Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer

Gestart door Maarten zondag 08 september 2013, 14:29:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - De fundering is klaar
 @citaat @citaat
Leuk te lezen dat ook jij de hobby aan het verbreden bent. Hoe ga je om met rook en stof? Heb je daar een afzuiging voor gemaakt?

@citaat
Het interieur is inderdaad een van de bouwstappen. Ik heb al jaren enkele mimiatuur werkbanken met een hoop spullen erop klaarliggen. Laatst vond ik bij Artitec ook nog magazijnstellingen die nog een plaatsje krijgen.
Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - WC gebouw met omkleedruimte
Vanmorgen nog lekker bezig geweest met de locloods. De laatste dakspanten uitgesneden en verder gegaan met de aanbouw. Deze bevat een wc blok met omkleedruimte.

Als eerste het geheel uitgetekend in Inventor.


Vervolgens de snijtekeningen opzetten.


Eens kijken of het deze namiddag nog gaat lukken e.e.a. in lkaar te kunnen gaan steken.

Uiteindelijk moet het dit dus gaan worden:



Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Buitenmuren zijn klaar. Vakwerk moet er nog opgeplakt worden.


Binnenzijde voorzien an de nodige details. Tegels voor het wc blok, kozijnen en wand- en vloerbetimmering. Buiten wat steentjes rondom.


Op naar de binnenmuren...  :)
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Hoi Maarten,

Ik heb met verbazing zitten kijken wat jij allemaal zelf aan het bouwen bent  :thumbup: :thumbup:
Mooi dat er tegenwoordig zoveel mogelijk is tegen steeds betaalbare prijzen.

Dit is wel een hobby in een hobby denk ik  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Is inderdaad een hobby in een hobby. Kost enorm veel tijd allemaal maar het resultaat telt. :)
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Zeker alle moeite en tijd waard, Maarten  :thumbup:

Zal zeker ook veel voldoening geven  ;)

Grtz Tony
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Het geheel even los in elkaar gestoken.





Verder bezig geweest met de techniek aan de onderkant. De aandrijving van de deuren gaat m.b.v. servo motoren aangestuurd door een MARDEC.

Plaats van aandrijvingen: (de grondplaat is nu even niet zichtbaar)


Motorsteunen ontworpen en snijtekening gemaakt:



Samengebouwd krijg je dan dit:


Is het bovengronds nog rustig...


...beneden is al het nodig aangesloten. :)


Aan de linkerpoot de MARDEC decoder, ervoor een gelijkspanningsregelaar voor de servos. Verder gebruik ik de volgende kleurcodes voor mijn draden: Geel is bezetmelding, Rood is digitaal-signaal, zwart is digitaal-nul, oranje is servoaansturing.

Nu eens gaan nadenken hoe ik de scharnieren van de lokloodsdeuren mooi haaks op de grondplaat krijg geplaatst. Ik denk momenteel iets van messing te gaan solderen.

Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Hi Maarten,

Ziet er bij jou netjes uit maar kijk eens bij mijn lok-loods daar doe ik het met magneetjes.

groet
Harald
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Hallo Hareald,
Ik had je magneet oplossing enkele weken geleden gezien. Een leuke oplossing, vooral als je de loods nog wilt kunnen verwijderen. Mijn loods blijft vast staan, maar mijn gehele ondervloer blijft demontable van de modulebak. Dus inclusief de aandrijving. Toch ga ik nog verder denken over je magneet oplossing. Het heeft namelijk ook het grote voordeel dat wanneer deuren mechanisch worden tegengehouden (bv omdat er nog een loc tussen staat.  :?  )  niet vanalles wordt kapot getrokken. Mijn huidige idee, met trekdraden, is misschien veel te stijf. Magneten hierin opnemen zijn dan een mechanische zekering. :)
Ik blijf nog even kruinkrabben...
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Citaat van: Maarten op dinsdag 14 juli 2020, 15:28:06
....... Magneten hierin opnemen zijn dan een mechanische zekering. :)

Let op magneten zijn sos sterker dan je denkt.
Bij mij komt er tussen de magneet (na test) van de deur en de servo zeker 4 a 6 mm ruimte.

groet
Harald
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Eerste stap naar de deuren van de locloods.

Uitsnijden in drie lagen: buiten/binnen/frame


Drie lagen samenplakken, buitenzijde


Binnenzijde met daarop het frame.


De scharnieren, van messing gesoldeerd, liggen nog los op de gevel.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Citaat van: Haradigi op donderdag 30 juli 2020, 11:26:59
...
Let op magneten zijn soms sterker dan je denkt.
...

Dat concludeerde ik ook na wat testen. Mijn laatste idee is om trekveren (40mm lang, dezelfde die tussen koppelingen zitten van oude Marklin goederen wagens) op te nemen in de trek-,duwstangen vna de deuren. Later deze week hoop ik wat te kunnen testen.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Dag Maarten,

Indrukwekkend wat je presteert.
Ik ga je volgen.

Henk
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
De temperatuur is hier in Twente weer wat vriendelijker voor de modelbouwer. Dus ben ik verder gegaan met de deuren.

De scharnieren zijn gemaakt van messing strip. Met behulp van een persje worden er gecontroleerd deukjes gemaakt die de indruk van klinknagels/boutkoppen geven.
Ooit op Rail 94 gekocht bij een engelse firma, en regelmatig komt ie weer even op de werktafel bij dit soort klusjes. :)


De gehard pin wordt naar beneden gedrukt, in het materiaal. Een aanbeeld met daarin een kuiltje bepaald de vorm van het eindresultaat. Een aanslag ondersteunt het stripje (=2.5mm breed, 0.5 dik)


Een overzicht van de verschillende onderdelen. Geheel links een volledig samengebouwde deur met scharnier, Scharnierstrippen voor vier deuren (links onder reeks voorzien van geperste boutkoppen), Het scharnier welke aan de muur bevestigd wordt, enkele losse bussen en pennen die vastgesoldeerd worden en als laatst een deur uit het scharnier gelicht. De deuren kunnen na installatie dus altijd nog losgemaakt worden (ivm reparatie o.i.d.)


Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Dat geeft een leuk detail :thumbup:
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
 :thumbup:
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Ambachtelijk vakwerk, Maarten  :thumbup:

Heel mooi om te zien  ;)

Grtz Tony
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Hallo Maarten,

Jij pakt dit project wel erg professioneel aan! Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat, dus Hup! aan het werk.... :P

Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Deuren hebben een kleurtje gekregen:


Het wachten is nu op een bestelling bij Weinert. Daar heb ik "Riffelblech-Abdeckung für Untersuchungs- bzw. Schlackegruben" besteld.



Ik had er reeds enkele om te testen of ze als middengeleider kunnen dienen, en dat ging  :thumbup:
Nu wil ik deze eerst voor alle drie de sporen aangesloten hebben voordat de muren van de loods gezet worden. A.s. maandag zijn ze bij Weinert weer aan het werk, hopenlijk ontvang ik in de loop vd week mijn onderdelen.

Maar ik hoef me niet te vervelen, sinds begin deze maand ben ik in het bezit van een hele mooie degelijke freesmachine. (Sieg X3) Ruim 170 kg schoon aan de haak, dus even sjouwen voordat ie in mijn garage stond.

Deze gaat geheel uit elkaar om schoon te maken en in de olie/vet te zetten. Ik weet het, het is niet goed voor de produktie planning. Maar een uitbreiding van het machinepark is een investering in de toekomst. :)
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Zo... Da's heel wat anders dan een 3018 machientje uit China! Wat een beest.
Ik ben benieuwd waar je die voor gaat inzetten, te zijner tijd.

Groet,

Peter
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods
Hi Maasten,

Ik gebruik, voor verschillende projecten, ook de Riffelblech-Abdeckungen (alleen uit een grotere plaat geknipt)
Werk goed uiteraard als er ook "voeding" aan zit.
Zie hier
(ff naar beneden scrollen)

groet
Harald
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Al geruime tijd stond dit klusje op de lijst om uitgevoerd te worden. Een tijdelijk gemaakt onderstel (heeft nog ruim 20 jaar gefunctioneerd  :? ) vervangen door een ladenkastje.


Na lang zoeken op marktplaats iets leuks gevonden. Een metalen onderkast in de juiste afmetingen. :)

De geleiders van de laden uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en ingevet. Extra vloerplaat aangebracht met schroefbare stelpoten om het geheel stabiel te maken.
Nu kan ik eindelijk de boren, klemmen en onderlegbalkjes netjes opbergen bij de machine.
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Na lange tijd weer verder met de baan. De inspectieputten hebben hun deksels gekregen.


Drie messing strips parallel gesoldeerd aan enkele deksels. (traanplaat Weinert, zie eerder bericht) Met zwarte stroomgeledeidende verf het geheel donker gemaakt. Daarna met heel fijn schuurpapier de details opgehaald. De middengeleider  heb ik hierbij ook geraakt en zal nog even aangetipt worden. Enkele loodblokken houden het geheel op zijn plaats terwijl de tien seconden lijm hard wordt.


Vervolgens de uit grijs karton gelaserde vloer erop.

Houtlijm met een kwastje dun uitstrijken en vervolgens rustig op zijn plaats leggen. Vervolgense rustig een nachtje laten drogen.

De vloer een echte oude houtkleur gegeven door deze te behandelen met Sepia inkt.

De kleurverschillen worden minder heftig nadat het geheel opgedroogd is.


In de spuitcabine de muren van de loods onder handen genomen. Als eerste spuitplamuur erover.



Daarnaast ook de dakconstructie in de grondlaag gezet.


Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Oud hout is grijsachtig van kleur.
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Schitterend allemaal. Erg knap hoor.  :thumbup:
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Niet altijd, wel als hout in de open lucht blijft.
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer
Citaat van: Maarten op zondag 17 januari 2021, 16:30:07
Na lange tijd weer verder met de baan. De inspectieputten hebben hun deksels gekregen.


Drie messing strips parallel gesoldeerd aan enkele deksels. (traanplaat Weinert, zie eerder bericht) Met zwarte stroomgeledeidende verf het geheel donker gemaakt. Daarna met heel fijn schuurpapier de details opgehaald. De middengeleider  heb ik hierbij ook geraakt en zal nog even aangetipt worden. Enkele loodblokken houden het geheel op zijn plaats terwijl de tien seconden lijm hard wordt.


Maarten, door het zoeken naar: Weinert "Riffelblech-Abdeckungen" kwam ik op jouw forumdraadje terecht.
Toen heb ik alles maar eens doorgenomen.
Zo passeerden  oa het werken met losse modules ( ga ik ook doen, maar dan op onderstellen van gekoppelde delen van stellingkasten ) en dus ook de "Riffelblech-Abdeckungen".
Waar ik m'n twijfels over had is of de afstand van de rails en de onder spanning staande roosters zodanig zou zijn, dat de mogelijkheid van kortsluiting voldoende wordt voorkomen.
Verder een vraag over de stroomgeleidende verf. Welke heb je daar voor gebruikt ?
Al met al wel een berg info in dit draadje , voor mij zeker de moeite waard.
Re: Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer