Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Br 103

Gestart door Jasperkc vrijdag 20 september 2013, 12:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 103
Hallo Allemaal,

Ik heb diverse loks van de serie 103 in de oude uitvoering. Ik heb in één van de loks de front/sluitseinen geplaatst van Hans Günter Heiserholt. Nou vraag ik het volgende af. Waar waren de sluitseinen voor in de Br 103. Er was nl. geen mogelijkheid om in trek/duw bedrijf te rijden daar de lok daar niet voor was ingericht. De verlichting werd dus naar mijn mening alleen gebruikt als de lok solo reed. Wat ook weer niet vaak voorkwam. Ook Märklin bouwt tegenwoordig in zijn nieuwe 103en sluitseinen in en ook daarvan vraag ik het mij dus af of het wel nodig is.

Groet, Jasper
Re: Br 103
mat-60
gast

Re: Br 103
Je zegt het zelf al, als de lok los rijdt  ;)
Br 103 uitvoeringen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 103 uitvoeringen
Hallo Iedereen,

Zoals ik bij Märklin in de diverse catalogie kan zien, zijn er al diverse varianten van de 103 uitgebracht. Is er iemand, misschien wel een artikel in de Wiki. Die de beschrijvingen van de diverse 103en weergeeft. Dan bedoel ik niet de kleur varianten maar meer de technische beschrijvingen. Om een voorbeeld te geven. Ik zie 103en met schroeven in de kap, maar ook versies met schroeven in de bodemplaat. Ook zie ik versies met een kunststof kap. Ook hele oude versies. Ik zelf heb gisteren de 22779  van Trix gekocht en deze wil ik tezijner tijd ombouwen naar wisselstroom, maar ik weet niet welke versie van Märklin ik moet hebben om de juiste ruil te maken. Of het moet zo zijn dat alle nieuwe versies erin passen in de Trix versie. Ok alvast bedankt en ik hoop op een mooie uiteenzetting. Zoiets in de trant van:

3357 Br 103 met rode onderplaat en elektronisch omschakelrelais
3054 Br 103 met een rij luchtroosters en gewoon omschakelrelais.

Alvast bedankt.

Jasper Kooderings
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Jasper, kijk eens op http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_E103.html
De 37572 was de laatste 103 met kunststof kap.
Vanaf de Insider 39579 (in 2003) werd de kap in spuitgietmetaal vervaardigd.
Maar de schoeven zaten bij de 39579 nog wel in het dak, evenals bij de rode 39572 en de 37571
Pas vanaf de 37575 (E-03) en later ook de 37573 en de 37574 (set met 3 locs) verdween de schroef in het dak.
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper,

Wat bij jou ook meespeelt, is dat het DB-logo verschillend is.
Er zijn 3 uitvoeringen, waardoor er diverse combinaties mogelijk zijn.
DB logo (Kekske) op de neus: DB in zwart; aan de zijkant zwart.
DB logo op de neus: DB in zwart; aan de zijkant beige.
DB logo op de neus in d.rood; aan de zijkant beige.
DBAG logo op de neus en aan de zijkant rood/wit.

Welke uitvoering heb jij mbt de logo's?
De zijkant van de Trix-versie heeft een zwart logo, Voorzijde kan ik niet zien op foto van Trix, maar zou volgens een afbeelding van de echte versie ook zwart moeten zijn.
Je lok is gesitueerd in de zeventiger jaren. Maar de revisie-datum geeft het beste je inzettijd weer.

De Märklin 37576, Br 103 158-2 is hier identiek aan. De revisiedatum van deze lok is: REV Opl 27.2.79 Opl = Opladen.
Loc kost op beurs ca 225 euro, en is fullsound met 12+2 functies.

Ik denk dat jouw lok een vroegere datum kent.
Ik heb diverse boeken / tijdschriften over de Br 103, en heb enkele afbeeldingen gevonden.
Ëén is van 1984, en achter de loc hangt iig een Bin 235 oid in oceanblauwe/beige kleur.
Nog één , waarbij vermeld staat, dat de lok tot 1987 deze afwijkende kleurstelling had. Nu met een A IC-rijtuig, grauwe onderzijde, grauw dak.
En nog één, solitair. Maart 1972.

