Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer

Gestart door Maarten zondag 08 september 2013, 14:29:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Al mijn hele leven heb ik iets met modelspoor te maken. Mijn vader bouwde met M-rails de eerste baan waar we samen vele uurtjes mee doorbrachten. Hij leerde me van alles over elektriciteit, relais etc. Toen Marklin met digitale besturing uitkwam werd de m-rails verkocht, K-rails kwam binnen. In Wenen, waar we op vakantie waren, werden de eerste wisseldecoders aangeschaft. Banen werden afgebroken en even zo vrolijk kwam een volgend ontwerp op tafel. En zo vlogen de jaren voorbij.
Ik ging op mezelf wonen, had geen ruimte voor een eigen baan maar was lid geworden van MSG Den Bosch. Heb daar digitaal rijden bij de Marklinbaan geintroduceerd. Met een flinke groep hobbyisten hebben we samen veel lol gehad en enorm veel geleerd.
Drie verhuizingen zorgden ervoor dat er van het  bouwen van een eigen baan nog steeds niet veel van terecht kwam. 13 jaar geleden uiteindelijk een vaste stek gevonden in Twente. Met een eigen zolder voor de modelspoor hobby! :)

Mijn interesse gaat uit naar Wurttemberg rond 1900-1920. K-rails, slanke wissels met Tortois aandrijving, materieel voornamelijk van Brawa, Fleischmann, Marklin.

Mijn werk, wat zoveel vrije tijd kost, zorgt er echter voor dat de modelbouw resultaten niet flitsend verlopen. Het is gelukkig een hobby.
Ik heb wat foto's verzameld van de afgelopen jaren en zal deze de komende tijd op het forum gaan plaatsen.

1) Layout
Mijn baan bestaat uit een aantal segmenten die te samen een stationnetje vormen. Als voorbeeld heb ik Ziegenruck genomen. Heeft niets met Wurttemberg te maken maar vond ik er mooi om uit te werken. Segmenten gebruik ik 1 om makkelijk en netjes te kunnen bedraden, 2 niet de boel te hoeven af te breken bij een verhuizing en 3 eventueel ooit nog mee op stap te kunnen gaan naar een evenement.



2) Besturing
Sinds versie 2 maak ik gebruik van Traincontroller, hier een screenshot van al even geleden maar nog redelijk actueel. De  baan bestaat uit een station met links en rechts een enkel spoor wat de heuvels in gaat. Via twee spiralen toegang tot een schaduwstation waardoor de nodige afwisseling van rijdend materieel ontstaat.

Te zien is dat de draaischijf i.v.m. de ruimte omgedraaid is.

Op dit moment ben ik trouwens bezig met de laatste hand te leggen aan de draaischijf, deze geheel van messing is gemaakt en digitaal zal aangestuurd worden. Maar daarover later meer.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Hoi,

Dit klinkt allemaal erg veelbelovend. Mooi stationsplan, Epoche 1: ik blijf je volgen!

Groet,
William
Re: Baan Maarten Weers
peterke33
gast

Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten,

Welkom op het forum,je baanplan ziet er mooi uit wens je veel plezier met het uitwerken van je plan.

Groeten
Peter
Segmenten
Lid sinds: 2011

offline
Segmenten
Altijd leuk te lezen dat er meer modelspoorders zijn die de stoomtijd mooi vinden! :D

Mijn baan is opgebouwd in een L vorm met twee gelijke benen. Aan het einde van de benen zitten twee spiralen die ieder een enkelsporige verbinding maken tussen het landschap en het schaduwstation. De gehele baan is opgezet als segmenten. Tussen de twee spiralen is het station Ziegenruck en precies eronder het schaduwstation.

De linker spiraal.


Om een zo groot mogelijke radius te kunnen maken heb ik de draadeinden van binnenuit geplaatst.


Het middengedeelte met daarin de boven- en ondersegmenten. Met behulp van scharnieren maak ik de verbindingen. Degelijk en eenvoudig los te maken.


