Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hobby In Praktijk Workshop Scenery, Bomen maken de baan.

Gestart door tomhas donderdag 12 september 2013, 15:38:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik kan terug kijken op een leuke, gezellige en ook voor mij weer leerzame dag.
De tijd vloog voorbij en naarmate de dag verliep zag ik steeds meer mannen lekker aan het kleien, kleuren en plakken en kwamen er hele sfeervolle diorama's te voorschijn.

De dag begon, de spullen staan gereed om verkracht, vermold of verfraaid te worden.
Om het even wat het wordt als het maar gezellig wordt en we er wat van kunnen leren.



Ondanks alle ophef over Sniklaas en Zwarte Piet, hier staat al het een en ander aan strooigoed maar ook verdunner, lijm, kwasten etc. etc.



Na de oproep aan het werk vlerk begon men met de eerste oefening, het kleien met oud nieuws.
Natuurlijk moest worden uitgelegd dat de hoeveel houtlijm op de hoeveelheid oud nieuws niet echt belangrijk was maar dat het meer op gevoel gaat. Een klein beetje houtlijm kan net als verdunde houtlijm alleen de droogtijd en tijd van hard worden gaat dan langer duren.
Gewoon een lege pot biogarde vullen met het versnipperde oude nieuws, dat afdekken met een laagje houtlijm is al voldoende.
Onder de goedkeurende blik van Alex zaten Jan en Koos al lekker te kleien.
Gelukkig dat ze even voor de foto wilde lachen  :)



Diepe concentratie voor het betere kleiwerk.



Dan is het zover dat de eerste les er op zit en wat denk je, ze hebben mij gewoon in de maling genomen, dit was niet de eerste keer, geloof er niks van.
Moet je eens zien wat een plaatjes er zijn ontstaan wat gewoon gemaakt is van ouwe kranten, water en houtlijm.













Leo was zo enthousiast bezig die wilde maar blijven kleien, maar deze kant was niet echt nodig.





Zo, dat was het eerste deel, de rest wordt vervolgd, nu even een wel verdiende Stramme Max naar binnenwerken.
Daarna als ik niet in slaap val weer verder met het volgende deel.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Net alle plaksel/verf en groene troep onder de douche verwijderd :P :D
Wat een kolerezooi aan het eind van de dag, maar wel heel leerzame dag geweest.
Tom bedankt voor de les en Hans/Huib voor de verzorging, top. :thumbup:
Grijze kliko is dicht gebleven 8o alleen was het ongeloofwaardig dat ik het werkstuk gemaakt had........ :( ;), beetje jammer :-)

Gr, Jan
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dat is een leerzaam dagje geweest, als ik het resultaat zo bekijk.
:thumbup:

Groet Winno
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Die Jan, ik heb de foto's gezien, je bent lekker bezig gehouden.
Ik heb jaren geleden eens in Andijk in een workshop gezeten, met Tom.
Nou daar hebben we toen ook veel geleerd, maar vooral blauw gelegen om Tom zijn humor.
Nou ga je zeker je baan aanpakken?

grt Piet.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ja Piet, je hangt jezelf op eigenlijk door wat leuks te freubelen ... :D :D
Je zal wel geduld moeten hebben voor mn baan er ongeveer uit gaat zien als op de werkstukken.
Ik denk er een 35 nodig te hebben op mn baan  :-) :-)
Gr, Jan
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
De plaatjes


De spoordijk....

De steentjes horen hier eigenlijk niet , maar het was mijn keuze om ze toch daar neer te leggen.


Bergspoortje

Mvg: Alex
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dag Tom,

Dat mannen net kinderen zijn zoals vrouwen beweren ........... misschien hebben ze wel gelijk als ze ons hebben zien kleien, lijmen , prutsen,  strooien, verven en boompjes planten.

Een zeer leerzame en gezellige dag is het geweest. Ben tot de conclusie gekomen dat de drempel om scenery/landschappen te bouwen helemaal niet zo hoog is als menigeen vermoed.  En door elkaars kunstjes ook nog eens af te kijken leer je des te meer.

