Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon

Gestart door Wheels donderdag 26 september 2013, 19:55:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi,

Nadat ik tot ontdekking kwam dat de stofzuiger van mijn digitale railreinigingswagon van DAPOL het niet meer deed heb ik de behuizing van het stofzuigdeel waar de aandrijfmotor zich in bevindt losgeschroefd.

De boosdoener was een motoranker vol met stof !
Het probleem is n.l. dat de stofzuigmotor open is. Het stof wat opgezogen wordt komt direct langs de motor, dus het open anker, en hoopt zich in het anker op.

Ik was dus te laat, motor kreeg ik weer werkend maar decoder was doorgebrand. Geen garantie meer.
Zal de motor regelmatig schoonmaken door of de open motor doorblazen met lucht of de stofzuigslang op de aanzuigopening van de DAPOL plaatsen.

Groeten Matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi Matje,

Het stof hoort helemaal niet langs de motor te gaan. Tussen opvangbak en motor hoort een filter te zitten. Die mist vermoedelijk bij jouw.
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Kan me dat toch  niet meer zo herrineren dat daar iets voor zit.
Volgens mij , en ik kan het helemaal mis hebben , zit er een klein gaatje waar het motorasje door heen steekt , en daar komt het stof zeker langs.
Maar nogmaals , dit is wat ik me er van kan herrineren , en schoon was ie echt niet...dat klopt.
Ik zou hem nog is moeten slopen om te kijken hoe het ook alweer zat. :D

Mvg: Alex (schrijf foutjes hersteld)
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Bekend verhaal, stukje foam om af te dichten doet wonderen.

Gr, Ben.
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Dank voor reacties, ik mis dus een filter, zal dat oplossen. Bedankt groeten matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Eh je mist niets , maar je moet iets verzinnen om een betere afdichting rond het motortje , en dan vooral v/a de onderzijde.

Mvg: Alex
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi Alex,

Ik zal morgen eens een foto maken waar wat hoort te zitten.
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Dan gaan we het zeker nakijken Wijbe.

Ik kan het me niet meer herinneren..... :thumbup:

Mvg:Alex
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Aan de kant van de motor, vanuit de opvangbak hoort 'omhoog' een stukje schuim te zitten. Anders kan inderdaad zo het stof richting de motor.
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Heb ik ook last van
Het stof komt door de kieren bij de motor
Ik wil proberen een schuim vel op de randen waar de draden lopen te maken
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi,
zie foto's van zojuist waar stof in de motor te zien is. Stof wat uit de motor is verwijderd zit op punt van schroevendraaier. Ik zal binnenkort gaasje o.i.d. inbouwen om stof in motorgedeelte te voorkomen.
Voor openen motorgedeelte zie onderstaande foto's.

groet Matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Nieuwe motor geplaatst in DAPOL railreiniging.

Zojuist een nieuwe motor geplaatst in mijn DAPOL railreiniging. De vorige motor met de stofproblemen is uiteindelijk vastgelopen. De nieuwe motor, een Mabuchi N20 Motor 0.12A 15000rpm DC3V, heb ik nieuw op E-bay gekocht (2 stuks voor nog geen 4 euro incl verzendkosten).

Op de foto's kun je de oude met de nieuwe (groen stip) vergelijken. Het einige verschil is dat op de nieuwe motor de as niet uitsteekt aan de kant waar de soldeerlipjes zich bevinden maar is geen punt omdat dat verder geen nut heeft. Verder komen alle afmetingen overeen, ook de asdikte !

In de DAPOL tevens de ruimte naar het motorgedeelte afgesloten met een stukje schuim zodat er geen stof vanuit de opvangbak naar de motor gezogen kan worden met alle gevolgen vandien.

T.b.v. de besturing in iTrain heb ik de CV 5 op waarde 4 gezet vanwege het oplopen vanhet toerental. Nu loopt de motor mooi mee in tractie met de trekkende locomotief.

groet Matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
hoy, verwacht je geen problemen met de "koeling" van de motor?

mvg,

Alain
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi Alain,
dacht ik ook al aan maar probeer e.e.a. uit. Loopt de boel vast dan gaat een nieuwe motor erin. Voor de prijs hoef ik het niet te laten ;}.

Wordt vervolgd.
groeten Matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Citaat van: Wheels op zaterdag 11 januari 2014, 11:53:13
Nieuwe motor geplaatst in DAPOL railreiniging.

Zojuist een nieuwe motor geplaatst in mijn DAPOL railreiniging. De vorige motor met de stofproblemen is uiteindelijk vastgelopen. De nieuwe motor, een Mabuchi N20 Motor 0.12A 15000rpm DC3V, heb ik nieuw op E-bay gekocht (2 stuks voor nog geen 4 euro incl verzendkosten).


Hallo Matje,
Best interessant, jouw ervaring. Ik zit zelf in de knoei met die Dapol motor en bijbehorende sturing. Ik heb er al die kleine print die tegen de motor plakt weggehaald, en de motor rechtstreeks via een decoder aangestuurd. Maar dan nog, hij loopt zeer onregelmatig. Ik zie dat jij een 3V motortje gebruikt. Wel erg ondermaats, niet ? Of lukt het allemaal goed. Ben eigenlijk op zoek naar een kwaliteitsmotor, maar in deze dimensies is er niet veel te graaien. Benieuwd of je nieuwe ervaringen hebt, want je draadje is al een tijdje stil...
Trouwens, waar vind je die motortjes?

Groetjes,

Bob
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Hoi Bob  ik heb alweer enkele jaren geleden de Dapol omgeruild voor een driedelig LUX reinigings set. Was overigens wel tereden over de kleine motor in de Dapol. Gr Matje
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
 @citaat  @citaat Even Googelen met de zoekterm Mabuchi N20 Motor 0.12A 15000rpm DC3V.
O.a. AliExpress en Amazon hebben deze motortjes op voorraad.
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
Niet meer leverbaar
Ik zoek ook een motortje voor mijn dapol
Re: Waarschuwing onderhoud motor stofzuiger DAPOL railreinigwagon
 @citaat Op ebay wel leverbaar https://www.ebay.co.uk/i/331564996143?chn=ps Nog maar een paar stuks.