Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan Maarten Weers: Aanpassen hobbykamer

Gestart door Maarten zondag 08 september 2013, 14:29:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: M.user op zondag 15 juni 2014, 20:20:46
...
www.rustystumps.com
...

Ze hebben geen meubels maar wel erg mooi spul voor in een loods (!)

Ik ben vrijdagavond thuisgekomen en dit weekend even rustig aan gedaan.
Deze week weer eens verder zoeken.  Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groeten Maarten

Re: Baan Maarten Weers
Inderdaad die hebben mooi spul .
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers
Heej Maarten ,

Na lang zoeken toch iets gevonden; google eens Tisch Stuhl 1:87 en dan afbeeldingen.
Ik heb ook zo'n setje , maar wist niet meer van wie het was.

Grtz Tony
Baan Maarten Weers - Gevonden, epoche I meubels!
Gevonden!   Dit was hem.

http://www.depsite.eu/Preiser-17710-Interieur-voor-boerderij-kant-en-klaar-187

Ik ga meteen kijken waar ie te krijgen is.  :)

Groetn Maarten

...die ondertussen heel wat ander leuk spul voorbij heeft zien komen tijdens de zoekacties. En natuurlijk de gegeven links, waarvoor nogmaals mijn dank.
Re: Baan Maarten Weers
Die is daar toch te koop.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 18 juni 2014, 07:00:49
Die is daar toch te koop.

Ik wil toch even kijken of ie niet in de buurt te bestellen is.
(Support your local shop)

Groeten Maarten
Baan Maarten Weers - begin interieur stationsgebouw
Deze week begonnen met het hoofdgebouw. Buitenmuren waren vrij snel geplaatst, ook meteen de deuren aangepast. Ik wil er namelijk enkele geheel of gedeeltelijk open hebben staan.
Daarna begonnen met de binnenzijde.  Tussenmuren vastgelegd aan de hand van de oude bouwtekening en binnendeuren gemaakt van delen uit een van de Auhagen setjes. (Muren staan nu even los om te kijken of alles past) Eens kijken of ik morgen nog wat aan de wandmeubels kan doen, daarna kan eea in de verf gezet.  Enfin genoeg gekletst, hier een paar foto's.
















Groeten Maarten

Re: Baan Maarten Weers
Hoi,

ziet er erg leuk uit, maar zijn de wanden niet doorschijnend als je er licht in maakt?

grz

Joad
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ja, ik moet ze dan ook eerst zwart spuiten, wit spuiten en evrvolgens de juiste kleur geven.
De leds worden erg zwak. Dat scheelt hopelijk ook.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten,

Jij maakt het wel heel erg mooi! Het is wel veel werk maar zo te zien heel erg de moeite waard! Ik ben zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat en blijf dit dus natuurlijk volgen. Als je van alle gebouwen op jouw baan zoveel werk maakt ben je nog wel even bezig.

Succes met de verdere bouw van dit leuke station! :thumbup:
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Door mijn werk lang geen tijd meer gehad om verder te bouwen. Maar vanmiddag de draad op zolder weer opgepakt. De draaischijf heeft nu reed contacten waardoor de brug mbv een magneetje weet waar ie gebleven is. Ik zal morgen een paar fotos maken.

Groeten Maarten
Baan Maarten Weers - Draaischijf is slimmer geworden
Zoals gisteren reeds gemeld hier een paar fotos van de bak waar ik nu mee bezig ben. (Het is niet zo warm meer op zolder dus prettiger werken. :) )

Na eerst uitgebreid getest te hebben kan ik de reed releais vastmaken. Ik maak hiervoor gebruik van hete lijm. Snel en stevig is het resultaat.



Dit zijn de momenten dat het zo fijn is met segmenten te werken. Even op zijn kant zetten en vervolgens rustig en heel overzichtelijk de bedrading aanleggen. Alles via geleiders of kabelgootjes leiden, ik heb een hekel aan 'waslijnen'.










Hopenlijk kunnen deze week de decoders aangesloten worden, dan kunnen we eens echt gaan testen...

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

leuk project  :thumbup: ik volg het graag maar had wel een vraagje.
Ik zie dat je de kabelgoten uit vult met stukjes hout, waarom is dat?
kun je ze niet rechtstreeks op de plaat schroeven/lijmen?


