Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

doorverbinden K rail wissel 2261.

Gestart door Meine zaterdag 28 september 2013, 09:58:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
doorverbinden K rail wissel 2261.
Op mijn baan rijden de meeste loks zonder problemen. Echter mijn V36 blijft stil staan bij de beide uitvoeringen van de 2261 (links en rechts).
Bij het nameten blijkt dat de railstukjes die in het midden van de rail zitten niet aangesloten zijn op de NUL. ze hebben geen spanning.
Dit in tegenstelling tot de gebogen wissels 2267. Hier zijn die stukjes wel doorverbonden met de NUL.

De v36 blijft een heel klein beetje hangen boven de buitenste spoorstaaf en staat dus eigenlijk met de twee achterste wielen (deze hebben rubber) op de railstaven en met twee wielen op de "dode" railstaven in het midden. Ik heb al geprobeerd om een condensator aan de esu lopi4 te maken. Deze is 100u. (groter kan er echt niet in) het helpt niet.

Mag ik de dode railstaven ongestraft aan de NUL hangen of krijg ik dan problemen met de loks die dan mogelijk de NUL gaan raken. of is er iets mis met mijn V36 (ik heb er maar een dus geen vergelijking)

Meine

Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik heb het zelfde probleem gezien met mij Kittel. Deze heeft een rubber bandje waardoor er maar drie wielen stroom geleiden. Wanneer de Kittel ' verkeerd om'  de wissel opkomt staat deze stil. Andersom op de rails zetten en over de wissel gaat wel, echter zeer slecht contact.

Ik denk dan ookmdat dit niet ligt aan jouw loc maar aan de wissel.
Zou het iets zijn om dit railsstukje mbv een relais mee te laten schakelen bij het omzetten vd wissel?

Groeten Maarten
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik ben bang dat je de twee railstaven van elkaar moet gaan isoleren.

Raakt de sleper de rails als je er overheen rijd?
Als dat niet zo is kan je ze aan de massa hangen.
Anders moet je ze mee gaan schakelen afhankelijk van je wisselstand.(polarisatie)

Robin
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik gebruik servos om de wissels aan te sturen. Het gebruik van bv. een relais zou natuurlijk het probleem oplossen. Dat zou mogelijk moeten zijn door de stang die de wissel omzet te gebruiken als een soort relais. Hier ga ik over nadenken, of is er iemand die zoiets al gedaan heeft?

Meine
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Alles is al eens bedacht. Een simpele oplossing als je toch al een servo toepast:


Bron: mijn HD, onbekend dus.

Gr, Ben.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ben,

Je bedoeld het waarschijnlijk precies andersom.
De draad(stand) die in aan de servo zit is de NUL en de beide tongen gaan naar de beide "dode" railstaven toe, zodat ze alleen NUL worden als de wissel in de goede stand staan.

Dit is trouwens iets wat ik bij een(1) van de beide wissels zo toe kan passen. (De andere heeft een andere stand.)

Meine
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Moeilijke oplossingen hier hoor!
We praten over 3 rail K rails. daar kun je toch gewoon alle railstaven en stukken aan de massa leggen, of ben ik nou ........ ja zeg het maar.
Heb je het over 2 rail, ja dan wordt het anders, maar nu er is veel op dat pukkelspoor aan te merken maar dit issue is heel simpel op te lossen.

grt Piet.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Meine,

Dit is een 2 rail toepassing, het gaat slechts om het idee hoe uit te voeren. Of het echt nodig is weet ik niet. Zie wat Piet schrijft.

Gr, Ben.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Citaat van: bossie op zaterdag 28 september 2013, 11:16:42
Moeilijke oplossingen hier hoor!
We praten over 3 rail K rails. daar kun je toch gewoon alle railstaven en stukken aan de massa leggen, of ben ik nou ........ ja zeg het maar.
Heb je het over 2 rail, ja dan wordt het anders, maar nu er is veel op dat pukkelspoor aan te merken maar dit issue is heel simpel op te lossen.

grt Piet.

