Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Graansilo complex

Gestart door Romar dinsdag 17 september 2013, 23:21:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graansilo complex
Romar
gast

Graansilo complex
Goedenavond,


in me draadje met baanplan was al even iets te zien van de graansilo die ik aan het bouwen ben, maar zal er nu toch maar even een eigen draadje voor openen.

De inspiratie komt deels van de silo te Barneveld en deels van het internet.

Het gebouw tussen de silo's in zal in deze stijl gebouwd gaan worden:


"A" by King-of-Herrings, on Flickr

Als basis dient de graansilo van Walthers cornerstone (ADM grain elevator) had deze een jaar of veel terug eens gekocht samen met een lokloodsje. Het lokloodsje moet omgebouwd worden tot los hok, of wel het gebouw waar de losput zich in bevind.

De bouwdoos van walthers gaat overigens ook flink verbouwd worden.
Ben ooit al eens begonnen om de bouwdoos in elkaar te zetten, de silo's had ik al in elkaar zitten, maar dat moet nu toch weer anders worden. Om te beginnen heb ik de silo's in de lengte richting door gezaagd, zo gaat het geheel van 2*4 silo's naar 2 keer 1*4 silo's, of wel half reliëf. Het idee is om het als volgt neer te gaan zetten: 2 silo's - hoofdgebouw - 6 silo's. Om dit te doen heb ik dus een deel van 1*4 silo's nog eens door midden gezaagd.


Graansilo kitbash by Romar Keijser, on Flickr

Het hoofdgebouw is zoals hier boven te zien is al enigszins aangepast, het dunne deel van 2 verdiepingen is er afgezaagd, en vervolgens is het geheel gevoelsmatig 2 cm verhoogd. Ben nu bezig geweest om het gebouw verder te verbouwen. Om te beginnen eerst eens wat zitten krabbelen met potlood op het model.


Idee uitgetekend op het model. by Romar Keijser, on Flickr

Toen ik tevreden was met de maten ben ik strips gaan snijden uit 1 mm dik styreen plaat.
Ik snij strips in 5 en 4 mm breedte, de 5 mm wordt het meeste gebruikt, de 4 mm wordt op een kant van de hoeken gebruikt, zodat er geen verschil in maat ontstaat op de hoeken.
De strips moeten uit eindelijk de betonnen delen gaan vormen zoals in het voorbeeld in het begin te zien is.


stripjes gesneden. by Romar Keijser, on Flickr

Even voor het beeld de stripjes los op het model uitgelegd.


Even simpel uitgelegd. by Romar Keijser, on Flickr

De eerste strips zijn op het model gelijmd. Gebruik hier trouwens bison ontvetter voor.
Werkt lekker snel en het smelt het plastic aan elkaar voor een goeie verbinding.
Het is overigens wel aan te raden dit in een goed geventileerde ruimte te gebruiken.


Eerste strips zitten er op. by Romar Keijser, on Flickr

Door de strips in bovenstaand plaatje ruim over te laten steken, weet ik straks zeker dat de hoeken mooi op elkaar aan zullen sluiten. Zoals hier onder te zien is.


De hoek om. by Romar Keijser, on Flickr

Hoeken duidelijker in beeld.


Overlap, om een goeie passing te garanderen. by Romar Keijser, on Flickr

Zoals te zien in dit plaatje heb ik de eerste 'tussen strips' op hun plek zitten, de eerste zijkant zit er in.
De strips links zijn de 5 mm versie, en rechts is de 4 mm variant. zoals je kan zien ligt de strip van 4 mm niet precies gelijk met de strip op de voorkant. dit is bewust gedaan, want er komt daar nog een strip van 5 mm overheen op de voorkant. Voor wie het niet begrijpt, in de volgende update wordt het wel duidelijk aan de hand van een plaatje.


Een zijkant klaar. by Romar Keijser, on Flickr


voor zo ver de bouw tot nu toe, ben al wel iets verder, maar heb daar nog geen plaatjes van gemaakt. :P

Tot de volgende keer!