Hans en Huib en niet te vergeten Els en dochter: bedankt voor de catering!! Is weer perfect en natuurlijk het gebak van Tom.

Onderstaande foto's een impressie van mijn werkstukje: die met de loc erop thuis genomen.
H.I.P.: Humor is Pré!    ;) ;) :thumbup: :thumbup:
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Jij bent gewoon een modelspoor talent, na iTrain is nu de scenery aan de beurt het ziet er schitterend uit Alex.
Nu nog een mooi plekje op de schoorsteen mantel  >:-D

Zo te lezen heeft iedereen een leuke en leerzame dag gehad en heeft Tom zijn kennis weer prima overgedragen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Nou Jan, de keiharde bewijzen zijn er dat je het echt zelf hebt gemaakt.
En je moet ook alleen maar verf en plaksel op het diorama smeren, niet in je haar en achter je oren. :)

Het tweede gedeelte was toch wel even wennen.
Verf mengen om een mooi kleurtje te maken voor de basis en dan hoe verder.
Eerst maar eens lekker de basis er op zetten.



Dat was wel even lastig, soms was het te veel en soms weer te weinig.
Het is ook nooit goed, nee want we zijn er om wat te leren.

Maar al snel had men door dat te veel verf in één keer er op zetten niet de bedoeling was.
Met de platte kant van de kwast en met een mooi zacht strelende aai wordt de basis op het berg gedeelte aangebracht.
Dan komt de vraag is dat niet te weinig, nee hoor maar als je wil dan kan je er meer opzetten.
Als de basis naar wens is gaan we verder met wat kleur in het gesteente aan te brengen, best wel een beetje griezelig want de basis was al zo mooi.
Nee hoor niks griezeligs aan, als het niet goed gaat dan beginnen we gewoon weer overnieuw.



Alex zat nog een beetje te twijfelen over welke kleur, als volleerd kunstschilder had hij zijn schilders-pallet meegenomen en zat de boel even goed te bestuderen.



Lekker een beetje kliederen en kledderen met verf is en blijft leuk.



En ja mijne heren, we gaan water maken, water maken, jazeker, watermaken.
Het diorama werd omgedraaid en met groen en blauw de eerste kleuren aangezet.



Rob denkt, dat gaat hem niet worden maar kledderde er vrolijk op los.



Vincent trok zich nergens iets van aan en dacht mijn slootje komt er wel.



En natuurlijk is de jeugd ook aanwezig, goed bezig Joost, dat gaat een mooi slootje worden.



Ook Leo en Alex zien de zon in het water schijnen.





Nu hebben we dat kleuren wel gehad, de diorama's zien er al top uit, echt boven een ieders verwachting en men gaf al aan dat het allemaal best wel meeviel en dat het inderdaad gewoon een kwestie van doen is.

Dan maar de bakken strooigoed er bij.
En kijk eens aan, Alex onze Alidigitalie nu ook gelijk een Karel Appel aan het werk alleen dan noemen we hem Ali Peer.
Of hij nooit iets anders doet dan scenery.



Dit beginnen toch echt mooie diamantjes te worden, Fred staat versteld van zijn eigen kunnen.



Dan moet de boel even een beetje drogen, de verschillende kleuren fijne turf geeft echt gelijk al goeie resultaten.







Met wat zand en grind een beetje een grondverzakking maken zonder er een hartverzakking van te krijgen.





Geloof me, iedereen was zo met zijn werkstuk bezig, het was muisstil, je kon bijna een speld horen vallen maar dat is gelukkig niet gebeurd want je zal zo'n ding maar in je schoen krijgen.



Plakken, zeven, strooien, allemaal hebben ze het zo te zien wel naar hun zin en ik ook.



Alex krijgt de smaak te pakken, er moet meer bij, steentjes Tom, zei hij, ik ben gek op steentjes.
Is goed Alex ga maar lekker steentjes plakken.



Is dit mooi, elkaar een beetje helpen en gelijk een beetje afkijken.
Dat mag hoor, bij mij mogen ze allemaal afkijken want daar leer je van.



Zo dat gaat wel heel snel, bij Vincent groeien er al bomen tot aan de hemel, mooi hoor.



