Bijsluiter: Wie niet van leesvoer houdt, stopt nu subiet met lezen.Dit draadje is inmiddels 5 jaar oud.
Het probleem heeft topicsteller zelf opgelost door puko's te plaatsen
(bij de "V", dat is de top van de "A" ) en door de letter "A" van massa te voorzien.
Ik denk dat dit draadje thuis hoort in de Wiki, onder Onderhoud & Reparatie->Reparatie->K-rails wissels
hoewel je het ook kunt stoppen onder Märklin K-rails ->K-Rails Wisselcontact-problemen.
Alleen is het ruimer, want het gaat om een checklist voor contactproblemen op K-rails wissels, kruisingen en kruiswissels, veroorzaakt door bestaande puko-constructies, en holle bielsen.
De wiki pagina
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Wisselcontact-probleem gaat alleen over problemen door een lok veroorzaakt (en dus niet alleen op wissels), en niet over problemen veroorzaakt door de rails (o.a. wissels) zelf. M.i. ligt in de wiki de benadering te eenzijdig. Ik vermoed ook dat het probleem breder is dan K-rails alleen. Ik schat in dat veel oplossingen op rails-niveau ook gelden voor C- en M-rails vanaf ongeveer dezelfde productietijd. Het is Märklin policy om wissels e.d. zo te maken als ze zijn. Het is hun kostenreductie keus (geweest), voor de gehele lijn, M-, C- en K-rails.
Er zijn minimaal 2 invalshoeken per mogelijke oorzaak
(aangenomen dat de lok niet ontspoort):
a. het ligt aan de lok (prik of massa) ->wiki voorziet hierin
b. het ligt aan de rails (prik of massa) ->wiki voorziet hierin niet
c. het ligt aan het ontbreken van massa (rails of lok)
d. het ligt aan het ontbreken van prik (rails of lok)
Invalshoeken (oorzaken afvinken)
Checklist (oplossingen afvinken):
Oorzaak(a): Als het aan prik ligt bij de lok, dan is de oude sleper de boosdoener, want daarin zit een gaatje voor een schroef (test: een kliksleper heeft geen gaatje).
Oplossingen(a): slepergaatje dichtmaken, sleper controleren op werking, bijbuigen, eventueel vervangen.
Zo nodig spookwagon achter lok hangen met extra sleper, met stroomvoerende koppeling.
Oorzaak(b): Als het aan massa ligt bij de lok, dan zijn de antislipbandjes mogelijk oorzaak, of de afstand tussen de wielen (een gebrek aan contact). Bij 2-rail loks kunnen de geïsoleerde wielen omgekeerd zitten, maar dat mag bij 3-rail geen probleem zijn. Lima loks hebben af fabriek meestal stroomopname bij het ene draaistel en stroomafgifte bij een volgende draaistel, en daardoor lopen ze nooit prik of massa gebrek op bij wissels (bij 2- en 3-assers moet je het hebben van wielen zonder slipbandjes).
Oplossingen(b): wielen controleren, meer massacontacten in de lok maken (bij draaistellen per draaistel) , eventueel spookwagon inzetten voor extra massa, met stroomvoerende koppeling
Oorzaak(c): Massagebrek bij de standaardwissels (2261,2262,2263, 2264, 2265, 2268, 2269) wijst op problemen met de letter "A". Sommige gebruikers isoleren die, door 'm te slopen en dan terug te lijmen. Dus bij een 2ehands, ff opletten. Sommigen halen de letter "A" 'gewoon' weg, en dat kan niet zonder extra ingreep.
Er zijn gebruikers die beweren dat 3-rail loks op de flenzen de letter "A" raken en dan zo massa afnemen, en 2-rail loks kunnen de letter "A" niet raken, dus stoppen. Helaas, de spoorstaven grenzend aan de letter "A" zijn af fabriek stroomloos. Als je de letter "A" wist, kun je die staven analoog veilig op massa zetten. Dus die invalshoek is misschien op zich juist (2-rail loks kunnen hobbelen als ze de letter "A" niet raken, omdat de wielafstand niet klopt, of de wielmaat niet klopt), maar is niet de oorzaak van een massaprobleem.
Digitaal ligt dat kritisch (elk contact tussen spoorstaaf en sleper is er een teveel), en dan moet je een "Live Frog" inbouwen (3-rail polarisatie), wat betekent dat je alleen massa zet op een staaf als die gebruikt wordt, of alleen prik erop zet als hij door de sleper gekruist wordt en dan het wissel dus niet meer kunt openrijden.
Oplossingen(c): meten of letter "A" massa heeft, meten of de belendende spoorstaven massa hebben, en die massa zo nodig aanbrengen (al dan niet middels 3-rail polarisatie).
Oorzaak(d): Prikgebrek bij de standaardwissels (2261,2262,2263, 2264, 2265, 2268, 2269) wijst op problemen met het aantal puko's, met de plastic puko's en met de hoogte van puko's (puko breedte speelt alleen bij K-rails wissels 22715 & 22716).
Oplossingen(d): puko's bijplaatsen of hoogste puko's afvijlen. Bij 22715 en 22716 puko's afvijlen om ze minder breed te maken.
