Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Interieurverlichting Piko Hondekop

Gestart door Tom zondag 15 juli 2007, 20:53:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Ik heb een paar dagen geleden zo ongeveer de laatste Piko Hondekop van de eerste serie gekocht (De 343 dus).
Het is eigenlijk overbodig om nog te vertellen wat een mooie trein het is, maar al na een paar rondjes zat ik me af te vragen waarom Piko er niet standaard interieurverlichting in heeft gebouwd.

Een korte zoektocht op het Internet leerde me dat de Hondekop ook niet 'interieurverlichting-ready' is en dat het best een risicovol karweitje lijkt te zijn om er verlichting in te bouwen. De kap schijn je bijv. niet gemakkelijk terug te kunnen plaatsen, etc.

Vandaar de vraag: wie heeft er een (Het liefst met foto's geillustreerde) handleiding om een Piko Hondekop te voorzien van binnenverlichting?

Ik zal alvast een balletje opgooien: Ik koop een Kuehn T145 decoder en een paar Viessmann 5049 Led strips. En dan? :-)

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hoi Tom,

ik heb hier op het forum en ergens anders ook gelezen dat de digirail ledstrips het uitstekend doen in de hondekop.
art.nr.  DR10G14 met gele leds, of de versie met witte leds.
ik ga het zelf nog proberen, maar heb hier goede reakties over gehad.

succes
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Heel hartelijk bedankt voor de allereerste met foto's geillustreerde handleiding om een Piko Hondekop van binnenverlichting te voorzien.
Het lijkt er vooralsnog op dat je de wereldprimeur hebt :-)
(Ik heb nergens zo'n handleiding gezien namelijk).

Zoals je het uitlegt, lijkt het allemaal nog wel te doen. Over een paar weken heb ik vakantie en dan heb ik er de tijd voor. Ik zal ook gelijk een paar Preisertjes inbouwen.

Nogmaals hartelijk dank. Er zijn vast meer Piko-bezitters/sters die nu over de streep (durven) gaan.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Ik heb jouw verhaal nog een aantal malen heel aandachtig doorgelezen en je hebt er dus voor gekozen om de originele decoder te vervangen alleen vanwege de verbeterde rij-eigenschappen en niet vanwege het kunnen schakelen van de interieurverlichting omdat er dan een extra draadje door de stroomvoerende koppeling 'gesmurft' dient te worden.
Klopt mijn conclusie?

Ik heb je ook nergens 'horen klagen' over het terugplaatsen van de kap. Is die gewoon terug te plaatsen zonder gefriemel?

Graag je reactie

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Cup-druc-han,

Bedankt voor de tip voor de Digirails-ledstrips als alternatief voor de Viessmann-ledstrips.

Ik wilde allereerst natuurlijk weten of het inbouwen van die strips zonder al teveel risico te doen is. Daar lijkt het nu wel op. (Nogmaals bedankt, Martin).
Pas nu kan ik me richten op de verschillende merken en lichtkleuren van de Ledstrips.

Dus? Welke merk Ledstrip geeft het mooiste resultaat in een Piko Hondekop?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hallo Tom,

Voor wat betreft binnenverlichting moet je vooral letten op de kleur en het aantal LED's (gelijkmatig lichtbeeld). Zelf ben ik dol op de gele strips van Digirails. Voor meer realisme zul je echter beter voor wit kunnen gaan. Eventueel zijn deze witte LED's nog iets te dempen door ze te verven. Kijk maar eens in het draadje over TEE-ombouw.

In principe op zoek naar jouw persoonlijke smaak dus :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag ^Rook/Rolf,

Ik heb totaal geen ervaring met de verschillende merken en kleuren Ledstrips en weet dus simpelweg niet welke kleuren ik zelf het mooist vindt.
Er zit dus niets anders op dan eerst m'n vrouw lief aankijken en vervolgens een paar verschillende soorten strips bestellen :-)

Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hallo Marklincollega's,

Gezien de ervaringen van Martin en Chris (Groterdam Project) m.b.t. het terugplaatsen van de kap van de Hondekop vraag ik me af hoe ze dat in de fabriek hebben gedaan.
Zou er een truc of hulpmiddel voor zijn? Ik kan me niet voorstellen dat het assemblagepersoneel uren met elke Hondekop bezig is omdat het model dan zo ongeveer onbetaalbaar zou worden.

