Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Grobbentals - Veel te late update

Gestart door Hans B maandag 30 september 2013, 22:05:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grobbentals - Veel te late update
Ik heb dus een ruimte van 4.5 x 4 m ter beschikking, waar ik een baan van 4,5 x 3 m in wil zetten (wordt wellicht iets van 4 bij 3 en op wieltjes, zodat ik nog overal een beetje aankan in geval van nood), in U-formaat.

Ik beginnen "spelen" met WinTrack, en aan de hand van een aantal voorbeelden hier op het forum aan een schaduwstation begonnen. En dan heb je al direct een aantal beperkingen / keuzes; ga ik voor mooi en technisch leuk, of ga ik voor capaciteit.

Ik heb dan 2 schaduwstations uitgewerkt.

Is optie 1 de beste ...

... die wat mooier oogt, geen korte bochten, en met een doorloopspoor in het midden, maar "slechts" blokken van 2 m heeft.

Of beter optie 2 ...

... waar veel meer op kan (3 m ongeveer, dus wellicht 2 blokken van 1,5), maar waar er wel korte bochten en gebogen wissels inzitten, en ik 1 blok als doorloopspoor zal moeten gebruiken

Graag jullie mening
PS: de keerlussen staan er maar op om de boel te laten passen, want worden later helixen wslk

Re: Grobbentals - Schaduwstation - de eerste keuzes
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Grobbentals - Schaduwstation - de eerste keuzes
Ik vind de eerste wel mooi, maar ja het is afhankelijk van hoe lang je je treinen maakt en of dat het genoeg is.

Ik heb bijvoorbeeld op mijn baan de langste trein van  lok met 5 personen wagons daar is de hele baan op gemaakt

dus al mijn blokken, schaduw stations en perrons

dus ik denk dat dat de afweging is die je moet maken


gr Ed
Re: Grobbentals - Schaduwstation - de eerste keuzes
Ik mis optie 3 links en rechts een paar opstelsporen.
Vooral als je links de keerlus in t stukje naast de u legt kan dit de mooiste optie zijn.

Bij optie 1 kun je de wisselstraat nog inkorten door als eerste bochtstuk  een wissel te nemen.
Je splitst dan gelijk in 2 setjes van 3 sporen. Dan neemt je lengte gelijk flink toe.

Bij optie 2 kan je ook de helft van de sporen aan t buitenste baan deel hangen.
Dan heb je geen omloopdeel meer nodig.

Denk ook een beetje aan de bereikbaarheid. 11 sporen achter elkaar is een flink stuk om overheen te hangen.

Waar ben je van plan om naar boven te komen?  Waar nu je keerlussen liggen?
Robin
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Na maanden van sponzen, testen, puzzelen, plannen, veranderde inzichten en opnieuw beginnen dan nu toch op een moment gekomen waarbij tenminste een deel van de baan redelijk lijkt.

Het gaat om een TP V-VI baan, Belgisch (dus we rijden links).

Bloklengte is een 180 a 200 cm. Bedoeling is om met treinen van 1.5 m plus/minus te rijden. Enkel de Thalys is wat langer, dus daar moeten we dan nog iets op verzinnen.


We beginnen op ongeveer 75 cm met het schaduwstation


Dan via keerlus naar 100 cm, waar een ondergronds station komt (bedoeling is dat je dit ook ziet)


Daarna naar het eigenlijke zichtbare gedeelte op 125 cm met een redelijk station, en een kleine industriezone (nog niet zeker of die blijft, want ligt er beetje knullig bij).


En tot slot de paradebaan, die op 140 cm begint, om aan te sluiten op het station op 125 cm.


Zoals altijd is alle feedback welkom.
Re: Grobbentals - Schaduwstation - de eerste keuzes
Je moet nog eens kritisch naar de groene laag kijken.

Aller eerst is een verbinding om zo de ijkbaan op te rijden wel handig.

Ik zie in je keerlus daar mogelijkheden die je nooit zal gebruiken.
Uit schaduw station terug naar schaduw station?  Daar zie ik het nut niet van in.

Maar als je die keerlus op de baan die van boven af komt aansluit kan dat hele blok wissels bij je spiraal verdwijnen.
Ik zou die twee overloop mogelijkheden proberen te combineren.

