Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)

Gestart door Jan22 vrijdag 04 oktober 2013, 18:47:07

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Dit draadje is onderdeel van
Zwitserland:
Brig, Delémont, Filisur, Göschenen, Ins, Kerzers, Luzern, Payerne, St Ursanne, Vitznau-Rigi, Wiesen
BLS treinwagons, Graan wagens, Grind wagens, Kies wagens, Makies AG Gettnau, Tunnelventilatorwagens, Tractors
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern), Bovenleiding (SBB 4 generaties), Reform Muli (scenery), Postauto merken

Italië:
Como, Milano-Centrale, Opgeheven lijnen


Dit is het Délémont draadje:

Dit verslag heeft de bedoeling om modelbouwers te inspireren met ideeën voor kleinere en grotere scenes op hun baan. Voor mij werkt het zo. Ik ben niet van plan om gare Delémont (Delsberg op z'n Duits) na te bouwen, maar wel om er beelden aan te ontlenen om de sfeer op een tijdperk III-IV baan na te bootsen.

De stationsgebouwen zijn van een tijd waarin ook de stationsgebouwen van Faido, Biasca en Bellinzona stammen. Het is een bepaald soort bouwstijl.

Delémont ligt op een punt waar sporen uit drie richtingen samenkomen:
  • Biel-Delémont (deels enkelsporig traject met gemengd oude en nieuwe bovenleiding)
  • Basel-Delémont (deels enkelsporig traject met gemengd oude en nieuwe bovenleiding) 
  • Glovelier (Porrentruy)-Delémont (grotendeels enkelsporig)

Er is geregeld personenvervoer, en per uur vertrekken goederentreinen naar westen, zuiden en oosten.
Er zijn wat rangeeractiviteiten van en naar industrieën in de omgeving.


De trein van Biel naar Basel v.v. maakt hier kop om verder te kunnen.

Het station telt 5 instapsporen, en een 8- of 9-tal rangeersporen; er zijn nabij drie industriespoortjes op fabrieksterreinen (er zijn goederentreinen  van allerlei maatschappijen, en met allerlei soorten lading), er zijn twee draaischijven, een rechte lokloods en een gebogen lokloods (die als treinmuseum - met stoomloks - in gebruik is). De bovenleiding is deels oud, deels vernieuwd. De rails is hier en daar opgebroken en/of verlegd, waardoor grillige sporen zijn ontstaan, en dwergseinen die bij weggehaalde wissels stonden, staan nu werkend in het grind (maar sindsdien zonder de bijbehorende wissel). En er is aan de westkant een voetbrug over de sporen.

Je ziet hier dingen in de realiteit die op een modelbaan onwaarschijnlijk geacht worden, zoals afgezaagde en vastgeschroefde wissels (die nergens meer heen gaan), kronkelige sporen, driewegwissels, opgebroken stukjes rails die op bestaande rails liggen, en ga zo maar door. Er is een rangeerlok in gebruik, een aantal staat langs de rails te roesten, en de 11262 wordt nog het meest gebruikt voor het rangeerwerk, als hij af en toe met een vrachtje langs komt.

De Chemins de Fer Jura (CJ) zit ook in de buurt, en de schrotterwagens van CJ staan gevuld te wachten op het rangeerterrein. Er worden boomstammen vervoerd, grind, suikerbieten, containers, gas, kalk (kies), alcohol, en nog veel meer.

In dit draadje ga ik foto's plaatsen om een idee te geven van dit Zwitserse station.



Het station ligt ruwweg oost-west, een bocht naar het zuidoosten (richting Moutier-Biel), en noordoosten (richting Basel) heeft een eigen seinhuis (bovenbouw voorkant bruine verticale latten, zijkant roze baksteen):


Richting westen staat ook een seinhuis (het staat nu leeg, uiteraard), let eens op de ladder, en het stoeltje aan de rechterkant, alsof daar iedere ochtend iemand in het zonnetje zit:


De perrons zijn plaatselijk vrij smal, en liggen hoger dan vroeger; de oude perronrand is nog te zien.
Op de voorgrond nog net een glimp van een karretje om met rolstoel de trein in te komen (staat op elk perron):


En een afvalbak. Van die afvalbak bestaan twee types, een met en een zonder asbak, want roken mag overal op de perrons, behalve binnen de vierkanten met gele of blauwe omlijning (die zijn gereserveerd voor verstokte niet-rokers; en die vierkanten ontbreken in Delémont):


