Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zwitserse bovenleidingsmasten

Gestart door Petdig1 maandag 09 september 2013, 23:19:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserse bovenleidingsmasten
Tijdje geleden beloofd om hier iets te laten zien en is er eigenlijk nog niet van gekomen. 
Dus nu eerst maar bij deze

De  basis  bestaat eigenlijk gewoon uit  messing H profiel van 3 x3 mm, een draadstang van eveneens 3 mm diameter, messing draad van 0.7 en 0.8 mm diameter en wat stukjes  hout voor de mastvoetjes.

De  truuk is eigenlijk om gewoon een mal of 2 te maken zodat je steeds de juiste maatvoering hebt.
Het H profiel boor ik eerst door in de binnenkant, dan pas op de H kant zelf.  Zo schiet de boor niet zijdelings weg.  Het  gat op de binnenkant vul je na het  vastsolderen van de  uithouders gelijk op met soldeertin en zet ik weer glad met een dremel slijpschijfje. Zie je na het  verven niets meer van.

De voetjes maak in van blokjes hout  9 x 9 mm...schuin afkanten, doorboren en met  kneedhout  vastzetten op de mast. Beetje bijschuren waar nodig en betonkleurtje geven   
Isolatoren en de kleine draadhouders koop ik gewoon van Sommerfeldt. Is te klein om zelf te kunnen maken.

Op de foto's kan je veel van de diverse stappen volgen.

Deze masten vind je ondermeer op de SBB strecke  maar ook op de BLS .   
De meer typische  BLS masten kan je natuurlijk volgens zelfde principe maken.  Ook masten met dubbele uitleggers etc.

Mvg

Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Ondertussen zijn er toch al een goede 100 masten klaar. 

Bij verdere interesse kan ik ook nog wel wat  foto's maken van de dubbelle uitlegger masten of meer gedetailleerde foto's van bepaalde bouwstukken / mallen.

Jullie roepen maar hé. 

Reacties, tips altijd welkom.  Ligt nu even stil maar met de winter voor de deur gaan we toch weer verder bouwen
Onder meer de schakelposten  zoals in bijlage staan op de planning in diverse varianten
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Top Peter, ziet er goed uit :thumbup:
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hoi Peter,

Het ziet er goed uit en we zijn wel benieuwd naar de andere varianten.Dus blijf maar posten.Wij volgen het wel  ;)

Harald & Alex
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Ey Peter,

Leuk stukje huisvlijt laat je hier zien.  :thumbup: Ben ook wel benieuwd naar je andere varianten.
Kom je met deze zelfbouw qua kosten ver onder de bestaande masten van bijvoorbeeld Sommerfeldt?

Gr. Joachim
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
vraagje,

het draadeind onderaan de mast, soldeer je dat in de H. of vijl je hem eerst uit? graag info, het ziet er schitterend uit en verdient navolging.
vriendelijke groet
jan
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
In de kopse kant van het draadeinde slijp ik met een dremeltje een sleufje van ongeveer 3 mm diep.  Dit valt dan perfect in de onderkant van het H profiel.
Vastsolderen en de gleuf vol zetten met soldeer en je hebt een zeer sterke verbinding.
Het mastvoetje dat je uit hout maakt valt dan ook juist over deze soldeerverbinding en in combi met het kneedbaar hout waarmee je dit dan weer vastzet komt dit nooit meer los.
Bij het slijpen wel steeds een veiligheidsbril dragen !!  En een vochtige doek om het stukje draadeinde vast te houden daar dit zeer heet wordt bij het uitslijpen .

Kosten van een standaard mastje :   ongeveer een kleine  Euro 2.45 aan totale materiaal kost.
Vooral de messing  H profielen blijven de  grootste kost.  ( ik haal 8 masten uit een staaf van een meter  die me iets van een goede  9 euro  kost  )

Mvg
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Bahnhof Kloten
gast

Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hoi Peter,

Ga je ook zelf rijdraden maken?
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Ben ik eigenlijk nog niet over uit.  In principe moet dit te doen zijn.
Eenmaal als je een goede soldeermal hebt dan wordt dan zou dit ook geen probleem mogen zijn.
Maar hierover heb ik zelf ook nog geen bruikbare info gevonden (  eerlijk gezegd ook nog niet specifiek achter gezocht  :D )
Mvg
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Bahnhof Kloten
gast

Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Anders moet ik het zelf uitzoeken  ;) in ieder geval bedankt voor deze bouwbeschrijving
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Peter,

Leuk dat je de foto's gevonden en geplaatst hebt. Ik moet zeggen, een stukje vakwerk  :thumbup:
Dit inspireert om zelf hier ook mee aan de gang te gaan. Helaas zal het nog wel even duren voordat ik hieraan toe ben. Ik zie uit naar je vervolg bouwsels.
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Tx voor de positieve comments   :D

Ik zal van het weekend enige foto's posten van de dubbele uitlegger masten. 