Hoe komen we erachter welke truc of hulpmiddel er eventueel is om de kap heel simpel weer op de Hondekop terug te plaatsen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Vind hem er mooi uitzien, net als de rest van je baan.. :D

Michel
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
martin, ik ben ook van plan interierverlichting in mijn piko hondekoppie te bouwen, ik gebruik marklin led strips, enig idee hoeveel erin gaan ???

en dan nog een vraagje je schrijft dat je het teveel werk vond om een draad naar het andere rijtuig te maken om de verlichting te schakelen, maar hoe komt de stroom van de sleper dan in het andere rijtuig ??? (2 slepers???)

mvg mark
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Er gaan twee strips in een IC rijtuig. Ik neem aan dat je er dus ook twee per Hondekop bak nodig hebt. ;)

En voor de stroom geleiding, stroom doorvoerende kort koppelingen?
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: MichelNL op woensdag 25 juli 2007, 11:55:26
En voor de stroom geleiding, stroom doorvoerende kort koppelingen?

nee, dit is niet mogelijk omdat er al een stroomdoorvoerende koppeling op zit met meerdere draden, de vraag is dus of er nog een aansluiting over is.
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
hoi martin, kun je de standaard piko decoder gebruiken om de verlichting te schakelen ???

mvg mark
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
welke decoder kun je me dan wel aanbevelen ???

mvg mark
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Ik vind het op zich leuk om te zien dat er meer mensen zo ongeveer dezelfde vragen hebben als ik :-)

Ik probeer me tot aan m'n vakantie een beetje afzijdig te houden van dit door mezelf gestartte draadje met als opgaaf van reden (Overigens wel een beetje kort door de bocht, net zoals een Hondekop door R1 rijdt :-þ):
- Technisch is het verhaal me helder. (Dus ook de extra moeite die je dient te nemen als je de interieurverlichting wilt kunnen schakelen).
- Ik hou totaal niet van gepriegel en dat is de reden dat ik m'n Hondekop tot nu toe niet opengeschroefd heb.
- Achteraf had ik eigenlijk een poll bij dit draadje moeten voegen. Zo van: wie heeft een Piko Hondekop? Zo ja, heb je er binnenverlichting in? Zo ja, heb je dit er zelf in 'gesmurft' of heb je dat bij de vakhandelaar of door een handige kennis laten doen. (Ik ben heel benieuwd).

M'n onderbuikgevoel vertelt me dat het simpelweg een kwestie van lef/durf is. Maar ja, straks gaat er iets mis tijdens het inbouwen. En dan?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: Tom op woensdag 25 juli 2007, 22:31:46
M'n onderbuikgevoel vertelt me dat het simpelweg een kwestie van lef/durf is. Maar ja, straks gaat er iets mis tijdens het inbouwen. En dan?

Dan baal je natuurlijk als een stekker :( :( :( Kan jouw terughoudendheid prima begrijpen. Denk echter dat het inbouwen van binnenverlichting je wel heel erg veel gaat opleveren. De motivatie is dus een goede...

Een lastig klusje kan het loshalen van de kap zijn. De kappen beschadigen is natuurlijk dramatisch. Hiervoor zul je dus echt heel rustig de tijd moeten nemen. Kijk goed hoe de constructie zit en...breathe in....breaeathe out...hahaha... Verder zou je de huidige decoder wel kunnen handhaven. Schakelen is leuk maar geen must voor een beginner (like myself aswell). Kan de verlichting eventueel ook aan de seinen gekoppeld worden, heren techies :?: Zo ja, dan heb je in ieder geval een knoppie ;)

Kortom: zou het doen maar gewoon laaangzaaaaammm...8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: ^Rook op woensdag 25 juli 2007, 23:06:43
Kan de verlichting eventueel ook aan de seinen gekoppeld worden, heren techies :?: Zo ja, dan heb je in ieder geval een knoppie ;)

je bedoelt aan de Frontsein en sluitsein van de hondekop zelf ??? opzicht kan dat wel alleen weet ik niet of je dan je decoder opblaast (simpel gezegd weet ik dan niet of het teveel stroom trekt)

mvg mark
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hallo Martin,

Bedankt voor je uitleg, makes a lot of sense maar had ik niet bedacht :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Over een week heb ik vakantie, dus ik ben me alvast wat aan het voorbereiden voor het inbouwen van de interieurverlichting in m'n Hondekop.
Ik heb de handleiding inclusief plaatjes van de Hondekop heel aandachtig bekeken en alvast 2 Viesmann 5049 strips besteld.