Mvg,

Peter Degeluidsman. 
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Twee redenen waarom er blokjes onder de kabelgoten zitten.

1) plaatwerk waar de rails op ligt is soms te dun voor schroeven. Blokjes met houtlijm vastzetten waar dan een dikke schroef in kan voor de goot.

2) ik kan nu, goed gescheiden, draden onder de goot laten kruisen.  Ik wil voeding, rood en zwart, niet in de buurt van mijn terugmeldingen, geel,  hebben liggen.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo Maarten
Heel mooie foto's van je draaischijf en de terugmeldingen. Had niet begrepen, dat ze aan de onderkant zouden komen, maar is natuurlijk wel de meest logische plaats.
Mooie en zeer duidelijke uitleg van je baan. Ben er een beetje trots op!!
Ik blijf je draadje volgen!

Groeten, Rein

Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

In een ander draadje geef je aan dat je de lasklemmen gebruikt hebt om een aftakking te maken van je ringleiding. Maar bedoel je dan:

- Ringleiding doormidden;
- Uiteinden in de lasklem;
- Aftakking in de lasklem;
- Klaar?

Of bedoel je wellicht iets anders? Ik kan er namelijk geen foto van terugvinden.

Hoe staat het overigens met de baan? Er is immers al 6 maanden niets meer gebeurd in je draadje  :?. Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Maarten Weers
Goedemorgen Maarten,

Ik vroeg mij zomaar af hoe het met je vorderingen staat?
Met belangstelling volg ik de bouw van het station Güglingen.
Hoe staat het hiermee?

Met vriendelijke groet,

Wim
Re: Baan Maarten Weers
Goede morgen Maarten,

Ook van mijn kant uit maar eens de vraag: hoe staat het ermee, zo in deze donkere dagen voor Sinterklaas?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Hallo allemaal,

Sinds het laatste bericht alleen bezig geweest met de voeding van de baan. IB, 2 boosters, twee trafos en de nodige aansluitingen voor loconet, ringleidingen voor beide boosters, programmeerspoor en natuurlijk 230v ingang samen in een houten kist gemaakt.
Zit echter te rommelen met de aansluitingen van de twee trafoS. Volgens Uhlenbrock moeten de IB en de boosters op aparte trafos. Vervolgens moeten de massa van ib en boosters gekoppeld worden. Er wordt echter niets gezegd over de primaire aansluiten. Moet ik rekening houden met fase en nul?  Uhlenbrock vermeld hier niets over. Heb vorige maand besloten alles weer los te maken en volledig opnieuw te beginnen met aansluiten.
Hobbywerk ligt verder bijna stil. Ben voor mijn werk vaak op reis in Europa waardoor de hobbytijd behoorlijk afgenomen is.  :(
Maar met de kerst ben ik twee weken vrij. Eens kijken of we weer spanning op de baan krijgen. (Zonder dat de fik erin gaat.  ;) )

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Citaat van: Maarten op zaterdag 28 november 2015, 15:23:13
Moet ik rekening houden met fase en nul? 
Hoeft niet; mag wel.
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Time flies, en dat van de drukte door reizen ken ik maar al te goed... Maar toch, heb je nog vorderingen kunnen maken de afgelopen 9 maanden?

Alvast bedankt voor het delen!

Groeten,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ja ben erg benieuwd hoe het met station Güglingen en haar inrichting gaat
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Voeding is weer werkend. Toen begonnen met het aanleggen van spanningsregelaars onder de segmenten. Hiermee heb ik 6V DC voor de wisselaandrijvingen. (Tortoise)
Verder helemaal geen tijd / puf gehad om op zolder verder te werken aan de baan.

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Mijn interesse blijft voor jouw draadje. Is er wellicht een mogelijkheid om nog eens een update/ foto's te plaatsen? Altijd leuk tijdens deze donkere avonden ;-).

Alvast bedankt!

Groeten,
William
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

En we zijn weer bijna een jaar verder. Hoe staat het met de baan? Wellicht geef je updates via een ander forum dan hier? Ik hoor het graag, want ben benieuwd!