Piet,

Ik heb net beide railstaven gesoldeerd en aan de NUL gelegd. Zodra mijn V36 er overheen gaat heb ik kortsluiting. Blijkbaar heeft märklin hier over na gedacht en ze geen spanning gegeven. Simpel aan de NUL leggen werkt dus niet.

Meine
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Citaat van: Meine op zaterdag 28 september 2013, 11:44:44
Ik heb net beide railstaven gesoldeerd en aan de NUL gelegd. Zodra mijn V36 er overheen gaat heb ik kortsluiting. Blijkbaar heeft märklin hier over na gedacht en ze geen spanning gegeven. Simpel aan de NUL leggen werkt dus niet.
Dat is vreemd zeg!
En een andere loc? Geeft die ook de sluiting?

grt Piet.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Helaas is het minder vreemd als onze Bossie verwachtte. De sleper raakt nl kortstondig de railstaaf. De enige oplossing is gebruik maken van een zg. Live Frog schakeling.
Hierbij verbindt je beide soorstaven afzonderlijk met de uitgang van een omschakelaar, die de spoorstaven om-en-om aan de massa hangt. Dit kan met diverse niet-Marklin aandrijvingen gerealiseerd worden of via een contact van een K84(-kloon).
Je hebt dan wel twee decoderplaatsen nodig en schakelt deze met hetzelfde adres als het bijbehorende wissel.

Joh
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik vind de oplossing aan de achterzijde van de servo ook wel mooi.
Lekker budget vriendelijk.
Maar een relais is ook de kostenpost niet.
Hebben je servo decoders een schakeluitgang er op zitten?

Robin
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Dit is precies wat ik ontdekte en eerder heb beschreven op het forum, maar dan anders verwoord:
alle nieuwere k-wissels hebben een letter A die je eruit kunt halen.
Die letter A krijgt, via een lipje onder het hartstuk en 2 lipjes onder de scharnieren, stroom (de NUL).
Als je die wissels voor 2-rail gebruik geschikt wil maken, verwijder je de A, en sluit je de spoorstaaf aan weerszijden aan op de stroom (NUL in jouw geval), want daarop staat standaard geen stroom (althans niet bij mijn meegebogen wissels).

Ik had bij de test geen last van slepers die de wissel raakte, maar als dat wel gebeurt, dan gaat het om een heel klein stukje. Dat kun je isoleren met kleurloze nagellak. En dit probleem is de wereld uit ...

Er blijft wel een 2e probleem over:
alle 2-assige loks ondervinden nu een probleem om het hartstuk te passeren, en dat probleem kun je ondervangen door de contrarails naast het hartstuk= strijkregels van stroom te voorzien.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik ben er inmiddels achter dat de spoorstaven het probleem niet zijn. beneden aan de binnenzijde van de spoorstaven zit van een geleidend metaal. daar rijden de flensen overheen. Ik hoefde dus niet te solderen (wat ik bij 1 wissel reeds gedaan had) en de schakeling aan te leggen.
Mijn probleem is dat de V36 het "pootje omhoog" doet bij deze wissel. Dit op het puntstuk.

Ik heb van een 1,5 mm dikke messing of koper(maar kan ook een andere metaal soort zijn) een soort V geknipt die precies in het puntstuk pas. Nu hobbelen de treinen er overheen. Het is genoeg om de 'NUL' naar de V36 te brengen. (pootje raakt de grond weer)
Op de V het ik een lakdraadje gesoldeerd en deze naar de NUL gebracht. De andere treinen rijden prima over de wissel heen. Aangezien deze wissel in het schaduwstation ligt rijden de treinen er niet hard.

@Jan22: Wat bedoel je met de A van de Wissel? Is dat wat ik de V noem. (Daar waar de beide railstaven voor het eerst samenkomen)

Meine.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Beste Meine,

Weet je zeker dat het een massa probleem is, de V36 heeft een lange sleper en die heeft ook wel moeite met het omhoog gaan/stroom houden op die sterk omhoog lopende puko's bij de wissels, er is ook een "plastic puko".

