Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brawa 40273

Gestart door nobody vrijdag 20 september 2013, 15:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 40273
nobody
gast

Brawa 40273
Gisteren de Brawa 40273, KPEV S9, bij m'n treinenboer opgehaald tegen betaling van ? 579,--
Afbeelding van de loc op de Brawa site (in 360o te bekijken ===> klik
De ESU lokprogrammer op een stuk spoor aangesloten.
De lok uit de (zeer zuigend sluitende doos) en de plastic verpakking (a lá Märklin) gehaald.
Het plastic zakje met nog aan te brengen details (2 Westinghouse remslangen, geleideleiding voor de snelheidsmeter,
2 setjes met injector leidingen en 2 tenderdeuren) even apart gelegd. 
Er zit ook nog een speciaal gereedschapje bij om de koppelstangen te de- en monteren.
Lok op het stukje testspoor gezet en de lokprogrogrammer software op m'n BTO laptop opgestart.
Even op defaultadres 3 getest of de loc überhaupt bewoog... Ja, ze doet 't. Meevaller...
De CV instellingen voor de Brawa S9/BR 14 en de bijbehorende geluidsbestanden opgehaald van af de ESU site.
De ZIP file uitgepakt in de Lokprogrammer 4 map en dat bestand een eigen naam gegeven (Wim-S9.esux).
De file ge-opend in het programma. Hieroverheen de locdecoderparameters geschreven.
Als eerste het adres gewijzigd in DCC 159. Analoge herkenning uitgeschakeld. Max snelheid verminderd.
Vooruit en achteruit trimming geactiveerd en van een passende waarde voorzien.
Geluidsproductie verminderd. Front- en sluitverlichting minder fel gemaakt en fade in/fade out aangezet.
Rookproductie van de standaard ingebouwde Seuthe generator iets verminderd.
Functiemapping aan mijn voorkeur aangepast.
De stoomslagen stonden, af fabriek, véél te snel afgesteld. Aangepast.
De decoderparameters in de locdecoder geschreven.
Het bestand Wim-S9 (met de geluidsbestanden en de aangepaste decoderparameters), gesaved in de Lokprogrammer-4 map.
Nu ik zeker weet dat ze technisch in orde is kan ik me gaan bezighouden met het monteren van de details,
het aanbrengen van echte steenkool (antraciet) en het decent aanbrengen van gebruikssporen op de delen die daarvoor
in aanmerking komen.
En de foto's... Wordt vervolgd. 



 
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 40273
Opschieten, Wim!
kan niet wachten.....  :P
F
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa 40273
Mooi verslag van alle gedane stappen. Ik doe ook altijd op deze manier
Groeten Maarten
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa 40273
Mooie loc die door iemand onder handen genomen gaat worden die er zeker iets mooiers van kan maken, ik ben erg benieuwd!

Vincent
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40273
Mooie aankoop !

Heeft ze al gereden
en hoe rijdt ze ?
Re: Brawa 40273
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Brawa 40273
Hallo Wim,

Zo te lezen heb je een geweldige loc gekocht, als ik het goed begrepen heb zit er al een sound decoder van Esu in? Waarom moest jij zelf de file erin laden.

Veel plezier ermee en we zien de foto,s en het filmpje binnenkort wel  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2009

offline
Re: Brawa 40273
Spannend!!! Ik zit er klaar voor...
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Brawa 40273
Heb staan te kwijlen in Göppingen bij de BraWa-stand bij dit model, Wim. Prachtig, gefeliciteerd met je keuze en de de aanschaf.
Zal een slabbetje omdoen als je de foto's plaatst, ook even afstand nemen van mijn beeldscherm...  :D
Re: Brawa 40273
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brawa 40273
Schitterende lok Wim, gefeliciteerd en veel plezier ermee.
Heeft ze al wat om aan te trekken?
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2013

offline
Re: Brawa 40273
Hallo, ik wou deze loc ook kopen, maar toen ik hem bij mijn dealer op de rails liet zetten ging hij bij elke R1 bocht met de voorste assen uit de sporen. Verschillend keen geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat. Volgens documentatie moet de loc R1 kunnen rijden. Het bleek dat de wielen door de stoomcylinders beperkt werden in hun bewegingsruimte en zo de R1 bocht niet kunnen nemen. Ik heb de loc dan maar niet gekocht, alhoewel het echt een juweeltje is. Maar als hij geen R1 bocht kan nemen dan is er toch een beperking vind ik.