Zo'n Preisertje op een loopplank plakken dat valt nog niet mee, maar met wat andere lijm is het dan toch uiteindelijk gelukt.



Henk kan mooie Zwitserse bovenleiding aanleggen maar scenery zit hem ook goed in de vingers.
Voldaan geniet hij hier van zijn werk, hobbywerk natuurlijk.



Toch wel jammer dat Fred zo'n grote baan aan het bouwen is met als thema het Zwarte Woud, ik denk als ik dit zo zie dan een Belgisch-Nederlandse baan hem zeker ook goed zou lukken.



Maar als ik dit bergje zie dan heb ik er ook alle vertrouwen in dat we straks mooie scenery resultaten gaan zien op de baan van Fred want met een laatst drybrush krijgt dit toch wel een mooie uitstraling.



En dan schrik ik me de ple een hoedje, Alex zit ook of het niks is te drybrushen.
Top gedaan man.





En ook Koos heeft er werkelijk net als de rest een plaatje van gemaakt.



En dan zit het er op, niet alleen de verf en al het plaksel maar ook de eerste workshop scenery.
Mannen ik heb heel veel plezier gehad vandaag waarvoor mijn dank maar ook namens Hobby In Praktijk bedankt want ons doel is onder andere dit soort workshop te houden en daarmee de hobbyist een duwtje in de rug te geven.
Ook al zeg ik het dan zelf ik geloof dat het  met deze 10 man aardig is gelukt want ze hebben het tenslotte allemaal zelf gedaan.

Ook mijn complimenten voor al het opruimen.
Gelukkig werd alles even door een ieder aangepakt, opgepakt en ingepakt en na een grondige stofzuigactie van Henk was het allemaal weer fris en fruitig.



Buiten was het ook weer lekker vol op de P plaats.
Aan het sein te zien was de koffie op en werd het de hoogste tijd om huiswaarts te gaan.



Maarrrrrrrrrrrrrrrrr ......... niet voordat iedereen nog even heeft genoten van de baan van Hans die inmiddels weer terug was van Eurospoor.







Ik ben nu wel aan het eind van mijn Latijn, kan alleen nog maar zeggen;

Iedereen bedankt







Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
 :thumbup: Top werk ....
Mooie resultaten geboekt, erg indrukwekkend...

mooi verslag van een zo te zien geslaagde middag.
bedankt hiervoor.

groet Winno
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Uiteraard kan ik niet achterblijven, was er al eerder mee bezig geweest, maar op de zetel in slaap gevallen na de warme maaltijd  :D
Ik heb een geweldige dag gehad, ik kende de meeste al wel van het forum of een praatje tijdens Houten, maar dit schept toch een band....
Ik geloof dat iedereen te kijken stond van zijn eigen kunnen  :thumbup:
Tom heeft in deze weer een prestatie van formaat weggezet.
Ik ben een hele ervaring rijker... Van 0 ervaring naar het onderstaande resultaat

Allereerst het Hollandse Polderlandschap (toch een tintje Duits  :P)


Het het berglandschap...


We waren met een hele Leuke groep mensen, ik hoop allemaal tot ziens eind november  :D Ik ben er zowiezo....

Tom bedankt voor het leuke verslag, het overdragen van alle kennis en de berg werk die je vooraf hiervoor hebt verzet  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mannen van HIP : Bedankt voor alles en tot ziens
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dit is wel een vruchtbare dag geweest zeg.
De mannen hebben een hoop plezier en een geweldige
meester in scenery, de werk stukken zijn zeer geslaagd.
En dat in een dag tijd geweldig.
Ik ga de werkshop zeker een keer volgen maar heb nu
mijn handen vol aan iTrain. (valt niet mee )

Mvg, Evert.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
De workshop Scenery zit dacht ik bijna vol.
Januari is dacht ik nog plaats voor 2 man.

Voorlopig is Januari de laatste workshop.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Citaat van: evert61 op zaterdag 26 oktober 2013, 20:03:18
Ik ga de werkshop zeker een keer volgen maar heb nu
mijn handen vol aan iTrain. (valt niet mee )

Mvg, Evert.