De rechter spiraal met een segment van het schaduwstation. Het geheel staat, vanwege werkzaamheden, wat verschoven  t.o.v. de rest van de baan. De bovenbak is nog niet gemonteerd.


De bochtsegmenten kosten heel wat tijd om goed te maken.


Veel passen en meten met de aangrenzende baandelen. Zoals te zien is heb ik eerst de frames opgezet voordat er rails gelegd werd.


De vele lijmklemmen moeten de planken tijdelijk op hun plaats houden. het paaltje rechts is puur voor het uitrichten, de voorzijde moet immers netjes gelijk lopen met de onderbak.


Vooral de blokjes die de hoeken moesten verstevigen kosten de nodige tijd. Twee blokjes op een avond, na  een weekje waren de frames van de bochtsegmenten klaar.


Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Dat zijn degelijke segmenten Maarten! Veel belovend om straks de stoomtreinen op de bovenbouw te kunnen zien rijden.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

ziet er allemaal profi uit :thumbup:

Mooi plan, mooie onderbouw, mooi tijdperk, ga het volgen ;)

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Maarten Weers
Goede avond Maarten!

Wat een mooie baan! Ik blijf je zeker volgen. Daarnaast natuurlijk ook een geweldig mooi tijdperk.
Kortom ik zit te genieten.
Re: Baan Maarten Weers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ziet er allemaal strak uit Maarten  :thumbup:

Welkom op het forum.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten

Het ziet er allemaal topie uit bij jou.
Ik ga je draadje volgen. :thumbup:

Tony
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten,

dit is een leuk draadje om te volgen.

Eenieder werkt op zijn eigen manier en dat maakt het juist zo interessant om een aantal draadjes te volgen en op ideeen te komen.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Baan Maarten Weers
goedemorgen allemaal, enkelspoor vindt ik echt een stuk realistischer als dubbelspoor, omdat er geen spoorwissel plaats hoeft te vinden spaar je een hoop ruimte en dit komt de rust en rijlengte ten goede. verder zijn de modelbanen op de plank met een spaghetti sporenplan niet mijn ding. Ik vindt het niet voorbeeldgetrouw. Ieder het zijne. Met wat voor treinen ga je rijden en ga je ook naar een dienstregeling rijden? Als ik het goed gezien heb ligt er twee rail met een koper draad ertussen als puko in je schaduwstation. ga je dit ook in het zicht doen bijv. met erbert produkten. Deze heeft setjes voor wissel  en dit ziet er niet slecht uit. Is ook niet erg duur.
Hier een link.
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html
Veel bouw plezier en ga je volgen. O ja en foto's zijn altijd welkom.


Groeten Jeroen
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Mooi plan en nette uitvoering. Ik zie dat je ook het oudere model K wissels van M gebruikt in het schaduwstation met de aangebouwde aandrijving. Doe je dit ook omdat deze veel betrouwbaarder zijn dan de huizige opsteek aandrijvingen?

Is trouwens een goed idee om met modules te werken. Duidelijke foto's ben al benieuwd naar meer.

Groet, Ronald
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo allemaal,

Leuk te lezen dat jullie interesse hebben in mijn baan en de opbouw ervan.

Het stationnetje ligt aan de voet van een berggebied. Goederentreinen moeten gesplitst worden om kleiner verder te gaan. Of er gaat een tweede lok mee.
Loks staan op het depot brandstof in te nemen en te wachten om mee te helpen de volgende goederentrein op te duwen.
Daarnaast stopt er regelmatig een lokaalspoor aan het perron.

In het schaduwstation liggen oude korte wissels met vaste aandrijving. Mijn vader had er nog wat liggen, ze zijn degelijk en oerlelijk. (Vandaar schaduw :) )
In het station boven liggen alleen slanke wissels met vaste punt. Het gehele station ligt in een lange flauwe bocht waardoor alle sporen lang zijn.