Groetjes

Luc Diels
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: Kappa op vrijdag 20 september 2013, 21:49:55
Heeft ze al wat om aan te trekken?
Zeker, deze wagons ===> klik
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 20 september 2013, 18:12:04
als ik het goed begrepen heb zit er al een sound decoder van Esu in? Waarom moest jij zelf de file erin laden.
Ik heb het complete parameter/sound bestand vanaf de ESU site binnengehaald. Dat een nieuwe naam gegeven.
Sommige CV's van de locdecoder aangepast aan m'n eigen wensen.
Die gewijzigde parameters weggeschreven in de locdecoder. En ook in het bestand met de nieuwe naam. Dat bestand gesaved.
Zo heb ik altijd een back-up.
Van de geluidsbestanden ben ik afgebleven. Daar moet je goed op letten bij het overschrijven van de locdecoder...
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Brawa 40273
Hoi Wim en anderen,

Het is zeker een hele mooie lok. Je moet alleen erg uitkijken met kuiltjes in de rails, want dan slipt de lok door. Het frame is iets te star, waardoor de drijfwielen bij slecht gelegde rails los kunnen komen van de rails.

Groet,
Bert
Re: Brawa 40273
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brawa 40273
Citaat van: nobody op zaterdag 21 september 2013, 09:11:00
Citaat van: Kappa op vrijdag 20 september 2013, 21:49:55
Heeft ze al wat om aan te trekken?
Zeker, deze wagons ===> klik
Dat was me alweer ontgaan Wim.
Ze zal zeker blij zijn met zo'n mooie sleep.
Nu nog een beetje make-up en dan kan ze de hort op. ;-)
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Bert, Zal wel meevallen, de voorste drijfas is verend gelagerd.
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: lucdiels op vrijdag 20 september 2013, 22:47:27
ging hij bij elke R1 bocht met de voorste assen uit de sporen.
Hoi Luc, 'k heb getest op metalen R1, ook "S" bochten. Geen ontsporing.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het draadje, dat aan het voorloopdraaistel is gesoldeerd voor massacontact,
te krap was bevestigd. Dan heeft het draaistel onvoldoende bewegingsvrijheid.
De voorste wielen van het draaistel komen niet in contact met de cilinders.
Re: Brawa 40273
elma5482
gast

Re: Brawa 40273
Goedemiddag

Van dit model vormt de geluidloze variant al meer dan een jaar onderdeel van mijn stoom arsenaal
Geen ontsporingen in R1 bochten (k en c-rail)
Wel ontsporingen in die vermaledijde gebogen k-wissels bij de overgang van 2 naar 1 spoor; juiste stand wisseltong maakt niets uit
Voor Wim zijn twee dingen wel jammer.
Uit zijn bericht maak ik op dat hij de loc al in of voor april van dit jaar heeft besteld.
Ruim vijf maanden wachten dus en dan de volle prijs betalen.
Ik bestel Brawa modellen steeds in Duitsland, bijvoorbeeld bij Schweickhardt.
Direct uit voorraad leverbaar: geluidloze uitvoering ? ? 360 en met geluid ? 440  + verzendkosten

Groeten
Cees
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: Wim op vrijdag 20 september 2013, 17:57:13
Heeft ze al gereden
en hoe rijdt ze ?
Ze heeft gereden. Na inregelen diverse DCC CV's rijdt ze mooi. met de juiste stoomslagen.
Wat met wél tegenvalt is de fluistersleper. De sleper ratelt niet...
De sleper tjilpt, als een kudde grasmussen, op de puko's van de metalen rails.
Hol of bol buigen helpt niet. Het piepen blijft...
Nooit eerder meegemaakt.
 
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40273
Misschien wat strakker zetten ?
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Hoi naamgenoot, wat bedoel je met "strakker zetten"?
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40273
de sleperdruk verhogen a.h.w.
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Kan daar niet veel aan wijzigen. Sleper lijkt sterk op die van Märklin. Aleen is de sleepschoen zelf van een harde legering en heel
dun en flexibel. Maar niet geschoten is altijd mis... Zal 't proberen.
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40273
Als de sleperschoen heel dun en flexibel is,
kan je hem het beste iets bol buigen,
zodat hij op de rails vlak komt te liggen,
dat is het geheim bij deze nieuwe slepers...
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Wim:
Citaat van: nobody op zondag 22 september 2013, 17:21:59
Hol of bol buigen helpt niet. Het piepen blijft...
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: Wim op zondag 22 september 2013, 17:50:50
de sleperdruk verhogen a.h.w.
Is gelukt. Iets meer druk op de sleepschoen gezet. Het getjilp is verdwenen. Bedankt voor de suggestie. :thumbup:
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2009