Dat is juist een reden temeer om iTrain ff een daagje met rust te laten: ik kan je uit ervaring verzekeren, dat een dagje 'scenery' zeer ontspannend werkt!!!!  Dus doen!!!  ;) ;)
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Yep, helemaal mee eens...
Zit vollop in de bouw van het schaduwstation, ook iTrain, bezetmelders etc.
Ben dus ook nog lang niet toe aan scenery, maar dit verzet de gedachten en je krijgt er weer enorm veel ambitie in...
Verandering van spijs doet eten  :D
Tom gaf al aan dat Januari voorlopig de laatste was. Vooral niet aarzelen... Workshop is super!

Eh... Correctie  :D
Ik hoor net van mijn dochters dat ze op korte termijn ook met een diorama willen beginnen....
Ben bang dat het schaduwstation en iTrain nog ff langer moeten wachten  :? :O :D :P
Zal AC-Tion een bezoekje moeten brengen en Jaap eens een starterset voor scenery samen moeten laten stellen  :D
Jong geleerd....  :thumbup:
Hou jullie ook hiervan uiteraard op de hoogte... Workshop scenery for kids 1.0  :D
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Zo ,na het lezen van wat berichten, mijn gouw in geschreven voor 25 januari.
Allen nog op een mailtje wachten en dan aftellen.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Mvg, Evert.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Goed besluit Evert, daar ga je echt geen spijt van krijgen!
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
 :) Hallo allemaal ,

Eerst alle complimenten voor Tom die deze workshop weer helemaal op de rails had ... het was een zeer aangename dag en hebben weer wat bijgeleerd om met oude kranten te gaan werken . Ik heb alvast een abonnement op de krant genomen  :?

Ik ben nu van plan om alles te combineren om een mooi geheel te maken . Het zal papierpulp , gips en iso-platen worden . Vermits ik niet het kleinste baantje van Vlaanderen heb , staat er mij nog zeeeeer veeeeeeel werk te wachten .

Het was een zeer gezellige boel en mensen met dezelfde passie leren kennen . Wat hebben wij toch een leuke hobby ,niet ?

Hierbij nog enkele foto's van mijn werkje ...

Groeten vanuit Vlaanderen ...

Freddy
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hallo allemaal

Gisteren een zeer geslaagde dag gehad bij de HIP, fantastisch Hans dat je dit belangeloos beschikbaar stelt en voor de uitstekende verzorging, Top :thumbup:
Tom jij ook bedankt voor het presenteren, uitleg en voor je voorbereidende werkzaamheden, het vertrouwen in ons voor het maken van de basis voor de volgende groep.
Ik heb veel geleerd en het is gewoon een kwestie van beginnen en durven doen.
Wat ook erg leuk is van zo'n dag is dat je je mede cursisten ook eens van gezicht ziet, alhoewel ik er toch een paar van verdenk dat zij al meer met scenery bezig zijn geweest, gezien de kunstwerkjes getuige de foto's in dit topic.

Hieronder het resultaat van mijn eerste poging, ik vind het wel aardig gelukt.





Mvg
Koos
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Was plezierig om ook het gezicht achter KdeB te zien.

Ook mooie werkstuk van jou Koos. Hoop je weer eens te ontmoeten bij HIP of Houten.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hierbij mijn foto's

Vincent
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Vincent, slootje ziet er goed uit, nu nog een afdeklaagje met glanzende klarlack.
1e laagje dun er op zetten, daarna nog een paar laagjes voor een mooi spiegelend wateroppervlak.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hoi Tom,

Het slootje is inderdaad mooi van kleur, morgen langs de Hornbach, ik moet alleen wat afstoffen er zit gras en pluis in het water.

Vincent
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dat is niet pluis dan  :)
Mooi afstoffen en dan een mooie laag er op.
Gaat helemaal goed komen, heb er alle vertrouwen in.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Zo, vandaag lekker alles schoongemaakt.
Kwasten uitgespoeld, postjes met resten verf en lijm uitgespoeld.
Alles kan straks weer hergebruikt worden.
Scenery materiaal ga ik aanvullen als ik in Zutphen ben.
Daar is Jaap dan ook aanwezig.
Verder nog op zoek naar wat setjes palletmessen en dan volgende keer bij H.I.P. de tafels weer in orde maken.
De diorama's welke door de cursisten met papierpulp zijn besmeurd even na kijken en dan is het alweer bijna zover dat we aan de volgende workshop kunnen beginnen.

