Hallo Tom,
Verlichting is flakkervrij aan te sluiten als je gebruik maakt van een functie-uitgang van de decoder én de bijbehorende retourdraad.
Omdat ik in mijn TEE gebruik maak van de massa van het rijtuig als retour, kon ik het niet op deze manier aansluiten. Mijn verlichting wordt dus gevoed door de baanspanning. Deze onregelmatige
sort of wisselspanning zorgt ervoor dat ik het schakelingetje nodig heb om de flakkering te dempen.
Reden voor zowel ^Rook als mij om het zo aan te sluiten is bovendien dat er anders een extra draadverbinding tussen de rijtuigbakken benodigd is.
Als je zowel de functie-uitgang-draad als de retourdraad naar de decoder beschikbaar hebt in beide bakken, kun je door deze twee te gebruiken voor je LEDverlichting het hele flakkerprobleem omzeilen. Je hebt dan
geen schakelingetje nodig om de zaak tot rust te brengen.
Echterrrrr....
Nou zeg jij:
CiteerDoor de stuurstand van m'n Hondekop lopen 4 draadjes:
- Een witte voor de achterlichtjes.
- Een gele voor de frontseinverlichting.
- Een blauwe die naar beide lampjes gaat.
- Een rode die van de sleper afkomt.
Een zwarte massadraad is niet te zien.
De blauwe retourdraad heb je dus. Wat ik mis in dit rijtje is een draad voor de functie-uitgang, en als ik me niet vergis komt dat doordat de decoder die standaard in de Hondekop zit daar
niet mee uitgerust is.
En dáár zit je probleem...
Door het ontbreken van deze uitgang ben je veroordeeld tot:
a) een andere decoder met functie-uitgang + extra draad trekken
b) een dempschakeling à lá TEE om de flakkering eruit te krijgen
of
c) een Hondekop zonder binnenverlichting
Martin heeft gekozen voor optie a), vandaar dat je hem niet over flakkering hebt horen klagen...
Martijn