Eerst maar even ophalen hoe het zat:
Citaat van: Meine op zaterdag 28 september 2013, 09:58:52
Op mijn baan rijden de meeste loks zonder problemen. Echter mijn V36 blijft stil staan bij de beide uitvoeringen van de 2261 (links en rechts).
Bij het nameten blijkt dat de railstukjes die in het midden van de rail zitten niet aangesloten zijn op de NUL. ze hebben geen spanning.
Dit in tegenstelling tot de gebogen wissels 2267. Hier zijn die stukjes wel doorverbonden met de NUL.
Citaat van: VT601 op zaterdag 28 september 2013, 11:56:41
Helaas is het minder vreemd als onze Bossie verwachtte. De sleper raakt nl kortstondig de railstaaf. De enige oplossing is gebruik maken van een zg. Live Frog schakeling.
Citaat van: Meine op donderdag 10 oktober 2013, 21:53:49
Ik ben er inmiddels achter dat de spoorstaven het probleem niet zijn. beneden aan de binnenzijde van de spoorstaven zit van een geleidend metaal. daar rijden de flensen overheen. Ik hoefde dus niet te solderen (wat ik bij 1 wissel reeds gedaan had) en de schakeling aan te leggen.
Mijn probleem is dat de V36 het "pootje omhoog" doet bij deze wissel. Dit op het puntstuk.
Ik heb van een 1,5 mm dikke messing of koper(maar kan ook een andere metaal soort zijn) een soort V geknipt die precies in het puntstuk pas. Nu hobbelen de treinen er overheen. Het is genoeg om de 'NUL' naar de V36 te brengen. (pootje raakt de grond weer)
Op de V het ik een lakdraadje gesoldeerd en deze naar de NUL gebracht.
Het is genoeg om de 'NUL' naar de V36 te brengen. (pootje raakt de grond weer)
Op de V het ik een lakdraadje gesoldeerd en deze naar de NUL gebracht.
Met "pootje" bedoelt Meine waarschijnlijk de sleper.
Citaat van: Anne W op donderdag 10 oktober 2013, 23:27:08
Weet je zeker dat het een massa probleem is, de V36 heeft een lange sleper en die heeft ook wel moeite met het omhoog gaan/stroom houden op die sterk omhoog lopende puko's bij de wissels, er is ook een "plastic puko".
Bij de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch hebben we dan ook een dun draadje over de puko's gesoldeerd, ik heb ook wel een keer oplossingen gezien met koperen nagels.
Op de plek waar Meine een V-vorm heeft aangebracht bij het hartstuk, en omdat zijn foto er niet meer is, grijp ik terug naar eentje van MadMenno (Menno Jagers):
bron:
K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716MadMenno plaatste een V-vormig oploop stripje in oude 2271(2272,2273) wissels omdat er puko's ontbreken bij het hartstuk. Bij de 22715, 22716 slanke K-rail wissels zijn die puko's er wel:
Gebruiker V200 (op een ander forum) komt met eenzelfde oplossing bij een 2258, maar wat subtieler:
In bron:
K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716 staat Moba voorbeeld van een koperen spijker als extra puko bij een K-rails slank wissel 2271:
Frankievee heeft het ontbreken van puko's ooit gedocumenteerd (bron:
K-rails, Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716) voor de slanke K-rails wissel 2271:
In de K-rail standaardwissels (2261,2262,2264,2263,2265,2266) ontbreken die puko's ook bij het hartstuk
(standaard constructiereden):
Bij een naburig forum bestaat een oud draadje uit 2008 dat de
contactproblemen bediscussieert t.a.v. de 2258 kruising, en dat draadje eindigt met een opvallend citaat:
Bron: Blausee_MitholzCiteerDe reden van de kunststof puko is dat Märklin door die biels de twee railsstaven via een stripje verbonden heeft. Het stripje loopt dus door de biels. Een Metalen puko zou dus sluiting veroorzaken.
Nogmaals in mijn ogen is de oplossing de kunststof puko wegsnijden zodat de sleper de andere metalen puko's raakt. Simpeler kan het niet.
Voor de K-rails kruising 2258 is dit de simpelste oplossing, dat is ad hoc, maar het probleem is generieker van aard (het is een constructiekeus van de fabrikant): Veel wissels blijken minimaal een hoge puko tekort te komen in de "V"in de top van de "A". Lager vijlen is geen optie; geleidende puko's bijplaatsen of polarisatie van de belendende spoorstaven wel. Zowel analoog als digitaal geldt: loks met 2 of 3 assen die met lage snelheid eroverheen gaan, komen tot stilstand. Kortsluiting is onwenselijk, altijd, al merk je dat digitaal wat eerder.
Dit gaat vooraf door een citaat dat beschrijft wat er met een sleper gebeurt als een lok de kruising neemt:
CiteerHet blijft me bezighouden, waarom de puko extra hoog is gemaakt. Je kunt zien dat de kruising een groot 'vlak' vormt, die wat hoger ligt. Zou de sleper daar 'plat' op liggen, dan remt het vrij fors af.
De hoge puko tilt de voorkant van de sleper extra hoog op, de achterkant gaat dus wat naar beneden en blijft contact maken. Vervolgens passeer je de kruising met slechts 1 aanraakpunt - dat remt minder. En na het passeren van de kruising 'duikt' de voorkant van de sleper sneller naar beneden, zodat opnieuw contact maakt achter de kruising.