Ik denk dat het, als je alles bij elkaar wil laten passen, het handiger is om hem om te bouwen.
(als je hier geen haast mee hebt, kan ik dat voor je doen) Maar de 37576 is een geschikte zusterlok voor een kapwissel.

Gr. Marcel
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Marcel,

Bedankt voor de uitgebreide info over het voorbeeld. Maar die info heb ik ook. Ik ben echt op zoek naar de info van de Märklin modellen. Ik heb nl. een trix model gekocht met een zilveren rand rond de luchtroosters Afbeelding van Conrad. Deze is nu nog in gelijkstroom en ik wil hem ombouwen naar wisselstroom zodat ik em op mijn Märklin baan kan inzetten. Ik zoek dus nu ook een wisselstroom model die exact dezelfde onderdelen heeft als dit model dan kan ik het makkelijkste ombouwen. Het wordt lastiger als ik andere onderdelen erin heb zitten in bv een oudere 103 (waarvan ik er ook een aantal heb) die een kunststof kap hebben en schroeven in de kap. Mijn oog valt nu op dit moment op de versie 37577 welke ook schroeven aan de binnenkant van de kap heeft zitten en niet in de kap aan de buitenkant.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Zoals ik al zei:

Maar de 37576 is een geschikte zusterlok voor een kapwissel. (schroefjes via onderzijde lok bereikbaar)
De kap is exact hetzelfde, behalve de bedrukking.

De 37577 valt af. Deze heeft tevens beige logos op de zijkant, waar de jouwe zwarte draagt.
En onderzijde is d.rood.

(ik heb 17 verschillende 103 van Märklin, dus weet het redelijk. (dacht ik...))

Gr. Marcel
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Marcel,

Bij een kapwissel van de 103 komt meer kijken. De bodemplaat en de kap horen bij elkaar. Deze lok die ik heb gekocht heeft een afwijkende schildering op de kap. Het eenvoudig omwisselen van de kap naar een andere lok gaat niet werken. Ik heb voor deze actie een identieke lok nodig. Zelfde draaistellen en zelfde electronica echter voor het wisselstroom segment. Ik heb ook al gezien dat er in de kap een lichtunit zit en ik hoop dat die geschikt is voor wisselstroom anders moet ik die ook nog verwisselen. Ik moet nl. van de gelijkstroomversie de kap, het onderstel en de lichtunit die in de kap zit mee nemen. Ik hoop dan ook dat er een versie is met ook deze onderdelen. Ik ga zo eens de exploded view tekeningen naast elkaar leggen. Dan kan ik zien wat ik nodig heb en wat niet.

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
De 37577 heeft in de kap een unit zitten voor cabine-verlichting. (Decoder heeft 14+2 functies) (F13 cab.1; F14 cab.2)
De 37576 heeft in de kap een unit zitten zonder cabineverlichting. (decoder heeft 12+2 functies)
Beide hebben ze de machineruimteverlichting. (F1)

Beide locs heb ik recentelijk gekocht, waarvan de 37577 weer retour afzender is ivm doorgeslagen functie. (rode sluitlicht blijft ten alle tijde branden.)

M.v.g. Marcel

PS. Je kan natuurlijk op de fiets springen, je lok meenemen en hem even komen passen....
(maar ik wil geen Trix-onderstel....)
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Marcel en anderen,

Is het ook mogelijk om foto's te plaatsen van het binnenwerk van de diverse märklin 103en. Dan heb ik een beetje een idee welke lok ik moet hebben om hem te gebruiken voor mijn Trix 103. Graag dan ook even een foto van de lichtunit. Ik zag nl. dat ik een unit heb met 5 contacten en de E03 heeft er 2 en ook een hele andere printplaat.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper,

Ik volg dit draadje al een tijdje en ben eigenlijk verbaasd over de hindernissen die telkens naar voren worden gebracht ivm met de kapwisseling. Als het werkelijk zoveel voeten in de aarde heeft om zo'n betrekkelijk simpele handeling uit te voeren (de Trix en Märklin uitvoering van de BR 103 uit de periode 2012-2014 verschillen in de basis niet zoveel), dan zou een ombouw van de Trix versie van 2rail naar 3rail misschien te overwegen zijn. Sleper onder 1 van de draastellen aanbrengen en dan juiste toevoerleidingen naar de decoder aanbrengen, dat moet toch te doen zijn.