Ik zal nog eens wat fotos verzamelen dit weekend.
Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan Maarten Weers
Maarten,

Je hebt ook goed beredeneerd wat er zich allemaal afspeelt op je baan, top.  :arrow: :thumbup:

Oh ja

We zijn hier verzot op foto's en filmpjes :P
Re: Baan Maarten Weers
Ha, goed nieuws! Foto's foto's foto's... Los daarvan: een goed verhaal helpt altijd mee voor de beeldvorming. Een goed voorbeeld daarvan vind ik Kloefeld als ook Acido's baan (inclusief afbraak). Dat leest zo heerlijk lekker weg... :-).
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: krokodil68 op zaterdag 14 september 2013, 08:58:21
...
Als ik het goed gezien heb ligt er twee rail met een koper draad ertussen als puko in je schaduwstation. ga je dit ook in het zicht doen bijv. met erbert produkten. Deze heeft setjes voor wissel  en dit ziet er niet slecht uit. Is ook niet erg duur.
Hier een link.
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.
...

Het schaduwstion is opgezet met 2rail system waarin een kern van installatiedraad ligt. Het scheelde me enkele honderden euros door hier geen k rails te gebruiken.
In de spiralen en bovensegmenten gebruik ik alleen k rails. De wissels worden boven allemaal voorzien van tortois onderaandrijvingen. Later hier meer over.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Baan Maarten Weers
Haalo maarten,
Ik gebruik zelf ook slanke K wissels met tortoise motoren, deze lopen bij 5 volt zo mooi langzaan om dat is echt geweldig, daar kan niks tegen op. met wat vilt ertussen hoor je ze ook nog niet eens. Veel bouw plezier en Tot gauw


Groeten Jeroen
Re: Baan Maarten Weers
keeszondag
gast

Re: Baan Maarten Weers
Mooi project Maarten. Is dit de actuele stand van je baan of ben je al verder? Ik vraag dit omdat je in een van je eerste berichten zegt dat je eerst wat oudere foto's over de opbouw laat zien.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: keeszondag op zondag 15 september 2013, 22:13:39
Mooi project Maarten. Is dit de actuele stand van je baan of ben je al verder? Ik vraag dit omdat je in een van je eerste berichten zegt dat je eerst wat oudere foto's over de opbouw laat zien.
Klopt, het schaduwstation is geheel af, inclusief alle bedrading en stekkers en decoders. Ik ben nu bezig met het station en begonnen met het landschap wat over de spiralen heen komt te liggen. ( als een soort deksels)

Groeten Maarten

...die hele dag nog in de tuin aan het klussen was waardoor er geen fotos gepubliceerd zijn. Sorry, komt vd week wel.
Wisselaandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Wisselaandrijving
Lange tijd heb ik gepuzzeld hoe de wissels aan te drijven. De Marklin wisselaandrijving zijn de naam van de fabrikant niet waardig... Zijn niet sterk, maken herrie, branden door, lastig als onderaandrijving te gebruiken, etc. Via via hoorde ik van Tortoise. Heb er eentje gekocht en in een proefopstelling verwerkt.


Verenstalen pinnetje door de handbediening, 6v op de motor en e.e.a. werkt prima.


Ik stoorde me alleen noog aan het feit dat de tongaandrijving lastig in te bedden is en de handbediening veel te lomp. Daarnaast wil ik de aandrijving, wanneer de wissel in een wisselstraat ligt, wel een beetje aan de kant kunnen leggen. Opnieuw een avondje kruinkrabben.

Als ik die gehele tongaandrijving nu gewoon eens weghaal? Als je het niet probeert weet je het niet.

De aandrijving geschied met een koperen draadje welke tussen twee bielzen door eindigt in een haakje. Dit haakje gaat de holle biels in waar de tonggeleider al doorheen loopt. Een vierkant pijpje zorgt voor de geleiding. Deze is met warme lijm vastgezet aan de grond. Een eenvoudige aanpassing die uitstekend werkt.