Bij de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch hebben we dan ook een dun draadje over de puko's gesoldeerd, ik heb ook wel een keer oplossingen gezien met koperen nagels.

Groet, Anne W
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Citaat van: Meine op donderdag 10 oktober 2013, 21:53:49

@Jan22: Wat bedoel je met de A van de Wissel? Is dat wat ik de V noem. (Daar waar de beide railstaven voor het eerst samenkomen).

Laat ik dit vooropstellen:
Voor drierail gebruik is het aan te bevelen om de "dode" spoorstaven aan te sluiten op de massa.
Die letter "A" is niet bedoeld om contact tussen sleper en "dode rails" te voorkomen,
maar om het stroomloze stuk bij het hartstuk te kunnen passeren.

Ik lees in je eerdere berichten dat jouw V36 daar wel kortsluiting mee maakt,
oftewel dat je sleper wel kortstondig een spoorstaaf raakt. dat kan normaal gesproken alleen als de wissel hol staat, of de wielmaat te laag is waardoor de sleper te laag hangt.
Of ik heb gewoon mazzel gehad, dat het zich bij mij nooit voor deed.

Het stroomloze stuk bij het hartstuk is standaard te groot om te passeren met een 2-asser.
Bij 2-assers is het verband tussen de 2 assen star, bij draaistellen flexibel.
Bij starre verbindingen is de kans groter op opwippen, als de wissel niet zuiver vlak ligt.

Wissels 2261, 2268 bestaan er in oudere en nieuwere uitvoeringen.
Het verschil herken je aan drie zaken:
- de manier waarop de wisseltong vast zit,
- de aan- of afwezigheid van de letter "A"
- de optie om hand-steller of elektrische aandrijving aan te klikken



Dit is de Letter "A", en die is stroomvoerend (massa). Een M* wiel raakt zo de massa, zelfs bij passage door het plastic hartstuk. De spoorstaven links en rechts van de letter "A" krijgen (af fabriek) geen massa-aansluiting. Bij 2e-hands wissels kan dat anders liggen.


Ik noem het een "A", omdat er een dwarsverbinding is:


Bij het hartstuk maak je vanaf de onderkant de letter "A" los bij het puntje (met een platte horlogeschroevendraaier). Daarna kun je 'm oplichten.
Je kunt deze ingreep nog ongedaan maken door terug te buigen en een druppeltje lijm eronder te gooien.
Alleen 2-railers verwijderen soms de letter "A", om dan de (dode) spoorstaven ernaast aan te sluiten.

Voor 3-railers is het juist van belang dat de letter "A" goed aan de massa ligt.



Ik begrijp dat je het V36 probleem inmiddels iets verder geanalyseerd hebt;
je hebt al gekeken wat er gebeurt als je zo'n spoorstaaf van massa voorziet.
Dus dat is het niet.

Als een lok of stuurstand-rijtuig op het hartstuk uit de rails wipt,
dan zijn er maar enkele mogelijke oorzaken.

- de wissel is te veel vastgeschroefd
- de wisselbodem is verbogen (staat bol of hol)
- de contra rails (specifieker strijkregels of Radlenkers) tegenover het hartstuk zijn beschadigd
- de sleper wordt te ver opgetild (de puntcontacten steken te hoog uit)
- de koppeling hangt een fractie te laag (en raakt een puntcontact)

Jij hebt pragmatisch meteen voor een oplossing gekozen die werkt.
Jij vult de ruimte op waardoor elk treintje met beide benen aan de geleidende grond blijft.
Maar de wielen moeten nog wel de rails blijven volgen.

Mij benieuwt dan of er rijtuigen zijn die op dat hartstuk ontsporen.
Bij jou is dat kennelijk niet het geval bij lage snelheden (het hobbelt wel).