P.S. Naast het feit dat ik net als Marcel (loc 1200) een veelbezitter van de 103 ben, heb ik ook meerdere 2 railers naar 3 rail ongebouwd, waaronder Fleischmann, Roco en zelfs een Lima versie (toevallig de 109 met de zilveren band om de luchtroosters) van deze fraaie eloc.

Edit: Heb je eigenlijk al contact opgenomen met Márklin aangaande de kapwisselproblematiek. Zij zouden toch kunnen aangeven wat er zoal bij de kapwisseling komt kijken ?
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Tja Dick,

Ik zie ook niet zo veel hindernissen om de lok om te bouwen naar Märklin.
Een kapwissel is bij een gedeelde bovenbouw meestal niet de oplossing.
Zelf plaats ik een nieuwe print (zelf gemaakt) zodat hier een 21-p decoder op kan, en ets daarbij de bijbehorende leidingen voor verlichting ed. Zo blijft de originele print behouden voor eventuele verkoop van de lok.

Iemand die zijn kap wil wisselen zal daar toch vel de prijs van een geluidsdecoder voor verlangen...
Dus minimaal 80 - 100 euro.

Ombouw gaat ook in die richting kosten:
Sleper 5,=; print 10,=. En dan de decoder....

5 aansluitpunten in de kap....
1 voor de pantograaf (maar die is vast niet meegerekend)
2 voor de motorruimte verlichting
3 voor de interieur verlichting van cab. 1 en cab. 2

Alleen de 37577 heeft deze opties, voor zover ik weet....

Gr. Marcel
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Dick,

Aangaande jou vraag of ik al contact heb gehad met Märklin, het volgende: Ik heb vanochtend contact gehad met Keuterman en die kan met de hele kwestie niks. Hij verwijst terug naar de exploded view tekeningen en ik zeg dan dat je daar geen wijs uit wordt want deze tekeningen zijn niet betrouwbaar. Er staat ook letterlijk onderaan de tekening. Tekening kan afwijken van het model. Keuterman weet ook niet welke printplaat in welke 103 gebruikt wordt. Voor mij is het dan het gemakkelijkst door te vragen aan de forumleden of zij een foto willen plaatsen van hun 103en om te kijken welke lok het meeste geschikt is voor de wissel. Ook zag ik op de site van Hans Günther Heiserholt dat het lastig is om deze 103 om te bouwen naar wisselstroom daar de functies niet overeen komen. Ik citeer:

Für 2013 kündigte Märklin/Trix ein weiteres Modell der BR 103 als Lackierungsvariante an. Das Modell erschien dann zum Ende des Sommers 2013 - bei TRIX wie angekündigt - als analoge Version, aber mit mtc-Schnittstelle natürlich mit dem berühmten Dummy-Stecker.

Wer seine Lok digitalisieren wollte, erlebte aber eine Überraschung!

So fand man in der Betriebsanleitung lediglich den Hinweis auf die Märklin-Umbaudecoder 60942/60947, die ja mit den Protokollen DCC- und mfx-/Motorola-II daherkommen. Eine weitergehende Erläuterung, was beim Einbau ggf. besonders zu beachten ist fehlt gänzlich. Wer die Märklin-Decoder nicht verwenden will, sondern auf Produkte anderer Hersteller ausweichen will/muß, hatte es auch nicht leichter.Denn das alles wird speziell dadurch noch erschwert, das in der Lok die gesamte Beleuchtungssteuerung nicht über die decodereigenen AUX-Ausgänge realisiert wird, sondern alles über die SUSI-Schnittstelle, die in der mtc-SSt-Spezifikation - als Zug-Bus - auch enthalten ist, realisiert wurde.Wie das programmiertechnisch zu behandeln ist, steht aber in keiner Bedienungsanleitung und auch nicht in der Märklin-Decoder-Dokumentation.Somit kam der Wunsch auf, die gesamte SUSI-Mimik stillzulegen und die Lok auf konventionellen Digitalbetrieb umzustellen.

