Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.

Gestart door kippenlijntje vrijdag 13 juli 2007, 19:08:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Woensdag 11-07-07 zal de geschiedenis ingaan als de dag dat A&G Wls en A&G Dsl de handen ineen sloegen om 5 NS-rijtuigen van verlichting te voorzien.
En meteen werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om Preisertjes, die een abonnement voor het leven hadden “gewonnen”, in deze rijtuigen te plaatsen.
Voor de inbouw van de verlichting had A&G Dsl (Antal) van A&G Wls (Gerard) een aantal overtollige Märklin 7330 lichtbalken overgenomen.

Of om het eenvoudig te zeggen: Antal en ik hadden een afspraak gemaakt om bij Antal 4 ICR’s en 1 ICK van hem van verlichting te voorzien.
Na de inbouw van LED-verlichting in mijn 20 rijtuigen had ik 20 lichtbalken over. Antal had wel interessse in een aantal van deze verlichtingssets; de deal was dus snel gesloten.
Maar omdat Antal nog nooit verlichting in zijn rijtuigen had ingebouwd en er een beetje tegenop zag om het zelf en alleen te doen, stelde ik voor om het bij hem thuis te komen (voor)doen.
Rond 11:15 uur was ik bij Antal. Eerst even koffie drinken. Nou ja “even”: het duurde toch nog tot 12:00 uur eer we aan de slag gingen. Er moest tenslotte ook nog even bijgepraat worden.
Antal had al gezorgd voor een plek waar we konden werken: een spaanplaat op de huiskamertafel was onze werkplek. Hier konden we ongestoord lijmen, solderen, boren, snijden en knippen zonder de tafel te beschadigen of smerig te maken.
Voordat we echt aan het werk gingen, legde ik Antal uit wat ik van plan was te gaan doen en vooral hoe ik het wilde gaan doen. Antal stemde er mee in en toen kon het werk (of is dit hobby?) beginnen.

Als eerste namen we een ICR onderhanden, die we voorzagen van Preisertjes, een sleper, een massaveer, verlichting en 2 stroomdoorvoerende koppelingen. Op de testbaan bleek de verlichting te branden; de basis voor de eerste stam was gelegd. Hierna was de volgende ICR aan de beurt: interieurverlichting en sluitlichten aan één zijde van het rijtuig. Dit 2e rijtuig gaf wat probleempjes omdat de bedrading niet op zijn plaats in de lichtbalk bleef zitten. Na 2 pogingen was ik het zat en plaatste een andere lichtbalk: probleem opgelost.
Nu kon de 3e ICR omgebouwd worden. Nadat ook dit rijtuig voorzien was van interieur- en sluitverlichting (en niet te vergeten de Preisertjes) was de ICR-stam compleet.
Antal begon de truc door te krijgen en deed steeds meer zelf. Uiteindelijk resulteerde dat in een door hemzelf helemaal ingebouwde verlichting in de 4e ICR en een ICK. En dan is het natuurlijk helemaal fantastisch als het ook nog allemaal in één keer lukt en de verlichting brandt. Dat is leuk, niet alleen voor Antal, maar ook voor mij. En nog belangrijker: het geeft zelfvertrouwen
Alleen: ik had slechts 4 massaveren voor 5 rijtuigen. Voor de 4e ICR, de laatste van de 5 om te bouwen rijtuigen, heb ik een massaveer gemaakt van een stukje messingdraad, dat rond de assen van een wielstel gebogen werd. Een draadje er aan vast solderen en het resultaat was een functionerende “low budget” massaveer. Voor mijzelf had ik dat al bij een paar bakken gedaan, dus ik had een voorbeeld meegenomen om te laten zien hoe het er uit zou gaan zien, en natuurlijk ook om te laten zien dat het ook inderdaad werkt.
Rond 19:00 uur was de klus geklaard (er waren natuurlijk ook een paar CAO-pauzes ingelast) en zijn de foto’s gemaakt van de omgebouwde rijtuigen. We waren beide tevreden over het uiteindelijke resultaat.

Er was er ook nog even tijd om een kleine line-up van 2 Koplopers (Randstad en Martinair) en 1 Mat’46 te maken: 3 Lima’s naast elkaar (mag dat op een Märklinforum???).

Rond 20:00 uur ging ik naar huis met een heel tevreden gevoel: 5 rijtuigen van verlichting voorzien en ik heb Antal kunnen helpen en wat wijzer kunnen maken. Een welbestede, maar ook een zeer gezellige knutseldag dus.

Van het hele “project” heeft Antal foto’s gemaakt, waarvan een selectie hierbij geplaatst is.

Gerard & Antal.