Elk perron heeft een modern wachthokje:


En een hellingbaan, en een trap:


Zonderling is Gleis 5, hier is een hap uit het perron gehaald (op die plek is de verlichting ook uit):


Wat me ook opviel was de kap van de twee perrons, de een v-vormig, de andere omgekeerd v-vormig:



Er zijn twee draaischijven:

Een grote (die naar het treindepot-museum Rotonde in de halfronde lokloods voert):


en een kleinere daarvoor (in de museum-tuin):


Aan de westkant ligt dubbelspoor, maar dat gaat na aftakking van een industriespoor (tankopslag)
over op enkelspoor. Vanuit de trein van St-Ursanne naar Delémont, zag ik dat het zijspoor een afwijkende (en oude-stijl) bovenleiding heeft. Daarom ben ik er heen gelopen, bordjes Passage Interdit negerend, want op het terrein stonden auto's van een bekende Nederlandse bierbrouwer.

Het gaat om 1 mast, met daaraan twee uitleggers, die 3x anders benut worden:







Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Hoi Jan Willem

Bedankt voor het delen van deze prachtige reportage. :thumbup:

Tony
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): de westkant
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): de westkant
De westkant van gare Delémont
Het eerste wat me opviel was de driewegwissel (feitelijk dubbelwissel, geen drieweg), en het tweede wat me eraan opviel was dat ze een tweede hebben weg gehaald. Hier en daar liggen nog kabelgoten naar de wissels, maar de meeste zijn weggehaald:



De spoorbundel gaat uiterst rechts over in een engelsman onder het viaduct:


Achter het viaduct (meer westwaarts) gebeurt er nog dit met de sporen
(de 2 linkersporen komen samen, en gaan naar het industrieterrein, de 2 middelste worden het enkelspoor naar Glovelier, en het meest rechtse spoor loopt dood):


Van west naar oost:


Van oost naar west:


Toen ik hier was aanbeland, moest ik even lachen: dit geloof je niet (van west naar oost):


Vanaf het industriespoortje aan de westkant kwam een rijtje tanks en een Hoyer container-tje aangereden (voor het lokje zie je dat er 2 engelsmannen na elkaar liggen onder het viaduct):


En deze moest wachten tot de ander weg was (20 wagons, in tractie de loks 11243 en 11262):


Foto vanaf de loopbrug over de sporen richting betonnen viaduct (westwaarts):


Net voor de loopbrug (aan de zuidwestkant) trof ik dit:


Met o.a. dit detail:


Nog een foto van west naar oost:


De tractors aan de westkant:




Rails op de rails (doe je ook niet als modelbouwer, althans niet expres).
Links staat een lege containerwagon. Rechts een rongenwagon.
Let op de metalen bielzen, die zie je nog veel in Zwitserland:




De enige seinen die a.h.w. in een seinbrug zitten verwerkt, staan net het oosten van de voetbrug. Het is geen seinbrug, maar een soort kooi, waar het sein voor hangt. Op de foto's kijk je naar de achterkant van het sein. Dat bestaat uit drie lichten:


Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Leuke foto's! Is ook totaal niet zoals wij in Nederland gebruikelijk vinden. Veel ongebruikte sporen liggen er gewoon nog en zullen dat ook nog wel een tijd doen.

Groeten Dewey
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): de oostkant
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): de oostkant
De oostkant van gare Delémont
Aan de andere kant van het station vinden de meeste activiteiten plaats. Twee industriesporen en twee hoofdlijnen (naar het noorden, en naar het zuiden), draaischijven, lokloodsen en een goederenloods, en daar staat ook de transformator instelling, daar zit de Landi, en de nieuwe industrie.

Op de foto een vertrekkende Re richting Laufen-Basel:


Vertrekkende ICN richting Biel (Lausanne)


Een van de rangeer-tractors op het industrieterrein:


Nog enkele details van deze diesel-lok-tractor(s):






Op een van de industriesporen trof ik ook nog deze roestige wagons aan:



In de achterste wagon zijn struiken vastgegroeid:


Er is een rechte lokloods, maar gezien de troep ervoor en omheen,
denk ik niet dat die nog gebruikt wordt door de SBB.
Het museum maakt er wel van gebruik als depot
(dat bleek aan de achterkant):








Op perron 0 (of zou het 101 zijn?):




Met een simpel na te bouwen stootblok:

Met een even simpel na te bouwen achterkant:


Tussen Gleis 1 en (laten we zeggen 101) staat een goederenloods die niet meer als zodanig in gebruik is:











Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Hallo Jan Willem,

Mooi en uitgebreid verslag van dit station  :thumbup:.
Bedankt voor het plaatsen.