offline
Re: Brawa 40273
Nu staat niets meer een foto in de weg...
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Foto maken had óók met piepsleper gekund...
Ben bezig met het aanbrengen van de los bijgeleverde onderdelen. Vastzetten met een beetje secondelijm.
Vaste hand en loupebril is wel aanbevelenswaardig.
Daarna nog de echte kolen in de tender plakken.
En daarna... Wie weet...
Re: Brawa 40273, met eigen foto's.
.
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa 40273
Dag Wim,

Dat is een mooie dame!!
Ligt het nou aan mij of lijkt het alsof de hele ketel schuin in het frame ligt??

Groet,
Bert
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Dag Bert,
Compliment voor je waarnemingsvermogen.
Ben meteen met een meetinstrument aan de slag gegaan.
De ketel ligt recht.
Doch de omloop is vóór 1,1 mm hoger dan achter.
'k Weet niet of dit conform het voorbeeld is... 'k vermoed van niet... :(

Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Citaat van: nobody op zaterdag 21 september 2013, 15:07:40
Citaat van: lucdiels op vrijdag 20 september 2013, 22:47:27
ging hij bij elke R1 bocht met de voorste assen uit de sporen.
Hoi Luc, 'k heb getest op metalen R1, ook "S" bochten. Geen ontsporing.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het draadje, dat aan het voorloopdraaistel is gesoldeerd voor massacontact,
te krap was bevestigd. Dan heeft het draaistel onvoldoende bewegingsvrijheid.
De voorste wielen van het draaistel komen niet in contact met de cilinders.
Sterker nog: Zelfs met gemonteerde cilinderstangbeschermhulzen ontspoort ze niet in R1 bochten...
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa 40273
Maak de zijkant vd sleper nog even zwart, dan zie je hem niet meer.( blijft een lelijk ding die sleper)

Groeten Maarten
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Niet slechts de zijkanten, doch ook de bovenkant. Bij tegenlicht valt het glimmende oppervlak érg op...
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 40273
Hola Wim,

Wat ga je deze meid eigenlijk laten voortslepen?
Mijn suggestie? Brawa 45256/7/8, KPEV coupérijtuigen van ongekende schoonheid. Delicaat, maar o zo detailrijk!

H la P
Fred

EDIT: Oeps, lees net -tig postjes hierboven dat je al voorzien bent.
Laat niet onverlet: Brawa 45256/7/8, KPEV coupérijtuigen van ongekende schoonheid. Delicaat, maar o zo detailrijk!
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
Hoi Fred,
'k Heb je filmpje (P8 + 3 Brawa coupérijtuigen) bekeken. De wagons zijn inderdaad zeer fraai.
Dat zijn we van Brawa gewend. :)
Re: Brawa 40273
steamer
gast

Re: Brawa 40273
Hallo nobody,

Het zijn schitterende loks en ik ben blij dat hij goed rijdt en een mooi geluid produceert. Ik heb 2 40273 loks waarvan er een geweldig rijdt en de ander een echte probleem Brawa is. Die heeft last van ontsporing en kortsluiting problemen op bepaalde gebogen en slanke C wissels. Van dit type heb ik er in totaal 4 en alleen die ene 40273 heeft behoorlijke problemen en is ook al twee keer terug naar Brawa gegaan zonder ook maar enige verbetering. In R2 Crail bochten staat die ene volgens mij net te strak in de rails waardoor de achterste as vaak op de wissel punt loopt en dat geeft sluiting, ontsporen of beide. Ik ga de achterste as iets minder breed zetten in de hoop dat dit het ei van columbus is voor deze poor brawa.
Omdat het eigenlijk DC loks zijn zonder de specifieke AC flenzen blijven het toch loks met enig vehoogd risico op AC rail. Soortgelijke problemen heb ik namelijk ook met een aantal andere modelen van Brawa stoomloks. Diesels en E loks rijden over het algemeen vrij aardig.

Veel rij en kijkplezie met de nieuwe lok.

Cas
Re: Brawa 40273
Lid sinds: 2013

offline
Re: Brawa 40273
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst.

Heb ik het filmpje gemist of komt dat nog?

mvg Frans
Re: Brawa 40273
nobody
gast

Re: Brawa 40273
@Frans: Video ===> klik
Foto ===> klak