Maar toch vraag ik me iets af:
- Is het niet veel simpeler om gaatjes te boren in de kunststof strip (De kabelgoot zeg maar) en daar Ledjes in plaatsen? Waar dien ik dan rekening mee te houden?
- Is het handig om de Ledblokjes van de externe verlichting met een druppeltje secondenlijm op de bodemplaat te lijmen zodat je de kap van de Hondekop heel simpel terug kunt plaatsen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Zoals jullie wellicht allang in de peiling hadden, ben ik lichtelijk geobsedeerd door binnenverlichting in m'n Hondekop.

Hoewel ik nog geen vakantie heb, ben ik alvast begonnen.
(Ik heb het er namelijk met m'n vrouw over gehad. Als ik m'n Hondekop onverhoopt verniel, dan mag ik een nieuwe halen :-þ)
Eerst de beide kappen losgehaald en alle schroefjes keurig in gelabelde boterhamzakjes gedaan.
Vervolgens de 'kabelgootjes' losgewrikt met een punttangetje. Ging gemakkelijk.
Morgen dus ff 2 strippen Viessmann 5049 scoren.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. (Tenzij jullie laten blijken dat ik jullie stierlijk zit te vervelen en te irriteren :-þ)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
CiteerIk hou jullie op de hoogte van de voortgang. (Tenzij jullie laten blijken dat ik jullie stierlijk zit te vervelen en te irriteren :-þ)
Nee, dat irriteert me totaal niet, ik heb ook nog een onverlichte Hondekop. Wie weet kan ik er wat van leren, ook misschien hoe het niet moet:
CiteerAls ik m'n Hondekop onverhoopt verniel,...
...heb ik er ook wat van geleerd :?.
Citeer...dan mag ik een nieuwe halen
Dat mag ik dan ook, maar wel op eigen kosten :(.
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

(Ik blijf gewoon doorvragen :-))

Past een Viessmann 5049 Ledstrip misschien bovenop de kabelgoot van de Hondekop?

Edit: Op de site van Viessmann staat over de 5049 te lezen:
Afmetingen: 6 mm x 195 mm (in te korten tot 6 mm x 87,5 mm).
Op zich zou dat gemakkelijk moeten passen.


- Dus 14 dusdanig grote gaatjes boren dat de Leds er doorheen kunnen en dan de Ledstrip op de bovenkant van de kabelgoot lijmen?
- De draadjes doorknippen die door de buisjes lopen en die vervolgens via de uitsparing aan de zijkant van de kabelgoot laten lopen?
Edit: (Of nog gemakkelijker: vanaf die uitsparing in de kabelgoot naar de opening boven het buisje zagen, zodat je geen draadjes hoeft door te knippen om ze vervolgens weer te solderen).

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
tom hou er rekening mee dat je de led strips weer kunt vervangen als ze kapot gaan, dat gaat niet zo gemakkelijk als je ze vast lijmt lijkt me
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: woodymax op vrijdag 03 augustus 2007, 22:53:39
tom hou er rekening mee dat je de led strips weer kunt vervangen als ze kapot gaan, dat gaat niet zo gemakkelijk als je ze vast lijmt lijkt me

Dat hangt er vanaf hoe vast je ze lijmt :idea: Piepklein druppeltje houdt de boel op z'n plaats maar 'klik' je zo weer los.
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: ^Rook op vrijdag 03 augustus 2007, 23:03:58
Citaat van: woodymax op vrijdag 03 augustus 2007, 22:53:39
tom hou er rekening mee dat je de led strips weer kunt vervangen als ze kapot gaan, dat gaat niet zo gemakkelijk als je ze vast lijmt lijkt me

Dat hangt er vanaf hoe vast je ze lijmt :idea: Piepklein druppeltje houdt de boel op z'n plaats maar 'klik' je zo weer los.