De nadruk bij de nieuwere wissel-types  heeft altijd gelegen op de los aansluitbare wisselaandrijving.
Dat was een grote versimpeling voor de productielijn, en handig voor de klant.
Maar denk maar eens na over de letter "A". Die was toen ook nieuw, en daar sprak niemand over.
Die toevoeging maakt het productieproces veel simpeler, door het stroomloos laten van de "dode rails".
Het scheelt een aantal semi-handmatig uit te voeren puntlassen per wissel die geasembleerd wordt.

Hierover ben ik een beetje verbaasd:
Citeer
Bij het nameten blijkt dat de railstukjes die in het midden van de rail zitten niet aangesloten zijn op de NUL. ze hebben geen spanning.
Dit in tegenstelling tot de gebogen wissels 2267. Hier zijn die stukjes wel doorverbonden met de NUL.

Bij mijn 5 wissels 2267/2268 zijn die stukjes evenmin doorverbonden, en is er geen verschil tussen rechte en meegebogen wissels. Anderzijds merkte ik bij ruim 10 slanke wissels verschillen op in het wel of niet doorverbonden zijn met de buitenste spoorstaven. de ene had het wel, de andere niet (geen idee waarom).
Ik heb een meegebogen wissel uit elkaar gehaald om te ontdekken hoe dat zat.
Bij verhitting tot 70 graden kun je de "dode" spoorstaven uit de bedding wippen en weer terugplaatsen zonder de imitatie railspijkertjes te mollen, mits ze niet gepuntlast zijn.
Sommige "dode" spoorstaven zijn wel gepuntlast, en toch niet doorverbonden, en andere niet.
Gepuntlaste spoorstaven zijn meestal via een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven (NUL). Holle bielzen herken je aan plastic puntcontacten (stroomloos) aan de bovenkant, en aan de onderkant van de bedding aan het gaatje voor de puntlas.
Doorverbinden K rail wissel 2261. (is niet nodig!!!)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Doorverbinden K rail wissel 2261. (is niet nodig!!!)
Jan,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Nav de opmerking over de gebogen wissels heb ik nogmaals gemeten. En inderdaad zit er geen NUL op beide spoorstaven. Blijkbaar heb ik de vorige keer op de Nul gemeten van de A. (Beneden tegen de spoorstaaf aan en niet bovenop.)
Voordat ik dit topic begon wist ik niet dat de 'Nieuwe" wissels van marklin een A bezaten, met daarop de NUL. Bij de oude wissels is dit duidelijk te zien door de metaalkleur. Bij de "nieuwe" wissels valt dit bijna niet op door de donkere kleur van de A.

Overigens bedoel ik wat anders met de V dan jij met de A bedoelt. Ik zal er morgen even een foto van maken.

Meine.
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Ik ben benieuwd, misschien de plastic V bij het hartstuk, gevormd door de "vleugels",
dat is groef tussen de terug gebogen stukjes rails (vleugels) en het hartstuk?
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Zoals beloofd:

op de eerste foto is de (wat ik noem) het V stuk, maar dit zal vast een veel spannender naam hebben. :P

Op de tweede foto is de aanpassing die ik gedaan heb duidelijk te zien.



en





Meine
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Okay, precies wat ik verwachtte: de groef tussen de wisselvleugels en het hartstuk.
Overigens is dit voorbeeld getekend op het nieuwere type K-wissel uit de serie 2261 en 2267.

Bij 2261 en 2267 is de V-vormige groef, en maken de vleugels zelf deel uit van de
voor-gegoten wisselbedding, oftewel bestaan uit epoxy,
niet uitneembaar, niet afschuurbaar, niet vervangbaar.

Dit in tegenstelling tot de slanke wissel (daar is dat stukje plastic wel uitneembaar);
de beste documentatie daarvan op dit forum is nog steeds Mad Menno's Hosenträger (=echte kruiswissel).

Plaatjes zie aldaar (3 pagina's).

Bij slanke wissels is na enige zaagwerk de bodem van deze groef met een horloge-schroevendraaier uitneembaar. Bij normale wissels niet. Bij normale wissels (2261, 2267) zijn de vleugels zelf stroomloos, en zijn meegegoten met de spoorstaafbedding en de puntcontactstrips.
Het betekent kortweg dat de hele groef, en de spoorstaven ernaast stroomloos zijn, en dat samen vormt de te grote afstand voor twee-assers.

