Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 5105 contactrail met arduino

Gestart door omsmet woensdag 11 september 2013, 16:29:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 5105 contactrail met arduino
Hallo allemaal,

Ik ben bezig mijn analoge märklin h0 baan aan te sturen via mijn laptop.
Dit doe ik via relays en een arduino.
Omdat ik mijn baan volledig wil automatiseren wil ik graag mijn Märklin 5105 contactrail inbouwen in mijn station.
Ik kan helaas nergens op internet vinden hoe ik dit moet doen.
Kan iemand mij misschien in de juiste richting sturen?
Om misverstanden te voorkomen, mijn Märklin baan is analoog en werkt dus zonder decoders etc.

Alvast bedankt,
Olivier
Re: Marklin 5105 contactrail met arduino
Hier wellicht kijken
Re: Marklin 5105 contactrail met arduino
Beste wilbertb,

Ten eerste bedankt voor uw reactie.
Ik had dit filmpje al gevonden, helaas is het zo dat dit niet de originele contact rail betreft.
Het probleem wat ik heb is dat uit de contact rail een signaal komt in de vorm van wisselspanning tussen de 6 en 18 Volt.
Ik weet niet hoe ik dit kan omvormen tot een signaal wat de arduino kan lezen.
De spanning die uit de contactrail komt is afhankelijk van de snelheidsregeling van de transformator.
Weet u, of misschien iemand anders hoe ik dit kan doen?

Groet,
Olivier
Re: Marklin 5105 contactrail met arduino
Beste Olivier,


Dat van die wisselende spanning is natuurlijk niet zo. Met een contactrail krijg je een massasignaal en
als je aan de andere kant de gele bus van je trafo gebruikt heb je een constante wisselspanning zolang als
de contactrail bekrachtigd wordt. Dat is nogal lange tijd als je met wisselstroom assen rijdt, want dan is je
massasignaal vrijwel net zo lang als je trein.
Het signaal kun je natuurlijk gebruiken om een relais aan te sturen
Re: Marklin 5105 contactrail met arduino
Beste fonzo999,

Bedankt voor uw reactie.
Ik weet nu hoe ik het ga maken
Net als u zei, met relais op de gele poort van de trafo.
Mijn fout over die spanning zal wel zijn omdat ik vanaf de rail heb geprobeerd te meten of er een puls uitkwam, achteraf gezien natuurlijk dom.

Groeten,
Olivier