Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Probleem met märklin stoomlok 39050 insider

Gestart door wimkusters maandag 16 september 2013, 15:10:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Wie kan mij helpen met een probleem met de stoomlok br 05 marklinnr. 39050 Insider

Toen ik een tijdje geleden met deze lok aan het rijden was viel opeens het geluid weg en na een tijdje viel ook het licht vanzelf uit. In eerste instantie toen het geluid uitviel dacht ik dat het de luidspreker was die defect was geraakt, maar die bleek niet zo te zijn. Ik heb de lok toen open gemaakt en zag toen dat in de tender van de lok draadjes waren losgegaan. Nadat ik de printplaat heel voorzichtig had los geschroefd en neerlegde gingen wee 2 draden los. Het bleek dat deze niet goed gesoldeerd waren. Ze zaten maar met een enkel koperdraadje vast terwijl een gehele draad uit meerdere gevlochten koperdraadjes bestaat. Dus door märklin niet goed gemaakt. Maar helaas heb ik deze lok als insider in 2007 gekocht en aangezien dit in 2012 gebeurd is heb ik er natuurlijk geen garantie meer op. Aangezien alle zes de draden zwart zijn weet je uiteraard niet wat waar gesoleerd moet worden.
Bijgevoegd vind je 2 foto's. Een van de printplaat van de tender (waar de sleper onder zit) met de letters A t/m G waar ze gesoldeerd moeten worden en een van de lok waar de decoder op de printplaat zit. Hier zijn de soldeerplaatsen genummerd 1 t/m 6. Je hoeft alleen maar aan te geven bijv. 1 naar D, 2 naar 6 enz.

Voor de mensen die niet weten hoe hij opengemaakt moet worden voor onderhoud zie de gebruiksaanwijzing bij de lok.
Als iemand deze lok heeft zou hij dan genegen zijn om de kappen er van af te halen (dit moet je ook doen bij het verwisselen van de aandrijfrubbertje voor de aangedreven wielen. Dit is dus normaal onderhoud). Bij de tender moet je de "lading" kolen er van af trekken om bij de schroefjes te komen.
Bij de draadjes in de lok zit een stukje tape dit is om de draadjes op de plaats te houden en kun je iets los maken om de draden beter te kunnen volgen en daarna weer terug plakken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

M.V.G.
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Hoi Wim, ik heb deze lok ook en ik wil best een voor je kijken.
Alleen zal dat pas vrijdag avond worden, want eerder heb ik geen tijd.
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Dag Ad, dit is perfect. Een paar daagjes wachten is geen enkel probleem, ik ben er toch al langer mee bezig om er achter te komen.
Het is alleen wat lastig de draden goed te volgen, omdat ze gedraaid over de vaste verbinding van de lok naar de tender lopen.
Maar wees voorzichtig.

Groetjes Wim, alvast bedankt.
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Dag Wim.

Citaat van: wimkusters op maandag 16 september 2013, 15:10:20
Nadat ik de printplaat heel voorzichtig had los geschroefd en neerlegde gingen wee 2 draden los. Het bleek dat deze niet goed gesoldeerd waren.

Blijkbaar had jij met kopen van deze prachtige loc de pech dat hier een medewerker (leerling?) bij Märklin aan het solderen is geweest, dit zijn zeker geen "mooie" solderingen! :-(

Volgens mij zijn deze aansluitingen bij de nieuwere locs redelijk standaard maar dezelfde als voorbeeld (Kappa) is natuurlijk het mooiste! :thumbup:

Veel succes en plezier met deze prachtige loc.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Hoi Wim, Ik had even de tijd en heb de lok voor je open gemaakt en de zwarte draden met de multimeter doorgemeten.
Het is heel eenvoudig, want jouw cijfers en letters komen precies met elkaar overeen. :)
De draden zijn dus als volgt aangesloten:

1 <==> A
2 <==> B
3 <==> C
4 <==> D
5 <==> E
6 <==> F

Waarbij er op de print in de lok tussen de 4de en 5de aansluiting, twee ongebruikte eilandjes zitten.
En op de print in tender is G dus ook niet aangesloten.
Succes met solderen.
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Tof dat je dat gedaan hebt Ad  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Probleem met märklin stoomlok 39050 insider
Nou Ad dit is super snel, je lijkt overtoom wel.
Ik zal het in het weekend maken en dan hoor je het wel.
Ik ben nu al een gelukkig mens.

Ook de andere leden bedankt voor de reactie.
Doordat AlbertJan met deze conclusie komt, is mij nu ook duidelijk waardoor zoiets kan komen.
Zou naar mijn mening niet mogen dat dit bij zo'n dure lok kan. Hierbij is de eindcontrole toch niet helemaal
100%

groetjes
Wim