Bij wissels kun je dat probleem tackelen door geleidende strijkregels te plaatsen
naast het hartstuk, of door het hartstuk te vervangen door een massief hartstuk
(voor een massief hartstuk zijn dan weer 2 soorten manieren om dat te realiseren:
etsen of de spoorstaven naar het hartstuk doortrekken tot een enkel geslepen punt).

De aanpak voor slanke wissels werkt niet (zonder meer) voor 2261 en 2267.

Jouw aanpak is een van de manieren om dat te doen.
Met stroomgeleidende lak in de groef had het natuurlijk ook gekund,
maar dat is duurder qua aanschaf, en minder slijtvast.

ik heb maar 1 oude meegebogen wissel, met vast mechaniek (dat ik eraf gezaagd heb).
Die wissel heeft geen "A", maar natuurlijk wel een "V".

Jouw V36 is geen 2-asser, maar een 3-asser, waarvan 2 assen dicht bij elkaar staan t.o.v. de derde.
De vraag is waarom deze niet door de wissel kan komen. Dat kan alleen als de eerste en/of de derde as geen massa geleiden. Het antwoord vind je in de lok zelf.

Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorverbinden K rail wissel 2261.
:D :D :D Bijsluiter: Wie niet van leesvoer houdt, stopt nu subiet met lezen.

Dit draadje is inmiddels 5 jaar oud.
Het probleem heeft topicsteller zelf opgelost door puko's te plaatsen
(bij de "V", dat is de top van de "A" ) en door de letter "A" van massa te voorzien.

Ik denk dat dit draadje thuis hoort in de Wiki, onder Onderhoud & Reparatie->Reparatie->K-rails wissels
hoewel je het ook kunt stoppen onder Märklin K-rails ->K-Rails Wisselcontact-problemen.
Alleen is het ruimer, want het gaat om een checklist voor contactproblemen op K-rails wissels, kruisingen en kruiswissels, veroorzaakt door bestaande puko-constructies, en holle bielsen.

De wiki pagina https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Wisselcontact-probleem gaat alleen over problemen door een lok veroorzaakt (en dus niet alleen op wissels), en niet over problemen veroorzaakt door de rails (o.a. wissels) zelf. M.i. ligt in de wiki de benadering te eenzijdig. Ik vermoed ook dat het probleem breder is dan K-rails alleen. Ik schat in dat veel oplossingen op rails-niveau ook gelden voor C- en M-rails vanaf ongeveer dezelfde productietijd. Het is Märklin policy om wissels e.d. zo te maken als ze zijn. Het is hun kostenreductie keus (geweest), voor de gehele lijn, M-, C- en K-rails.

Er zijn minimaal 2 invalshoeken per mogelijke oorzaak
(aangenomen dat de lok niet ontspoort):

a. het ligt aan de lok (prik of massa) ->wiki voorziet hierin
b. het ligt aan de rails (prik of massa) ->wiki voorziet hierin niet

c. het ligt aan het ontbreken van massa (rails of lok)
d. het ligt aan het ontbreken van prik (rails of lok)

Invalshoeken (oorzaken afvinken) 
Checklist (oplossingen afvinken):

Oorzaak(a): Als het aan prik ligt bij de lok, dan is de oude sleper de boosdoener, want daarin zit een gaatje voor een schroef (test: een kliksleper heeft geen gaatje).

Oplossingen(a): slepergaatje dichtmaken, sleper controleren op werking, bijbuigen, eventueel vervangen.
Zo nodig spookwagon achter lok hangen met extra sleper, met stroomvoerende koppeling.

