Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail  (gelezen 3438 keer)

Spoorman

  • Gast
Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Gepost op: maandag 07 januari 2013, 20:40:00 »

Uit het Frotterdam topic.

Mijn Electrotren 1301 en 1307 zijn nog 3rail en lok 1307 staat al 1,5 jaar stil vanwege een tandwielprobleem. Daarnaast heeft de lok flink wat rijuren achter de kiezen dus wat onderhoud kon geen kwaad.

Afgelopen december kwamen eindelijk met de boot uit Spanje de onderdelen binnen: 2rail assen, tandwielsetjes, stroomafnemertjes en onderplaat. Importeur Overbeek heeft overigens z'n best gedaan, het leverprobleem lag bij de fabrikant. De geleverde onderdelen zijn van de Rivarossi 1300 maar de aandrijvingen zijn exact hetzelfde als van de oudere Electrotren Lok's.



De beide lok's ombouwen naar 2rail bestaat uit bijplaatsen van 3 tandwielen, vervangen van de 6 assen en verwisselen van het onderplaatje. In de 2rail versie heeft de lok nu 6 aangedreven assen i.p.v. 5 waarvan 4 met asb'jes. Verder natuurlijk de sleper verwijderen en wat draadjes omsolderen.



In 10 minuutjes ligt de boel uit elkaar.



Schoonmaken, eventueel ingesleten stroomafnemertjes vervangen, tandwielen en assen erin, drupje olie en een beetje vet en de deksel kan er weer op. :D





Draadjes omsolderen, verse LokPilot's V4 erin, afregelen en hup de baan en op rondjes rijden. Het rijdt weer zachtzoemend zoals we gewend waren. :thumbup:



Na de ombouw is dit wat resteert. Als je dit topic van beneden naar boven leest heb je ook een ombouw beschrijving van 2 naar 3rail. ;)



Gr, Ben.
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 januari 2013, 20:58:53 »

Gekke vraag misschien, maar waarom heeft de 3-rail versie maar 5 aangedreven assen? Is er geen plek voor het tandwiel, door de sleper ofzo?

Verder, handig ombouwverhaal. Maar op dit forum idd handiger van beneden naar boven. :D

Roy

Signa

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 16:55:45 »

Zelf ben ik met het omgekeerde bezig voor een 1300. Zijn de overgebleven onderdelen over te nemen?
Gr, Signa
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 17:36:31 »

Hoi,

De onderdelen heb ik niet meer, zitten onder een lok van een forumlid.

Met groet, Ben.
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 17:46:50 »

Hoi Ben.
Wat jammer nou, die ombouw van 3-rail naar 2-rail! >:-D
Maar wel een prachtig voorbeeld met duidelijke foto's en inderdaad ook uitstekend andersom te gebruiken! :thumbup:

Veel plezier en succes met verdere (om)bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 20:20:54 »

Destijds heb ik beide setjes overgenomen van Ben. 1 setje zit onder mijn 1310. Van het andere setje was een as/wiel krom kan me herinneren. Ik kan nog eens gaan zoeken na het andere sleper bodemplaatje, maar volgens mij heb ik die bij een andere modelspoorvriend eronder gebouwd, en bij die de originele dc wielen toegepast en die op de juiste as-afstand gezet (14,0mm)

Je zou eventueel ook het originele bodemplaatje kunnen bewerken en de sleper daar op zetten. Dan heb je wel alle 6 assen aangedreven.

Spoorman

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 20:23:51 »

Ah, nu weet ik het weer. Krijg ik nog geld van je? :D

Met groet, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013, 20:37:19 »

Ik hoop het niet :mrgreen:
Gelogd

Signa

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 04 september 2013, 17:51:40 »

Hoi Wybe,

Mocht de bodemplaat nog tevoorschijn komen dan houd ik me aanbevolen. De rest is eenvoudiger.

Groet,

Leo (Signa)
Gelogd

nkeer3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Leuke dag in het Spoorweg museum
    • baan werkzaamheden Rick en opa Ruud
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 september 2013, 18:07:05 »

Hoi Ben,

Zou je kunnen zeggen waar ik op moet letten om de kap er af te halen?
Ik heb een koppeling er af liggen en nu heb ik al eens met trillende vingertjes wat geprobeerd, met resultaat dat ik de kap er nog steeds niet af heb. Ben te bang dat er wat afbreekt. :?

Gr Ruud
Gelogd
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20055.50

Spoorman

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 05 september 2013, 18:19:57 »

Hoi Ruud,

Zal vanavond even detailfoto's posten.

Met groet, Ben.
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 05 september 2013, 20:23:21 »

Ruud,

De koppeling met NEM schacht kun je rechtstandig omhoog trekken, op dit plaatje is deze er al uit (rechthoekig gat).



Buffers beide zijden uit trekken, dan komt ook de baanschuiver los. Even opletten: de buffers zijn verschillend links en rechts.



Tandenstokers insteken op de aangegeven plaatsen. Das effe zoeken om ze goed in te steken.







En voorzichtig het onderstel van de kap scheiden. Als het nog blokkeert zit er nog een tandenstoker niet op de juiste plek.

Met groet, Ben.




Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 05 september 2013, 21:32:50 »

En volgens mij vergeet je toch een punt Ben. In de kap zit een glasinzet voor de zijraampjes. In die glasinzet zitten vier sleufjes waarin nokjes van het metalen chassis vallen. De glasinzet houdt dus de kap op zijn plek. Bij het plaatsen van de tandenstokers/cocktailprikkers moet worden voorkomem dat die tussen glasinzet en kap terecht komen. Dat gebeurt gemakkelijk en dan komt de boel alleen maar vaster te zitten. De tandenstoker moet tussen glasinzet en chassis worden geplaatst.
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 05 september 2013, 21:37:31 »

Correct, goede aanvulling Henk. :thumbup:

Met groet, Ben.
Gelogd

nkeer3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Leuke dag in het Spoorweg museum
    • baan werkzaamheden Rick en opa Ruud
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 06 september 2013, 18:22:08 »

Oke Ben en Henk, bedankt voor de tips, nu even zien wanneer ik niet te veel bibber ;)

Gr Ruud
Gelogd
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20055.50
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.055 seconden met 27 queries.