Mvg,


Romar
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Graansilo complex
hallo Romar,

Jij hebt ook altijd van die leuke en aparte bouwsels altijd heel leuk om te volgen

go zo door

ik schrijf niet altijd wat maar lees ze wel bijna altijd

dus toch maar een tijd om er wat bij te schrijven

ga zo door


gr. Ed
Re: Graansilo complex
Bedankt Ed,

Ben inmiddels bijna klaar met het plakken van de strips.
Nog 10 te gaan, van de 66.

En daarna 42 vlakjes opvullen met steentjes plaat....

Ben voorlopig nog wel even bezig denk ik.


Romar.
Re: Graansilo complex
Een volgende update heeft iets langer op zich laten wachten dan gehoopt, maar hier is ie dan toch nog.

Heb inmiddels alle 66 strips er op zitten, dus kan nu beginnen om de inleg van steentjes plaat te gaan maken.


Strips zitten er op by Romar Keijser, on Flickr

Heb voor de vlakken repen steentjes plaat gesneden die net wat breder zijn dan de vlakken waar ze in moeten, aangezien er ongetwijfeld maat afwijkingen in zullen zitten. Kan ik het mooi per vlak pas maken.
Heb de vlakken dan ook genummerd even als de plaatjes die er in moeten natuurlijk.


Begin met stenen gemaakt by Romar Keijser, on Flickr

De voorkant is inmiddels klaar, zoals te zien komen er twee rijtjes mat ramen in te zitten om het geheel wat te breken, en dus minder saai te maken. Nu nog 24 vlakjes te gaan aan de zijkanten.


Voorkant dicht gemetseld. by Romar Keijser, on Flickr

Voor zover de update, straks weer werken jammer genoeg, was eigenlijk wel lekker bezig...  :mrgreen:


Romar
Re: Graansilo complex
Vanmiddag voor 'k naar me werk ging nog even wat zitten rommelen met de graansilo.
Gister avond wat naden met plamuur gevuld, en vanmiddag geschuurd.

Ook zijn de ramen er uitgesneden en de laatste stukjes steen opmaat gesneden.
Morgen nog even een schuurpapiertje hier en daar langs halen.


ramen uitgesneden by Romar Keijser, on Flickr

En hier nog even in het geheel:


in zijn geheel by Romar Keijser, on Flickr

Alleen nog even kijken wat ik boven op de silo's nog ga doen.

Nog een paar dingetjes en dan kan er verf op denk ik, en natuurlijk nog even verzinnen wat voor bedrijfsnaam er op komt te staan. Mocht iemand een suggestie hier voor hebben, brand maar los!


Mvg,


Romar
Re: Graansilo complex
Ja, klein is het niet. ;D
Nou ja, semi zelf gebouwd, het is eerder zelf verbouwd. :P


Vanmiddag even aan het stoeien geweest om de eerste ramen te maken.
Inmiddels is de onderste rij dicht gezet.


Eerste raampjes zitten er in. by Romar Keijser, on Flickr

Nu de bovenste kant nog dicht zetten met wat glas en dan nog een laatste schuurpapiertje her en der langs halen en dan kan er verf op denk ik.


Romar
Re: Graansilo complex
DB-Gast
gast

Re: Graansilo complex
Massief! Ziet er veel belovend uit!
Kan je bij de volgende foto iets op de voorgrond zetten om de verhouding te kunnen zien?

Re: Graansilo complex
Zal er de volgende keer wel even een autootje bij zetten voor het idee.
Re: Graansilo complex
r.bles
gast

Re: Graansilo complex
Citaat van: Romar op maandag 23 september 2013, 21:21:06
Vanmiddag voor 'k naar me werk ging nog even wat zitten rommelen met de graansilo.
Gister avond wat naden met plamuur gevuld, en vanmiddag geschuurd.

Ook zijn de ramen er uitgesneden en de laatste stukjes steen opmaat gesneden.
Morgen nog even een schuurpapiertje hier en daar langs halen.

.........................

Alleen nog even kijken wat ik boven op de silo's nog ga doen.

Nog een paar dingetjes en dan kan er verf op denk ik, en natuurlijk nog even verzinnen wat voor bedrijfsnaam er op komt te staan. Mocht iemand een suggestie hier voor hebben, brand maar los!