De positieve reactie's zijn geweldig, ik denk er dan ook over na om straks in het voorjaar als er behoefte aan is nog een keer 3 workshops scenery te houden.
Dat zou dan in Maart, April en Mei zijn.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Leuk om te zien hoe we bezig waren.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ik heb gisteren de administratie weer bijgewerkt en alle scenery workshops zitten nu vol  :thumbup:

Als Tom besluit er weer een aantal workshops te willen geven staat dat op onze site, en kun je je via de site opgeven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Tom,
Nogmaals alle lof voor hoe je eea op en uiteen hebt gezet.  :thumbup:
Mocht je hulp nodig hebben voor de voorbereidingen van de volgende workshops dan hoor ik het wel.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Heren

krijg ik een mail dat ik in januari toch een cursus mag volgen,kleien en kleuren bij Tom.
Nu maar aftellen.
Peter bedankt voor de mail en Tom tot ziens.

Mvg Evert.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Inmiddels staat alles alweer klaar voor de volgende workshop scenery a.s. zaterdag 30-11.
De modules stonden al te popelen om naar HIP gebracht te worden.
Was weer een flinke stapel (werk) 11 stuks totaal.



Dan proberen om ze in mijn witte Ferrari, ik bedoel Kanarie, te krijgen wat natuurlijk niet lukt op deze manier.



Deel in het kofferbakje en een deel op de achterbank.
Lekker nu alles onder de piepschuimkorrels maar daar hebben ze weer stofzuigers voor uitgevonden.





Wel fijn dat alles nu weg gaat, opgeruimd staat netjes.



Tot slot nog even lekker met de mixer door de papierbrij.



En dan dit als resultaat, niks mis mee.



Straks nog even een paar plakken verse dikke speculaas bakken, heb er een heerlijke mix voor.
Lekker om wat bij de koffie te hebben, ja die workshoppers krijgen weer een leuke dag kneden, kleien en klappen, uh ik bedoel plakken. :)
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ik geloof dat ik de broodjes straks maar gaat smeren , misschien blijft er dan wel een stukje liggen voor me..... :D

Mvg; Alex
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Wat is dat voor een rare soort gips in die emmer Tom  :D :D :D. Zonder dollen, geweldig dat jullie er zoveel tijd in steken
om modelbouwers in spee op pad te helpen :thumbup: :thumbup: :thumbup:,

vr gr en succes Arie

NB, Arme Aygo :P
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dat wordt weer erg gezellig zaterdag.
We komen ook even kijken.
Tot zaterdag.

Groetjes Dennis
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hey Dennis,

Het wordt op alle fronten gezellig druk zaterdag geloof ik.

Leeeke, jij en Monique, Alex en dan de workshoppers.

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hoi Henk,

alleen maar gezellig. Nu kunnen we nog (samen) komen, dus dan nemen we het er zeker van haha.

Groetjes Dennis
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Wie weet zijn er tegen die tijd oppas-opa's aanwezig bij het HIP!
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Kans is aanwezig hahahahah.

Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Yep, ik ben ook van de partij zaterdag....
Een kijken of we Henk zijn seintjes ook in iTrain aan de praat kunnen krijgen....
Zoals beloofd zorg ik voor een lekkere zelfgebakken appeltaart.

