Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom  (gelezen 4491 keer)

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Gepost op: zondag 29 september 2013, 20:59:17 »

Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom, is dit mogelijk en zo ja wat heb je ervoor nodig?
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

ice3

  • Gast
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #1 Gepost op: zondag 29 september 2013, 22:13:04 »

Ja hoor, dat is mogelijk!

Je hebt het volgende nodig:

1. inzicht
2. een decoder
3. soldeerbout
4. schroevendraaier
5. sleper
Gelogd

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 september 2013, 23:30:53 »

Dat snap ik, maar ik zoek voorbeelden of werkschema, met een multiprotecol decorder heb je al een stap gezet, maar zijn er nog AC wielen te vinden voor de mddm of zijn er alternatieven.

Moet er nog meer vervangen worden van de onderdelen?
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #3 Gepost op: zondag 29 september 2013, 23:44:08 »

Wielen hoeven niet vervangen te worden. De afstand tussen de flenzen moeten op 14,0mm worden gezet.

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #4 Gepost op: maandag 30 september 2013, 00:36:42 »

is er een bouwtekening welke verandering er toegepast moet worden, zoals stroom enz aansluiten van de sleper , moet er veel bedradingen omgeleid worden? en op welke manier zet je de flenzen op 14 mm? kan dat met een tang?

verder krijgt de MDDM symoba kortkoppeling en de kleur van de reclame banen moeten lichter.
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #5 Gepost op: maandag 30 september 2013, 10:07:05 »

Met een aspersje. Of tussen je duimen, met een tang maak je de assen scheef.

Als je niet weet welke draden je moet omleggen zou ik er niet aan beginnen. Weten hoe stroomafname werkt is basiskennis. Weet je niet hoe dat zit, niet aan beginnen.

Nu zitten de stroomafname op 2 punten op de print aangesloten. Alle huidige stroomafname moet op 1 punt worden aangesloten, en de sleper op de andere.
 
Exploded view tekening hoort in de doos te zitten.

« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013, 11:46:57 door Wijbe »
Gelogd

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 september 2013, 15:04:48 »

Voor de wieltjes heb ik nu getest op een paar reserve wieltjes, daarvoor ga ik een malletje maken van 14.0 mm. Elke ombouw is anders, heb voor roco omgebouwd. De stroom draad wat eerst naar de wielen gaat en nu naar de sleper, dat is bij vele locomotieven anders en ik meen bij deze MDDM ook weer anders dan bij ander locomotieven. Handleiding uit mijn doos is weg vandaar de vraag, maar stond me bij dat er ook een stukje beschrijving stond hoe je de model kon ombouwen naar wisselstroom. Het zou mooi zijn als iemand de handleiding hieronder kan plaatsen.
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #7 Gepost op: maandag 30 september 2013, 15:13:48 »

Nee hoor, dat is totaal niet anders.

De wielen sluit je aan op de ene stroomtoevoer van de decoder, de sleper op de andere. Kijk de handleiding na van de decoder die je gaat toepassen welke aan welke moet. Zit er een 8polige nem connector in is het een kwestie van de printbaan volgen.

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 september 2013, 19:48:10 »

Maak het ding anders open en plaats hier een foto van de print. Legt gemakkelijker uit.
Persoonlijk vraag ik me vooral af waar de sleper zou moeten. Waren er eigenlijk drierailmodellen af fabriek?
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 september 2013, 19:50:27 »

Ik heb er nog nooit een drierailer van gezien.
Komt die drie assen eigenlijk wel door krappe boogstralen?

Robin

flevoland2012

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 september 2013, 23:10:29 »

Er bestaat een wisselstroom versie Rivarossi 1614AC, maar deze is heel zeldzaam en de sleper scheen niet zo geweldig te zijn. Hier een foto
Gelogd
Start tekenen en bouw project Groningen. Groet Marco en Marieke

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 september 2013, 23:52:35 »

Dan weet je waar je op moet letten.
Meet de vrije afstand en zoek een sleper uit die kleiner van lengte is.
Ik denk dat je eens naar een Lilliput sleper moet kijken.Die zijn lekker plat aan de uiteindes.

Robin
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013, 23:57:31 door Hero »
Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede GroupĀ®
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 01 oktober 2013, 08:34:54 »

Ik neem aan dat je dan ook de passende dubbeldekrijtuigen bezit.
Want je kan natuurlijk ook met stroomvoerende koppelingen werken en zo de sleper onder een dubbeldekrijtuig plaatsen.

Dit past een stuk beter en werkt een stuk makkelijker.
Ook kan je dan meteen binnenverlichting in bouwen.

Ik heb ooit eens een drie rail versie helemaal in orde gemaakt.
Want het middelste draaistel ontspoort nogal makkelijk en de sleper is ook niet echt top.
Weet dat het een boel werk was.

Groeten Sander
Gelogd

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 01 oktober 2013, 11:21:55 »

Ik heb een Rivarossi mDDM in AC-uitvoering.
Loop/rijdt door R1 C-railsbochten, ook met het 3e draaistel.
Wel heeft m.i. de sleper net iets te weinig inveerruimte. Bij enkele van mijn wissels geeft-ie een korte kortsluiting bij het overwippen van de rails.

Heb nog geen tijd om dat te veranderen, staat op de To-do-lijst...
Gelogd

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013, 10:43:57 »

Mijn stuurwagen Ddar omgebouwd van dc naar ac,  w/s wielen en slepert er onder geschroefd , decoder in de stuurwagen print geprikt en klaar,
Zie plaatjes van de sleper, roco fluister. korte uitvoering. Rijd perfect over engels wissels , gebogen wisel en normale wissel.
nog nooit een ontsporing gehad in de trek en duw dienst met een Roco 1715 lok :D

Gr, Jan
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013, 11:21:21 »

Ja Jan,

Maar dit is een ander ding...
Het gaat om de locomotief, een aangedreven stel dus.
En die heeft toch echt andere draaistellen met aandrijving, tandwielen e.d.

Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013, 18:41:07 »

Ja, maar ik vind het idee van Sander om een sleper onder het aangekoppelde rijtuig te plaatsen, niet zo gek. Alleen is het vervangen van de koppeling van mDDM weer even een karweitje. Het ding heeft geen NEM-schacht.
Gelogd

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013, 20:21:45 »

Mijn Ddar is ook Rivarossi, Motorwagen heb ik verkocht aan een 2 railer , Idee van Sander is simpel uit te voeren zie mijn plaatjes van de stuurstand, draaistellen zijn gelijk en de nem schacht is wel degelijk aanwezig , althans op die ik heb, heb er Roco slanke koppeling in geprikt en
het spul rijd rond kortgekoppeld geduwd cq getrokken, dus een stroomvoerdende koppeling mag geen belemmering zijn,

Gr, Jan
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Rivarossi MDDM motorrijtuig gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 oktober 2013, 08:13:30 »

De rijtuigen hebben wel nem-schachten en zelfs kortkoppelmechanieken - dat had Lima intertijd al goed geregeld - maar het motorrijtuig niet en daar gaat dit draadje over. Het is dan even prutsen om een stroomvoerende koppeling te plaatsen. Mijn motorrijtuig heeft inmiddels zelfs een kortkoppelmechaniek, dus het kan allemaal wel.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 24 queries.