Wat is Zwitserland toch een mooi treinenland!

Gr. Joachim
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): wagons
Wagonnetjes op het spoor in gare Delémont

Van veel wagonnetjes heb ik detailfoto's gemaakt van de teksten en type-aanduidingen die erop staan.
Ik neem aan dat daarvoor geen interesse bestaat op het forum.
Dat is toch eigenlijk alleen maar boeiend als je een wagon wil nabouwen, omspuiten of omstickeren, lijkt mij.

Hout:


Grind:


Rongen:




Mini container:

Vigier Cement:


detail Vigier met tekst cement:


Vigier op afstand:


Vigier van boven


Kies/Kalk:
Deze is als model  te koop bij Liliput en M*:


Deze variant heb ik als model nog niet gezien:


Wascona doet in allerlei voedingsmiddelen, onder andere wijn en alcohol:





De bekende all duty wagons (suikerbieten, sloophout, puin, oud metaal, e.d.):
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura) Spoormuseum
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura) Spoormuseum
En dan is er nog een soort van spoormuseum in de oude halfcirkelvormige lokloods bij de grote draaischijf aan de oostkant van het station.


Ik had pech.Het is niet vaak open: voordat ik aankwam en nadat ik al naar huis was. Gelukkig stond er veel materiaal in de tuin weg te roesten (een stoomlok stond binnen, zag ik in een flits van uit de autobus).


Vanaf de straat kun je deels door de ruiten kijken van het depot:


Een dikke laag roet belette aanvankelijk het zicht
(maar een stukje wc-papier maakte daar korte metten mee):






Door het raam heen viel het toch wat tegen. Het glas spiegelde enorm,
en alleen met de lens recht op het raam werd het nog iets.



De stoomlok stond bij een raam waar ik niet kon komen, achter een schapenwei.
Daarom liep ik om het gebouw heen.


Zo kwam ik bij de museumtuin (draaischijf met sporen):








Een betonnen brug over het spoor gaf een ander uitzicht op het depot en de tuin (en leidde tot de ingeving om er onderdoor te lopen):


Via het terrein van de Landi (soort vroegere Boerenbond), onder een betonnen viaduct door, kon ik bij de tuin van het museum komen komen. En ook twee stoom-rangeerloks die met zeil waren afgedekt, bewonderen.


Het bleek een goede plek om treinen te spotten op het traject Biel-Delémont
(maar die kwamen er net eventjes niet aan):




Tegenover de Landi, achter het Landi-benzinepompstation, staat deze machine.
Hij had vroeger rupsbanden, en werd gebruikt om suiker- en voederbieten van een vrachtwagen in een treinwagon te laden, nu b.v. in een EAOS-type, vroeger waren daar speciale wagons voor:










In de tuin stond ook een Tm 620 diesel-tractor met sneeuwschuivers voor en achter:









Wat me natuurlijk bezig hield was het blauwe zeil:




En wat daaronder schuil ging:






Verder heb ik er talloze oude goederenwagons gefotografeerd.
Ze zagen eruit als bruine goederenwagon, maar ze hadden merendeels een zeer specifieke functie (volgens de opschriften). Ik neem niet aan dat de forumbezoekers daarin interesse hebben, dus die laat ik maar weg.

Ik vond een site met historische foto's van de rotonde van Delémont (op volldampf.ch).
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura) Bizar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura) Bizar
Aan de westkant van dit station zijn wat wijzigingen aangebracht aan de rails.
Dat wekt verbazing:


Vroeger lagen vier 4 opstelsporen, met stootblok, en die zijn weggehaald.
Er liggen nog drie stootblokken:


Voor die stootblokken zitten gele klemmen op de spoorstaaf:


Zulke stootblokken moeten ook makkelijk in h0 te realiseren zijn:


De achterkant ervan:
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Goede middag Jan Willem,

Bedankt voor het plaatsen van de mooie foto´s deze zijn altijd welkom.

groeten Martin.
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Hoi Jan

Bedankt voor het delen van je prachtige foto s. :P :P

Tony
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Goede avond Jan Willem,

Leuk vind ik die bieten installatie ik heb deze in bestelling staan van Trix met een drietal wagons en tractor met aanhanger nummer 24366.

groeten Martin.
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Citaat van: oosterom op maandag 07 oktober 2013, 19:59:45
bieten installatie van Trix nummer 24366.
Ik wist niet dat die Trix daarmee kwam.

