Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20

Gestart door frenkievee donderdag 19 september 2013, 15:40:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Allen,

Aanstaande zondag 22 september wordt op Ned. 2 om 21:20 het programma "Andere Tijden" uitgezonden met als thema "Werkspoor". Zie Geschiedenis 24 voor meer informatie.
Een en ander heeft ook in het AD-Utrechts Nieuwsblad gestaan. (linkje naar Facebook afbeelding is met toestemming van de eigenaar geplaatst).
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Bedankt voor de tip Frank, staat genoteerd.

Groeten van Jarno
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Hier ook. Bedankt voor de tip :thumbup:.
Treinen van Nederlandse bodem.
Andere tijden. Zondag 22 September 21.20 uur Ned 2.

Geschiedenisprogramma Afl: Treinen van Nederlandse bodem.
Ooit waren vrijwel alle NS-treinen van eigen makelij. Ingenieurs, werknemers e.a. over de bloei en de ondergang van de Nederlandse treinbouw.


Mvg,
Peter
Re: Treinen van Nederlandse bodem.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re: Treinen van Nederlandse bodem.
Re: Treinen van Nederlandse bodem.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Treinen van Nederlandse bodem.
Dat waren de hoogtij dagen van de Europese industriële economie.
Men was toen nog gewoon om met de handen te werken en in eigen land te produceren.
Ik zal de digicorder programmeren.
Bedankt voor de tip. :)

EDIT Ad: Topics samengevoegd.
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Toen we nog staats bedrijven hadden, en niet alles kappot werd gemaakt door privatisering en buitenlandse investeerders en Europese aanbestedingen!

Groet,
Martijn

Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Mooie documentaire.
Ik zag dat er nog een aantal locs uit de 1200 serie rond A'dam CS dienst doet.
Iemand een idee welke dagen/tijdstippen ze daar zijn te bewonderen?

Vriendelijke groet, Henk
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Voor hen die een en ander gemist hebben, is hier de link naar Uitzending Gemist!
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Meer info over Werkspoor (naar beneden scrollen voor materieelfoto's) ===> klik
Afbeeldingen ===> klak
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Citaat van: Henk1601 op maandag 23 september 2013, 13:07:28
Ik zag dat er nog een aantal locs uit de 1200 serie rond A'dam CS dienst doet.
Iemand een idee welke dagen/tijdstippen ze daar zijn te bewonderen?
EETC rijdt dagelijks het leeg materieel van de CityNightLine (vanuit München) en van de EuroNight (vanuit Praag/Warschau/Moskou) tussen Amsterdam CS en de Watergraafsmeer.

's Ochtends halen ze de lege rijtuigen op. Let hierbij wel op dat deze nachttreinen vaak vertraagd zijn en het onderstaande dus ook later kan worden. Geplande dienstregeling op Amsterdam Centraal:

A. 08.56 - NS 1700 + CNL 418
A. 09.02 - Losse EETC 1200
V. 09.14 - EETC 1200 + lege rijtuigen CNL + NS 1700

A. 09.59 - NS 1700 + EN 446
A. 10.02 - Losse EETC 1200
V. 10.14 - EETC 1200 + lege rijtuigen EuroNight + NS 1700


En 's avonds brengen ze de lege rijtuigen weer naar Asd voor de nieuwe rit naar het buitenland. Dienstregeling Amsterdam Centraal:

A. 18.46 - EETC 1200 + lege rijtuigen + NS 1700
V. 19.01 - NS 1700 + EN 447
V. 19.14 - Losse EETC 1200

A. 20.16 - EETC 1200 + lege rijtuigen + NS 1700
V. 20.31 - NS 1700 + CNL 419
V. 20.54 - Losse EETC 1200

Let op: EETC rijdt deze nachttreinen voor tot en met 15 december 2013, hierna neemt NSR de taak zelf over en gebeurt dit alles met een gele 1700!!!
Doe er uw voordeel mee en allen veel kijk/fotografeer plezier. ;)

Groeten, Lesley
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Dank je Lesley, super! :thumbup:
Fiets met zoon en Nikon binnenkort ff naar A'dam CS.

Vriendelijke groeten, Henk


Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Vandaag de uitzending even bekeken bij uitzending gemist. Leuke interessante aflevering. Toch wel geinig dat al het materieel van 'vroegah' de hemel in wordt geprezen. Net alsof er toen geen 'kinderziektes en storingen' waren. :mrgreen:
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Die waren er ongetwijfeld toen ook, maar waarschijnlijk was het toen een stuk makkelijker om deze "onder de pet" te houden. Er was toen geen internet, facebook, twitter, enz enz.
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Men deed het ook lijken, dat al het ns materieel uit nederland kwam. Maar dat bijvoorbeeld de 1100 en 1300 serie uit frankrijk kwam (als onder-de-tafel accoordje ivm schepen die frankrijk in nederland bestelde) daar hoor je niks over.

maar niettemin. Jammer dat een dergelijk bedrijf gesloten is. Wat dat betreft doen onze oosterburen het toch wel een stukkie beter.

