Mijn baanplan (en baan) zijn ondertussen toch al zo'n 7 jaar oud. bijna een half jaar aan getekend.
Uiteindelijk nergens spijt van, overal goed berijdbaar/bereikbaar, veel mogelijkheden enz ...
Op één puntje na dan: ik had onder de baan een schaduwstation met 14 opstelsporen, nooit problemen mee gehad,
maar wel constant de schrik dat ik niet aan de middelste opstelsporen zou kunnen als er ooit een ontsporing zou zijn.
Uiteindelijk toch maar beslist om de middelste sporen daar weg te halen, uiteindelijk zijn er links en rechts 3 sporen overgebleven, 6 opstelsporen dus.
(samen met het andere (goed bereikbare) schaduwstation, goed voor zo'n 11 opstelsporen)
Sommigen zullen 11 opstelsporen van ongeveer 3 meter (sommige iets langer), al een hele luxe vinden, maar voor mij is dit een serieuze stap terug, als je meer dan honderd locs hebt en meer dan 450 rijtuigen ...
Uiteindelijk heb ik waar mogelijk toch nog opstelsporen bij gecreëerd.
De grootste luxe is nog op komst, wij hebben in onze living een bureau van 4m60 lang (ik en m'n vrouw elk hun zitplaats, maar wel één groot lang geheel dus).
Deze bureau is aan vervanging toe, dus dat wordt een bureau met ingebouwd schaduwstation compleet met glazen bovenblad. Goed voor nog eens 11 opstelsporen van elk ruim meer dan 4m, en ook nog eens mooi op te zien als je aan je bureau zit te "computeren"

ik kan met de lengte van de sporen wat "vals spelen", want vlak naast die bureau is nog een holle ruimte van 1m05 x 1m05. (vandaar dat ik toch aan opstelsporen van 4m kom, bij een bureau-lengte van 4m60, en minstens R2 om de draaibocht te maken op't einde van't
schaduwstation. Uiteindelijk komt er aan de andere zijde van die holle ruimte (soort klein onbenut berghok) 2 sporen uit, die ik dan gewoon door de bovenbouw van ons bed, in rechte lijn kan leggen richting modelspoorbaan in de kamer ernaast, en zodoende op m'n railspiraal kan aansluiten... (allemaal toeval en geluk dat het zo netjes kan uitkomen) Ik sla ook 2 vliegen in één klap, het spaar me ook de bouw van nog een extra vitrine uit (voorlopig althans, binnen 10 jaar ofzo zal er nog wel een vitrine moeten bijkomen.
Als backup heb ik nog mijn "ophaalbrug", een brug van meer dan 3,5 meter om de ene kant van de modelkamer met de andere te verbinden. (brug kan zakken tot op rijniveau indien baan in gebruik, en kan electronisch tot tegen het plafond gezet worden, als ik aan m'n
draaibank en freesmachine wil werken. Dit is een 2-sporige brug, hier kan ik een viersporige brug van maken, en aangezien die is aangedreven met eigen software/hardware (stappenmotoren), is het gewoon een kwestie van software aan te passen, om die bevoorbeeld 10 cm hoger of lager te laten stoppen, en nog eens 4 extra sporen bovenaan en onderaan toe te voegen aan deze brug, zodat ik 3x 4 sporen extra heb (weeral 12 opstelsporen extra)
Ik probeer waar ik kan, extra opstelsporen te voorzien ... (zoveel mogelijk in't zicht, maar toch onttrokken aan het zicht van de modelbaan zelf ...)
Als ik zo eens rond kijk in ons huis, zie ik hier en daar nog mogelijkheden voor extra opstelsporen, en de mogelijkheden om er zo goed als "ongemerkt" (lees, niet storend in het interieur) van m'n baan sporen naartoe te leggen.
(Al eens gedacht om een 1- of 2-lagen schaduwstation onderaan in je kleerkast te maken ? die is ook al gauw snel 5 meter) kan zowel onderaan als boven het ijzer waar de kapstokken aanhangen, beetje plexi eromheen, en je zit wat stofvrij en ook gevrijwaard door vallen van kledij ofzo) Kan volgens mij ook gewoon in een dressoirkast enz ... Gewoon beetje out-of-the-box denken en met enige inventiviteit kom je wel ergens

groeten,
Kris