Ich habe mich dieses Problems mal angenommen und das in den weiteren Beiträgen vertieft.

Hieruit blijkt wel dat het lastiger is om de lok om te bouwen naar Märklin. Daarom zoek ik ook een geschikte wisselstroom 103 dan kan ik wisselen.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Br 103
Ook al gezegd op een ander forum.  Sleper erop, wielen op juiste afstand en decoder plaatsen. Lijkt mij niet echt moeilijk om te bouwen. ...
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper,

Met alle respect voor Keuterman, dit is niet een probleem waarin hij de oplossing zal weten, in tegenstelling tot Märklin duitsland. Ik zou het gewoon proberen ze de vraag aangaande de door jou beoogde kapwissel voor te leggen .
Mocht dit niets opleveren, dan zijn er nog genoeg forumleden die wel een aanvaardbaar alternatief weten gezien de reacties.

Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Nou, hier is die dan: 37576.

Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Marcel,

Dit is wat ik zoek. Hiervan zoek ik nog meer plaatjes ik denk dus ook dat de printplaat kan blijven zitten, maar dat alleen de motor en de draaistellen moeten wisselen dan gaat het wel lukken.

Bedankt.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Bart
gast

Re: Br 103
Hoi

ik snap van het hele gedoe eigenlijk ook niks. :|
Gewoon een MLD erin en een sleper eronder. Binnenin 1 draadje omsolderen en rijden maar.

oh ja...en de SUSI FF mappen  >:-D >:-D



Bart
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Allemaal,

Kijk ook even op dit draadje. Hier las ik via de link van Ben dat er in duitsland op het Stummis forum ook diverse hobbyisten voor Märklin deze lokomotief gekocht hebben en dat ze tegen rare dingen aanliepen. Kort gezegd. Märklin heeft zich niet aan de NEM 660 norm gehouden en de NMRA norm gebruikt. Hierdoor kan je alleen Märklin decoders gebruiken en niet ESU.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper,

Een ESU decoder kan altijd, je hebt alleen extra werk en als je sound wilt heb je een sounddecoder met bijpassende luidspreker nodig (eigenlijk dus alleen geschikt voor ervaren ombouwers). Voor de genoemde soundoptie zul je flink in de beurs moeten tasten.
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Br 103
En dat begint en eindigt met de kleurcodering van de bedrading. Verder is het geen probleem.
Re: Br 103
Spoorman
gast

Re: Br 103
Citaat van: brund55 op maandag 14 juli 2014, 10:29:48

Een ESU decoder kan altijd


Citaat van: Olav op maandag 14 juli 2014, 10:48:30

Verder is het geen probleem.


Ik zeg niks. :D

Gr, Ben.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Helemaal mee eens, Ben!

NMRA is geen NEM 660 :thumbup:

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Bang om NMRA naar NEM 660 te vertalen en toe te passen ? Misschien helpt dit
Re: Br 103
Freak
gast

Re: Br 103
Hallo Jasper,

Citaat van: Jasperkc op zondag 13 juli 2014, 23:55:24
Märklin heeft zich niet aan de NEM 660 norm gehouden en de NMRA norm gebruikt. Hierdoor kan je alleen Märklin decoders gebruiken en niet ESU.
En wat zijn de verschillen volgens jouw ?. Verder de vraag: in hoeverre houden de andere merken zich aan de Norm ?.
Heb anders wel een lijstje voor je met de merken en zijn verschillen.


Mvg,
Peter
Re: Br 103
Spoorman
gast

Re: Br 103
Citaat van: brund55 op maandag 14 juli 2014, 16:43:21

Bang om NMRA naar NEM 660 te vertalen en toe te passen?