Het draadje heeft een oogje waar de vertikale aandrijfpen van de Tortoise doorheen loopt.


Dat koperen draadje gaat niet alleen de wisseltong aandrijven, ook een wissellantaarn. Indien de lantaarn tegenover de aandrijving zit verleng ik het draadje naar de overzijde.


Lantaarns zijn van KOTOL, bv de KLU-1851-HO
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WKa6wGGgxh4
bron: www.kotol.de


De dichte stukken tussen de bielzen heb ik ook niet meer nodig, deze zijn er nu ook meteen uitgefreesd. Misschien moeilijk te zien, boven de aangepaste versie, onder een winkelversie.


Tenslotte de Tortoise aandrijving. De draden zijn gesoldeerd aan de contactlippen en in een kroonsteen geschroefd. verdere verbindingen zijn dan later makkelijk te maken.

Ik zit er nog over na te denken de wisselstand te registreren door bezetmelders, kan ik altijd controleren of de wissel werkelijk in de goede stand staat. De extra contacten van de Tortoise kan ik ook gebruiken om leds te schakelen op het paneel. Ach we zien wel, zover zijn we nog niet. :)

groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten,

Goede uitleg met deze fotoreportage.

Wel een paar vragen van mijn kant, want ja je raad het vast wel. Ik heb ook alproblemen met de M opsteek wisselaandrijvingen.

Kun je deze wisselaandrijving gewoon uitwisselen met de standaard aandrijving van M?

Is de aandrijving gewoon aan te sluiten op de standaard M decoders en vervolgens schakelbaar via de CS2?

Zo te zien moet er wel flink ruimte zijn onder de plaat. Hoeveel cm diep komt de aandrijving onder de plaat te hangen?

Hoe werk je het koperen stangetje en het ronde gaatje door de plaat later netjes weg met het aanbrengen van de scenery (ballasten)?

Groet, Ronald
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Meer info over de aandrijving kun je hier vinden:
http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm

Hoogte is 3.5 inch.

Het is een motoraandrijving die mbv ompoling links- en rechtsomdraait. En werkt met met een duurstroom, dus geen puls zoals de maerklin aandrijving.  Ik heb geen ervaring met de cs2, maar een duurcontact is genoeg. Wel moet je dan zelf een schakelingtje maken waarmee je de stroom omdraait.
Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.floodland.nl/aim/info_tortoise_1.htm

Het stangetje is makkelijk weg te werken in de balast. Het geheel komt niet boven de bielzen uit. De vertikale pen zal er net boven uitsteken. Ga ik waarschijnlijk een kabelgootje voor maken.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Maarten Weers
Zelfs volledige onderbouw recht onder de wissel is mogelijk zie ik Maarten. Ik heb alleen geen idee hoe het eventueel te schakelen is via de CS2 dus begin ik er voorlopig maar niet aan. Als ik opnieuw zo moeten beginnen zou ik het wel overwegen mits er een schakeling mogelijk is via de CS2.

Zoals ik lees is er altijd spanning op de aandrijving waardoor de wisseltong altijd aangedrukt blijft naar de kant waarnaar hij geschakeld is. Is het hierdoor mogelijk om zoals veel gewend zijn om de wisseltong open te rijden of ontspoort de trein dan?

Groet, Ronald
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: M.user op dinsdag 17 september 2013, 19:31:40
...
Zoals ik lees is er altijd spanning op de aandrijving waardoor de wisseltong altijd aangedrukt blijft naar de kant waarnaar hij geschakeld is. Is het hierdoor mogelijk om zoals veel gewend zijn om de wisseltong open te rijden of ontspoort de trein dan?
...

Je kunt de kracht van aanduwen vd tong regelen door de lengte van de vertikale veer te verlengen cq verkorten. Maar waarom zou je een wissel oprijden wanneer deze elektrisch aangedreven is?

