 juli 2007, 09:25:16
Tot zover deze toelichting.

John

Waarvoor hartelijk dank! Maar zoals je zult begrijpen: best moeilijk voor leken!

groeten, Frank
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Voor iedereen die meeleest is het misschien zinvol deze =http://home.arcor.de/baureihe141/baureihe141 waarop het bouwplan van de E41 staat een verder door te spitten.
Het is weliswaar in het duits, maar wel begrijpelijk.

Ik ga nog op zoek naar een Nederlandse uitleg.

John

Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Sneller dan gedacht. Gaat wel over trams, maar het principe is voor gelijkstroom gelijk.

Overigens kunnen ook de motoren van NS-loks maar ca. 750V hebben.
Dus bij 1500V moeten er altijd tenminste twee in serie staan.

John

Edit Link toegevoegd: http://museumtramlijn.org/Tractie.php
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Hoi John,

Duitse uitleg van de loc verteld een hoop meer. Ik begin het zowaar te snappen....  :lol: (alleen werkt je link niet helemaal goed, deze  geeft het hoofdscherm)

Voor de NL uitleg: heb je het linkje ook? :)

de dank is wederom verpletterend!
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Ik heb eens geprobeerd een cabine te maken, die zonder nieuwe verlichtingspunt toch cabine verlichting kan geven.
De gedachte er achter was als volgt:

1 geheel (achterwand, vloer en bedieningspaneel) van doorzichtig plastic (als de ramen).

Dit  met grijze grondverf spuiten,  maar dan op 1 plaats (voeten) niet.

De reden hiervoor is dat dat deel net achter het lichtgeleidings plaatje ligt, en dus zou moeten kunnen zorgen voor indirecte verlichting van de cabine.

Verder heb ik geprobeerd het model van de cabine in het plastic zoveel mogelijk natuur getrouw mee te geven.
Voor mij is dit echt priegel werkje, en ik snap eigenlijk niet hoe ik dit heb kunnen maken met mijn trilhanden (met een uitslag tot 1 cm op de vinger toppen....)

Ook heb ik een speciale stoel gemaakt voor de machinist.
(een petje heb ik nog niet kunnen vinden...)

Verder heb ik het bedieningspaneel geprobeerd uit te beelden....
( ik moet nog wel wat op kunstschilderles.....)

een paar foto's:




Helaas schijnt het bedienings paneel nog iets te veel door...
Daar moet ik nog eens wat aan doen.


Re: Uitgebreide ombouw E 41024
CiteerHelaas schijnt het bedienings paneel nog iets te veel door...
Daar moet ik nog eens wat aan doen.
Zou nog een keer spuiten met zwarte verf aan de "binnenkant" misschien helpen?
Voor de rest: het idee erachter is een goeie. Bedankt voor de tip.
(Bij Roco wagonnen [als je die hebt tenminste] blijven nog wel eens draaiwieltjes over als je de losse onderdelen gemonteerd hebt. Misschien dat je die op de plaats van het geschilderde wiel zou kunnen monteren?)
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Citaat van: Gerard op zondag 22 juli 2007, 16:07:57
Bij Roco wagonnen [als je die hebt tenminste] blijven nog wel eens draaiwieltjes over als je de losse onderdelen gemonteerd hebt. Misschien dat je die op de plaats van het geschilderde wiel zou kunnen monteren?

Dat was eigenlijk ook de bedoeling, en ik dacht dat ik nog zoiets had, maar kon het nergens vinden...
Dat spul is ook zooo klein


                                  EDIT Marcel : Even de quote gerepareert ;).

Re: Uitgebreide ombouw E 41024
Deze lock heb ik ook alleen de blauwe versie deze wil ik dus ook opknappen en digitaal maken en idd dat ding loopt niet al te snel.

Ik heb hier de ballen verstand van.

Wat moet ik hiervoor hebben dan?
Re: Uitgebreide ombouw E 41024
das nog eens een verbetering :shock:

netjes hoor ;)
ik denk dat ik de 3021 ook zoiets ga proberen te versieren :)

Dennis