Oorzaak(b): Als het aan massa ligt bij de lok, dan zijn de antislipbandjes mogelijk oorzaak, of de afstand tussen de wielen (een gebrek aan contact). Bij 2-rail loks kunnen de geïsoleerde wielen omgekeerd zitten, maar dat mag bij 3-rail geen probleem zijn. Lima loks hebben af fabriek meestal stroomopname bij het ene draaistel en stroomafgifte bij een volgende draaistel, en daardoor lopen ze nooit prik of massa gebrek op bij wissels (bij 2- en 3-assers moet je het hebben van wielen zonder slipbandjes).

Oplossingen(b): wielen controleren, meer massacontacten in de lok maken (bij draaistellen per draaistel) , eventueel spookwagon inzetten voor extra massa, met stroomvoerende koppeling

Oorzaak(c): Massagebrek bij de standaardwissels (2261,2262,2263, 2264, 2265, 2268, 2269) wijst op problemen met de letter "A". Sommige gebruikers isoleren die, door 'm te slopen en dan terug te lijmen. Dus bij een 2ehands, ff opletten.  Sommigen halen de letter "A" 'gewoon' weg, en dat kan niet zonder extra ingreep.

Er zijn gebruikers die beweren dat 3-rail loks op de flenzen de letter "A" raken en dan zo massa afnemen, en 2-rail loks kunnen de letter "A" niet raken, dus stoppen. Helaas, de spoorstaven grenzend aan de letter "A" zijn af fabriek stroomloos. Als je de letter "A" wist, kun je die staven analoog veilig op massa zetten. Dus die invalshoek is misschien op zich juist (2-rail loks kunnen hobbelen als ze de letter "A" niet raken, omdat de wielafstand niet klopt, of de wielmaat niet klopt), maar is niet de oorzaak van een massaprobleem.

Digitaal ligt dat kritisch (elk contact tussen spoorstaaf en sleper is er een teveel), en dan moet je een "Live Frog" inbouwen (3-rail polarisatie), wat betekent dat je alleen massa zet op een staaf als die gebruikt wordt, of alleen prik erop zet als hij door de sleper gekruist wordt en dan het wissel dus niet meer kunt openrijden.

Oplossingen(c): meten of letter "A" massa heeft, meten of de belendende spoorstaven massa hebben, en die massa zo nodig aanbrengen (al dan niet middels 3-rail polarisatie).

Oorzaak(d): Prikgebrek bij de standaardwissels (2261,2262,2263, 2264, 2265, 2268, 2269) wijst op problemen  met het aantal puko's, met de plastic puko's en met de hoogte van puko's (puko breedte speelt alleen bij K-rails wissels 22715 & 22716).

Oplossingen(d): puko's bijplaatsen of hoogste puko's afvijlen. Bij 22715 en 22716 puko's afvijlen om ze minder breed te maken.

Eerst maar even ophalen hoe het zat:
Citaat van: Meine op zaterdag 28 september 2013, 09:58:52
Op mijn baan rijden de meeste loks zonder problemen. Echter mijn V36 blijft stil staan bij de beide uitvoeringen van de 2261 (links en rechts).
Bij het nameten blijkt dat de railstukjes die in het midden van de rail zitten niet aangesloten zijn op de NUL. ze hebben geen spanning.
Dit in tegenstelling tot de gebogen wissels 2267. Hier zijn die stukjes wel doorverbonden met de NUL.

Citaat van: VT601 op zaterdag 28 september 2013, 11:56:41
Helaas is het minder vreemd als onze Bossie verwachtte. De sleper raakt nl kortstondig de railstaaf. De enige oplossing is gebruik maken van een zg. Live Frog schakeling.

Citaat van: Meine op donderdag 10 oktober 2013, 21:53:49
Ik ben er inmiddels achter dat de spoorstaven het probleem niet zijn. beneden aan de binnenzijde van de spoorstaven zit van een geleidend metaal. daar rijden de flensen overheen. Ik hoefde dus niet te solderen (wat ik bij 1 wissel reeds gedaan had) en de schakeling aan te leggen.
Mijn probleem is dat de V36 het "pootje omhoog" doet bij deze wissel. Dit op het puntstuk.