Als dat vereist is gebruik ik vaak kontaktlijm van Bison. Lijmt goed en is indien nodig ook weer los te krijgen.

@Freak idd ook een mogelijkheid.

Mvg, Johan.
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 03 augustus 2007, 23:08:37
Als dat vereist is gebruik ik vaak kontaktlijm van Bison. Lijmt goed en is indien nodig ook weer los te krijgen.

Oe !...*spring*...Oh !...*vinger in de lucht*...uuhhmm...!...Houtlijm :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf

(PS: Gewoon naar Johan of Peter luisteren hoor Tom. Die mannen weten vele malen beter waarover ze praten dan ik.)
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Heb het al vaker gezegd: Rolf is erg gehecht aan houtlijm :lol:
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Freak/Peter,

Op foto nr 2 van de fotoreportage van Martin zit de Ledstrip onder de Hondekop-kabelgoot gelijmd (Dat zal waarschijnlijk niet lukken met houtlijm), maar daarna had ik de vraag gesteld of die strip ook bovenop de kabelgoot gelijmd kan worden.

Ik zal zo ff kijken of die Hondekop-kabelgoten ook los verkrijgbaar zijn, voor het geval de Ledstrip defect raakt en ook niet meer los te maken is.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: Freak op vrijdag 03 augustus 2007, 23:22:57
@Rolf
Heb je van de foto's het dak in Beeld2 goed bekeken ?.

Heb er zojuist zeker drie minuten intens naar gestaard :| Uuhhmm...behalve het feit dat 'ie dan op een gegeven moment spontaan gaat draaien...valt me niet op waar jij mij nu waarschijnlijk op wilt wijzen.

CiteerJe moet jezelf niet onderschatten.

Zelfkennis is a b$#%!@# ;)
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Rolf,

Hoogstwaarschijnlijk werd bedoeld dat op foto 2 de verlichtingsstrip onder de kabelgoot is gelijmd en dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken met houtlijm.

Excuses voor de interventie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Over de draadjes op de kabelgoot: ik heb de plakbandjes voorzichtig weggehaald en de draadjes opzij gelegd.
Als de truc met het lijmen van de Ledstrip aan de bovenzijde praktisch haalbaar is, dan zaag ik een gleufje in de kabelgoot vanaf de uitsparing aan de zijkant  tot aan het gaatje waar de 2 draadjes uitkomen. Dan zijn de kabelgoten in principe helemaal los te halen.
(Zie de bovenste foto van de volgende post)

Ik heb gelijk ff gekeken naar de kabelgoot in het motorrijtuig.
- Heb je de Ledstrip, die je aan de onderkant van de kabelgoot hebt gelijmd, door laten lopen tot onder de decoder? Zit de strip, horizontaal gezien, dan niet scheef?
(Zie de onderste foto van de volgende post)

Edit: de site-admins zijn zo vriendelijk geweest om enkele foto's te plaatsen die bovenstaand verhaal wat verduidelijken.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hey Tom,

Hierbij je foto's:





Vriendelijke groeten,

Rolf

PS:

Citaat van: Tom op zaterdag 04 augustus 2007, 10:20:05
en dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken met houtlijm.

'Tuurlijk wel ;) Gewoon ff een klemmetje erop en laten drogen. Dan kun je jezelf ermee aan het plafond ophangen :mrgreen:
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Dus dan zou de Ledstrip in principe nog steeds bovenop de kabelgoot van het motorrijtuig geplaatst kunnen worden.
Hoe hoog is zo'n Viessmann 5049 Ledstrip eigenlijk?

Nu nog kijken of dat past. Helaas heeft geen enkele modeltreinzaak in de buurt de Viessmann 5049 Ledstrips op voorraad.
Op zich geen ramp, want dan kan ik alle (on)mogelijkheden rustig op een rijtje zetten.

Toch nog een vraag: heb je ook een stukje Ledstrip helemaal voorin de motorwagen 'gesmurft'? (Bij de deuren, zeg maar).


Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Omdat ik vooralsnog niet verder kan omdat de Ledstrips nog niet binnen zijn, heb ik ff getest of de kap van de stuurstand gemakkelijk terug te plaatsen is waarbij het Ledblokje van de externe verlichting weer op de juiste plaats komt te zitten:

Resultaat van de test: het is een makkie. Gewoon het Ledblokje voor het al aanwezige opstaande randje zetten en de kap eerst met de neus plaatsen en vervolgens de rest van de kap op de bodemplaat zetten. No problem. De Ledjes van de externe verlichting zaten weer keurig op de goede plek.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Ik heb zojuist ook 2 Viessmann 5049 Ledstrips bij MTE te Vlaardingen besteld.
Ik had ze ook al bij m'n hofleverancier besteld, maar die had ze niet op voorraad (Die strips gebruik ik later wel voor m'n D-wagons).

Ik heb ook nog zitten kijken naar Preiser poppetjes, maar als je daarmee je Hondekop wilt vullen, dan heb je meerdere setjes nodig. Ik vond Preiser 10386 en 10387 wel mooi, maar dan zit er al snel voor zo'n 50 Euro aan Preisertjes in.

Ik heb nog een boel onbeschilderde Preiser poppetjes. Daar ga ik dit weekend dus mee aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hallo Tom,

Citaat van: Tom op zaterdag 04 augustus 2007, 13:07:35
Ik heb ook nog zitten kijken naar Preiser poppetjes, maar als je daarmee je Hondekop wilt vullen, dan heb je meerdere setjes nodig. Ik vond Preiser 10386 en 10387 wel mooi, maar dan zit er al snel voor zo'n 50 Euro aan Preisertjes in.

Waarom is het nodig de hele Hondekop te vullen :?: Er zijn ook genoeg momenten op de dag dat een trein slechts zeer minimaal bevolkt is.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
En als je ongeschikderde Preisertjes koopt heb je voor dat bedrag heel veel Preisertjes, of Nochjes, of Mertensjes of hoe al die volkstammetjes ook allemaal mogen heten . . .
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Gerard,

Citaat van mezelf:
CiteerIk heb nog een boel onbeschilderde Preiser poppetjes. Daar ga ik dit weekend dus mee aan de slag.

Ik ben de afgelopen 2 uur bezig geweest met het beschilderen van die poppetjes en ik ben er tevreden over. Ze zijn mooi genoeg voor in de Hondekop.

Ik heb de site-admins gevraagd om een fotootje te plaatsen.

Edit: maar toch heb ik ook Preiser 10386 en Preiser 10387 besteld. (Van beide een setje). Eventueel overblijvende Preisertjes kunnen in m'n andere D-wagons.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: martin op zaterdag 04 augustus 2007, 14:42:26
Viel trouwens niet eens mee om nog 2 setjes zittende te vinden op dat moment dat ik bij mijn treinenboer was. Zittende dames waren er genoeg te koop, zittende heren waren schaars. (alsof mannen nooit zitten) Zittende jagers waren er wel, maar dat vond ik een beetje maf, een trein vol jagers. Met veel moeite toch nog een gemengd publiek kunnen samenstellen voor de hondekop.

Ik heb twee setjes Preiser 16349 besteld om m'n TEE mee te bevolken. Zittende reizigers, ongeschilderd, 36 stuks. Een vriendin van mij kan niet wachten tot ze poppetjes mag komen schilderen, dus dat probleem is vast opgelost ;-)



Als het bevalt ga ik er ook m'n 515/815 mee bevolken.

Martijn
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Die heb ik ook in bestelling staan maar ze willen maar niet geboren worden  :x
Verder heb ik ook nog een andere set (120 stuks zittende reizigers) in behandeling, dus half afgeschilderd, het is mij te warm om op zolder te gaan zitten schilderen. Straks bbq en daarna heb ik meestal niet meer zo'n vaste hand.  :mrgreen:
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: Acido op vrijdag 03 augustus 2007, 23:31:34
Heb het al vaker gezegd: Rolf is erg gehecht aan houtlijm :lol:

:lol: Zou ie zelf ook iets houterigs hebben  :lol:

Over die binnenverlichting:
Is het niet gewoon mogelijk om gaatjes te boren door de strip en daar witte Led's doorheen te steken?
Ik heb nog zoveel witte kruidvatled's liggen die ga ik eerst warmwit verven en dan wil ik die gebruiken voor allerlei binnenverlichtingen.
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Robkop,

Dat idee had ik al geopperd, maar dat werd door Martin als 'niet praktisch' betiteld omdat je dan veel gaatjes moet boren en veel moet solderen.