Verder heb je sommige rails wel heel dicht bij elkaar liggen.(na bocht wissels) Realiseer je dat treinen elkaar daar gaan raken.

Zonde dat je paradebaan zo tegen de achtergrond is weggedrukt.
Misschien kun je hem links boven de hoek af laten snijden? Dat doorbreekt de rechte lijnen wat.Maar is een kwestie van smaak natuurlijk.

Mvg,Robin
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Robin,

met dank voor je feedback.

CiteerAller eerst is een verbinding om zo de ijkbaan op te rijden wel handig.
Idd - zat er in den beginne is, maar ben ik blijkbaar uit het oog verloren toen ik een paar moeilijk bereikbare wissels naar voren heb gehaald.

CiteerUit schaduw station terug naar schaduw station?  Daar zie ik het nut niet van in.
Eerst was die keerlus verbonden met het achterste (linkste) deel, maar dan kwamen de wissels te ver tegen de muur te zitten, waardoor ik er praktisch niet meer aankon. Oplossing was dan die keerlus naar voren halen, waardoor je deze constructie krijgr. Maar wellicht dat er een oplossing is die toch bereikbaar is, en dit deel optimaliseert.

Citeersommige rails wel heel dicht bij elkaar
Vind ik mooi, maar heb ik nog niet in "het echt" kunnen proberen op mijn testbaan. Is dus duidelijk iets wat ik nog moet uitproberen.

CiteerZonde dat je paradebaan zo tegen de achtergrond is weggedrukt
Zelf vind ik het wel mooi om de treinen helemaal rond te zien rijden tegen de achtergrond, maar je hebt gelijk dat een beetje meer variatie dat wellicht nog mooier kan maken. Misschien met een of andere brug-constructie.

Bedankt voor je tips - doe ik wat mee.

Re: Grobbentals - Schaduwstation - de eerste keuzes
Hallo Hans,

Kijk eens goed naar de bereikbaarheid van je schaduwsporen. Je hebt wel een goede hoogte tussen de schaduwstations maar 1,40 meter diep? Je kan daar mogelijk niet bijkomen.

Groet ronald.
Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Lid sinds: 2013

offline
Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Ronald,

Aan "de onderkant" heb ik een doorloop van 90 cm naar een andere ruimte in de kelder, dus ik hoef maar tot op 70 cm te geraken. Zou voldoende moeten zijn.
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Ah... Daarom dat je dat "ondergronds station" kan bouwen. Dat verduidelijk de boel  :thumbup: 70cm moet je wel kunnen halen.

Groet Ronald.
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Citaat van: Hans B op dinsdag 22 juli 2014, 18:57:02

CiteerZonde dat je paradebaan zo tegen de achtergrond is weggedrukt
Zelf vind ik het wel mooi om de treinen helemaal rond te zien rijden tegen de achtergrond, maar je hebt gelijk dat een beetje meer variatie dat wellicht nog mooier kan maken. Misschien met een of andere brug-constructie.


Een lichte slinger om een berg heen en dan een brug over een dal oid.
Ik heb geen idee hoe je landschap om dat traject heen wordt.Maar lange rechte stukken en bergen gaan normaal niet samen.

Robin
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
CiteerIk heb geen idee hoe je landschap om dat traject heen wordt
Ik ook nog niet echt goed. Bergen komen er normaliter niet in voor.

Misschien dat dit een idee geeft van het zichtbare gedeelte

Linksboven wordt een dorpje, links midden industrie en rechts station / stad.
Ik ga nog proberen om met een aantal straten van het station naar het dorpje te geraken, maar ook daar weet ik nog niet goed hoe (want ik zit daar met de in/uitgang van de helix en een heus hoogteverschil

De bocht links onder moet ik nog veranderen (tip van Robin) naar een grotere straal samen met een brug constructie o.i.d. Wellicht dat de auto's daar dan een plaats kunnen vinden.

Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Hoi Hans !

