Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

aansluiting Trafo

Gestart door stafhunter dinsdag 10 september 2013, 12:54:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiting Trafo
stafhunter
gast

aansluiting Trafo
ik heb onderstaande trafo maar weet niet hoe het zit met de aansluiting.



wat betreft elektronica ben ik een leek en dit resulteerde al in een doorgebrand printplaatje t.b.v helikopterverlichting die 18v zou moeten aankunnen ik had de bruine draad aangesloten op 1 en de gele draad op 3

ik heb ook soundmodule van Viessmann met bruin en geel stroomdraad en weet zodoende niet waar ik die moet aansluiten en of er iets van een zekering ertussen moet.

voor het gemak nummer ik ze van boven naar beneden misschien iemand de kleurcodering en de voltage erachter kan zetten (zie soms op trafo's stikkers geplakt geel-bruin-rood)

1 =???
2 =???
3 =???

groeten,
Egbert
Re: aansluiting Trafo
nobody
gast

Re: aansluiting Trafo
Ik heb een trafo die er sterk op lijkt. Oók v.w.b. specs.
1 = geel =18 volt
2 = rood = 12 volt
3 = bruin = 0 volt (massa)
Maar, zeker weten: METEN :important:
Re: aansluiting Trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: aansluiting Trafo
staat ook niet op of het gelijk of wisselstroom is.
vermoedelijk een wisselstroom transformator.

dus net als Wim zegt....
Universeelmeter gebruiken en meten is weten....

groet Winno
Re: aansluiting Trafo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: aansluiting Trafo
is zeker wisselspanning uitgang.Zoek hem maar eens op via google.Maar over de aansluitklemmen niets te vinden.
Re: aansluiting Trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: aansluiting Trafo
Staat er niks on de buurt van de aansluitklemmen?
Op basis van de opschriften zou je zeggen dat deze trafo nooit meer dan 18 volt wisselspanning kan leveren. Stond er in de gebruiksaanwijzing bij het helikopterprintje nog iets over wisselspanning of gelijkspanning?
Re: aansluiting Trafo
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: aansluiting Trafo
Effe googlen op het typenummer levert:

Tams Trafo/230V/Ausgang 0-12-18V / 2,9A/52 VA /Art.- Nr.70-09021-W
Artikel-Nr.: 70-09021-W
Abbildung ähnlich Beschreibung Preisgünstiger Transformator mit hoher Leistung für alle Modellbahnsysteme · Ob Beleuchtung, Signale, Weichen oder Digitalsystem. Durch die hohe Leistung ist dieser Transformator für fast jeden Anwendungsbereich brauchbar. Ausstattung Fertiggerät mit 2 m Zuleitung und Euroflachstecker 3 Anschlussklemmen für 0-12-18 V/AC Ausgangsspannung Betriebsspannung 230 V/AC. Für 1x 12V oder 1x 18V Tams Trafo /230V/Ausgang 0-12-18V / 2,9A/52 VA /Art.- Nr.70-09021-W Technische Daten Ausgangsspannung 12 / 18 V/AC Leistung 52 VA Abm. (L x B x H) 132 x 72 x 50 mm Gewicht 1,26 kg Betriebsspannung 230 V/AC Altersklasse ab 15 Jahre
Auf Lager

Dus Wisselstroom (logisch), 1x 12 V AC, 1x 18 V AC


john

Re: aansluiting Trafo
stafhunter
gast

Re: aansluiting Trafo
Universeelmeter gekocht bij een bouwmarkt en ook even gekeken op Youtube hoe zo'n meter uiteindelijk werkt.
nu kan het project Meten is Weten beginnen

Universeelmeter op stand gelijkspanning geen reactie dus ik neem daardoor aan dat het wisselspanning moet zijn.



ter verduidelijking de eerste foto van de trafo bijgehaald voor de nummering



2+3= 12,7V



1+3= 19,2V



1+2= 6,1V



op onderstaande foto het printje wat doorgebrand is  :-(



in de beschrijving staat:
max. stroom per uitgang 100 mA, in de regel 4 LEDS
12 - 18 Volt AC/DC- of DC transformator aansluiten

ik neem nu aan dat mijn soundmodules 5557 van Viessmann aan moet sluiten op contacten 2+3 omdat in hun beschrijving staat 14-16V =/~

is het nu raadzaam om een andere trafo te kopen die max 16V spanning geeft??
Re: aansluiting Trafo
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: aansluiting Trafo
Ik zou het eerst eens op de 12V uitgang proberen. Anders wordt toch de licht-uitgang van een gewone grijze Marklintrafo.

John
Re: aansluiting Trafo
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: aansluiting Trafo
Kan zo niet helemaal volgen welk printspoor naar waar loopt in de schakeling. Maar kan me voorstellen dat de ULN2803 het niet zal vinden om een wisselspanning te schakelen.
Re: aansluiting Trafo
stafhunter
gast

Re: aansluiting Trafo
Citaat van: NL-modelspoor op maandag 23 september 2013, 19:25:37
Kan zo niet helemaal volgen welk printspoor naar waar loopt in de schakeling. Maar kan me voorstellen dat de ULN2803 het niet zal vinden om een wisselspanning te schakelen.

voor de duidelijkheid heb ik de printspoor gefotografeerd

Re: aansluiting Trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: aansluiting Trafo
Ik zou het printje maar eerst eens repareren voordat je er weer spanning op zet.
De ULN.... is zeker kapot; er zit zelfs een gat in  8o
Daarnaast moet je minimaal de brugcel nameten.

Als je iets van belasting aansluit, dan moet je er goed op letten dat de stroom zeker niet groter kan worden dan 500mA.
De spanning hou je ook maar eens op 12 VAC uit de trafo.