Edit: Zie Antwoord #25 en de reactie van Martin in Antwoord #27 op de eerste pagina van dit draadje.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Martin,

Ik ben na het schilderen van de Preisertjes verder gegaan met het 'pimpen' van m'n Hondekop. Heel kleine dingetjes, zoals het plakken van een klein stukje wit papier voor de toiletraampjes en het groen maken van de claxonroosters + koplampringen met Revell 48 matt naar voorbeeld van de site van Manuelspot: Klik hier (Bijna onderaan de pagina).

Daarna heb ik heel voorzichtig een zaagsnede gemaakt vanaf de uitsparing in de kabelgoot tot aan het gaatje waar de beide draadjes doorheen komen. De beide kabelgoten zijn nu dus helemaal los.

Verder heb ik het gehele interieur zojuist op gelijke hoogte 'gedremeld', behalve aan de uiteinden waar de kabelgoten op dienen te rusten.
De 'verhoogde' stoelen (Die de compartimentscheidingen voor dienen te stellen) hadden een soort 'uitsparing/nokje' op dezelfde hoogte als de andere stoelen. Tot daar heb ik 'gedremeld'.

P.S. Ik ga jouw voorbeeld dus volgen en de Ledstrips aan de onderkant van de kabelgoten lijmen. Dat lijkt me verreweg het simpelst.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
hallo allemaal, die preisertjes zijn idd prijzig (11 euro de 6 stuks) maar je hebt ook groot verpakkingen van 36 stuks voor 30 euro.

hiermee heb ik 3 ns intercity wagons mee gevuld.

ziet er best leuk uit.

mvg mark
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Geachte Marklincollega's,

Citaat van Robkop:
CiteerStraks bbq en daarna heb ik meestal niet meer zo'n vaste hand.
Hm. Ik vraag me af hoe de goede man dan vanavond de satéstokjes om gaat draaien zonder de balustrade van de buren te beschadigen :-þ

Nog een laatste en niet onbelangrijke opmerking: ik heb zojuist de beide Hondekopbakken ff aan elkaar geklikt en het treintje getest op m'n analoge mini-testjebaantje. (Door al dat 'gedremel' had ik natuurlijk heel gemakkelijk iets kunnen beschadigen). Alles werkt gelukkig nog naar behoren.

Voor vandaag hou ik het ff voor gezien. Ik ben vandaag vele uurtjes aan het knutselen geweest met m'n Hondekop. Morgen kunnen de zelfgeschilderde Preisertjes erin.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Freak,

Ook al was jouw vraag over foto nr2. aan Rolf gericht? Mag ik vragen wat je er, in het kader van de Ledstrip onder de kabelgoot lijmen, precies mee bedoelde? Alle draadjes liggen toch boven op de kabelgoot?

Graag je verhelderende reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Hallo Tom,

Hier je foto ;)



Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Rolf,

Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto met daarop de zelfbeschilderde Preiser poppetjes. Morgen gaan ze m'n Hondekop in :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Citaat van: Freak op zondag 05 augustus 2007, 00:36:22
De vraag aan Rolf ging niet over foto nr2 in dit draadje maar over Beeld 2, een foto ook over binnenverlichting.

De vraag van Peter had betrekking op een kleine foto-reeks van een ombouwproject van hem 8)

Hij heeft onlangs een Spoor 1 wagon omgebouwd naar een werkplaatswagen. Voor de verlichting in deze wagon is de hier genoemde methode gebruikt. Het resultaat is werkelijk prachtig, zowel de verlichting (echt alleen de lampjes zijn zichtbaar) als de rest van de wagon.