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag over het (wat blijkt) veerstaal. Is er wellicht iets te melden over jouw baan? Nieuws, eventueel een foto van je loc(s), etc.?

Ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Draaischijf ingebouwd
Lid sinds: 2011

offline
Draaischijf ingebouwd
Na lange tijd weer wat aan de baan kunnen werken. De draaischijf ligt er nu in, vandaag begonnen met het leggen van de aansluitsporen. Een precies werkje dat nogal wat uurtjes opvreet. ;)





Links het verbindingsspoor met het station, deze bevat een slakkenput waar tevens kolen geladen gaan worden. Een messing rooster met enkele deksels zal de stroom gaan geleiden voor de middensleper.


Ik heb de brug even van de as af moeten halen om meer ruimte krijgen voor het boren van de slotgaten. Links in de brug zie je de spoel waarmee de blokkeerpen uit de wand getrokken kan worden. Een drukveer zorgt ervoor dat bij spanningsafval de pin uit de brug komt en in een slotgat schuift.



Met een messing malletje op een houten blokje bepaal ik de plaats voor de boring in de wand. Het blokje centreert zich op de spoorstaven waardoor het gaatje iedere keer precies op de juiste plek zit. Als je goed kijkt zie je dat ze allemaal ietsje naar links staan t.o.v. de rails. Dit is de afwijking van de borgpen in de brug, maar zolang dit ook onder iedere railaansluiting zit is er niets aan de hand. :)   Vervolgens met de hand de gaatjes voorboren en uiteindelijk naboren met de juiste einddiameter.


Nog een totaalplaatje van de gehele situatie. Duidelijk te zien is dat de sporen in de loods inspectieputten krijgen.


Ik twijfel nog voor toevoegen van een klein spoortje links onder voor de toevoer van de kolen. Het moet niet te groot worden allemaal, we leven nog steeds in Epoche I.  ;)

Groetjes Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hierbij enkele snelle afbeeldingen van mijn verzameling locs.
Alle Wurttemberg tenzij anders vermeld.

De C klasse.


Rivarossi G12


Brawa Fc


Lilliput Xb. Baden


Lilliput s3/6. Beieren


Brawa T5


Brawa T3


Fleischmann T9.3


Familie Kittels, Marklin (li) en Heinzel (re)


En twee KL2 Kittels van M&F


Andere afbeeldingen volgen later.

Groeten Maarten

Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Maarten Weers
Mooi! Vooral die draaischijf met slakkenputten. Het stroom-geleiden met roosters heb ik op mijn brug ook gedaan, en werkt prima. je zou in het midden ook een dunne draad kunnen leggen, zodat alles wel open blijft.

Roy
Re: Draaischijf ingebouwd
Citaat van: Maarten op zondag 18 mei 2014, 22:15:20

Na lange tijd weer wat aan de baan kunnen werken.


Mooi geknutsel Maarten. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Die KL2 Kittels zijn gaaf! Zijn die ook in wisselstroom? Heb je daar misschien wat meer info over? En, niet geheel onbelangrijk: zijn ze kleiner dan een Glaskasten? Want één van de dingen die ik leuk vind aan I, zijn de contrasten tussen groot en klein, al is dit natuurlijk van alle tijden.

Nog een vraag: wat is de hoogte van je vitrines? Ik hou zelf nu 8,5 cm aan, maar dit lijkt me iets meer. Just wondering...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten

Super zeg wat heb je een prachtige verzameling treinen zeg. :P :P :P

Tony
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten !

Je gaat er weer een volger bij krijgen !
Dit ruikt naar het open raam van een keuken, waar een heel erg lekkere modelbaan gebakken wordt  :thumbup:
Bak maar lekker veel module-taarten, ik kijk vol aandacht door het raam.

Ps. die mooie locs verdienen een trouwens ook mooie baan....