Groeten,
William 
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
Ivm erg veel werk in het buitenland, een zoon die op kamers ging en de nodige andere klusjes een jaar de baan niet aangeraakt.

Sinds deze maand weer aan het werk. De besturing van de draaischijf eist alle aandacht. Digitaal aan te sturen, aan/uit en draairichting. Waarbij het draaien in twee snelheden gaat. Begint langszaam en gaat dan in tweede versnelling naar eindstand. Enkele graden ervoor weer naar kruipsnelheid.
Ik dacht dat de sleepringenwals slecht contact maakte, bleek ik over twee verschillende aansluitingen de verbinding te testen. Maar dat zag ik pas toen de gehele wals uit elkaar lag... :(
Foto's volgen nog.
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Zelden zo lang op foto's moeten wachten  ;) Heb je wellicht tijd voor een update?

Groeten,
William
Re: Baan Maarten Weers
Hoi Maarten,

Ik zie je wel posten, maar geen zin in of tijd voor updates van jouw kant?

Dat mag uiteraard, maar het zag er allemaal zo veelbelovend uit... Ik ben gewoon benieuwe!

Groeten,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Maarten Weers
Haha ik ook, elke keer dat ik een nieuwe reactie bij Maarten zijn topic zie heb ik zo iets van Joehoe! Wat voor moois zal hij nu toch weer gemaakt hebben. Met name de inrichting van Güglingen is super gaaf!
Maar ik snap dat het soms lastig is om de hobby weer op te pakken en dan ook nog er over te schrijven.
Re: Baan Maarten Weers
Sorry... ;-)
Draadje weer opgepakt
Lid sinds: 2011

offline
Draadje weer opgepakt
Na 2.5 jaar niets meer hier geplaatst te hebben kan ik jullie melden dat daar weer verandering in gaat komen.
Verandering van baan (niet de modelspoorbaan ;) ) , kinderen die het huis uit gaan en andere vrijetijd rovende zaken ben ik blij weer aan mijn zolderbaan te kunnen werken.

Ik was gebleven bij de draaischijf. Deze is technisch in orde maar moet nog een kleurtje krijgen en verder aangekleed worden. Dat aankleden is nog een dingetje bij mij. Ik wil veel details die netjes en strak verwerkt worden. De locloods stond al lang op de to-do lijst. Zelfbouw, omdat ik niets kon vinden waar ik tevreden over was. Scratchbuilden van bestaande dozen is een optie maar er moet toch veel gezaagd, gevijld en gesneden worden. Bert zag ik lang geleden op dit forum al melden over zijn laser snijder. Zijn idee opgevolgd en er ook een besteld bij de chinees. (Eleksmaker A3 Pro) Gelukkig allemaal nog ruim voor de crisis, zodat e.e.a. 3 weken later in huis was.



Maar omdat ie totaal niet afgeschermd is aan de omgeving heb ik er een kast voor ontworpen.







linkerzijde komt de besturing.


Na een weekje kruinkrabben en herrie maken in de tuin had ik het volgende resultaat.


Geschilderd, samengebouwd en in de hobbykamer geplaatst. Klaar om gebruikt te gaan worden.


Eerst e.e.a. wederom in CAD zetten. Ik gebruik hiervoor Inventor 2020.



Deuren worden via scharnier onder de tafel mbv servomotoren bedient.



Grote delen worden uit MDF gemaakt (2 en 3mm), dunnere delen van karton. Eerste probeersels zagen er goed uit. MAteriaal is in bestelling, komt in de loop van volgende week naar Delden. :)

Groeten Maarten
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Maarten Weers
Dat heb je knap voor elkaar  :thumbup:

Ben benieuwd naar de toekomstige resultaten  :P

Grtz Tony
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baan Maarten Weers
Waarom zijn sommige mensen zo vreselijk handig?  :?
Gaaf dat je het zo doordacht aanpakt  :thumbup:
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baan Maarten Weers
Beste Maarten,

Ook gedacht over een 3-D printer?, er is iemand die de St. Jan in Den Bosch aan het bouwen is m.b.v. een 3-D printer  http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2883.0, ik heb hem uitgenodigd op de MSG - stand op Rail, maar hij kon niet.