Het gaat niet om de NMRA norm versus NEM660. Lees het verhaal bij de buren.

Gr, Ben.
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Ben,

Het zal mij worst wezen welke norm ze gebruiken, ik heb daarbij geen voorkeur. Waar ik wel een voorkeur voor heb is een robuuste, betrouwbare decoder die gemakkelijk te programmeren is. ESU is daarbij 1 van de betere aanbieders, vandaar mijn voorkeur voor hun Lopi.
Re: Br 103
Spoorman
gast

Re: Br 103
Zet jij dan effe een Esu in de lok van Jasper, kijken wat'ie doet. :D

Gr, Ben.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Ben en anderen,

Hele leuke dingen. Ik heb het van het weekend uitgeprobeerd. Ging niet goed. Ik zette een Lopi 3 erin. Geprogrammeerd op adres 9. Daar reageerde lok wel op. Verlichting brandde constant en toen ik F0=verlichting aanzette ging de verlichting van 3punts wit naar 2punts rood. Toen ik de F0 weer uitzette, ging ie weer naar wit. Ik weet inmiddels uit diverse posts bij het Stummis forum dat er heel veel problemen zijn rond het inbouwen van een ESU decoder in deze lok. Het wordt ook ernstig afgeraden. Het zit hem, en dat heeft Ben ook al geschreven, in het feit dat Märklin/Trix voor deze lok en voor de lok 37577 gebruik heeft gemaakt van een Susi Schnittstelle, en daar de verlichting op heeft zitten mappen. Als je deze Schnittstelle lam legt, dan kan je een ESU decoder gebruiken. Je moet dan ook het één en ander omsolderen. Ook dat is te lezen op het Stummis forum.

In ieder geval is het het goedkoopste om via Ebay een Mld of een Msd decoder te bestellen en die dan via de Central station 2 en de  lokprogrammer van Märklin te programmeren.

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper,

Fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid is. Heb je al een oplossing voor je massadetectie gevonden ?
Re: Br 103
Spoorman
gast

Re: Br 103
Dick,

Met alle respect: die duidelijkheid was er al. De enige die volhardt ben jij. ;)

Gr, Ben.
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Ben,

Met alle respect, de enige die nu nog niet goed gelezen heeft ben jezelf. Jasper beweerde aanvankelijk  dat er überhaupt  geen ESU ingebouwd kan worden. In zijn laatste reactie geeft hij nu aan dat dit wel degelijk mogelijk is, zij het met de nodige moeite. Hetzelfde heb ik in mijn eerder reactie(s) ook al gesteld, niets meer en niets minder. Dat jij in reacties meer meent te moeten lezen dan er staat is geheel voor jouw verantwoording, niet de mijne.
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Dank Ad!

Ik ga ze allebei even doorlezen en Dick, Ik ben het niet eens met jou! Ben heeft het wel degelijk goed gelezen. Ik ben het dus ook helemaal eens met Ben!

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Citaat van: Jasperkc op zondag 13 juli 2014, 23:55:24
Kort gezegd. Märklin heeft zich niet aan de NEM 660 norm gehouden en de NMRA norm gebruikt. Hierdoor kan je alleen Märklin decoders gebruiken en niet ESU.

Jasper,

Misschien ben je dit even uit het oog verloren maar dit staat er toch echt in je reactie en daar heb ik op gereageerd. Dat daarna de discussie van beide kanten uitmondt in een soort welles-nietes spelletje is jammer, maar zand erover. Ik hoop dat het je lukt de 103 naar 3rail om te bouwen en van een mooie decoder te voorzien. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Edit: een dubbel woord verwijderd
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Dank voor je reactie Dick!

Ik hoop inderdaad dat het me lukt om deze mooie lok rijdend te krijgen op een Märklin baan. Zodra dat het geval is, dan meld ik dat hier. In ieder geval wordt het of een Mld decoder of gelijk een Msd decoder. Met geluid. Ik heb ze al gezien op ebay voor 60 euro!