Ookal schijnt het in H0 ook te kunnen. De mogelijkheden die Spoor 1 in ieder geval biedt qua detaillering zijn geweldig. Van een oud versleten houten bureau tot een vervuilde werkbank met (meerkleurig) gereedschap. Zelf vind ik het echt een juweeltje (je kunt echt nauwelijks zien dat Peter pas een paar jaar bezig is ;))

Vriendelijke groeten,

Rolf

(Laatste zin is natuurlijk onzin, Peter is één van de oude meesters.)
Re: Interieurverlichting Piko Hondekop
Dag Rolf,

Okee, het was dus een onderonsje tussen jou en Peter.

Maar ik zou niet weten hoe ik het voor elkaar zou kunnen krijgen om vierkante gaatjes te maken in de Hondekop-kabelgoten, zodanig dat ik de Ledstrip alsnog bovenop de kabelgoten kan lijmen en de Ledjes precies door de vierkante gaatjes passen.
Dat is natuurlijk wel verreweg het mooist, maar ik moet natuurlijk ook weer niet teveel willen.
(Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Behalve 'tegoed bij een bank' :-))

/OffTopic
Omdat ik nogal tegen het solderen van de Ledstrips opzie, ga ik de komende avonden gewoon flink veel solderen. Dat is de enige manier om er overheen te komen.
Ik heb nog een paar rolletjes draad. Die heb ik vanmorgen al in stukjes van ca. 10 cm geknipt en ik ben nu bezig om ze te strippen. Als dat klaar is, dan ga ik gewoon aan de lopende band solderen:
- Eerst alle uiteindjes vertinnen.
- Vervolgens de draadjes per 2 vastplakken met isolatietape, zodanig dat ze al goed liggen.
- Daarna de draadjes aan elkaar solderen.

Ik heb ook nog een bakje met weerstandjes, losse Ledjes en andere electro(nische) componenten. Daar ga ik ook nog mee oefenen.
(Ik heb m'n vrouw al gewaarschuwd dat ik de komende avonden alles aan elkaar ga 'braden' :-))

En mocht m'n verhaal over solderen en het 'sterk ertegen opzien' vragen oproepen?
- Ik vond electro al mooi toen ik nog heel jong was. Dat kwam door een oom van me. Die was electriciën. Ik kreeg toen allerlei speelgoed-bouwdozen met schakelaar, bel, lampjes, etc. Vond ik schitterend (Vast heel herkenbaar :-))
- Ik ben 'vroegah' electromonteur geweest.
- Veel later heb ik ook nog een half jaartje schakelkasten gemonteerd.
En tja, ik ben alweer zo'n 15 jaar ICT-er en gedurende die tijd heb eigenlijk alleen maar met gefronsde wenkbrauwen en een blik vol onbegrip naar de vele opgestelde monitoren zitten kijken (Zo van, waar gaat het eigenlijk allemaal over en hoe leg ik m'n baas uit dat ik ook geen flauw idee heb waar het allemaal over gaat :-))
Dus niet/nauwelijks geknutseld/met m'n handjes geprutst.

Tot slot wil ik nog graag vermelden dat sommige mensen van dit forum het heel raar vinden dat ik het liefst dingen kant-en-klaar in de winkel koop.
Opgaaf van reden is dat ik in oktober 2005 weer ben begonnen met de modeltreinhobby (Met de M-rails van 'vroegah'), maar dat het zoveel storingen heeft opgeleverd, dat ik het hele baantje inclusief alle scenery heb afgebroken. Op dat soort flauwekul (Storingen dus) zit ik natuurlijk niet te wachten.

Ik heb alle M-rails op Marktplaats gezet, tegen betaling van alleen de verzendkosten en heb C-rails gekocht. De treintjes rijden nu zonder storingen en dat is wat ik nou net precies wat ik wil.
Hetzelfde geldt dus voor het bouwen versus aanschaffen van componenten zoals remmodules of het inbouwen van interieurverlichting in een Hondekop. Als m'n hofleverancier dat voor 100 Euro had willen doen, dan had dit draadje niet bestaan.

/EndOfOffTopic

Zo, ff bijgel*ld :-)

Met vriendelijke groet,

Tom