Doe je de groeten aan je vader als je hem eerder spreekt als ik, groet, Anne W

Re: Baan Maarten Weers
@citaat

Tja, hout heeft wellicht (iig in mijn ogen) nét wat meer charme dan resin. Ook heb ik het idee dat je er scherpere hoeken mee kunt maken?

Mooi apparaat trouwens, evenals de ombouw. Na het kijken van een filmpje over hoe het werkt, snap ik de ombouw ;-).

Groeten,
William
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
@Anne W
Er wordt momenteel al gedacht aan een 3d printer. Op mijn werk heb ik al met enkele filament printers gewerkt, maar voor modelbouw blijf ik ze te grof vinden. Daarintegen zijn de 3d resin printers erg mooi en tegenwoordig ook betaal aan het worden. :) Maar we gaan eerst de lasersnijder/graveerder volledig benutten voordat we werkelijk verder gaan kijken.
Ik heb eea gelezen over dat model vd st. Jan. Een enorm mooi project.

@Laenderbahn027
Het liefst snij ik alles in MDF en karton/papier, juist om zo weinig mogelijk structuur in de modellen te hebben. De nerven lopen nl bijna nooit in de juiste richting. Hierdoor ben je verplicht alle planken apart in de correcte richting te snijden, en dat wordt me te gek. Met resin kun je extreem scherpe hoeken maken, daar zit de beperking niet in.
Re: Baan Maarten Weers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Maarten Weers
vandaag weer eea kunnen doen.
Muren snijden:


Fundering en hoofdspanten even los in elkaar gestoken:


Nog twee aanpassingen gedaan aan het gebouw. Links en rechts achter twee  openingen gemaakt. Links wordt een dubbele deur voor laden en lossen van goederen. Rechts komt nog een klein uitbouwtje voor een magazijn en personen ingang.

Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
Muren er even los bij gezet. Het begint allemaal herkenbaar te worden. :)



Vandaag de rest van de muren snijden en het bijbehorende vakwerk.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
Na een dag snijden begon het toch iets te ruiken in de hobbyruimte. (Ondanks de reeds ingebouwde ventilatoren in de bekisting. :( )
Dus maar een extra zware afzuiger in tussen de slang en het buitenschot aangebracht.

Het scheelt een hoop gelukkig. :)

Het vakwerk op printerpapier uitgeprobeerd. Dit gaat namelijk lekker snel, omdat het zo dun is, en kost geen drol.

Alles past zoals bedacht.  De muren worden nu opgebouwd uit een 2mm mdf plaat met binnen en buiten uitgesneden vakwerk uit 160gr zwart papier.

De dwarsbalken zijn ook allemaal uitgesneden. Deze zijn uit 2 mm mdf gesneden. Wanneer je ze dus 2mm breed snijd heb je mooie balken van 2x2mm.

Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
Goed bezig.

Dat het kan ruiken weet ik uit ervaring.  :)  Ik heb zelf een buisventilator, iets van 160 kuub / uur of zo gemonteerd. Deze is wat stiller. Maar leuk aan het "prutsen" zo. Altijd leuk om bepaalde zaken zo te maken.

Groet Ronald.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
Ik had al twee buisventilatoren , 100 m^3 /h elk,  in serie de behuizing. Bleek toch niet genoeg te zijn. De laatste ventilator kan 275 m^3 /h verstouwen. Saman gaat dit nu prima.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
 @citaat Hum.. Hoeveel vermogen heeft je laser dan? Met één ventilator wordt het bij mij goed leeg getrokken. Okee, ik moet even een 10 seconde wachten na het snijden wachten voordat ik hem open trek. Dan heb ik weinig brandgeur in de ruimte.

Groet Ronald.
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods mbv laser snijder
 @citaat het is een 2.5w blauwe led laser. Het probleem met de rook doet zich alleen voor bij lange verspaningstijden. (45min en meer) 3 mm MDF snij ik in 5 keer. Papier en karton gaat in een keer, en dus veel sneller.

