Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zwitserland - Bahnhof Göschenen (kanton Uri)

Gestart door Jan22 dinsdag 03 oktober 2017, 18:02:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - Bahnhof Göschenen (kanton Uri)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - Bahnhof Göschenen (kanton Uri)
Dit draadje is onderdeel van

Zwitserland:
Brig, Delémont, Filisur, Ins, Kerzers, Luzern, Payerne, St Ursanne, Vitznau-Rigi, Wiesen,
BLS treinwagons, Graan wagens, Grind wagens, Kies wagens, Makies AG Gettnau, Tunnelventilatorwagens, Tractor,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern), Bovenleiding (SBB 4 generaties), Reform Muli (scenery), Postauto merken

Italië:
Como, Milano-Centrale, Opgeheven lijnen

Dit draadje gaat over Göschenen en de Schöllenenbahn (verbinding Andermatt-Göschenen).

Bahnhof Göschenen ken ik eigenlijk alleen maar van modelbanen, zoals die van Harold en Alex.

Foto van hen:

Ik begrijp nu pas dat ik bij hen altijd tegen het station aankijk vanaf de snelweg, terwijl ik altijd met de smalspoorbaan aankom, achter het stationsgebouw. Een heel andere manier van oriënteren en beleven, kortom.

Ik bedoel met kennen van modelbanen dat ik er weleens kom, maar altijd op doorreis met 5 minuten overstaptijd (Zwitserse Takt auf der Bahn). Dat openbaar vervoer zo goed aansluit, heeft wel eens nadelen. Voor een fotosessie, althans.

Op verzoek van Victor:








Toch een paar kiekjes gemaakt met de rolkoffer staand naast me.
Nu de Gotthard basistunnel klaar is, zal er wel iets veranderen op dit hoger gelegen overstappunt.

De seinen zijn in ieder geval nog niet veranderd.
Maar de wissellantaarns ontbreken al.


En dan die verschrikkelijke aantallen dwergseinen overal.
Vier jaar geleden werden de eerste geplaatst.
















Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
-Jan:
Dank voor het delen van de mooie platen,   :thumbup:
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Niet de tijd genomen om even op en neer te gaan naar Andermatt? Dan heb je toch wat gemist...  :)
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lijkt me niet.

?Terwijl ik altijd met de smallspoorbahn aankom. ?

Ik denk dat Jan zn oren nog piepten van de remmen van de afdaling.   :D

Mvg Robin
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Citaat van: VictorPM op dinsdag 03 oktober 2017, 22:27:01
Andermatt?
Sinds de kazerneplaats wordt omgebouwd tot touristen-resort, is er geen bal meer aan Andermatt.
Wat heb ik daar gemist, in het voorbijgaan?
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Andermatt zelf is inderdaad niet veel, ik bedoel meer het tandradspoorlijntje ernaartoe, de Schöllenenbahn :)
Wel leuk in Andermatt is de blik naar het oosten, hoe de treinen richting Disentis zich een weg omhoog banen, ook per tandrad. Dat gaat al slingerend in meerdere verdiepingen, duurt best lang voordat de trein definitief uit zicht verdwijnt.
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Bedankt Jan voor het delen van deze prachtige foto's. :arrow: :thumbup:
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Citaat van: VictorPM op woensdag 04 oktober 2017, 15:07:00
Wel leuk in Andermatt is de blik naar het oosten,
Mijn blik naar het oosten werd beperkt door een nieuwe glaswand en een dubbele rijbaan asfalt richting Oberalp. Maar ik kwam van richting Furka vandaan, en reed dus al naar het oosten, zogezegd.

Bij die schlucht is het grote probleem foto's maken vanuit een rijdende trein met kunstlicht door gesloten spiegelend glas. Aan de Andermatt kant zaten de kazernes, deels gecamoufleerd in de rotswand, zowel laag als hoog. Ik heb 't wel geprobeerd, maar 't is maar landschap, weet je. Sommige dingen kun je beter doen als je er een dagje voor uittrekt, en te voet of per (motor)fiets het gebied kunt verkennen.
Dat geeft in ieder geval betere foto's.











Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Dat is weer eens wat anders dan ons platte landje.
Bedankt!
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Er zijn daardoor ook wat meer mogelijkheden om bunkers te camoufleren ....

En, daar gaat het hier om, treinen moeten wat meer moeite doen om te stijgen of te dalen.
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Blik naar het oosten bedoel ik dan ook vanaf het station Andermatt.
Maar ik zie nu dat je dat lijntje toch gereden hebt, had ik nog niet meegekregen heb niet echt zitten opletten :)
Mijn suggestie om vanuit Göschenen op en neer te rijden, kwam omdat ik dacht dat je vanuit het zuiden kwam door de Gotthardtunnel.
Totaal onlogisch natuurlijk als je van Brig komt.
Foto's maken vanuit de trein op de Schöllenbahn heb ik zelf ook wel eens geprobeerd maar is inderdaad heel lastig.
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Göschenen
Op de website (www.gleisplaene-schweiz.ch) trof ik 3 sporenplannen aan van Bahnhof Gösschenen:

Gösschenen 1936
Gösschenen 1950
Gösschenen 1966

Voor de liefhebber.