Ik herkende de bieteninstallatie van de Betuwe, en had 'm ook al eens in kanton Bern gezien, in het voorbijgaan. Meeste bietenland zit in de NW-Schweiz, denk ik wel eens.
Dit jaar was trouwens meer het jaar van mais- en zonnenbloem-akkers.
Voor mij een nieuw fenomeen in Zwitserland (biomassa).

Opmerkelijk is ook dat de bietenmachine vrijwel geen opschriften heeft.
Ik heb ernaar gezocht, maar kon niets vinden, geen merk, geen maximale belasting, of wat ook.
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Enkele foto's toegevoegd ...
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Jan,
Heeft alles in Ch uit de westkant op spoorgebied jouw belangstelling?
Zo JA, dan zal ik in het vervolg met jouw interesse rekening houden en berichten jou doen toekomen.
Ben jij het hiermee eens?
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Ik kom niet alle jaren in Zwitserland, maar ... er is een week van de smaak, een soort pure markt, en die vindt om het andere jaar plaats in de buurt van Delemont (Courtemelon). Vaak ben ik dan in de Jura (minimaal een week), soms in Waadt of Bern. De ander weken zit ik dan in Ober-Goms, of maak ik treinreizen en dan kom ik overal.

Dus nee, de voorkeur is niet specifiek west. Maar, als ik met mijn vrouw op stap ben, heb ik daar wel de meeste tijd om treintjes te kijken. In 2013 ben ik b.v. ook St Gallen en het Bodensee langs gereisd, maar vanwege de regen (en natuurlijkde winkel van Zuba Tech) niet de moeite genomen om stationnetjes te bekijken. Vaak zit ik in Ober Goms op een plek zonder treinen. Dan wandel ik, zoek paddenstoelen, vlinders, kruiden, en vroeger stenen.
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Hi Jan,

Zie nu pas deze mooie foto's.

groet
Harald
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): wagons
Citaat van: Jan22 op vrijdag 04 oktober 2013, 22:55:54
Kies/Kalk:
Deze is als model  te koop bij Liliput en M*:


Deze variant heb ik als model nog niet gezien:

En toen kwam ik ze bij toeval tegen als model:

De gekleurde Weiacher Kies wagons, voor de internet goochelaars:
Liliput L230149, Liliput L235541, Liliput L235546
Märklin 46332
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Nav je foto in Virgental toch even hier komen kijken (kende dit draadje niet).

Mooie foto's. Ik ga hier 'straks'  eens wat vaker kijken om inspiratie op te doen voor een natuurlijke aankleding van de baan rondom het station.

gr. Gertjan
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Mooie serie beelden~!
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Hallo Jan Willem,

Bedankt voor het delen van deze mooie foto's waar we een goede indruk krijgen.

Mvg
Wim
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Ik ben er zelf ook blij mee.

:offtopic:
Na een computercrash bleken de originelen van precies deze dag naar de haaien te zijn op de backup schijf.  :-(
Komt zelden voor, maar de backup-schijf bleek gecrasht. En tja, hoeveel backup's bewaart een mens. Op m'n werk minimaal 3 als tape, maar thuis leek me dat wat overdreven ...  >:-D
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura)
Op een sporenplan-website (https://www.gleisplaene-schweiz.ch/) trof ik 3 plannen aan van Délémont:
Délémont 1936
Délémont 1953
Délémont 1968

Een recent sporenplan ontbreekt omdat de bron daarvoor ontbreekt. In het verleden gaven spoorwegmaatschappijen ordners uit met sporenplannen en het mechanisch wissel en seinen stelsel rond elk station. De mechanisatie nam af, de automatisering toe, en daarmee verdween deze papierwinkel (bron van die website).

Natuurlijk kun je op basis van  google-maps, of zelfs google-earth, ook zelf zo'n stations sporenplan in elkaar draaien, op basis van satelliet-opnamen. Maar dat gaat deze website kennelijk te ver...