Groet, Jasper
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Ik weet van de 39410 dat bij deze loc de front- en sluitsein verlichting ook via de processorbus verlopen.
Dit zijn pin 5 (clock) en pin 6 (data) op de 21mtc.
En ook bij de 39410 is de functionmapping tabel leeg voor de AUX poorten.
Bij welke locs Marklin dit ook zo heeft uitgevoerd, weet ik niet, maar er zullen vast meer modellen zijn.

Overigens begrijp ik het NMRA versus NEM660 niet helemaal.
Beide beschrijven de pin bezetting van de diverse connectoren, alleen NEM660 geeft ook nog de elektrische niveau's.
Hierin wijkt Marklin af voor wat betreft de elektrische niveau's voor AUX3 en 4, die volgens NEM660 op "logisch" niveau moeten liggen.
Märklin biedt voor deze gevallen de 60940 aan.
Alleen heb je hier niks aan als je er juist een ESU in wilt zetten en de bestaande print op versterkte AUX3 en 4 is berekend.
Re: Br 103
Freak
gast

Re: Br 103
Hallo Ad,

Citaat van: Kappa op maandag 14 juli 2014, 23:53:32
Hierin wijkt Marklin af voor wat betreft de elektrische niveau's voor AUX3 en 4, die volgens NEM660 op "logisch" niveau moeten liggen.
Niet helemaal juist. Marklin gebruikt 2 typen mSD?s
Marklin mSD Decoder Speciaal, deze heeft 2 driver-uitgangen en 2 logische-uitgangen.
Marklin mSD Decoder, heeft 4-driver-uitgangen.


Mvg,
Peter
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Hoi Peter,

Dat is me bekend en ik doelde eigenlijk op het feit dat Marklin voor alle mLd en mSd decoders hierin afwijkt, behalve de 60940. ;)
Ook bij de "af fabriek" ingebouwde decoders komen beide varianten voor.
Re: Br 103
Freak
gast

Re: Br 103
ESU LoSo V4.0 (/M4), gelijk aan de Marklin mSD Decoder Speciaal.
Uhlenbrock IntelliSound Decoder, deze heeft maar 2 driver-uitgangen.
TAMS LDG-34 Plus, deze heeft 2 driver-uitgangen en 4 logische-uitgangen.


Mvg,
Peter
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Iedereen,

Ik zou mij melden als het gelukt was. Nou dat is dus het geval! Ik heb via E-bay de 37577 gekocht en deze gekruist met mijn 103. Op dit moment heb ik dus nu van een gelijkstroomloc een wisselstroom gemaakt en van wisselstroom een gelijkstroomloc.
Ik heb nu alleen even een vraagje over het geluid. Klopt het dat als de lok gaat rijden je dan het geluid hoort van een nokkenschakelaar? Dat zat toch niet in een 103. Ik heb wat geluiden beluistert van een originele 103 maar niet het geluid gehoord van de nokkenschakelaar. Ik ga ook nog even luisteren naar een 103 met een esu geluid. Even luisteren of daar ook zo'n geluid inzit.

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

offline
Re: Br 103
Jasper,

Nokkenschakelaar kan kloppen, Taschenbuch geeft aan Stufenschaltwerk (met 39 rijstappen).
Denk overigens dat je in de praktijk daar niks van hoort, de ventilatoren voor de trafo's maken veel meer lawaai.

Groetjes, Henk.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Iedereen,

Toch handig zo'n topic over de 103! Ik heb weer een aantal vragen over deze mooie lok!

Ik wil graag mijn 103 113-7 = de 3357 gaan pimpen. Juiste kap aanbrengen, eigenlijk zoals die was in de periode van 1982 tot 1989. Ook wil ik graag mijn 103 121-0 = de 3053.12 gaan pimpen. Ik weet alleen niet hoe of wat ik moet doen om hem juist te krijgen zoals die op foto's staat uit de jaren 70 of 80. Ook wil ik gaan onderzoeken of het mogelijk is om één van de loks in de jaren 70 look te krijgen. Graag diverse info gevraagd dus. Ik heb al wel wat foto's die ik hierbij graag plaats