Ik twijfel nog waarvan ik het dak ga maken. Er komen balken onder van vierkant 2 mm. Deze liggen richting draaipunt van de brug, zoals spaken in een fietswiel. Per spoor een stuk of zes. Op deze balken komt de dakbedekking. Dit bestaat in het echt weer uit planken met dakleer erover. Die planken ga ik vervangen door een plaat van 1 / 1.5mm. Water proof schuurpapier gaat het dakleer voorstellen. Ik wil (een deel) van het dak verwijderbaar houden, zodat je erin kan kijken en eventueel in de loods onderhoud plegen. (rail poetsen, verlichting repareren etc)
Op dit moment denk ik erover de bovengenoemde balken en de dakbedakking samen als een onderdeel te maken. het geheel moet namelijk sterk en recht blijven.
Karton is makkelijk te bewerken maar ik ben bang dat zulke grote delen krom trekken. Plastic (Evergreen o.i.d.) trekt niet krom bij schilderen maar is misschien niet sterk genoeg(?) Ik kan dan de dikte wat vergroten naar 2 mm, de randen bij de regegoten kunnen verdund worden om het geheel niet te lomp te laten worden. Als het 2mm wordt is ook MDF nog een optie. De muurdelen zijn hier ook van gemaakt en zijn sterk genoeg.

Enfin genoeg stof tot nadenken, afwegen, voorkeuren bepalen en conclusies trekken... ;)
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - de zaag erin.
De bouw van de loods gaat nog de nodige uren kosten en dat doe ik liever aan mijn werktafel dan aan de module. Hierdoor heb ik gekozen een deel uitneembaar te maken en daar de loods met deuraandrijving e.d. op te bouwen.
Eerst de laser gesneden vloer op de bestaande module gelegd en met stift de grenst van de plaat afgetekend.


Ook aan de onderzijde zat al het e.e.a. gemonteerd. :(  Dus goed kijken of ook hier zomaar gezaagd kan worden.


Uiteindelijk de zaag erin gezet met dit als gapend resultaat:


Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om deze kant.


Een mooie bodemplaat is reeds gereserveerd. Deze gaan we eerst eens op maat maken....

Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - de zaag erin!
 :thumbup:
resultaten laser snijden
Deksel op maat gemaakt, inspectieputten er in gemaakt.
Vervolgens de reeds gemaakte vloerdelen eropgelegd. (3mm MDF) Erop komt 0.5mm karton met daarop een planken motief. Uitsparingen voor dakbalken en muren mee genomen.

Karton 05mm dik.


En samengevoegd op de grondplaat:




Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - De fundering is klaar
Ziet er heel netjes uit. https://forum.3rail.nl/Smileys/default/thumbup.gifHeb je bruin papier gebruikt? Op de foto komt het zo blauwig over.!
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - De fundering is klaar
Grijs karton, 0.5mm Komt op de foto een beetje anders over.
Karton snijden is overigens een hele verademing t.o.v. MDF snijden. Ik heb nu totaal geen last meer van viese brandlucht. :)
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - De fundering is klaar
Interessant project, Maarten. Het trok mij over de streep om ook een lasersnijder te kopen. Aanvankelijk was ik wat betoverd door de Snapmaker 2.0 die binnenkort leverbaar wordt. Maar, die kun je ook gebruiken als 3D printer met filament en dat heb ik al. Met jou meen ik dat het voor scenery te grove resultaten geeft of te inconsistent is.
Misschien komt er ooit een resin printer. Als ik zie wat Sn00zerman ermee doet, heb ik daar wel goede verwachtingen van.
Maar nu eerst het lasergebeuren onder de knie krijgen. Het apparaat dat ik kocht is een 3018 CNC geval waar er 13 van in een dozijn gaan. Met 15W laser en een CNC frees erbij. Ook iets om mee te experimenteren.
Ik volg jouw kunsten nu met grote belangstelling. Mijn eerste schetsen met inkscape zijn in de maak. De eerste test graveersels van bijgeleverde voorbeelden zijn gelukt. Dus alles werkt. Nu de eerste eigen gcodes nog!

Groet,

Peter
Re: Baan Maarten Weers: Bouwen locloods - De fundering is klaar
Dag Maarten,

Leuk project ben je mee bezig. Ik ga je draadje zeker volgen. Ik kan hier veel inspiratie uithalen voor als ik mijn eigen loods ga aankleden van binnen.