Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.

Gestart door tomhas donderdag 12 september 2013, 15:38:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Vandaag weer een top workshop geweest.
In de eerste plaats Wasmi reuze bedankt voor de tunnelportalen en tunnel-binnenwanden, die hebben echt iets speciaals toegevoegd aan deze workshop scenery berglandschap.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanmorgen er nog een beetje tegenop zag, na een dag Dortmund en een dag vol verhuizingen bij Hobby In Praktijk kwam ik vanmorgen nog kei moe mij bed uit.

Maar al snel kwam de energie weer op volle toeren en met een gezellige ploeg van 10 man, sorry, 9 man en 1 dame gingen we aan de slag.

De eerste klus was een rotsblokje kleien met papierpulp.
Op een plaatje van 9x9cm kon men lekker even oefenen om wellicht later zelf op deze manier bergen te maken want dit waren over het algemeen cursisten die een baan aan het bouwen zijn met bergen.
Na een half uurtje had men de techniek wel door en kwam de volgende fase.

Iedereen wilde wel een riviertje, dus water verven met groen, blauw en bruin.
Later wordt dat afgewerkt met wat steentjes en transparante silicone om het op een wild waterriviertje te laten lijken.

Na dat iedereen het blauw, groen en bruin had opgebracht werden de tunnelportalen en binnenwanden in de eerste laag verf gezet.
Met verdunde zwarte verf worden de voegen zichtbaar gemaakt.
Omdat het gips is trekt het zwart ook mooi in de stenen welke iets lichter opdrogen dan de voegen.
Zo krijgt men een zeer realistisch effect van een gemetselde muur.



Geconcentreerd was iedereen goed bezig met de tunnelportalen en binnenwanden.



Soms werd er voor de voegen een andere kleur gebruikt dan zwart, daar zie je dan gelijk al aan dat men iets gaat uitproberen.
Dat is dan ook een beetje de bedoeling van de workshop, je eigen fantasie de vrije loop laten.



Hier en daar werd zelfs de rotswand al onder handen genomen.
Deze keer had ik de diorama's eerst allemaal wit geverfd, in tegenstelling tot de vorige keren toen ze allemaal zwart werden geverfd.
Met het wit was het ook voor mij een nieuwe techniek, er wordt dan met hele dunne acrylverf kleur op aangebracht welke door nat in nat straks mooi in elkaar gaat overvloeien.



Om de aangebrachte verf wat droogtijd te geven vervolgen we met het dennenboom maken.
Een oude bekende methode maar vele hebben er over gelezen maar nooit gedaan.
Met sisaltouw en bloemistendraad wordt er met behulp van een plankje, een paar schroefogen en een boormachine een boom in elkaar gedraaid.



Daarna wordt het geheel in model geknipt en in verdunde houtlijm gedoopt om vervolgens een beetje in een lege pot rond te draaien zodat het teveel aan verdunde houtlijm er uit slaat.



Dan moet er natuurlijk ook wat groen op komen anders is het geen gezicht.
Om de bomen nog mooier te maken wordt er na het drogen nog een andere kleur groen of geel op aangebracht, de boom krijgt dan een hele natuurlijke uitstraling.



De bomen laten we dan voor wat ze zijn en na de lunch gaan we de berg en rotswanden op kleur brengen met verdunde acryl.
Lekker zelf een kleurtje samenstellen, beetje oker, beetje bruin, hier en daar durfde men zelfs wat groen en zwart toe te voegen.
Het ging er allemaal geweldig uitzien.



En zo ontstaan er dan weer hele leuke diorama's waarbij inderdaad al werd ontdekt dat je met een beetje fantasie er echt iets bijzonders van kan maken.



Hele spannende kleuren combinatie's maken juist het diorama zo levens echt.







Het was weer een geweldig leuke dag met gezellige mensen waardoor ik helemaal vergat hoe moe ik me 's-ochtends voelde.
Het komt vast door de positieve energie die iedereen uitstraalde.
En aan het einde van de workshop werd er trouw weer door iedereen de boel opgeruimd zodat het leslokaal weer netje werd achter gelaten.

In oktober/november gaat er wel weer een workshop komen, dat zal i.i.g. een workshop Hollandse spoordijk gaan worden.

Voor de liefhebbers, hou de agenda van onze website, Hobby In Praktijk, goed in de gaten en schrijf zodra er iets over in de kalender staat zo snel mogelijk in.

Ik ga nu even de kwasten uitspoelen en lekker even languit op de bank nagenieten van deze dag.

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Tom,

Het was een zeer geslaagde dag. Wat je allemaal kunt bereiken met eenvoudige middelen was een openbaring. En gaat er iets niet zoals je wilt, dan kan je alsnog corrigeren. Dat was één van de eyeopeners in jouw workshop  :thumbup:
De foto's laten goed zien wat je allemaal kunt realiseren in zo'n klein diorama. Het lijkt me voor allen die nog twijfelen of ze ook zoiets kunnen maken een mooi voorbeeld om na te volgen en later toe te passen op hun modelbaan :)

Bedankt voor je heldere en inspirerende workshop.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Tom,

Bedankt voor de inspirerende workshop, het was een zeer geslaagde dag. Voor mij waren het de allereerste stappen op scenerygebied en was zeer verbaasd over wat er met eenvoudige middelen (mag geen reclame maken , maar de meeste van een zeer goedkope winkel beginnend met een A) allemaal te maken is. In ieder geval geleerd dat je gewoon moet doen, zonder angst, en uiteindelijk bij een punt aankomt waarop jezelf tevreden kunt zijn met het bereikte resultaat. Heb nu nog geen modelbaan maar hoop daar binnen niet al te lange tijd aan te beginnen en zal zeker gebruik maken van hetgeen ik gisteren heb geleerd. Nogmaals bedankt Tom, niet alleen voor de workshop maar ook voor alle voorbereidingen om dit alles mogelijk te maken.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Uiteraard gaat de dank ook uit naar alle vrijwilligers die HIP en de daar gegeven workshops mogelijk maken.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Het zijn weer hele leuke reactie's, dat geeft de burger weer moed om er mee verder te gaan.

De workshop scenery berglandschap was wel een hele speciale workshop.

Tijdens deze laatste workshop zijn er ook video opnames gemaakt.
Zo kan men nog eens terug zien hoe men van zo'n kaal diorama uiteindelijk door gebruik te maken van allerlei middelen die goed en goedkoop te verkrijgen zijn een totaal plaatje kan maken.

Ik hoop dat deze video modelspoorliefhebbers zal aansporen om ook eens wat met scenery te gaan doen.
In het najaar ga ik zeker weer wat organiseren alleen dan in een beetje afgeslankte vorm want dit kost te veel tijd en materiaal.

De video;

www.youtube.com/watch?v=bKb4PEBtQso
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Goed om te lezen en te zien dat het een geslaagde workshop was, mooie portaaltjes gezien! ;-)

Walter
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Deze modelspoorliefhebber wil je alvast bedanken voor de leerzame instructievideo die je hebt gemaakt.
Hulde ook aan alle "figuranten" die weer een bijzonder leerzame dag hebben gehad. :arrow: :thumbup:

We hopen toch wel op gelijkwaardige workshops in de toekomst. :P ;)
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, voorbereiding Berglandschap 12 april
 :) Ja Tom , hier is weer veel voorbereiding aan vooraf gegaan ... de mensen kunnen geen betere begeleiding krijgen voor de opstart van scenery .

Keep up the good work ... ik wou dat het dichter bij huis was ... anders zou ik wel vaker langs komen .

Groeten Freddy
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Trouwe bezoekers van onze website KLIK hebben natuurlijk al de agenda en nieuwe workshops gelezen.
In het najaar gaan we weer beginnen met o.a. workshops Hollandse spoordijk.

Laatste workshop scenery van april hebben we enkele mensen moeten teleurstellen dus schrijf je snel in.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Gezien op de site van Noch. Misschien een idee voor een (toekomstige) workshop 😄
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Het was vandaag weer scenery workshopdag in Werkendam.