(bron Bahnbilder Hansjörg Brutzer)


(bron Bahnbilder Hansjörg Brutzer)

En nog een foto van de 103 113-7 uit 1981


(bron stummis Modellbahnforum A. Ritz)

De andere 2 foto's komen uit de jaren 80 en begin jaren 90. Hoop dat ik genoeg info heb gegeven.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Jasper, wat bedoel je precies met pimpen?
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Ad,
Zoals ik al zei. Juiste kap erop zetten. Kijken wat het voorbeeld heeft en dat dan op het model ook erop zetten. Pimpen is zo'n term uit de autowereld! Ze pimpen tegenwoordig een ouderwetse Volkswagen tot een hele mooie auto. Ik doe dat met mijn oude treinen. Geen geld om een nieuwe lok te kopen en ook geen zin om mijn oude lok weg te doen. Ja dat is echt een uitdaging!

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Iedereen,

Op mijn 103 met catalogusnummer 3357 zit een lichtkoepel in het zilver. Ook op de 103 van primex zit zo'n lichtkoepel in de zilverkleur. Als ik op de foto's kijk van diverse 103en uit het grote voorbeeld dan zie ik allemaal donkere lichtkoepels. Hoe kom ik erachter wat de oorspronkelijke kleur is/was. Ik kan me nl. wel voorstellen dat door het slijpsel van de bovenleiding de daken van de loks zo donker waren dat het handiger was ook die lichtkoepels in een donkere kleur te schilderen, maar ik zou dus graag de originele ral kleuren willen hebben. Staan die kleuren bijvoorbeeld in het boek van EK van de 103? Ok ik wacht het wel even af.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Freak
gast

Re: Br 103
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 08 augustus 2014, 09:22:02
Als ik op de foto's kijk van diverse 103en uit het grote voorbeeld dan zie ik allemaal donkere lichtkoepels. Hoe kom ik erachter wat de oorspronkelijke kleur is/was.
Ook lichtgrijze



http://www.zugindianer.de/Lackierung/body_lackierung.html


Mvg,
Peter
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Peter,

Wat ben ik je hier dankbaar voor. Ik zocht maar tevergeefs naar info van de kleuren en die heb ik nu dus gevonden. Overigens welke 103 is het waar je de foto van hebt? Ik ben nl. heel erg benieuwd naar het nummer van deze 103?

Jasper
Re: Br 103
Freak
gast

Re: Br 103
3053 (103 002-2)
Foto is van de 103 224-2


Mvg,
Peter
Re: Br 103
Bart
gast

Re: Br 103
Hoi

Wat betreft de kleuren.

De dakkoepel is umbragrijs RAL7022.

Dan het beige.. 8o

Bij de voorserieloks was dit RAL1001.
Bij de serieloks DB110. Een eigen DB-kleur die nooit in het RAL register opgenomen is geweest.

Later is bij sommige loks het bij oceaanblauw horende RAL1014 gebruikt. Maar dit kwam relatief weinig voor.De meeste loks behielden DB110.

Frame was RAL3004 +RAL7021.

De 103 113 is in 1975 zwaar verongelukt en in 1977 als eerste lok met compleet rood frame weer in dienst gekomen.
Dit frame had een lichtere rode kleur in RAL3003. Hoezo?? Geen idee. Waarschijnlijk hebben ze per ongeluk een fout verfpotje te pakken gehad.
Tegenwoordig is de lok weer gewoon RAL3004.

Zilveren dakopbouwen zoals bij de 3054 etc bestaan dus niet bij serieloks.
De märklin 103 113 met rood frame (3357) is behoorlijk licht in de rode kleur, maar is wel correct.
Wil je deze met "Schürzen" dan kun je met wat frezen en klooien die van een moderne 103 van märklin erop zetten.

Hier een omgeplempte (toevallig ook :O ) 3357  met de bewuste "moderne" schürzen.




Totaalplaatje


Nog eentje die märklin nog niet uitgebracht heeft.



En tenslotte de 103 113-7 zoals deze er in 1977 uitzag. Basis was de 39572  :D



Bart