Tot zaterdag
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ik ook. Moet Alex stalken. :D

Gr, Ben.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Of kom je voor de taart Ben?
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ik mag geen taart van de dokter.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Da's jammer Ben,
Ze zeggen altijd dat hij erg lekker is  :D
Zal ik voor jou pepernoten meebrengen   :P
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
 :D
Scenery workshop H.I.P 30.11.2013
Net thuis van een bijzonder geslaagde workshop scenery bij Hobby in Praktijk.
Tom (iTom) heeft ons vandaag de fijne kneepjes van de scenery bijgebracht. Onder zijn bezielende en enthousiasmerende leiding zijn er ware kunstwerkjes ontstaan.
Wat we vandaag vooral hebben geleerd is: "durven en doen" geheel volgens het motto van Tom.
Ook de ontvangst en verzorging van Hans en zijn mensen was weer uitstekend verzorgd.
Bijgaand een paar foto's van het werkstuk. De komende dagen nog even de finishing touch aanbrengen

Al met al een aanrader voor iedere modelbaan enthousiast, want er is op een baan meer te zien dan alleen maar rijdende treinen. Tom bedankt!

Dirk Jan de Roo
Re: Scenery workshop H.I.P 30.11.2013
Ziet er goed uit!
Re: Scenery workshop H.I.P 30.11.2013
Offtopic: En ik maar denken dat er iemand vandaag overleden is. H.I.P. 30-11-2013 lijkt erg op R.I.P. 30-11-2013.  >:-D
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Vandaag de 2e workshop Scenery met 11 enthousiaste deelnemers die aan het begin van de dag gedacht hebben wat zal ik er van terecht brengen en uiteindelijk allemaal met een leuk mini diorama weer huiswaarts keerden.

Het was net als de eerste workshop weer een gezellige ploeg mannen die er echt zin in hadden.
Het strooigoed, nee niet dat van Snieklaas maar van de fa. J&J. Vriend stond al te wachten om eens lekker mee aan de slag te gaan.

Na een korte uitleg begon men met het bewerken van de kale modules.
Iedereen kon gelijk even aan de aroma van het oude nieuws wennen.





Vervolgens werden de modules die door de groep van de 1e workshop waren gemaakt met verf bewerkt zodat het al aardig op een rotsblok begon te lijken.





Het slootje onder aan de spoordijk was inmiddels ook al voorzien van een waterkleurtje gemaakt met groen, blauw en hele waterdunne bruine acryl.

Na de koffiebrake kwam het eerste groen er op.
Met de fijne turf werd al snel duidelijk dat door aanbrengen van wat kleuren groen ineens de modules veranderden in een stukje landschap.
Scenery heet vrij vertaald ook niet voor niets landschapstofferen. ;)



Het teveel wordt er even netjes afgeschud zodat er weer genoeg materiaal overblijft voor de volgende bewerking.

Dirk Jan die al enige ervaring met zijn eigen baan heeft opgedaan was ook hier met treffende precisie bezig om er wat moois van te maken net als alle andere deelnemers.







Ook nu was het weer een beetje bij elkaar (af)kijken wat natuurlijk geen enkel bezwaar is want zo doe je toch weer veel leuke ideetjes op van wat een ander aan het maken is.



De eerste Preisertjes verschenen ten tonele en vonden een plekje op een bankje om van het uitzicht te genieten.



Ook een grondverschuiving werd nagebootst en voor mij zeker een succes want het hoeft niet allemaal groen te zijn.
Kleur gebruiken om het natuurlijk en levendig over te laten komen maakt het juist zo leuk.





Het tempo was best hoog, de eerste bomen verschenen en her en der kwam ook het eerste onkruid al opzetten.



En toen was het lunchtijd.

Wordt vervolgd
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Dirk Jan (Didero) bedankt voor je leuke bericht, ik hoop dat inderdaad meer mensen over de drempel heen willen stappen want zoals jullie ook zelf hebben ervaren en regelmatig hebben gezegd, het is gewoon een kwestie van doen, van durven en de kunst of het kunnen komt dan vanzelf.

Na de lunch, we eten een broodje en een slaatje gewoon onder het werken door alleen oppassen dat je niet het verkeerde ergens op gaat smeren want met zo'n slaatje in de hand weet je het maar nooit.

Het spoordijkje wordt met gras bestrooit, soms met een theezeefje maar ook met de grasmasters wat dan toch wel weer even wat anders is.
Juist tijdens zo'n workshop kan je dat dan eens lekker uitproberen want als het mis gaat dan doen we het gewoon weer overnieuw.



Dit is toch echt Hollands, spoordijk en dan zo'n typisch Hollandse lucht op de achtergrond.
Met wat verschillende kleuren gras waarbij we ook nog gebruik maken van gedroogde koffie (uit de Senseopads) en thee ( uit de bekende theezakjes) ontstaat er al een mooie spoordijk.
En we zien al het eerste riet wat in de lijm staat te drogen.



Hier wordt voor de eerste keer met de door Ceess mee gebrachte Noch grasmaster gewerkt, ik ben altijd jaloers op dat tuitje waar je dan lekker in de kleine hoekjes kan komen.



Een leuk idee met die koe, beetje spotten met de wetten van de zwaartekracht maar ja het is ook maar om te oefenen en dan mag je best wel een beetje gek doen. Achtergrond is ook leuk alleen het hek vond ik zelf een beetje aan de grote kant. ;) Ik mag ook wel een beetje kritisch zijn. Jammer want die molen doet het natuurlijk helemaal geweldig en geeft een mooi diepte effect.



En hier heb ik even in stilte van zitten genieten, niet om de andere iets te kort te doen maar dit vond ik wel echt een heel erg leuk stukje spoordijk aan het worden.





Jammer dat ik er pas aan dacht nadat er al diverse deelnemers waren vertrokken maar de parkeerplaats heeft de hele dag goed vol gestaan, nu stond er nog wel wat natuurlijk en ook 1 auto trok natuurlijk alle aandacht.





Mannen, ik heb weer enorm genoten van jullie kunsten en creativiteit.
Het was gezellig en we hebben allemaal weer een hoop geleerd.

Ik hoop dat jullie straks dit op je baan kunnen toepassen zodat de treinen op de banen door een leuk landschap gaan rijden want dat verdienen al die loc's en wagons natuurlijk wel.

Ik ga nu even nadenken om na januari verder te gaan met deze leuke workshop.
Het is veel werk maar wel heel erg leuk en dankbaar werk.

Net alles schoongemaakt en wat me wel opviel, 11 man hadden 29 kwasten hiervoor nodig maar ook die zijn nu allemaal schoon, fris en fruitig.
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Hoi Tom, medecursisten (en meelezers ;))
Moest gisterenavond op verjaarsvisite dus geen tijd om foto's en een verhaal te plaatsen.

Foto's hoeft niet meer zie ik, maar een verhaaltje natuurlijk wel. :)

Bij de 2e workshop heeft iTom natuurlijk geen last meer van koudwatervrees maar zijn onderdanen (van een dag) natuurlijk wel. O:-D >:-D

Daarom werden we, mits tijdig aanwezig, eerst opgewarmd met een kop koffie en jawel een lekker stuk taart verzorgd door Hans. :arrow: :thumbup:

Ik meende iets gelezen te hebben over een ri*llucht in combinatie met de papierpulp (alibangalie). Dat kan bij deze worden bevestigd. Vermoedelijk doet iTom een geheim ingredient door de papierpulp.
Maar goed we hebben als start alvast de papierpulp gesmeerd voor de volgende workshop, zodat we het maken van de bergen goed in de vingers kregen.
Gelukkig was (vanwege de droogtijd) de basiskleur zwart ook al aangebracht. De truuk was om met juiste kant van de kwast, witgrijsachtige nuancering aan te brengen. Na droging gevolgd door wat andere kleurtjes. En zoals iTom zegt, "gewoon wat aanklooien" en het wordt vanzelf wel wat. Hier en daar moest hij daardoor wel even de "redddende engel" spelen, om wat rotsen te redden maar goed. Bij het aanbrengen van de begroeiing, "is minder duidelijk meer", dat kregen we erg goed in de gaten.
Maar al met al was het een geweldige dag, met een uitstekend verzorgde lunch en een blik op de baan van Hans.
Het polderlandschap is niet zo mijn ding, dat mag een ander beschrijven.

Ik heb in ieder geval een geweldige dag beleefd.
Tom, bedankt voor alle uitleg en medecursisten voor de gezelligheid en tot ziens
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hobby In Praktijk Workshop Scenery
Ceess jouw foto's zijn zeker welkom hoor :P