Gezellige ploeg die 's-ochtends niet een idee hadden over wat ze zouden gaan presteren.
Het ging allemaal weer lekker, verven, plakken, knotwilgje draaien, gras strooien, slootje afwerken met een loopplank en wat er zoal verder bij kwam.

Onder het genot van af en toe een bakje koffie en thee werd er vrolijk en gemoedelijk aan de spoordijk gewerkt en aan het einde van de middag stonden er weer juweeltjes die met hele eenvoudige materialen waren bewerkt.

Alle deelnemers weer bedankt, het was een super gezellige dag.

Even een paar foto's van wat er zoal mee naar huis ging om op de schoorsteen, vensterbank of dressoir te zetten.

















Iedereen is lekker druk bezig.





Met excuus voor de slechte kwaliteit van de foto's, ik heb ze met mijn telefoon gemaakt want helaas was ik mijn fotocamera vergeten deze keer.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, nieuwe data voor najaar 2014
Tom,

leuke foto's...zo op het eerste gezicht ..een stelletje mannen bezig met huisvlijt.
maar niks van dat...het was leuk, leerzaam en gezellig...eigenlijk als vanouds.
en Hans kan heel goed broodjes serveren  ;)

mvg,

Ruud

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, het was weer smeren en strooien.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, het was weer smeren en strooien.
Zaterdag 23 mei workshop bomen maken onder leiding van de meester bomenmaker Jaap Vriend.
Er zijn nog een paar plaatsen vrij, voor wie een mooie boom wil opzetten kijk in onze agenda KLIKKIE DOEN
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, het was weer smeren en strooien.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, het was weer smeren en strooien.
Jammer, ik heb andere dingen te doen.

Groet Herman.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
23 mei was weer een leuke workshop.
Onder vakkundig toezicht van Jaap Vriend was een groepje van 5 druk in de weer om aan het einde van de middag huiswaarts te gaan met een hele mooie zelf gemaakte boom.

In het begin zie je de deelnemers denken, waar ben ik aan begonnen, wat een gedraai aan al dat koperdraad.





Naar mate de tijd verstreek kwam er steeds meer vorm in al dat koperdraad.





En vol trots wordt het eindproduct getoond en zal de boom vandaag een mooi plaatsje vinden op de schoorsteen.



Helaas waren er maar 5 deelnemers. 7 in totaal aangemeld maar om persoonlijke reden 2 afzeggingen.
De deelnemers waren stuk voor stuk enthousiast en gaan straks vast en zeker als ze op de camping staan of ergens op vakantie zijn aan de slag op een regenachtige doordeweekse middagdag met bomen maken.

Jaap en Jarno bedankt voor jullie aanwezigheid en deskundige uitleg en aanwijzingen.
Wij waarderen jullie aanwezigheid zeer want het is toch een aardig stuk rijden om vanuit de kop van Noord-Holland af te zakken naar Werkendam.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Tom
Dank voor de foto's en verslag van de workshop.
Kleine tip wanneer je foto's trekt in de richting van het raam altijd met flits of een paar stappen overbelichten.
Dan moet je wel de camera op manuele stand zetten.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Jørg, die tip ken ik wel alleen deze foto's zijn met mijn telefoon gemaakt en die flitser is niet zo sterk om tegenlicht te corrigeren.
Ook kan ik niet onder- en overbelichten met de telefoon.
We moeten het helaas met deze foto's doen.
Volgende keer zal ik mijn fototoestel niet vergeten.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Tom