Grtz Tony
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Baan Maarten Weers
Het is fijn om te zien dat er meer wordt gebouwd als alleen dubbelspoor. Hou je ook rekening met een evt. uitbreiding of is je ruimte al vol genoeg zo? Vindt de verhouding tussen spoor en landschap goed in balans. Lekker stelletje rollend materieel. Hoop op meer foto's.


Groeten Jeroen
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ik heb drie vitrines waar mijn rollend materiaal in staat. Een grote, 1mx2m zelfbouw, en twee kleintjes van 0.7mx0.4m via ebay 2e hands.  De laatste drie fotos zijn vd kleine vitrines. De tussenafstand is ong 10cm. In de grote heb ik groefjes gefreesd waardoor de wielen vd wagens netjes achter elkaar gecentreerd worden. De kleine vitrines zijn wat dieper zodat daar alles diagonaal ingeplaatst kan worden.

De KL2 is van M&F, metaalbouwboosjes van erg leuk spul. Beiden via ebay te pakken gekregen. Er staat er ook wel eens eentje op marktplaatst maar de eigenaar wil meteen de hoofdprijs. ( ik wil best betalen voor iets zeldzaams zoals dit maar ga er geen 300+ euro aan uigeven.... ) ze zijntwee rail maar ik hoop aan het einde vh jaar er eentje van sleper te voorzien.  O ja de afmeting is vergelijkbaar met de glaskasten.

Met dit mooie weer ga ik niet op zolder werken. Ik neem mijn werk naar beneden en ben begonnen aan het stationsgebouw. Type 3a.  Meer info hier te vinden:

http://de.wikipedia.org/wiki/Einheitsbahnhof_(Württemberg)

Basis is een Faller bouwdoos maar omdat de kopsporen rechts liggen in mijn layout worden wachtlokaal en goederenloods omgedraaid. En ik wil wil de eerste verdieping van hout ipv stucwerk waardoor meneer Evergreen weer om de hoek komt kijken. Samen met fotos van orginele tekeningen een heerlijk project,  er komen nl kamers in de gebouwen. Enig lastig puntje is op dit moment het interieur, dat moet dus met oude meubels, geen stalen kantoorspullen als je begrijpt wat ik bedoel.  :)


Bron: Faller

Ik dacht iets gelezen te hebben dat er een firma was die dit jaar op de spielwarenmesse had gepubliceerd dat ze met meubels (HO) in oude stijl kwamen. Weet iemand welke firma dit was?

Ik maak morgenavond wel een paar fotos.

Groeten Maarten

Loc parade
Lid sinds: 2011

offline
Loc parade
Hier de beloofde twee helft vd fotoshoot.

T3. Fleischmann


T3 brawa


AD brawa


Tn brawa


T5 marklin


T5 marklin


Hh. Brawa


K klasse. Marklin


T5. Brawa


De meeste goederenwagons zijn reeds geweatherd.



Overzicht grote vitrine ( zelfbouw)


En een snelle blik door de hobbyruimte.



Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ziet er prachtig uit Maarten mooie vitrine.

Tony
Re: Baan Maarten Weers
Zo een zelfbouw vitrine wil ik ook wel maar dan een lege. :)
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Baan Maarten Weers
Met die inhoud gaf ik er niks om als hij niet leeg is

Groeten Jeroen
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Maarten Weers
Zitten een aantal heele mooie locs tussen
Re: Baan Maarten Weers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten.
Lijkt mij een hele beste klus om zo'n draaischijf compleet zelf te bouwen maar na het kijkje in jouw hobby/werkruimte word dit weer iets duidelijker! :D :thumbup:

Ook een prachtige collectie Beierse locs heb je bij elkaar verzameld.
Deze zullen straks op het (Beierse?) stoomlocdepot fraaie plaatjes en veel rijplezier opleveren.

Veel plezier en succes met verzamelen en bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan Maarten Weers
elma5482
gast

Re: Baan Maarten Weers
Albert-Jan,

Zoveel "Beiers" is er niet te zien.
Het zijn Württembergers en twee Pruisen.