Ik heb dit draadje al een stel keer bekeken en pas nu in 3D zie ik hoe je het mooier kunt maken, zonder je spoorplan geweld aan te doen. Ik heb in paint met rood de rails verlegd en met groen de rotsen/berg aangegeven , waar de rail (zgn Noodgedwongen omheen moet. Ziet natuurlijker uit en -hoofdzaak- je treinen komen beter uit. Met de bogen R4 en R5 zou je zo een mooie paradestrecke hebben en je komt altijd weer 'recht' uit.

Is uit de losse paintpols gedaan, beter kan ik niet :P

Grtz Tony
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Hej Tony,

met dank voor je artistieke inbreng  ;), en ik begrijp de bedoeling.

Voornaamste doelstelling voor dat traject was om m'n Thalys is volle glorie (en redelijke snelheid) te kunnen laten zien. Met een glooing in de baan en wat vaste punten op de achtergrond zal dat wslk mooier / beter gaan (ref The Aviator, waarblij vliegen tegen een blauwe lucht weinig effect geeft).

Ik ga het zo zeker uitproberen.

Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Dat wat Tony zegt is eigenlijk ook wat ik een beetje bedoel.
R4 en R5 in de bocht en op het rechte stuk zou ik R9 nemen. Dan slinger je een beetje zodat de strakke rechte lijn weg is zonder gelijk heel schuin te gaan.(R9 =12')

Robin
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Great minds think alike.

Dank aan jullie beiden.
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus


Hoi Hans (en Robin) !

Ik had R4 en R5 gedacht , omdat er geen R8 is om parallel met R9 (tegenboog slanke wissel) te lopen. Gemiste kans van M*  :-(
Zou idd nog mooier zijn...

Grtz Tony
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Voor een slinger kun je het alleen met R9 af. Je moet in de aanloop dan een 24188 en 24172  gebruiken voor een klein afstands verschil.
R9 is eigenlijk een wissel contra bocht.Maar heel mooi voor parade strecken te gebruiken.
Kijk anders even bij Harold en Alex in het draadje.Ik heb bij/met hun baan wat R9 verwerkt in een soortgelijke situatie.

Robin
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Een snelle poging




Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus


Mooi toch !!!

En lekker simpel  :P

Grtz Tony
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Opazwitserland
gast

Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Hallo Hans,

Merk je topic nu.  Ziet er infrukwekkend uit.  Ga je blijven volgen.  We zitten ten andere niet ver uit mekaars buurt.
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Grobbentals - Nu op 4 niveaus
Dag Hans,


Om het kort te houden: mooi ontwerp.
Wat langer  :P : dit is een van de weinige ontwerpen waar je zo'n mooi paradestrecke hebt!
Tzt zal dat echt een blikvanger worden, maar ik vermoed dat ik nog even geduld moet hebben ;)


Het enige wat me een beetje stoort (miss jou niet, dus stoor je niet aan mij :o) ), is dat je achter het station
de beide dubbelsporen achter elkaar hebt liggen. Misschien dat er bij de bouw wat oplossingen komen,
maar mij lijkt het wat eentonig, 4 sporen achter elkaar...


succes!


Simon
Re: Grobbentals - Verder uitdiepen zichtbaar gedeelte
Citaat van: Simon v.d. Tang op zaterdag 02 augustus 2014, 22:28:31
Het enige wat me een beetje stoort (miss jou niet, dus stoor je niet aan mij :o) ), is dat je achter het station
de beide dubbelsporen achter elkaar hebt liggen. Misschien dat er bij de bouw wat oplossingen komen,
maar mij lijkt het wat eentonig, 4 sporen achter elkaar...

2 van 4 beginnen daar aan een stijging. De andere liggen er nu naast, maar in een van m'n vorige versies verdwenen die onder de sporen die naar boven gaan. Maar omwille van optimale zichtbaarheid heb ik die er terug voor geplaatst. Uiteraard als je verdere ideeen hebt van wat daar zou kunnen hoor ik het graag.