Hier de foto's










PS: dit zijn er enkele heb er nog wel meer.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Ha die Antal (en Gerard).
Dat is wel heel erg luxe, verlichting en passagiers voor in je wagons en op de koop toe meegeleverd een monteur die alles komt inbouwen! :lol:
Het zal in het donker wel prachtig staan zo'n verlichte stam rijtuigen vol met passagiers! 8)
Heel veel plezier hiermee,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Hoi Antal  & Gerard


Leuk project zo samen
Zo leert de een weer iets van de ander
Altijd makkelijk om elkaar op deze manier iets te kunnen leren

En het leverd dan nu 5 rijtuigen op met verlichting en passagiers



mvg Frans
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Leuk om te lezen.
Ben erg geïnteresseerd in de rest van de foto's aangezien ik zelf ook wat ICR of ICK (hell I don't know the diffrence) wil voorzien van verlichting.. Maar dan met LED's. ;)

Michel
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
CiteerICR of ICK (hell I don't know the diffrence)
De ICK is het rijtuigtype dat de NS enige jaren geleden heeft overgenomen van de DB. Opvallend aan het uiterlijk van deze bakken zijn de blauwe NS-logo's (op ander materieel is dit zwart) en de enkele klapdeuren aan de koppen van de rijtuigen.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Leuk om te lezen :)

Erik.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Heey,

Er staan er weer een paar bij!

Groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Hoi Antal en Gerard,


een mooi resultaat van jullie ombouwproject.
Mijn complimente

Groetjes,

Aad
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Leuk gedaan, ik heb zelf vorige week een Plan L en een plan E omgebouwd met verlichting (4048 en 4117)
Is altijd een leuk gezicht de verlichting.
Wat voor sluitverlichting hebben jullie gebruikt en hoe aangesloten?
Ik wil dit zelf ook gaan doen maar heb er nog geen idee van.... :?
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Heey Hendrik,

Wij hebben er kleine gaatjes in geboord en er van die velletjes raampjes ervoor geplakt deze zijn rood gekleurd en het ligt wat je ziet is vand e binnenverlichting.
Zo hebben wij het gedaan mooi goedkoop maar erg mooi om te zien!

Groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
CiteerWat voor sluitverlichting hebben jullie gebruikt en hoe aangesloten?
Ik wil dit zelf ook gaan doen maar heb er nog geen idee van....
Je kunt i.p.v. plastic bijvoorbeeld ook bonbonverpakking gebruiken. Jij de verpakking, moeders de bonbons: samen blij :P.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Kom maar op met de rest van de foto's ;) Erg leuk om te lezen hoe jullie dit zo samen hebben gedaan.  Perfect toch, dat de oude lichtgeleiders van Gerard nu weer een doel in het leven hebben ?! Antal, het is je van harte gegund...zulke mooie rijtuigen met verlichting. Wens je veel kijkplezier !

De truuk met binnenverlichting die ook werkt als sluitseinen is inderdaad een hele handige en goedkope oplossing. Had de Bonbons van Gerard al eens eerder langs zien komen ;) Zeg Gerard, hoe is dat nu eigenlijk bij je nieuwe LED's ? Heb je gele LED's gebruikt of witte ? En geeft dit ook mooi licht door de sluitseinen :?:

Citaat van: MichelNL op zaterdag 14 juli 2007, 01:02:06
(hell I don't know the diffrence)

Schitterende opmerking :mrgreen: (ik ook niet)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
CiteerZeg Gerard, hoe is dat nu eigenlijk bij je nieuwe LED's ? Heb je gele LED's gebruikt of witte ? En geeft dit ook mooi licht door de sluitseinen
Rolf, ik heb witte leds gebruikt en het werkt heel mooi door in de sluitseinen. Een aanrader (vooral voor de portemonnee) om het zo ook te doen.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Thanks 8)
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: kippenlijntje op donderdag 19 juli 2007, 12:14:16
Wij hebben er kleine gaatjes in geboord en er van die velletjes raampjes ervoor geplakt deze zijn rood gekleurd en het ligt wat je ziet is vand e binnenverlichting.
Zo hebben wij het gedaan mooi goedkoop maar erg mooi om te zien!

Lang,..........Lang geleden heb ik ooit een sluitverlichting-lichtgeleider (3 x woordwaarde)
van Fleischmann ( ja, toen ging ik even vreemd) gebruikt om een Märklin Silberling van sluitlichten te voorzien. Die lichtgeleider was gekoppeld aan één van de twee lampjes die dienden voor de binnenverlichting en komt aan de andere kant precies uit in de gaatjes van de sluitlichten.
Of FL*nn die dingen nog in het programma heeft is me niet bekend.
Het resultaat ziet er goed uit met deze lichtgeleider.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Rob, Fl* verkoopt nu (catalogus 2006/2007) onder het nummer 6451 een elektronische sluitseinverlichting, die je kunt combineren met Fl* interieurverlichting 6454.
Geen lichtgeleider dus zoals jij schrijft, dus ze zullen het jammer genoeg wel niet meer in hun programma hebben :(.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Gerard,

Wat voor LED verlichting gebruik jij dan? FL? Roco? M*? Ander merk?