Groeten
Cees
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: elma5482 op dinsdag 03 juni 2014, 09:10:56
Albert-Jan,

Zoveel "Beiers" is er niet te zien.
Het zijn Württembergers en twee Pruisen.

Groeten
Cees

...en een uit Beieren. :)
Inderdaad is mijn interesse naar Wurttemberg, maar buurlanden daarvan zijn ook wel leuk.

Het bouwen van de draaischijf duurt al een tijdje, in 2000 begonnen met de eerste schetsen en het verzamelen van materiaal. Maar gelukkig is het een hobby, dus niets moet!

Groeten Maarten
Goederenloodsje van station, een kleine update
Deze dagen lekker kunnen klooien met Evergreen en verf. Wat een fantastische hobby!

Zoals reeds gemeld krijgen alle gebouwen een interieur, waar zichtbaar. ;)
Dit weeekend begonnen met de goederenloods welke aan het stationsgebouw staat. Mbv Evergreen 'planken' geplaatst aan de binnenzijde. De deuren, die door Faller dicht geleverd worden in tweeen gesneden en er open varianten van gemaakt. Stripje erboven als rails en je hebt een aardige variant. Omdat de deuren bijna helemaal open staan heb ik de buitenzijde aan de binnenkant zitten, dan zie nog de details. Natuurlijk moet er nog wat goederen in geplaatst worden en een lichtpuntje erboven. (Ledje). Maar dat is voor later. Wanneer alle muurdelen aaneen zitten komen er nog een paar zolderbalken in te liggen om hier het idee van een dakconstructie te krijgen. Tevens moet er nog een kachel in, maar wel op de juiste plaats. ( dus niet zoals Falleer het voorsteld.  Kachel staat nl aan de dichte muur zijde, niet midden tussen alle toegangen. ) zie tekening plattegrond.

De deuren die omgebouwd zijn naar openstaand.




Mijn station heeft maar een goederenloods, alleen de rechter die aan het ontvangstgebouw staat. De kachel staat hier, incl schoorsteen, netjes afgebeeld.


Losse wanden, volledig geschilderd en bijna klaar voor montage.





En hier de rest van het gebouw.  Ik heb dus nog wel wat te doen.  :)
Begaande grond


Eerste verdieping



Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers

Tis weer smullen, Maarten  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: Tony op maandag 09 juni 2014, 14:39:52
Tis weer smullen, Maarten  :thumbup:

Eet smakelijk!   :D

Ik ben deze week voor mijn werk in scandinavie waar er dus niets gebouwd kan worden.  :(
Ik kan moeilijk mijn hele hebben en houwen aan knutselspullen het vliegtuig in slepen. Ze doen nu al moeilijk over een plastic vorkje, laat staan wanneer er verzameling xacto mesjes mee gaat...

Maar komend weekend weer lekker thuis aan de gang.

Groeten Maarten

Niemand nog enig idee welke firma die HO meubels maakt voor in woonhuizen?  (Laatste Nurnberg Messe gepbliceerd, ik weet alleen niet meer waar)
Re: Baan Maarten Weers
Spoorman
gast

Re: Baan Maarten Weers
http://www.depsite.eu/Noch-14832-Meubels-187/nl

Wel tijdperk II aan de kijkbuis te zien. :D

Gr, Ben.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers
Maak er maar tijdperk III van Ben, tenminste die van je link.
Grtz Tony
Baan Maarten Weers - zoektocht naar meubels gaat door.
Dat is inderdaad te modern. Ik zoek en zal vinden. (Hoop ik)

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Stangl?  Uit polen, die heeft in elk geval wat gelaserd oud spul. Bij Kotol kan je ook wel wat vinden en er zijn nog een paar kleinserie fabrikanten, als dat is wat je zoekt.

Walter
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Maarten Weers
Misschien kun je hier wat vinden Maarten.

www.rustystumps.com

Groet,

Ronald