Mvg,

Romar

Je zocht nog een vrachtwagen van De Heus toch?? :P :D
Re: Graansilo complex
Niet perse van de Heus, zal hem waarschijnlijk toch wel overspuiten naar wat anders.
Zit voor de naam te twijfelen tussen de Rijnvallei of de CeHaVe.


Romar
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2008

offline
Re: Graansilo complex
Het ziet er al knap uit Romar.
Erg knap gemaakt tot nu toe.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Tony
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graansilo complex
Leuk, en inspirerend project. De een zal plastic nemen, de ander hout met gips/leem-laag.
Het is maar net met welk materiaal je de meeste feeling hebt.

Het eerste wat bij me op komt, is het typerende gebouw van de Landi (vroegere boerenbond) in Zwitserland, zo'n gebouw heeft altijd de vorm van een graansilo, en staat altijd langs het spoor, meestal met eigen industriesporen erheen. Tegenwoordig zijn de meeste van die sporen vervangen door asfalt.

Deze foto staat in Grootspoor foto's van station Delémont
(gemoderniseerd, want de meeste Landi's hebben nog steeds een bleekgeel gepleisterde muur):


Daarna valt het kwartje, en luidt mijn vraag: hoe wordt een graansilo geladen, en hoe gelost?
Re: Graansilo complex
fransspoor
gast

Re: Graansilo complex
Volgens mij zie ik net even voorbij het schuine afdak nog een onderdoorgang waar een sppor naar toe loopt. Tegen de gevel van de onderdoorgang zit voor zover ik dat kan zien een soort stofzuiger. Ik neem aan dat dit gebruik wordt voor het laden en lossen van de lading
Re: Graansilo complex
Dit plaatje verschaft ook enige duidelijkheid over hoe een en ander werkt:



Overigens wordt er langzaam aan nog wel door gebouwd aan me silo, maar heb momenteel wat minder tijd aangezien ik de laatste tijd veel meer ben gaan werken. Ik verwacht over 2 a 3 weken zeeën van tijd te hebben, dat dan weer wel. :mrgreen:

Romar
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graansilo complex
Dus, de grijze pijp naast de groene "stofzuiger"  van de Landi is de Back Hopper (losser), en de groene "stofzuiger" is de Driveway+Cleaner?
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Graansilo complex
Dag Romar,
Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graansilo complex
Kun je er al iets van laten zien?
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graansilo complex
Ik zag eerder in het verhaal deze vraag voorbij komen:
Citeerhoe wordt een graansilo geladen, en hoe gelost?

Meestal begint dit met een stortput, waar vrachtwagens of zelflossers het graan in storten. Vandaar wordt het graan getransporteerd naar binnen, dmv schroeftransporteurs of kettingtransporteurs (werk sinds een jaar bij een bedrijf wat zulke machines maakt, zoek maar eens met goegle naar foto's van zulke machines). Verticaal wordt zo'n bulkstof meestal met een elevator verplaatst. (onderandere walthers cornerstone heeft bouwpakketten van elevatoren.)

Roy
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Graansilo complex
Jan Willem,
Het lossen van een wagon gebeurt door de wagon te storten in een onderbunker, deze heeft een afvoer middels een transportband welke in de voet van een elevator stort ( voor het verticale transport). Deze stort boven op een transportband welke het in een silo stort.
Op diverse stortpunten is een afzuigsysteem (diverse afzuigpunten-leidingwerk-cycloon-/sluiskast>fijnstofbak //filterkast-eindventilator) het groene apparaat is de cycloon met fijnstofbak die je op de foto ziet.
Genoemde installatie is vaak verder uitgebreid met geurvreters, verbrandingsoven om stankverspreiding uit te sluiten.
Het geheel, zeker met graan is gevoelig voor stofexplosie.
Cees
Re: Graansilo complex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graansilo complex
http://www.makette.de/makette/cerealiers.html
is een firma die Franse graanwagens maakt.

Ik kwam de link toevallig tegen, en dacht toen aan dit draadje.
Hoe staat het? Is het af?
Re: Graansilo complex
.joost.s.
gast

Re: Graansilo complex
 :thumbup: :thumbup: ik doe je het niet na, heel mooi!