Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database

Gestart door KdeB woensdag 25 september 2013, 13:37:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hallo allemaal

Omdat ik regelmatig benaderd werd om mijn Koploper database beschikbaar te stellen zodat men het inrichten van mijn schaduwstations kon bestuderen heb ik dit topic aangemaakt.
Ook omdat men begint met een proefbaantje om koploper te doorgronden voor de basis principes, maar wanneer men een mooi baanplan heeft en gaat bouwen dan is toch eerst het schaduwstation aan
de beurt en dan komen de vragen hoe te doen.

Wanneer men een beperkte ruimte heeft voor een schaduwstation en/of men rijdt met korte treinen dan is een dynamisch schaduwstation een uitstekende oplossing (max 2 treinen per spoor), heeft men
daarin tegen meer ruimte tot zijn beschikking (zoals ik, zij de gelukkige) dan kan men beter met meerdere blokken per spoor werken in mijn geval per spoor 4 blokken van 180cm. een treinlengte van 300cm neemt dan 2 blokken in beslag en zijn de overige 2 blokken vrij voor korte treinen of weer 1 lange van max 360cm.

Het baanplan is een keerlus dan via een spiraal naar het schaduwstation blok 2 t/m 9, blok 1 is een omloopspoor zodat wanneer het schaduwstation vol is of voor langere treinen welke niet passen in de blokken de trein weer terug via het spiraal naar de bovenbaan kan rijden.

Mocht U fouten constateren of verbeter punten hebben gaarne dan per PB, zodat ik het kan aanpassen in de tekst cq afbeelding om het leesbaar te houden.

De treinen heb ik als naam de lengte gegeven, de bloklengte van het schaduwstation is 2 * 100 cm. en een veiligheids marge van 10 cm. zo kunnen er 2 treinen geparkeerd worden met een max lengte samen van 190cm of 1 trein van 200cm.

Ik ga er vanuit U de beginselen van Koploper kent dmv een cursus bij de HIP of proefondervindelijk met een proefbaan of de cursus Maliebaan uit het Koploperforum heeft gedaan enz. en dat er met
geijkte treinen wordt gereden.

Hieronder eerst een filmpje in simulatie mode van het dynamisch schaduwstation voor diegene die geen koploper op hun PC hebben, of om snel het resultaat te zien.



Koploper database toegevoegd


Verder zie deel 2
Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step deel 2
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step deel 2
Deel 2
Om dit te realiseren gaan we eerst wat instellingen per database aanpassen:


op dit tabblad uitgebreide mogelijkheden aan vinken


Bij baanonderhoud kiezen we Geen windows sluiten
Bezetmeldmeldpunt zichtbaar Altijd. aktief obv bezetting


In het tabblad kleuren:
aanpassen kleurschema : In het invoerveld klikken met de rechtermuisknop en kiezen Toevoegen nieuw schema


dit geven we een naam bv eigen, Nu kunnen we de Grootte 'punt in blok' aanpassen naar 2


Hier passen we blokbreedte aan in Extra breed hiermee vergroot je het aantal posities van 2 naar 4.


Na het tekenen van het baanplan in onderhouden baanontwerp gaan we de wisseleigenschappen instellen, dit is eigenlijk alleen het toekennen van het digitale wisselnr. Ik heb dat alleen
gedaan voor de binnenkomst wissels 1 t/m 4 de uitrijwissels worden open gereden (kan er ook geen wisselaandrijving kapot gaan) je kan ook eventueel tekst toevoegen zie W1 tm W4.


Teken nu je bezetmelders in het baanplan en eventueel richtingspijlen


Nu gaan we bloktypes toevoegen, Dynamisch blok stop, Dynamisch blok vrij en spiraalblok kijk in onderhoud bloktype naar de verschillen tussen deze items.


We plaatsen nu nieuwe blokken en maken verbindingen van blok naar blok, hierdoor ontstaat een zogenaamd spinnenweb


In onderhoud baanplan gaan we nu de blokken plaatsen en de blokken koppelen aan de lijntjes

Zie verder deel 3
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step
Deel 3


in 'wissel/waar in blok/lijn bezet bij' gaan we de bezetmelders vastleggen


in blok 2,4,6 en 8, wordt de gezamelijke binnenkomst melder vandaar aantal waar in blok =4, dit doen we ook voor blok 3,5,7 en 9 bezetmelding 1.04


Terug naar onderhoud blokken:Blok 1 is een normaal blok (omloopspoor)


