Woensdag 11-07-07 zal de geschiedenis ingaan als de dag dat A&G Wls en A&G Dsl de handen ineen sloegen om 5 NS-rijtuigen van verlichting te voorzien.
En meteen werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om Preisertjes, die een abonnement voor het leven hadden “gewonnen”, in deze rijtuigen te plaatsen.
Voor de inbouw van de verlichting had A&G Dsl (Antal) van A&G Wls (Gerard) een aantal overtollige Märklin 7330 lichtbalken overgenomen.
Of om het eenvoudig te zeggen: Antal en ik hadden een afspraak gemaakt om bij Antal 4 ICR’s en 1 ICK van hem van verlichting te voorzien.
Na de inbouw van LED-verlichting in mijn 20 rijtuigen had ik 20 lichtbalken over. Antal had wel interessse in een aantal van deze verlichtingssets; de deal was dus snel gesloten.
Maar omdat Antal nog nooit verlichting in zijn rijtuigen had ingebouwd en er een beetje tegenop zag om het zelf en alleen te doen, stelde ik voor om het bij hem thuis te komen (voor)doen.
Rond 11:15 uur was ik bij Antal. Eerst even koffie drinken. Nou ja “even”: het duurde toch nog tot 12:00 uur eer we aan de slag gingen. Er moest tenslotte ook nog even bijgepraat worden.
Antal had al gezorgd voor een plek waar we konden werken: een spaanplaat op de huiskamertafel was onze werkplek. Hier konden we ongestoord lijmen, solderen, boren, snijden en knippen zonder de tafel te beschadigen of smerig te maken.
Voordat we echt aan het werk gingen, legde ik Antal uit wat ik van plan was te gaan doen en vooral hoe ik het wilde gaan doen. Antal stemde er mee in en toen kon het werk (of is dit hobby?) beginnen.
Als eerste namen we een ICR onderhanden, die we voorzagen van Preisertjes, een sleper, een massaveer, verlichting en 2 stroomdoorvoerende koppelingen. Op de testbaan bleek de verlichting te branden; de basis voor de eerste stam was gelegd. Hierna was de volgende ICR aan de beurt: interieurverlichting en sluitlichten aan één zijde van het rijtuig. Dit 2e rijtuig gaf wat probleempjes omdat de bedrading niet op zijn plaats in de lichtbalk bleef zitten. Na 2 pogingen was ik het zat en plaatste een andere lichtbalk: probleem opgelost.
Nu kon de 3e ICR omgebouwd worden. Nadat ook dit rijtuig voorzien was van interieur- en sluitverlichting (en niet te vergeten de Preisertjes) was de ICR-stam compleet.
Antal begon de truc door te krijgen en deed steeds meer zelf. Uiteindelijk resulteerde dat in een door hemzelf helemaal ingebouwde verlichting in de 4e ICR en een ICK. En dan is het natuurlijk helemaal fantastisch als het ook nog allemaal in één keer lukt en de verlichting brandt. Dat is leuk, niet alleen voor Antal, maar ook voor mij. En nog belangrijker: het geeft zelfvertrouwen
Alleen: ik had slechts 4 massaveren voor 5 rijtuigen. Voor de 4e ICR, de laatste van de 5 om te bouwen rijtuigen, heb ik een massaveer gemaakt van een stukje messingdraad, dat rond de assen van een wielstel gebogen werd. Een draadje er aan vast solderen en het resultaat was een functionerende “low budget” massaveer. Voor mijzelf had ik dat al bij een paar bakken gedaan, dus ik had een voorbeeld meegenomen om te laten zien hoe het er uit zou gaan zien, en natuurlijk ook om te laten zien dat het ook inderdaad werkt.
Rond 19:00 uur was de klus geklaard (er waren natuurlijk ook een paar CAO-pauzes ingelast) en zijn de foto’s gemaakt van de omgebouwde rijtuigen. We waren beide tevreden over het uiteindelijke resultaat.
Er was er ook nog even tijd om een kleine line-up van 2 Koplopers (Randstad en Martinair) en 1 Mat’46 te maken: 3 Lima’s naast elkaar (mag dat op een Märklinforum???).
Rond 20:00 uur ging ik naar huis met een heel tevreden gevoel: 5 rijtuigen van verlichting voorzien en ik heb Antal kunnen helpen en wat wijzer kunnen maken. Een welbestede, maar ook een zeer gezellige knutseldag dus.
Van het hele “project” heeft Antal foto’s gemaakt, waarvan een selectie hierbij geplaatst is.
Gerard & Antal.
Hier de foto's
PS: dit zijn er enkele heb er nog wel meer.