Michel
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Die van Digirails.
Deze firma heeft een website: www.digirails.nl
Maar dan hebben we het wel over de verlichting in mijn rijtuigen.
In die van Antal zitten nu mijn oude Märklin lichtbakken, de M*-7330.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: Gerard op zaterdag 21 juli 2007, 23:43:03
Die van Digirails.
Deze firma heeft een website: www.digirails.nl
Maar dan hebben we het wel over de verlichting in mijn rijtuigen.
In die van Antal zitten nu mijn oude Märklin lichtbakken, de M*-7330.

Ik was dan ook nieuwsgierig naar welke led's jij gebruikt, van de week zelf een setje marklin led verlichting ingebouwd namelijk en dat bevalt wel.
Maar ook even kijken wat andere gebruiken natuurlijk. :P

Michel
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Tuurlijk, gelijk heb je. Je kunt er alleen maar wijzer van worden.
Hoe ik bij Digirails gekomen ben? Ik had 21 lichtstrips nodig en de winkelier had er op die vrijdagmiddag maar 1 op voorraad, een Viessmann (bijna ? 23,00).
Hij zou nieuwe bestellen en vroeg of ik een voorkeur had. Die had ik niet, ik wilde alleen goeie.
De volgende dag belde de winkelier al op: hij had zijn bestelling binnen, die van Digirails. Die waren ook nog eens goedkoper, ?19,95 per strip. Plus dat deze ook nog eens 14 ledjes per strip hebben, tegen Viessmann slechts 7.
De Viessmann strip is uiteindelijk in mijn Bea-kar terecht gekomen, de rest in de andere rijtuigen.

Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Heb je heel toevallig ook een actie foto van je gele leds?
Ben wel benieuwd naar hoe dat er dan uit ziet tegenover mijn gele leds.. :D

Ziet er namelijk best netjes uit op die website.. :P

Michel
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Nee, helaas.
Misschien dat ik van de week een paar plaatjes hier neer zet.
Even Antal lief aankijken :wink:.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: Gerard op zondag 22 juli 2007, 00:03:47
De volgende dag belde de winkelier al op: hij had zijn bestelling binnen, die van Digirails. Die waren ook nog eens goedkoper, €19,95 per strip.

Heb je het hier nu over gele LED's of witte :?:
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Witte.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Right 8)
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Misschien ook nog maar is naar kijken.
Prijs / wat je krijgt verhouding lijkt me wel een stuk beter dan wat je bij Marklin krijgt...

Michel
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Heey,

Ik heb nog van Gerard wat foto's van zijn rijtuigen voorzien van Leds en preisertjes.




Mocht je er meer zien geef even een gil.
PS: de foto's zijn genomen door forumlid(moderator) Gerard.
Ik had ze nog in mij ontvangen bestanden staan.

Groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Antal, bedankt. Dat is dus wat ik je wilde vragen.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Is goed.
Graag gedaan!!

Groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Jeetje das wel een hele berg licht zeg. :O
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Ja het is inderdaad een enorm verschil.
Maar de leds zien er erg mooi uit vind ook wle de verlichting die in mijn rijtuigen zitten. :D

Groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: kippenlijntje op zondag 22 juli 2007, 18:36:56
Ja het is inderdaad een enorm verschil.
Maar de leds zien er erg mooi uit vind ook wle de verlichting die in mijn rijtuigen zitten. :D

Groetjes Antal.
Klopt.. Maar bij MTE is het wel een verschil van 10 euro..! Vind ik vrij veel..
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Dat zijn gele leds, ik moest witte hebben omdat ik moderne rijtuigen heb: ICK, ICR en dergelijke.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: kippenlijntje op zondag 22 juli 2007, 17:54:03
Ik heb nog van Gerard wat foto's van zijn rijtuigen voorzien van Leds en preisertjes.

Jeetje, dat is toch wel erg leuk hoor...met Preisertjes erin :) My compliments !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: ^Rook op zondag 22 juli 2007, 20:48:14
Citaat van: kippenlijntje op zondag 22 juli 2007, 17:54:03
Ik heb nog van Gerard wat foto's van zijn rijtuigen voorzien van Leds en preisertjes.

Jeetje, dat is toch wel erg leuk hoor...met Preisertjes erin :) My compliments !

Vriendelijke groeten,

Rolf

Klopt ik heb het ook in mijn rijtuigen gemaakt.
En het ziet er gewoon enorm leuk uit!

groetjes Antal.
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Als je met lege treinen rond rijdt grijpt "Den Haag" in, en kun je de lijnen gaan sluiten omdat je geen passagiers hebt :?.
En dat willen we toch niet?
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
 :shock: :shock: :shock: :shock: dat oogt wel zeg  :shock: :shock: :shock:
Re: ombouw projecten wagonverlichting + verslag van die dag.
Citaat van: MichelNL op zaterdag 14 juli 2007, 01:02:06
Leuk om te lezen.
Ben erg geïnteresseerd in de rest van de foto's aangezien ik zelf ook wat ICR of ICK (hell I don't know the diffrence) wil voorzien van verlichting.. Maar dan met LED's. ;)

Michel
Michel, de foto's die Antal geplaatst heeft zijn modellen van de ICK-rijtuigen.
Misschien dat het nu iets duidelijker voor je wordt.