CiteerTzt zal dat echt een blikvanger worden, maar ik vermoed dat ik nog even geduld moet hebben ;)
Het einde (zonder scenery) staat op de planning voor eind 2016 (dit jaar 75 + deel helix, 2015: helix compleet + 100, 2016: 125+140). Dus idd nog even geduld  :D
Re: Grobbentals - Verder uitdiepen zichtbaar gedeelte
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Grobbentals - Verder uitdiepen zichtbaar gedeelte
ben pas 55 lentes jong, maar heb wel haast >:-D
nu het lichaam nog redelijk fit is ....gaan met die banaan.
Vanaf zo'n 65 jaar lekker van je baan genieten en wat finetuning doen.
Terugrekenend moet dit jaar de bouw van de baan beginnen....yeah
Re: Grobbentals - Aanpassen 75L
Ik ben dus begonnen met het leggen van het eerste deel, en het programmeren van Koploper, en dan kom je zoals iedereen waarschijnlijk een aantal foutjes en mogelijkheden voor verbetering tegen.

Zo had ik in het oorspronkelijke plan 3.70m x 1,40m vooorzien voor 75L. Om praktische redenen is dat 3.66m geworden (platen van 1.22m), en 1,39m (foutje bij het zagen - bij de winkel waren ze de dikte van het zaagblad vergeten). Ook gebruik ik balkjes van 44mm x 44mm met een kabelgoot en uiteraard kunnen er waar die komen geen balkjes komen voor het volgende verdiep. En dus ook geen sporen (dom dom dom  :?). En het zijn dan misschien maar een paar cm, maar het kan het plan toch mooi overhoop gooien.

Daarnaast kon ik perfect vanuit uit de opstelsporen vertrekken naar de baan, maar om terug op de opstelsporen te geraken vanop de baan moest in ik principe keren. Vond ik niet echt leuk, en tijdens het spelen met Koploper heb ik dan ook een inrijmogelijkheid voorzien.

Verder heb ik nog een aantal kleinere blokken toegevoegd die ik d.m.v. optimale lengte vanuit Koploper aanstuur. Mijn bloklengte is gemiddeld een kleine 2 m (nog niet alles gemeten), maar niet alle treinen zullen die lengte hebben. 2 loks op 4 meter spoor ziet er niet uit vind ik, en daarnaast is zo'n doorschuifmecanisme wel leuk, dus een deel van de blokken zijn nu kleiner gemaakt (B20, B24 en vervolgblokken). Een lengtemeeting in Koploper zorgt voor de routing.

Zo ziet 75 er nu uit op papier. In het echt natuurlijk veel anders  8) , maar dat is voor een andere keer & een andere plaats



Re: Grobbentals - Paradespoor beetje ronder
De afgelopen weken stonden vooral in het teken van het cleanen van m'n sporen, aanpassingen in Koploper, en voorbereidingen van de klimspiraal.

Voor het banenplan vond ik het geronde paradespoor veel beter dan mijn vroegere 90°-recht-op-hoek, maar ik was nog niet helemaal tevreden omdat er een paar rechte stukjes inzaten die denk ik een rare flow geven imho). Dus beetje zitten spelen, en nu een paradespoor met geen rechten meer in het achterste gedeelte.
't Scheelt niet zo veel, maar 't voelt wel beter  :D





Re: Grobbentals - Paradespoor beetje ronder
Hans

Het loopt fraaier / vloeiender als je de 071 verplaatst naar het midden : 2 x 912 - 1 x 071 - 2 x 912
Kom je in de boog linksonder geen ruimte te kort ?
Zo te zien zit je aan/over de rand van de onderbouw
Succes met de bouw

Cees
Re: Grobbentals - Paradespoor beetje ronder
Citaat van: BR98-10 op dinsdag 02 september 2014, 19:16:20
Het loopt fraaier / vloeiender als je de 071 verplaatst naar het midden : 2 x 912 - 1 x 071 - 2 x 912
Kom je in de boog linksonder geen ruimte te kort ?
Zo te zien zit je aan/over de rand van de onderbouw

Cees,
dank voor de tip - heb het aangepast en loopt idd net iets beter.

Voor de plaats linksonder moet ik eerst nog zien hoe een en ander aan elkaar zal aansluiten. Moest het niet passen kan ik wslk alles een paar cm naar rechts verschuiven, of in het andere geval een aantal 24188 vervangen voor 24172. Voorlopig maak ik me daar nog niet al te veel zorgen over, wat dit deel staat op de planning voor 2016 :-)

Re: Grobbentals - Paradespoor beetje ronder
Beste Hans,

Een zeer mooie opzet. U-baan met mooie lange sporen. Ziet er goed uit. Vraag als de goederen personen opstel  sectie meer gecombineerd zou zijn wordt deze u-poot smaller ruimte winst ontstaat bij de tegenover gestelde u-poot wat de baan vereenvoudigd. Minder wissels langere spoor secties.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de voortgang.