Ik heb van een 1,5 mm dikke messing of koper(maar kan ook een andere metaal soort zijn) een soort V geknipt die precies in het puntstuk pas. Nu hobbelen de treinen er overheen. Het is genoeg om de 'NUL' naar de V36 te brengen. (pootje raakt de grond weer)
Op de V het ik een lakdraadje gesoldeerd en deze naar de NUL gebracht.
Het is genoeg om de 'NUL' naar de V36 te brengen. (pootje raakt de grond weer)
Op de V het ik een lakdraadje gesoldeerd en deze naar de NUL gebracht.

Met "pootje" bedoelt Meine waarschijnlijk de sleper.

Citaat van: Anne W op donderdag 10 oktober 2013, 23:27:08
Weet je zeker dat het een massa probleem is, de V36 heeft een lange sleper en die heeft ook wel moeite met het omhoog gaan/stroom houden op die sterk omhoog lopende puko's bij de wissels, er is ook een "plastic puko".

Bij de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch hebben we dan ook een dun draadje over de puko's gesoldeerd, ik heb ook wel een keer oplossingen gezien met koperen nagels.

Op de plek waar Meine een V-vorm heeft aangebracht bij het hartstuk, en omdat zijn foto er niet meer is, grijp ik terug naar eentje van MadMenno (Menno Jagers):

bron: K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
MadMenno plaatste een V-vormig oploop stripje in oude 2271(2272,2273) wissels omdat er puko's ontbreken bij het hartstuk. Bij de 22715, 22716 slanke K-rail wissels zijn die puko's er wel:


Gebruiker V200 (op een ander forum) komt met eenzelfde oplossing bij een 2258, maar wat subtieler:


In bron: K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716 staat Moba voorbeeld van een koperen spijker als extra puko bij een K-rails slank wissel 2271:


Frankievee heeft het ontbreken van puko's ooit gedocumenteerd (bron: K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716) voor de slanke K-rails wissel 2271:


In de K-rail standaardwissels (2261,2262,2264,2263,2265,2266) ontbreken die puko's ook bij het hartstuk
(standaard constructiereden):


Bij een naburig forum bestaat een oud draadje uit 2008 dat de contactproblemen bediscussieert t.a.v. de 2258 kruising, en dat draadje eindigt met een opvallend citaat:

Bron: Blausee_Mitholz
CiteerDe reden van de kunststof puko is dat Märklin door die biels de twee railsstaven via een stripje verbonden heeft. Het stripje loopt dus door de biels. Een Metalen puko zou dus sluiting veroorzaken.
Nogmaals in mijn ogen is de oplossing de kunststof puko wegsnijden zodat de sleper de andere metalen puko's raakt. Simpeler kan het niet.

Voor de K-rails kruising 2258 is dit de simpelste oplossing, dat is ad hoc, maar het probleem is generieker van aard (het is een constructiekeus van de fabrikant): Veel wissels blijken minimaal een hoge puko tekort te komen in de "V"in de top van de "A". Lager vijlen is geen optie; geleidende puko's bijplaatsen of polarisatie van de belendende spoorstaven wel. Zowel analoog als digitaal geldt: loks met 2 of 3 assen die met lage snelheid eroverheen gaan, komen tot stilstand. Kortsluiting is onwenselijk, altijd, al merk je dat digitaal wat eerder.

Dit gaat vooraf door een citaat dat beschrijft wat er met een sleper gebeurt als een lok de kruising neemt:
CiteerHet blijft me bezighouden, waarom de puko extra hoog is gemaakt.  Je kunt zien dat de kruising een groot 'vlak' vormt, die wat hoger ligt. Zou de sleper daar 'plat' op liggen, dan remt het vrij fors af.

De hoge puko tilt de voorkant van de sleper extra hoog op, de achterkant gaat dus wat naar beneden en blijft contact maken. Vervolgens passeer je de kruising met slechts 1 aanraakpunt - dat remt minder. En na het passeren van de kruising 'duikt' de voorkant van de sleper sneller naar beneden, zodat opnieuw contact maakt achter de kruising.