Dat is juist een gsm is geen fototoestel, toch bedankt om een indruk te geven van deze weer geslaagde workshop.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Ook van onze kant even een reactie.
Vroeg uit de veren om naar Werkendam af te reizen de wagen was al geladen dus dat was geen probleem.
Daar aangekomen werden we verwelkomt door div Hobby In Praktijk mensen die ook meteen de koffie voor ons neer zetten.
Jammer dat er niet meer mensen zich hadden opgegeven voor deze workshop volgende keer beter.
De deelnemers hebben zich uitstekend vermaakt met het koperdraad, naar gelang de middag vorderde kregen ze er steeds meer zin in.
Onder het werken aan de boom door heb ik dan ook vele tips gegeven hoe het maken van allerlei modelbaan boompjes gemaakt kunnen worden.
En als dan het loof op de zelf gemaakte boompjes komt dan is het toch wel even wou, dat ik dat gemaakt heb.
Als ik dan zo'n workshop geef heb ik ook altijd wat modelletjes van huis mee, en natuurlijk veel materiaal om boompjes, struikjes zelf te maken.
Hier werd dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, nogmaals jammer van de foto's maar het plezier waar mee gewerkt is was perfect.
Deelnemers worden dan ook bedankt voor de aandacht, en Hobby In Praktijk wordt bedankt voor de ontvangst en het beschikbaar stellen van de ruimte.

Dit lijkt dan wel zo normaal maar is toch van grote klasse en dat mag best wel eens gezegd worden.
Ieder bedankt voor de medewerking in welke vorm dan ook.

Groeten J & J Vriend de modelbaan bekleders.

 
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Leuk jullie gisteren even gesproken Jaap en Jarno. Misschien dat ik een volgende meedoen met de workshop. Voorlopig is mijn baan nog niet zo ver  :) 

Mijn ervaring met een kleinere groep zijn juist beter als met een grotere. 5-6 man is genoeg lijkt me en met jullie 2 erbij is de ruimte rap gevuld. Kleine groep betekent ook veel meer persoonlijke aandacht en je doet veel meer.

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Ik was gisteren op de cursus bomen maken bij de HIP gegeven door Jaap Vriend.

In het begin dacht ik echt waar ben ik aan begonnen, maar zoals (bijna) altijd is het begin moeilijk.
En oefening baard kunst. Gaande weg ging het beter. Met 5 man waren we druk aan het draaien en bij knippen.
Ik had eigenlijk al onze boompjes op de foto willen zetten, maar 2 waren er zo snel weg, dat dat niet gelukt is.

Dan maar een foto van de resultaten van de over gebleven 3.


Dit is het resultaat van links naar rechts de bomen van Alie, mijzelf en Wim. De kleinere boompjes rechts zijn gefabriceerd door Jaap Vriend.

Wij hebben echt 3,5 uur lopen zwoegen om dit resultaat te bereiken, maar Jaap vertelde dat hij 1 zo'n boompje in een half uur doet.
Dat is dus het verschil tussen goed geoefend zijn en net begonnen zijn.  ;)

Ik(wij) heb(ben) me(ons) prima vermaakt en een heleboel geleerd.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Die zien er niet verkeerd uit.
Zelf heb ik ook ooit bij Jaap een workshop bomen maken gevolgd.
Het begin is lastig, draaien en tellen, tellen en draaien maar op den duur ga je het in je vingers krijgen.
Mijn mooiste boom tot op heden is een berk, natuurlijk niet helemaal naar tevredenheid van mijn leermeester maar zijn opbouwende kritiek daar hebben we wat aan.



Bij voldoende belangstelling denken we dat er nog wel een vervolg gaat komen.
Om uit de kosten te komen is een groep van 5 te weinig, de auto van Jaap rijdt niet op water en het materiaal kost nu eenmaal ook geld.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Dit ziet er echt heel leuk uit. Binnenkort zelf ook maar eens aan de slag met deze techniek. Verzorgen jullie deze workshop ook op andere dagen dan de zaterdag?
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Pat, workshops bomen maken en scenery houden we alleen op zaterdag.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Dat is wel jammer.  Dan toch maar eens kijken of iemand anders de kleine dan op een zaterdag naar het sporten kan brengen...
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Dat zijn mooie resultaten van de workshop!

@PaT: idee om de 'kleine' mee te nemen naar de workshop??? (Afhankelijk van de leeftijd?)
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Hahaha, dat zou hij wel willen. Maar met 7 jaar een paar uur geconcentreerd ergens mee bezig te zijn is best lastig. Daarnaast moet hij gewoon lekker gaan sporten als vaders met zijn hobby bezig is.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.
Groot gelijk!!! Dan moet ie maar wachten tot ie groter is  >:-D