Roy
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Inderdaad Roy.. Met Vossloh, Siemens, Bombardier en Voith hebben ze vier van de grotere treinenbouwers en ze lijken alleen maar groter te worden. Vond wat de presentator ( Naja zoveel was die niet in beeld ) aan het einde zei echt heel erg kloppend met het heden. Zie je wel op de middelbare scholen. Wij hebben op 4 VWO maar één klas die een technisch profiel doet met natuurkunde, scheikunde en biologie. Terwijl er 3 klassen zijn die de economische kant op willen. Sommigen kiezen er alleen maar voor omdat het "makkelijker" is.

Groeten Dewey
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Ach, ik kom echt nog uit zo'n werkspoor-familie, dus mijn mening is subjectief.

Maar over die school; Das toch wel heel anders dan het in mijn tijd op mijn school was; 3 klassen VWO, 1,5 Natuur, 1,5 Cultuur/economie
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
In die uitzending werd ook gezegd dat de loonkosten toen al hoger lagen als in Duitsland ( liggen ze nu nog );
bovendien lag het gebruikte rentepercentage op 9 i.p.v. 6 in Duitsland. Tel uit je winst.
Duidelijk kwam naar voren dat de interesse van de overheid niet lag bij het behouden van "productie",
nee het moest abstracter en liever "financiële producten". Nou daar weten we inmiddels alles van !


Maar wat is er nu eigenlijk veranderd ? Wij hobbyisten kopen toch ook veel goedkoop via EBAY DE of
direct bij leveranciers/webwinkels in Duitsland.
Uitzonderingen daargelaten en aub met een knipoog lezen !  >:-D :-P :D
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Ik heb het gezien van werkspoor en veel dingen komen overeen met wat ik bij Nedtrain tilburg heb meegemaakt. Een grote werkplaats sluiten ze verkopen de boel in Rotterdam aan Shunter. Het werdt tijdens de sluiting van Nedtrain Tilburg niet gezegt maar ik denk dat DB schenker een aandeel heeft in Shunter. De werkplaats in Rotterdam werd opgeleverd en tijdens de opening zei DB schenker het onderhoud van onze locomotieven gaat naar Shunter en een week later kocht Shunter de werkplaats te Waalhaven van Nedtrain voor 1EURO over symbolisch.Laatst een mch van DB schenker gesproken en de serie 189 krijgt in Nederland alleen een onderhoudsbeurt en in Duitsland de bots herstellingen en de grote revisies. Dus dan heb je een grote herstel werkplaats zoals in Tilburg niet meer nodig. Ik heb het gevoel wij Nederland langzaam worden opgeslokt door Duitsland. Al de Nederlandse trots word verkocht aan het buitenland zodat wij Nederland niks meer hebben. Ik ben ook benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de NS in buitenlandse handen komt.
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Als we dan een Duitse bondsstaat worden vind ik het best. (economisch gezien)
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
En de vergelijking met Tilburg is er weer door een bepaalde persoon :mrgreen:
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
ik weet hoe het rijlt en zijlt bij Nedtrain Tilburg maar goed Nedtrain is niet meer het bedrijf zoals vroeger maar ik houder over op want word niet gewardeerd de waarheid.
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
In elk geval heeft DB Schenker geen aandelen in Shunter zover ik weet. Nedtrain is een NS-dochter en wil ook niks meer doen voor derden. Met loc-onderhoud waren ze kennelijk niet concurrerend genoeg.
Re: Werkspoor in "Andere Tijden" - zondag 22 sept om 21:20
Ik weet dat Nedtrain slecht met betalen was naar DB schenker en de directeur van Shunter is een ex medewerker van Nedtrain en een man met goede conecties bij Raillion nederland nu DB schenker. Het klopt ook dat Nedtrain de derde markt heeft afgestoten en zich volledig ging richten op NS. Nedtrain kreeg voor de besluitvorming dat de werkplaats dicht ging een mega order van GM van enkele miljoenen maar de interm directeur wees de order in de prullenbak. Van het hoofdkantoor in Utrecht moest Nedtrain Tilburg dicht en wat ze in 1997 niet is gelukt is ze wel in 2011. Ik was ook lid van de vakbond maar ook die heeft sinds de sluiting van de werkplaats heel wat minder leden want er werd gewoon vertelt de directie is deze weg ingeslaan en de vakbond staat machteloos.