Groet, Bert
Re: Grobbentals - 75 en 100 aanpassingen
Bij het bouwen en rijden kom je automatisch zaken tegen die anders en/of beter kunnen. In Grobbentals is dat niet anders

Op nivo 75 had ik eerst een inrij-mogelijkheid voorzien, die tegen de richting in het opstelspoor bereikt (blok 129). Op zich werkte dit OK, maar gaf als resultaat dat de trein omgekeerd stond, en dus in principe in z'n achteruit terug op het inrij-gedeelte moest geraken (blok 103), want uiteraard allemaal kan, maar niet echt praktisch is, en niet vlot overkomt.

Ik heb dan bij het uitkomen van de helix een wissel toegevoegd, die de trein in de juiste richting naar het opstelspoor brengt (vaste route in koploper), en eenmaal alles klaar is z'n weg kan vervolgen zonder extra bewegingen.



Waar ik nog wel een probleempje heb, is dat bij het opstellen van een nieuwe trein ik deze niet automatisch kan laten rijden (blauwe pijl voor de kenners), omdat koploper teveel keuzemogeijkheden heeft. Moet ik dus nog iets voor verzinnen (extra blok misschien). Tips & trics van hoe jullie die oplossen zijn altijd welkom.


Op nivo 100 had ik eerst ruimte voorzien voor een testopstelling voor het Faller Car System. Echter blijkt in de praktijk dat 20 cm nuttige hoogte niet echt handig werkt. Daarbij kwam nog dat ik weliswaar in het station op nivo 100 kopsporen voorzie voor treinstellen, maar dat de opstelsporen voor deze op nivo 75 zijn - ook niet echt handig.
Daar heb ik dus de ruimte van het FCS-gedeelte gebruikt om een aanstel opstelsporen bij te creeeren.



O ja - en het programmeer-/ijk-/test-spoor op nivo 100 is ook verdwenen. Programmeer-spoor is nu het opstelspoor op nivo 75 geworden, en ijken doe ik in m'n schaduwstation (waar 1 spoor altijd vrij blijft), omdat je met koploper niet kan rijden en ijken tegelijkertijd (bij mijn weten).

En hoe het er in het echt uit ziet, kan je zien op mijn bouw-draadje




Re: Grobbentals - 75 en 100 aanpassingen
Hallo Hans,

Je baanplan vindt ik prachtig, mooi lange rijlengtes.

Gr.
Piwie.
Re: Grobbentals - 75 en 100 aanpassingen
-Hans:
Het is wel erg stil in Grobbentals,  >:-D
Re: Grobbentals - 75 en 100 aanpassingen
@ Jørg:  :D


Idd - het afgelopen jaar niet echt veel gedaan. Beredruk gehad op het werk (lange dagen & korte weekends) met het ontwerpen en bouwen van een nieuwe webshop. Die is ondertussen mid Jul live gegaan, en nu begint er stilaan terug tijd te komen (want ook in huis was er e.e.a. blijven liggen).

Hier en daar op zeldzame momenten nog wat gebouwd, en voor de reguliere feest- en verjaardagen paar leuke dingen gekocht  (ik beloof plechtig dat ik daarover binnenkort een update zal doen).

Het plan is beetje aangepast ondertussen, omwille van een gevoel van overcomplexiteit van wissels en sporen, gecombineerd met weinig ruimte voor scenery. Nu is het voor sommige wellicht beetje saai, maar ik ben nog van het type dat zonder problemen gefascineerd kan kijken naar het afrijden van het ijs :-)

Aangepast plan:


En dat geeft dit in 3D:


En OK - die hosentrager is msschien beetje overkill - maar is wel een leuk ding :-)

Groeten,
Hans



Re: Grobbentals - Veel te late update
-Hans:
Dank voor de update, we zien je vordering graag komen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En idd een evenwichtige mix van sporen en scenery is wel het beste om een baan op te bouwen.