Hier vullen we de te verwachten bezetmelders in zoals gedefineerd in blok 1


bloktype = Dynamisch blok vrij


bij te verwachten bezetmelders geven we op het eerste punt 1.03 de rest is standaard
het 2e punt nogmaals 1.03 en dan vrijkomen bezetmelder keuze ja de rest is standaard, hierdoor stopt de trein wanneer de bezetmelder vrij is (lengte afhankelijk)
dit stellen we ook in voor de blokken 4,6 en 8


bloktype = Dynamisch blok stop


dit stellen we in voor de blokken 3,5,7,9


Let op de tabbladen uit blok deze moet je allemaal aanvinken naar 11


De bezetmeldpunten zoals gedaan in blok 1
Daarna kan je deze regel kopieren en plakken voor de uit blokken 3,5,7 en 9

Blok 11 en blok 20 in vullen zoals in blok 1

Eigenschap Blok 12 t/m blok 19 Bloktype: is spiraalblok bezetmeldpunten zoals gedaan in blok 1
uitzondering is blok 13


Bloktype spiraalblok, Selectie op basis van optimale lengte
Hier wordt geregeld hoe naar het schaduwstation wordt gereden, naar blok1 wanneer het schaduwstation geen ruimte heeft of voor langere treinen.
naar blok 2,4,6 en 8 aantal blokken vooruit 2, hierdoor weet koploper welke blokken mee doen voor de dynamische lengte (later meer) en de bezetmeldpunten aanvinken.

We keren terug naar baanonderhoud:


Nu gaan we de tekstvelden maken Blok1 met overnemen tekst: Locomotiefkenmerk
wanneer we deze plaatsen in blok 1, kunnen we daarna met rechtermuisknop klikken op het tekstvak kiezen voor kopieer opmaak en plakken we deze in alle overige blokken, zodat we alleen nog gekoppeld met blok hoeven aan te passen.


Vastleggen wisselstraat: alle lijnen Van Naar waartussen wissels liggen gaan we verbinden, ga op een wissel staan en klik met rechtermuisknop, vink geselecteerd aan en klik op de wissel om deze
in de juiste stand te zetten, klik ook de verbindingslijnen tussen de wissels aan zodat we een keurige doorgetrokken gele lijn hebben.

Opslaan om terug te keren naar baanoverzicht


Nu nog wat blokinstellingen, Aanvullende blokgegevens: blok 1 stopverbod huidig blok aan vinken


Aanvullende blokgegevens: Blok 2 treinlengte maximaal 100cm., Leer remmen uit, licht uit bij stilstand aan vinken en de maximale snelheid invullen.
dit doen we ook voor de blokken 4,6 en 8


delzelfde instellingen als bij blok 2 maar hier vinken we ook Opstelblok aan.
dit doen we ook voor de blokken 5,7 en 9

Kijk in de database voor de instellingen van de overige blokken


Omdat we onderhoud blok 13 gekozen hebben voor 2 blokken vooruit weet koploper welke blokken meedoen voor dynamische lengte en zijn deze blokken ingevuld, we vinken per record de Lengte
dynamisch bepalen, controle resterende lengte en geven een veiligheidsmarge in van bv 10cm


Als laatste handeling moeten we nog onderhouden blokgroepen invullen, dit zijn de blokken met bloktype spiraalblok stop.


Tip: om een verduidelijking te weten omtrent een aan te vinken item selecteer het betreffende item en druk op F1, als je een venster selecteerd en je druk op F1 ga je naar het betreffende onderwerp in de Help.

Laatste tip: gebruik de help veelvuldig, probeer zelf via de help documentatie eerst een oplossing te vinden voor een probleem, kom je er dan nog niet uit, plaats dan pas je vraag op dit forum of het
Koploper forum.

Veel succes.

Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step
Mooi initiatief en verhaal Koos. :thumbup:

In "onderhouden blokgroepen" zit nog een aardigheidje, instelbare vertrek vertraging als je "minst gereden tijd of afstand" selecteert. Daarmee kun je het verkeer regelen naar het zichtbare gedeelte als simpel alternatief voor een telfunctie max. aantal vertrekkende  treinen.



Gr, Ben.


Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Beste Koos,

Voor dit soort zaken bestaat er toch gewoon het KOPLOPERFORUM.
Waarom versplinter je de informatie nu??
Groetjes
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
@ Ben
dank je, je opmerking is terecht, maar dat is meer voor gevorderden net zoals de diverse zaken die je kunt regelen in het tabblad 'Bezetting', en er moet nog wat te ontdekken overblijven.

@wim
Ik plaats een link op het Koploperforum, was er nog niet aan toegekomen omdat ik in eerste instantie dit topic in 3 delen had geplaatst en het nogal wat moeite koste om het in 1 topic samen te voegen.
maar ga het nu doen

Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hoi Bertus

Ik merk nu dat de afbeeldingen 'aanvullende blok gegevens' er niet tussenstaan, hierin wordt oa de bloklengtes bepaald, morgen even doen.
Blok 13 bepaald niet waar de trein moet gaan staan, dit bepaald alleen naar welke blokken gereden kan worden. Koploper bepaald zelf aan de hand van beschikbare ruimte in de dynamische blokken waar hij trein kan plaatsen, is er geen plek dan heb ik het zo ingericht dat de trein via blok 1 terug rijdt naar de bovenbaan.

Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hallo Koos.
Prachtig initiatief en zeker bijzonder welkom op ons laagdrempelige 3railforum! :thumbup:
Het is zeker een mooie aanvulling voor alle 3railforummers (en bezoekers!) die graag op ons forum informatie zoeken.

Heel veel succes met dit initiatief en je eigen baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Doordat de afbeeldingen in een verkeerde map waren geplaatst, heb ik deze vergeten om in het verhaal mee te nemen, maar ik heb kritische volgers merk ik. Sorry.

De afbeeldingen 'aanvullende blokgegevens' zijn nu geplaatst in deel 3 bijna onderaan.
Ook heb ik een nieuwe database geplaatst.
Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Dank je AlbertJan

Mede omdat ik zelf tegen dit probleem aan liep toen ik ging bouwen, het werkt bij mij tot nu sinds 1 1/2 jaar perfekt.

Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hoi Bertus
hallo Bertus

Het leren remmen staat uit omdat ik maar 1 raillengte gebruik als stopmelder, hierdoor heb je ook effectief langere spoorlengte om treinen te stallen en ik vind het in een schaduwstation niet echt nodig, het heeft niets te maken met een stukje terug rijden, het terug rijden is eigenlijk bedoeld om wanneer je met lichtsluizen werkt dat hierdoor de lichtsluis vrij komt.

Als het terug rijden je stoort, kan je ook ipv 1 gezamelijke stopmelder in dit geval 4 aparte stopmelders maken maar dan lijkt me het verstandig om 2 raillengte te gebruiken als stopmelder en kan je leren remmen aanvinken, want dan heb je meer ruimte om te stoppen.

Succes met bouwen

Mvg
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hallo Koos,

Leuk dat je hier deze fantastische mogelijkheid van Koploper een keer voor het grote publiek beschrijft. Zelf maak ik er sinds de mogelijkheid bestaat al gebruik van. Ik heb  ook gekozen voor aparte stopmelders, omdat die er toch al zaten uit het prĂ©-dynamische tijdperk. Een bijkomend voordeeltje van aparte stopmelders is dat er tegelijkertijd in- en uitrijdend verkeer mogelijk is. Verder houd ik de snelheid in de schaduwstations laag, zodat de stopmelders kort kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hallo Koos,

Bedankt voor de beschrijving!
Ga 'm eens bestuderen en vergelijken met mijn configuratie; kan ik vast nog wat van leren ;-)

Wel vermoed ik een potentieel probleem in deze configuratie dat ik ook tot voor kort had.
Maar dat zal ik op het koploperforum wel beschrijven.

Op het Koploperforum heb ik inmiddels al een berichtje geplaatst, maar dan met een andere vraag/probleem dat ik sinds vorige week "ineens" heb....
Wellicht dat je raad weet.
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Rolf,

Je blokgroep is niet correct, blokken 1 t/m 12 horen er niet in. Je hebt nog niet helemaal in het snotje hoe het werkt. Kijk nog eens naar de stap voor stap beschrijving van Koos.

Gr, Ben.
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
 :thumbup: :thumbup: :D met deze uitstekende beschrijving heb ik mijn probleem op kunnen lossen.  :thumbup: :thumbup:

Peter
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Link van foto's in deel 2 en 3 aangepast.
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hier heb ik alvast ook wat aan :-) nu nog even uitzoeken hoe ik hetzelfde kan verwezenlijken in Rocrail :-)
:thumbup:
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
 @citaat
Hoi Kris

Kijk eens naar dit draadje over meerdere blokken
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.0

Groet
Koos
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Ik heb gelezen dat de 2e trein stopt bij het vrijkomen van de 2e melder. Houdt dit dan in dat dit met stroomdetectie niet gaat werken?
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
@henk: waarom zou het niet werken met stroomdetectie? Het maakt niet uit hoe gedetecteerd wordt voor de werking van het programma.

Groet Ronald.
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Waarschijnlijk bedoel je de eerste melder, want de tweede melder is de voorste melder.
Maar met stroomdetectie werkt het ook als je gehele trein stroom afneemt. Maar dit geheel is en werkt op basis van 2 lichtsluisjes, en dus 2 meldpunten. Wil je dit betrouwbaar laten werken dan doe je dit met 2 lichtsluisjes. Heb je helemaal niets te maken met massa-detectie of stroomdetectie.

Groetjes
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper inrichten dynamisch schaduwstation step by step +Koploper database
Hele trein detectie gaat ?m niet worden. Met lichtsluisjes..... weet ik nog even niet. Anders maar gewoon 2 vaste blokken en 3 melders.

1e melder is inrijmelder
2e melder is stopmelder 1e blok
3e melder is stopmelder 2e blok

Lage snelheid en niet leren remmen