Groetjes
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
!! kan dit in de wiki geplaatst worden? lijkt mij zeer zinvolle info etc.


groeten
jan
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hier dan de beloofde  foto's van de dubbele uitlegger masten

Ook de  borden met verboden de sporen over te steken zijn messing zelfbouw.

Mvg
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hallo Peter.
Ik ben zelf ook begonnen aan de zelfbouw van de bovenleiding.
Ik vraag me alleen af,wat voor soort hout gebruik je voor de voetjes.
Dit is het enigste wat bij mij niet zo goed lukt.
Ik hoor het graag van je.

Groet Wim.
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hallo,

Als jullie nog meer info willen, en de diversiteit willen zien van Zwitserse bovenleidingsmasten, kom dan naar de Gastendag op 24 november.
Ondergetekende geeft met 3 anderen een demo met betrekking tot bovenleidingbouw Zwitserland.
Er zijn veel mogelijkheden, en wordt je ook ingelicht over Zwitserse lichtseinen.

Groetjes

Harry
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Waarom zie ik dit voortreffelijke werk nu pas Peter??

@Jan Stuif: met de opzet van WiKi Zwitserland heb ik nog afspraken lopen met de WiKi-beheerder.

Maar het lijkt mij wel zeer nuttig en belangrijk dat de handen een keer ineen worden geslagen!!!!!

De Wiki-beheerders hoop ik volgende week op de gastendag even te spreken .....

Peter: ik neem je op in de lijst op mijn topic: de centrale vindplek.

Groeten en ga zo door!
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Thanks voor het complement Henk !! :D
Mvg
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Citaat van: W.Broere op zaterdag 16 november 2013, 18:19:37
Hallo Peter.
Ik vraag me alleen af,wat voor soort hout gebruik je voor de voetjes.
Groet Wim.

Wim,
Dit zijn gewone standaard latjes die ik in de doe het zelf handel haal. Denk dat het vurenhout is of iets dergelijks. Alleszins niet speciaals.
Balangrijkste is dat het stevig hout is dat niet splintert. Balsahout  bvb is te licht en broos.

De truuk is gewoon om blokjes van ongeveer 9x9x9 mm te zagen met een klein tafelzaagmachientje.
Vervolgens gewoon in het midden een gaatje boren op de kopse kant van 3 mm doorsnede ( dus zelfde diameter als de draadstang die er doorheen moet. )
Dit gaatje op de bovenkant heel klein beetje 2 mm dieper en iets dieper breder uitboren met een klein freesje van pakweg 4 mm diameter.
De schuine kantjes doe ik met een dremeltje eest  grofweg opschuinen. dan fijn afwerken door even een paar keer over schuurpapier te gaan
De draadstang die aan het H profiel gesoldeerd zit gaat aan de bovenkant in het voetje . Dit doe ik op een houten plank waar  2 maatmasten op iedere staan; Hiertussen zitten in rechte lijn een 10 tal gaten geboord. Op die manier zet ik de masten in het houten voetje op de plank.  Even vasttikken boven op de mast met een kleine hamer... de H profiel zet zich nu vast in het boorgat.  Nu zet ik onderaan een rondeel en moertje en trek vervolgens door aan te draaien de mast echt vast in het voetje. Via de 2 maat masten op de buitenkant en een stalen lineaal kan ik zo iedere mast op exact dezelfde hoogte inregelen. Moelijkste is om de mast verticaal gepositioneerd te houden tijdens dit proces.  Eens de mast op de juiste hoogte staat vul ik de ruimte rond het boorgat en in het H proifiel gedeelte op met kneedbaar hout.  ( doe dit met een kleine schroevedraaier  en puntig voorwerp. Gladstrijken...laten uitharden en uiteindelijk nog even bijschuren en op kleur brengen.   Het uitgeharde kneedhout  zorgt ervoor dar de mastvoet  onwrikbaar vast komt te staan in het houten blokje.

Groetjes

PEter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Peter.
Hartelijk dank voor de informatie.

Wim.
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hoi Peter,

Zie je draadje nu pas. Kun je ook een matenschema(tekening) plaatsen van alle materialen. Het overzicht is in ieder geval prachtig maar ik nog geen idee hoe allen maten nu zitten.

Groet, Ronald

Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Ik heb tijdens de kerstvakantie hopelijk een weekje vrij.  Heb van diverse mensen ondertussen dezelfde vraag gekregen maar ben er helaas gewoon nog niet aan toegekomen. Maar ik ga er werk van maken...gewoon nog even geduld ;-)

Groetjes
Peter
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Bahnhof Kloten
gast

Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Komt goed uit, ik hoop halverwege mijn vakantie de bovenleiding aan te moeten leggen  :P
Re: Zwitserse bovenleidingsmasten
Hallo mede bovenleidingbouwers,

Kijk 's op mijn topic, misschien heb je er iets aan als jullie met de draden gaan beginnen.

diorama bovenleiding

Gr
Frans