Lange tijd heb ik gepuzzeld hoe de wissels aan te drijven. De Marklin wisselaandrijving zijn de naam van de fabrikant niet waardig... Zijn niet sterk, maken herrie, branden door, lastig als onderaandrijving te gebruiken, etc. Via via hoorde ik van Tortoise. Heb er eentje gekocht en in een proefopstelling verwerkt.

Verenstalen pinnetje door de handbediening, 6v op de motor en e.e.a. werkt prima.

Ik stoorde me alleen noog aan het feit dat de tongaandrijving lastig in te bedden is en de handbediening veel te lomp. Daarnaast wil ik de aandrijving, wanneer de wissel in een wisselstraat ligt, wel een beetje aan de kant kunnen leggen. Opnieuw een avondje kruinkrabben.
Als ik die gehele tongaandrijving nu gewoon eens weghaal? Als je het niet probeert weet je het niet.

De aandrijving geschied met een koperen draadje welke tussen twee bielzen door eindigt in een haakje. Dit haakje gaat de holle biels in waar de tonggeleider al doorheen loopt. Een vierkant pijpje zorgt voor de geleiding. Deze is met warme lijm vastgezet aan de grond. Een eenvoudige aanpassing die uitstekend werkt.
Het draadje heeft een oogje waar de vertikale aandrijfpen van de Tortoise doorheen loopt.

Dat koperen draadje gaat niet alleen de wisseltong aandrijven, ook een wissellantaarn. Indien de lantaarn tegenover de aandrijving zit verleng ik het draadje naar de overzijde.

Lantaarns zijn van KOTOL, bv de KLU-1851-HO
De dichte stukken tussen de bielzen heb ik ook niet meer nodig, deze zijn er nu ook meteen uitgefreesd. Misschien moeilijk te zien, boven de aangepaste versie, onder een winkelversie.

Tenslotte de Tortoise aandrijving. De draden zijn gesoldeerd aan de contactlippen en in een kroonsteen geschroefd. verdere verbindingen zijn dan later makkelijk te maken.

Ik zit er nog over na te denken de wisselstand te registreren door bezetmelders, kan ik altijd controleren of de wissel werkelijk in de goede stand staat. De extra contacten van de Tortoise kan ik ook gebruiken om leds te schakelen op het paneel. Ach we zien wel, zover zijn we nog niet.

groeten Maarten